|
|||||||||||||
Een cinematisch instrumentaal album vol dreigende elektronische dark ambient. ‘Deliverance can happen anywhere and anytime, it can find you in an old dusty pub or just loom somewhere in an empty train station’. Deze quote wordt meegegeven als de centrale idee achter het ganse album en we krijgen ook nog een verwijzing naar psalm 32:7: ‘You are my hiding place; you will protect me from trouble and surround me with songs of deliverance’. Een album rond de centrale idee van ‘verlossing’ dus. Yair Etziony is geen band maar een componist. Ik had nog nooit van de mens gehoord maar “Deliverance” (6 tracks, 39 minuten speelduur) blijkt al het zesde album te zijn van Yair Etziony en het eerste sinds hij van Tel Aviv naar Berlijn verhuisde. Zijn verhuis zou resulteren in een donkerder en meer broeierige sound maar zelf kan ik daar niet over oordelen want ik ben dus niet bekend met zijn vroegere werk. In Israël heeft Yair Etziony een muzikaal verleden als techno dj maar ook als muzikant in psychedelic rock bands (zoals Farthest South). Hij wordt beschouwd als een van de centrale figuren van de elektronische muziekscene in Israël en is een van de eerste Israëli’s die live optrad met een labtop. Sinds 2010 is hij ook eigenaar van zijn eigen label False Industries, een label dat zich specialiseert in donkere experimentele elektronica en waarop dus uiteraard ook dit album uitkwam. Voor “Deliverance” maakte Yair Etziony gebruik van een breed pallet aan instrumenten, gaande van modulaire synthesizers en vintage Rolands tot diverse software paketten en daarmee creëerde hij ook een breed klankenspectrum waarin muzikale geluiden uit de seventies ("Unheimlich" klinkt naar het einde toe vrij 'kosmisch' Tangerine Dream) en uit de eighties harmonieus matchen met meer hedendaagse ideeën. De meeste composities (“Am Aller Ecke”, “Gesundbrunnen Ghosts”, “Unheimlich”, ‘Unterwelt” en de afsluitende titeltrack) klinken vrij puur dark ambient en dat geldt in eerste instantie ook voor opener “Justice” maar laatstgenoemde compositie evolueert halverwege naar meer up-tempo en beatgerichte dark electro en is aldus een beetje de vreemde eend in de bijt maar wel een sterke opener voor een album dat een constante hoge kwaliteit op de luisteraar loslaat en dat gerust zou kunnen dienen als soundtrack voor een donkere SF-film.
Henk Vereecken |
Volgende besprekingen
Goethes Erben - Trilogie (box)
Whispering Sons - Image
Howlin' Sun - Howlin' Sun
Bryan Lewis Saunders - Near Death Experience
Kezdown - Escape Lane
Anemone Tube - The Three Worlds - Vanity of Allegory
Jana Irmert - Flood
Sathönay - Lost a home
Emmerhoff & The Melancholy Babies - Circle Six
Jean Jean - Froidepierre
Andere besprekingen van YAIR ETZIONY
Yair Etziony - Ensemble
Yair Etziony - Ingress
Yair Etziony - Albion Remixes
In hetzelfde genre: DARK AMBIENT
Dim Arcana - Ars Populi
Angel - 26000
Francisco Lopez & Novi_Sad - Titans
Blanck Mass - Blanck Mass
Erode - Horizon
Corazzata Valdemone vs. Fukte - Manipulations
Fräkmündt - Urbärglieder
Diable Amoreux - Hearts In The Dark
Le Testament De La Lumière - Echoes Out Of Time
Ke/Hil - Hellstation