casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.738 items

   

Yasmine Hamdan
Al Jamilat
Dreampop - Ethereal / Heavenly Voices - Folk / Ethnic / Tribal - Wereldmuziek
16/03/2017 : Yasmine Hamdan - Al Jamilat
Crammed Discs
16/03/2017, Henk Vereecken

Ik had een soort Arabische of Midden-Oosterse wereldmuziek verwacht van dit album, iets in de stijl van Ofra Haza, je weet wel, de Israëlisch-Jemenitische zangeres die je kan horen op de “Temple Of Love (1992)” remake van The Sisters Of Mercy. En ja, die invloeden zitten er zeker in, maar bij het beluisteren van de eerste nummers van het album, moet ik toch in de eerste plaats denken aan het ethereal label 4AD, aan Cocteau Twins vooral, aan This Mortal Coil en vanaf halverwege het album, als de Arabische invloeden prominenter worden, ook wel aan Dead Can Dance, die in hun wereldmuziekperiode op het album “Spiritchaser” bijvoorbeeld ook niet wars waren van enige oosterse muzikale invloeden. Maar op dit album weerklinken in den beginne dus synthesizers en gitaren die eigenlijk verdacht westers of Europees klinken en ja, de Arabische klanken zitten er (later) ook in en zitten gewoon mooi geïntegreerd in het genres en culturen overstijgende geheel.

Kate Bush vind ik ook nog wel een mooie referentie. Die experimenteerde op “The Dreaming”, ( haar vierde album uit 1982) ook volop met synthesizers en ging op “The Sensual World”, (haar zesde album uit 1989) ook in een paar nummers aardig de wereldmuziektoer op, zonder dat die invloeden het album echt gingen overheersen.

Yasmine Hamdan is een Libanese artieste, geboren in Beirut. In de subculturele muzikale wereld van Noord-Afrika en het Midden-Oosten geniet ze naar het schijnt een iconische status omdat ze de helft was van de triphop band band Soapkills, die ze in haar geboortestad Beirut oprichtte in de late jaren 90 en die een van de eerste indie/electronica bands was van het Midden-Oosten (een ‘best of’ compilatie van Soapkills verscheen trouwens bij Crammed Discs). Daarna woonde Yasmine Hamdan in een half dozijn landen en tegenwoordig in Parijs.

“Al Jamilat” is haar derde album na een eponiem album uit 2012 en na “Ya Nass” uit 2013. De lyrics van de titelsong komen van een gedicht van de bekende linkse Palestijnse dichter Mahmoud Darwish, dat een ode is aan de vrouw. ‘Al Jamilat’ is trouwens Arabisch voor ‘schoonheden’.

Yasmine Hamdan nam het album op met haar vriend Steve Shelley, die we kennen als drummer bij Sonic Youth en met de hulp van nog een paar andere muzikanten zoals de in New York residerende multi-instrumentalist Shahzad Ismaily, die door Steve Shelley werd aangebracht. Ook te horen is de Canadese violist Magali Charron. En nog een muzikale vriend, Cesar Urbina, programmeerde de ‘Kuweiti desert groove’ voor de slotsong “Ta3ala”. Er werd opgenomen in Parijs, in Hoboken (USA) in de studio van Sonic Youth en in Beirut met Zeid Hamdan (haar ex-Soapkills bandmaat, geen familie). Het album werd afgewerkt en geproducet in Londen.

“Al Jamilat” werd geschreven in een context van reizen en onderweg zijn. Van de Arabische teksten begrijp ik natuurlijk geen blaas, maar er zit volgens de zangeres een sociale en politieke component in de meeste songs. Ook vrouwelijke karakters en psychologie staan centraal. Het vertrekpunt van een aantal songs waren gesprekken met taxichauffeurs in Beirut, die volgens Yasmine Hamdan vaak een groot politiek bewustzijn hebben en een klare kijk op veel maatschappelijke dingen. Velen onder hen zijn ook zeer kwaad omwille van het rotte politieke en economische systeem. De top 10 van onderwerpen in de songs zijn relaties, manipulatie, zelfreflectie, zelfspot, bedrog, lust, zonde, angst, liefde en rebellie. De vrouwelijke karakters in haar songs zijn geen slaven van hun gezin, vaderland of religie. Het zijn zelfbewuste, vrijgevochten, geëmancipeerde vrouwen, net zoals Yasmine Hamdan dat zélf ongetwijfeld ook is.

“Al Jamilat” (11 songs, 40 minuten speelduur) kwam uit op het Belgische label Crammed Discs en dat is op zich ook al een indicatie voor wat je kan verwachten. Dit Brusselse label specialiseerde zich namelijk voor een groot deel in acts die new wave verzoenen met wereldmuziek, zeker en vooral in hun Made To Measure reeks. Hun releases klinken soms jazzy, soms filmscore-, ethereal- of neoklassiek-achtig en erg vaak is er wel een etnische toets, denk aan Minimal Compact bijvoorbeeld, een van de grote namen van het label naast Tuxedomoon. Ook de Noorse ethereal-electronica band Bel Canto zaten op dit label en die zijn ook nog wel een mooie referentie voor de muziek van Yasmine Hamdan (vooral voor de eerste, meer ‘Europees’ klinkende helft van het album).

De eerste tracks van het album klinken muzikaal gezien dus verrassend westers, het zijn knappe ambient-ethereal-dreampop songs. Pas op “Cafe”, de zesde track, worden de Arabische invloeden voor het eerst zeer prominent met oosters snarenspel (de bouzouki!) en vanaf dan treden ze meer op de voorgrond. In “K2”, in de titelsong “Al Jamilat” (die heeft trouwens wel wat van “Spiritchaser” era Dead Can Dance, met zijn etnisch getrommel, synthesizers, gitaren en daarboven de Arabische zang), op “Balad” en op de knappe slotsong “Ta3ala”.

Voor het album werd dus gebruik gemaakt van Midden-Oosterse en Aziatische instrumenten en klanken zoals ‘Iraqi’ grooves, Tuareg-gitaarspel en van bouzouki, en dat samen met viool, harmonium en typische pop/rock gitaarriffs, loops, drums en moderne synthesizers en beats.

Deze Libanese Kate Bush is gewoon een straffe madame en aan wie in is voor een portie kosmopolitische, interculturele en behoorlijk zwoele dreampop en wereldmuziek, kan ik dit album warm aanbevelen.

Website

Facebook

Henk Vereecken
16/03/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : Peter And The Test Tube Babies op Breaking Barriers !! - Afgaand op hun antwoorden wordt dit optreden kort maar krachtig!

Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreed op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgenre in al zijn facetten en subgenres vandaar dat ...

lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - W-Fest Waregem 16/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : VNV Nation - W-Fest Waregem 16/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Lebanon Hanover - W-Fest Waregem 16/08/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : LA MERDE - Neofolk is een dood kind met een lam handje.

Al meerdere jaren tijdens de eerste april was de grap in neofolk land dat The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud terug bij elkaar zou komen. Wij weten wel beter en laten ons hier natuurlijk niet aan vangen. Niet dat we er afkerig tegenover staan, maar dit jaar bleek dat we geen wonderen moeten verwachten om deze specifieke sound nog eens in een ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-Fest 4 dagen apart festivallen tussen verleden en heden! - W-Fest was er 4 dagen om van te genieten, oude bekenden en minder bekenden terug te zien en niet - zoals sommige reguliere media beweren - je jeugd nog eens opnieuw te beleven. Neen, gewoon om te zijn wie je bent, ...

Het zit er op de 4de editie van W-fest. De eerste keer in Waregem. Oudjes zoals ik herinneren zich ongetwijfeld nog The Steeple, where have the years gone, de club die Waregem op de wereldkaart zette als het om gothic en aanverwanten ging. Op een pisboog van waar ooit The Steeple stond, daar is Waregem Expo. Ik geef toe, de rit naar Wargem, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : W-fest 14/8 - Irish Coffee & Twisted Nerve (Jirka Liessens)

De eerste avond van het enige wave festival in België begon gek genoeg met het thema Woodstock. Bezoekers werden voorzien van de nodige attributen hiervoor, wat het gekke tafereel opleverde dat de zwartste zielen eens door een roze zonnebril keken, letterlijk dan. Ondanks de flower power bracht de line-up ons heel andere muziek. Er ...

lees meer...
NIEUWS 13/08/2019 : Eerste namen voor M’era Luna 2020

Terwijl men momenteel nog bezig is met de grote opruiming voor hun 2019-editie lost M’era Luna voor hun editie voor volgend jaar al de eerste namen. Het verslag van M’era Luna 2019 lees je zeer binnenkort op deze pagina’s. M’era Luna wil meer zijn dan een ‘Duits’ festival en daarom gaan ze in de toekomst ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Jubel en juich ! Gothic Magazine terug onder de levenden!

Als oudje uit de scene kent u vast nog het Gothic Magazine. Er was een tijd dat ook deze website op papier werd gedrukt. Het bewijs? Hier onze eerste editie om virtueel te door bladeren. En we hopen tegen het eind van het jaar nog veel meer van onze fysieke edities online te hebben. Maar goed, in het mekka van de goth (Duitsland voor een goed ...

lees meer...
NIEUWS 09/08/2019 : Scary Black bij Secret Sin Records

Het Secret Sin Records label is een serieuze doorstart aan het maken. En wat meer is, regelmatig wordt u verwend met nieuwe namen. Binnenkort komt het Amerikaanse Scary Black bij dit label uit op cd. Nooit van gehoord zegt u? Welaan, onderstaade clip klinkt wat mij betreft beloftevol. Spaghetti westerns en de alternatieve jaren 80 zijn een ...

lees meer...
NIEUWS 08/08/2019 : W-Fest pakt uit met eigen app! Zaterdag uitverkocht!

Het is bijna zover, op 15 augustus schiet W-Fest voor de vierde keer uit de startblokken, dit jaar in Waregem (Expo). Om het voor de bezoeker zo comfortabel mogelijk te maken worden kosten nog moeite gespaard. Dat zal bijken uit de voorzieningen op het festivalterrein maar de organisatie biedt nu ook een eigen app aan om uw bezoek aan het ...

lees meer...
NIEUWS 07/08/2019 : Nieuwe editie van 'The Face Of God' van Militia

Militia heeft opgehouden te bestaan. Hun laatste werk was een uitstekende conceptplaat over het leven van Ambiorix, uit op Old Europa Café. Datzelfde label doet nu een heruitgave van 'The Face Of God', het atheïstisch manifest in muziekvorm dat het eco-anarchistisch metaalslagerscollectief in 2015 uitbracht. Ok, de originele ...