canli casino

Dark Entries Logo

6.793 items

   

Yasmine Hamdan
Al Jamilat
Dreampop - Ethereal / Heavenly Voices - Folk / Ethnic / Tribal - Wereldmuziek
16/03/2017 : Yasmine Hamdan - Al Jamilat
Crammed Discs
16/03/2017, Henk Vereecken

Ik had een soort Arabische of Midden-Oosterse wereldmuziek verwacht van dit album, iets in de stijl van Ofra Haza, je weet wel, de Israëlisch-Jemenitische zangeres die je kan horen op de “Temple Of Love (1992)” remake van The Sisters Of Mercy. En ja, die invloeden zitten er zeker in, maar bij het beluisteren van de eerste nummers van het album, moet ik toch in de eerste plaats denken aan het ethereal label 4AD, aan Cocteau Twins vooral, aan This Mortal Coil en vanaf halverwege het album, als de Arabische invloeden prominenter worden, ook wel aan Dead Can Dance, die in hun wereldmuziekperiode op het album “Spiritchaser” bijvoorbeeld ook niet wars waren van enige oosterse muzikale invloeden. Maar op dit album weerklinken in den beginne dus synthesizers en gitaren die eigenlijk verdacht westers of Europees klinken en ja, de Arabische klanken zitten er (later) ook in en zitten gewoon mooi geïntegreerd in het genres en culturen overstijgende geheel.

Kate Bush vind ik ook nog wel een mooie referentie. Die experimenteerde op “The Dreaming”, ( haar vierde album uit 1982) ook volop met synthesizers en ging op “The Sensual World”, (haar zesde album uit 1989) ook in een paar nummers aardig de wereldmuziektoer op, zonder dat die invloeden het album echt gingen overheersen.

Yasmine Hamdan is een Libanese artieste, geboren in Beirut. In de subculturele muzikale wereld van Noord-Afrika en het Midden-Oosten geniet ze naar het schijnt een iconische status omdat ze de helft was van de triphop band band Soapkills, die ze in haar geboortestad Beirut oprichtte in de late jaren 90 en die een van de eerste indie/electronica bands was van het Midden-Oosten (een ‘best of’ compilatie van Soapkills verscheen trouwens bij Crammed Discs). Daarna woonde Yasmine Hamdan in een half dozijn landen en tegenwoordig in Parijs.

“Al Jamilat” is haar derde album na een eponiem album uit 2012 en na “Ya Nass” uit 2013. De lyrics van de titelsong komen van een gedicht van de bekende linkse Palestijnse dichter Mahmoud Darwish, dat een ode is aan de vrouw. ‘Al Jamilat’ is trouwens Arabisch voor ‘schoonheden’.

Yasmine Hamdan nam het album op met haar vriend Steve Shelley, die we kennen als drummer bij Sonic Youth en met de hulp van nog een paar andere muzikanten zoals de in New York residerende multi-instrumentalist Shahzad Ismaily, die door Steve Shelley werd aangebracht. Ook te horen is de Canadese violist Magali Charron. En nog een muzikale vriend, Cesar Urbina, programmeerde de ‘Kuweiti desert groove’ voor de slotsong “Ta3ala”. Er werd opgenomen in Parijs, in Hoboken (USA) in de studio van Sonic Youth en in Beirut met Zeid Hamdan (haar ex-Soapkills bandmaat, geen familie). Het album werd afgewerkt en geproducet in Londen.

“Al Jamilat” werd geschreven in een context van reizen en onderweg zijn. Van de Arabische teksten begrijp ik natuurlijk geen blaas, maar er zit volgens de zangeres een sociale en politieke component in de meeste songs. Ook vrouwelijke karakters en psychologie staan centraal. Het vertrekpunt van een aantal songs waren gesprekken met taxichauffeurs in Beirut, die volgens Yasmine Hamdan vaak een groot politiek bewustzijn hebben en een klare kijk op veel maatschappelijke dingen. Velen onder hen zijn ook zeer kwaad omwille van het rotte politieke en economische systeem. De top 10 van onderwerpen in de songs zijn relaties, manipulatie, zelfreflectie, zelfspot, bedrog, lust, zonde, angst, liefde en rebellie. De vrouwelijke karakters in haar songs zijn geen slaven van hun gezin, vaderland of religie. Het zijn zelfbewuste, vrijgevochten, geëmancipeerde vrouwen, net zoals Yasmine Hamdan dat zélf ongetwijfeld ook is.

“Al Jamilat” (11 songs, 40 minuten speelduur) kwam uit op het Belgische label Crammed Discs en dat is op zich ook al een indicatie voor wat je kan verwachten. Dit Brusselse label specialiseerde zich namelijk voor een groot deel in acts die new wave verzoenen met wereldmuziek, zeker en vooral in hun Made To Measure reeks. Hun releases klinken soms jazzy, soms filmscore-, ethereal- of neoklassiek-achtig en erg vaak is er wel een etnische toets, denk aan Minimal Compact bijvoorbeeld, een van de grote namen van het label naast Tuxedomoon. Ook de Noorse ethereal-electronica band Bel Canto zaten op dit label en die zijn ook nog wel een mooie referentie voor de muziek van Yasmine Hamdan (vooral voor de eerste, meer ‘Europees’ klinkende helft van het album).

De eerste tracks van het album klinken muzikaal gezien dus verrassend westers, het zijn knappe ambient-ethereal-dreampop songs. Pas op “Cafe”, de zesde track, worden de Arabische invloeden voor het eerst zeer prominent met oosters snarenspel (de bouzouki!) en vanaf dan treden ze meer op de voorgrond. In “K2”, in de titelsong “Al Jamilat” (die heeft trouwens wel wat van “Spiritchaser” era Dead Can Dance, met zijn etnisch getrommel, synthesizers, gitaren en daarboven de Arabische zang), op “Balad” en op de knappe slotsong “Ta3ala”.

Voor het album werd dus gebruik gemaakt van Midden-Oosterse en Aziatische instrumenten en klanken zoals ‘Iraqi’ grooves, Tuareg-gitaarspel en van bouzouki, en dat samen met viool, harmonium en typische pop/rock gitaarriffs, loops, drums en moderne synthesizers en beats.

Deze Libanese Kate Bush is gewoon een straffe madame en aan wie in is voor een portie kosmopolitische, interculturele en behoorlijk zwoele dreampop en wereldmuziek, kan ik dit album warm aanbevelen.

Website

Facebook

Henk Vereecken
16/03/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 25/04/2018 : Judgement Fest 2018: post-punk, wave en electro uit de lage landen

Goede wavers kijken uit naar De Dag des Oordeels. Elke maandag stuurt dit radioprogramma van onze collega Danny Quetin immers donkere klanken uit, rechtstreeks vanuit de catacomben van de muzikale onderwereld. En één keer per jaar organiseert het programma Judgement Fest, waarop een keure van post-punk, minimal wave, gothic en ...

lees meer...
NIEUWS 25/04/2018 : Dark Poem experimenteert in de ruimte

Wie dacht dat Dark Poem het na hun afscheidsoptreden voor bekeken zou houden, slaat de bal mis. Ze zeggen ons geen vaarwel, vrienden, maar willen zich concentreren op hun creatieve kant: het schrijven van muziek, en waarom niet: het maken van video's. En zo is er een nieuwe video voor Alchemistic Space Laboratory, een nummer uit hun laatste ...

lees meer...
NIEUWS 25/04/2018 : Nieuwe versie van Voices of Doom door Mono Inc.

Mono Inc. kan stilaan gelden als hofleverancier van gothichits in Duitse landen. After The War, Children Of The Dark, Boatman, My Deal With God, Kein Weg Zu Weit... Onder de talloze hits tellen we ook 'Voices Of Doom', dat oorspronkelijk op de gelijknamige plaat uit 2009 verscheen. De groep - die naarstig werkt aan een nieuwe plaat ...

lees meer...
NIEUWS 23/04/2018 : Update uwer WGT profeet…

Een nieuw Wave Gotik Treffen nadert met rasse schreden… uw tickets zitten al in je mandje en anders wordt het wel zeer hoog tijd. Ondertussen zit men al aan 151 deelnemende artiesten, waarvan we onderstaand de meest 20 recent vrijgegeven namen graag met uw delen. En geef toe er zit weerom heel wat lekkers bij en voor elk wat wils! HEIDEVOLK ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/04/2018 : Dead Can Dance legt de laatste hand aan nieuwe plaat

Dead Can Dance kan er prat op gaan aan de basis te liggen van de neoklassieke golf in de darkwave. Zij waren nu eenmaal de eersten om deze richting inte slaan, en hebben veel navolging gekregen. In feite hebben ze met elk van hun cd's de grenzen verlegd. Aanvankelijk waren ze een post-punk-groep, maar na één plaat en een ...

lees meer...
FOTO'S : SPARK! - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : LESCURE 13 - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : ELM - Darkest Night 2018, Jk2470, Retie, Belgium, 14/04/2018 door Benny Serneels

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Geleen Calling - 14 april 2018 - De Reunie Geleen - The secret of barefoot energy

Geleen Calling, het is het Nederlands-Limburgs festivalletje dat naar eigendunken bands op de affiche programmeert zonder rekening te houden met wat hot is en wat not. Het is een formule die ook weet aan te slaan, want voor de jubileum-editie van zaterdag 14 april 2018 mocht De Reunie rekenen op een zo goed als helemaal volgelopen venue. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XII - Dag 1 – 6 april 2018 – Poppodium Volt Sittard - Wattages aan Volt tot Body Breaking

Als er één festival in de Lage Landen bestaat dat zijn naam oneer aandoet moet het wel Downhill zijn. Zonder neerwaartse spiraal reeds toe aan zijn twaalfde editie. De jaarlijkse hoogmis die ook dit jaar weer het kruim der ondergrondse en vooral internationale acts weet te verzamelen op 1 podium. Editie 12 was van een dubbele ...