canli casino casino maxi

Dark Entries Logo

6.065 items

   

Yasmine Hamdan
Al Jamilat
Dreampop - Ethereal / Heavenly Voices - Folk / Ethnic / Tribal - Wereldmuziek
16/03/2017 : Yasmine Hamdan - Al Jamilat
Crammed Discs
16/03/2017, Henk Vereecken

Ik had een soort Arabische of Midden-Oosterse wereldmuziek verwacht van dit album, iets in de stijl van Ofra Haza, je weet wel, de Israëlisch-Jemenitische zangeres die je kan horen op de “Temple Of Love (1992)” remake van The Sisters Of Mercy. En ja, die invloeden zitten er zeker in, maar bij het beluisteren van de eerste nummers van het album, moet ik toch in de eerste plaats denken aan het ethereal label 4AD, aan Cocteau Twins vooral, aan This Mortal Coil en vanaf halverwege het album, als de Arabische invloeden prominenter worden, ook wel aan Dead Can Dance, die in hun wereldmuziekperiode op het album “Spiritchaser” bijvoorbeeld ook niet wars waren van enige oosterse muzikale invloeden. Maar op dit album weerklinken in den beginne dus synthesizers en gitaren die eigenlijk verdacht westers of Europees klinken en ja, de Arabische klanken zitten er (later) ook in en zitten gewoon mooi geïntegreerd in het genres en culturen overstijgende geheel.

Kate Bush vind ik ook nog wel een mooie referentie. Die experimenteerde op “The Dreaming”, ( haar vierde album uit 1982) ook volop met synthesizers en ging op “The Sensual World”, (haar zesde album uit 1989) ook in een paar nummers aardig de wereldmuziektoer op, zonder dat die invloeden het album echt gingen overheersen.

Yasmine Hamdan is een Libanese artieste, geboren in Beirut. In de subculturele muzikale wereld van Noord-Afrika en het Midden-Oosten geniet ze naar het schijnt een iconische status omdat ze de helft was van de triphop band band Soapkills, die ze in haar geboortestad Beirut oprichtte in de late jaren 90 en die een van de eerste indie/electronica bands was van het Midden-Oosten (een ‘best of’ compilatie van Soapkills verscheen trouwens bij Crammed Discs). Daarna woonde Yasmine Hamdan in een half dozijn landen en tegenwoordig in Parijs.

“Al Jamilat” is haar derde album na een eponiem album uit 2012 en na “Ya Nass” uit 2013. De lyrics van de titelsong komen van een gedicht van de bekende linkse Palestijnse dichter Mahmoud Darwish, dat een ode is aan de vrouw. ‘Al Jamilat’ is trouwens Arabisch voor ‘schoonheden’.

Yasmine Hamdan nam het album op met haar vriend Steve Shelley, die we kennen als drummer bij Sonic Youth en met de hulp van nog een paar andere muzikanten zoals de in New York residerende multi-instrumentalist Shahzad Ismaily, die door Steve Shelley werd aangebracht. Ook te horen is de Canadese violist Magali Charron. En nog een muzikale vriend, Cesar Urbina, programmeerde de ‘Kuweiti desert groove’ voor de slotsong “Ta3ala”. Er werd opgenomen in Parijs, in Hoboken (USA) in de studio van Sonic Youth en in Beirut met Zeid Hamdan (haar ex-Soapkills bandmaat, geen familie). Het album werd afgewerkt en geproducet in Londen.

“Al Jamilat” werd geschreven in een context van reizen en onderweg zijn. Van de Arabische teksten begrijp ik natuurlijk geen blaas, maar er zit volgens de zangeres een sociale en politieke component in de meeste songs. Ook vrouwelijke karakters en psychologie staan centraal. Het vertrekpunt van een aantal songs waren gesprekken met taxichauffeurs in Beirut, die volgens Yasmine Hamdan vaak een groot politiek bewustzijn hebben en een klare kijk op veel maatschappelijke dingen. Velen onder hen zijn ook zeer kwaad omwille van het rotte politieke en economische systeem. De top 10 van onderwerpen in de songs zijn relaties, manipulatie, zelfreflectie, zelfspot, bedrog, lust, zonde, angst, liefde en rebellie. De vrouwelijke karakters in haar songs zijn geen slaven van hun gezin, vaderland of religie. Het zijn zelfbewuste, vrijgevochten, geëmancipeerde vrouwen, net zoals Yasmine Hamdan dat zélf ongetwijfeld ook is.

“Al Jamilat” (11 songs, 40 minuten speelduur) kwam uit op het Belgische label Crammed Discs en dat is op zich ook al een indicatie voor wat je kan verwachten. Dit Brusselse label specialiseerde zich namelijk voor een groot deel in acts die new wave verzoenen met wereldmuziek, zeker en vooral in hun Made To Measure reeks. Hun releases klinken soms jazzy, soms filmscore-, ethereal- of neoklassiek-achtig en erg vaak is er wel een etnische toets, denk aan Minimal Compact bijvoorbeeld, een van de grote namen van het label naast Tuxedomoon. Ook de Noorse ethereal-electronica band Bel Canto zaten op dit label en die zijn ook nog wel een mooie referentie voor de muziek van Yasmine Hamdan (vooral voor de eerste, meer ‘Europees’ klinkende helft van het album).

De eerste tracks van het album klinken muzikaal gezien dus verrassend westers, het zijn knappe ambient-ethereal-dreampop songs. Pas op “Cafe”, de zesde track, worden de Arabische invloeden voor het eerst zeer prominent met oosters snarenspel (de bouzouki!) en vanaf dan treden ze meer op de voorgrond. In “K2”, in de titelsong “Al Jamilat” (die heeft trouwens wel wat van “Spiritchaser” era Dead Can Dance, met zijn etnisch getrommel, synthesizers, gitaren en daarboven de Arabische zang), op “Balad” en op de knappe slotsong “Ta3ala”.

Voor het album werd dus gebruik gemaakt van Midden-Oosterse en Aziatische instrumenten en klanken zoals ‘Iraqi’ grooves, Tuareg-gitaarspel en van bouzouki, en dat samen met viool, harmonium en typische pop/rock gitaarriffs, loops, drums en moderne synthesizers en beats.

Deze Libanese Kate Bush is gewoon een straffe madame en aan wie in is voor een portie kosmopolitische, interculturele en behoorlijk zwoele dreampop en wereldmuziek, kan ik dit album warm aanbevelen.

Website

Facebook

Henk Vereecken
16/03/2017

HomeContactLinksSitemap
lees meer...
NIEUWS 30/03/2017 : Wave-Gotik-Treffen Leipzig: een handleiding

Van 2 tot 5 juni 2017 gaat in het Duitse Leipzig het Wave-Gotik-Treffen door. Iedere gothic die er de mogelijkheid toe heeft moet minstens één keer in zijn leven op bedevaart naar Leipzig, dat is genoegzaam bekend, en de kans is groot dat u na één bezoek de smaak te pakken hebt en jaarlijks blijft gaan. Behalve ...

lees meer...
NIEUWS 27/03/2017 : Boek over de geschiedenis van Plan K

De Plan K was een legendarische zaal voor de tegencultuur tussen 1997 en 1986. Legendarische namen als Joy Division, Cabaret Voltaire, William S. Burroughs, The Human League, Orange Juice, Josef K, Scritti Politti, James White, Tuxedomoon, Front 242, Bauhaus en The Slits traden er op, en sommigen woonden er zelfs. De zaal was verbonden aan ...

lees meer...
NIEUWS 26/03/2017 : Consouling Sounds presenteert Ogentroost BRDCST

Consouling Sounds is een platenlabel voor de echte muziekliefhebber, verantwoordelijk voor de uitgaven van menig hoogstaand artiest. Met Dark Entries genieten we keer op keer van het menu dat deze Gentenaren ons voorschotelen. Op zondag 9 april is het label te gast in de Ancienne Belgique, met een programma dat vooral duistere soundscapes ...

lees meer...
NIEUWS 26/03/2017 : Merciful Nuns: Lightwaves

Alweer een video van Merciful Nuns. Zucht... Wat moeten we er nu weer over schrijven? Als we de tel goed bijgehouden hebben, is het de derde video uit de nakende cd A-U-M, die op 7 april uitkomt. Merciful Nuns is een gothic rock groep die als doel heeft de groten uit het genre te eren door hun muziek te kopiëren en er een vleugje esotherisme ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2017 : Tilo Wolff werkt samen met Tk Kim

Tilo Wolff is een bezig bijtje. Als hij niet werkt aan de nieuwe cd van Lacrimosa snelt hij andere artiesten te hulp. Onlangs nog leende hij zijn stem aan Mono Inc., nu is het de beurt aan Tk Kim. Tk Kim is een Franse artieste die niet enkel met muziek bezig is, maar ook met film en fotografie, en wiens laatste cd 'Intrication' samenwerkingen ...

lees meer...
INTERVIEW : THE NARCOTIC DAFFODILS - Brusselse psychedelic rock band stellen hun derde album “Summer Love” voor

Narcotic Daffodils zijn een Brusselse psychedelic rock band waarvan zojuist (op 11 maart) het derde album “Summer Love” verscheen (lees hier onze review). We legden ons oor te luisteren bij spilfiguur Simon Rigot, een man met reeds een zeer rijke en gevulde muzikale carrière achter de rug en multi-instrumentalist op onder ...

lees meer...
INTERVIEW : KYOKO - Ik heb van twee groepen afscheid moeten nemen en ben gaan herbronnen...

Kyoko Baertsoen, de zangeres met een naam als een klok (een vergelijking die ook opgaat voor haar stem) ruilde na de successen met Lunascape en Hooverphonic het leven in de spotlights voor het gezinsleven. Na een periode van tien jaar stilzwijgen dook ze plots weer op, onder haar eigen naam, en met een plaat die meteen duidelijk maakte dat ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : FANTASTIQUE NIGHT XLXI: DRAB MAJESTY & COLD CAVE - Als tintelingen klinkende gitaarstrelingen

Twee van de interessantste Amerikaanse bands van het ogenblik, zo beloofde Fantastique.Nights ons voor de 51ste editie van hun immer zeer smaakvolle avonden. Nu vinden we soms dat Amerikaanse bands overgewaardeerde worden - soms lijkt het wel of iedere Amerikaan die drie akkoorden kan spelen meteen wereldwijd kan optreden terwijl veel betere ...

lees meer...
FOTO'S : COLD CAVE - Fantastique Night XLXI, Botanique, Brussels, Belgium 17/03/2017 door marquis(pi)X

lees meer...
FOTO'S : DRAB MAJESTY - Fantastique Night XLXI, Botanique, Brussels, Belgium 17/03/2017 door marquis(pi)X

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Downhill XI - 11 maart 2017 Poppodium Volt Sittard - Futuristisch Occultisme en Meer

Het mag ondertussen duidelijk zijn, de organisatie van Downhill in het Nederlandse Sittard weet er eens te meer iets moois van te maken. Gedurfd, uit puur idealisme het programmeren van bands die je in de Lage Landen niet vaak op het podium ziet staan. Ook voor deze editie XI werd Poppodium Volt als epicentrum uitgeroepen voor zij die ...

lees meer...
FOTO'S : SUICIDE COMMANDO - DownHill XI Edition, Poppodium Volt, Sittard, The Netherlands 11/03/2017 door marquis(pi)X