casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.967 items

   

Yair Elazar Glotman & Mats Erlandsson
Emanate
Hedendaags klassiek
29/09/2020 : Yair Elazar Glotman & Mats Erlandsson - Emanate
Fat Cat Records  Fat Cat Records
29/09/2020, Dimi Brands

Op de breuklijn waar hedendaags klassiek en moderne electronica elkaar ontmoeten, daar treffen Yair Elazar Glotman en Mats Erlandsson elkaar. Sinds 2015 onderzoeken ze samen nieuwe benaderingen inzake het gebruik van traditionele akoestische instrumenten.

Op Emanate, hun tweede samenwerking na het eerdere Negative Chambers (2017) toont aan dat hun combinatie van akoestische en elektronische geluiden nooit helemaal een bepaalde klankkleur kiest, maar zich ergens in het brede middenveld bevindt en in die hoedanigheid verdraaid veel van rustige dark ambient wegheeft.

Het soort duistere ondertoon dat je ook vindt bij wat Hildur Guðnadóttir deed voor de soundtrack van de serie Chernobyl of Jóhann Jóhannssons The Miller’s Hymns (met diezelfde Jóhannsson bracht Glotman onlangs nog het album Last And First Men uit). Beide heren geven als invloed verder nog vocale polyfonie uit de Renaissance, Giacinto Scelsi’s Pranam II, het stuk ‘Lontano’ van György Ligeti uit 1967 dat gebruikt werd voor de soundtracks van de films The Shining en Shutter Island maar ook de Amerikaanse componist Ingram Marshall en Ijslander Valgier Sigurdsson.

Verwacht je aan een perfect gefocust album waarin alles tot op de millimeter afgemeten lijkt te zijn. Emanate is een textuurrijke, diepe spectrumverkenning die bijna naadloos stroomt en zich ontvangt gedurende zijn volle lengte. Het gecreëerde energieveld voelt tegelijkertijd statisch en toch voortdurend verschuivend aan. Hoewel het album onderverdeeld is negen afzonderlijke stukken werd het overwogen en opgenomen als één lange, enkele compositie. Zie het als een poging om een ensemblestuk te maken dat qua lengte en formele benadering van klassieke muziekcomposities dichterbij komt dan de steeds kortere reeksen van zoveel muziek die nu op maat gemaakt is voor consumptie via digitale streaming. Door tijd en ruimte toe te wijzen aan elk van de instrumenten om op de compositie te reageren en deze uit te breiden, komt de langere duur ervan voort uit een voortdurende wisselwerking tussen het instrumentale ensemble, de elektronische elementen en de structuur van het stuk.

Voor de technici geef ik nog graag mee dat Emanate gestructureerd werd rond het strikte formele ontwerp van een driedeling palindroom, volgens het patroon A1-B1-C-B2-A2. Elk van deze 5 delen wordt overbrugd door intermezzo’s die hun eigen logica volgen en werken met de degradatie en variabele dichtheid van een afzonderlijk, op percussie gebaseerd stuk. Elk deel aan de eerste kant van het palindroom richt zich op een specifieke benadering van tonale harmonie -akkoord of interval, contrapunctisch/canoniek en melodisch. Naarmate het stuk vordert in de tweede helft, vervagen deze randen van het materiaal en lopen de benaderingen vanuit de verschillende delen in elkaar over. Als gevolg hiervan heeft het stuk twee parallelle formele bogen: een lineaire progressie doorheen de gehele speelduur en een gespiegelde.

Wat begon als een elektronisch stuk werd gecomponeerd, uitgevoerd en opgenomen vanuit een basiskader van materiaal tijdens een week van intensief werk in Yairs studio in Berlijn, te beginnen met opnames van citers en strijkers die werden verwerkt door middel van uitgebreide elektronische behandelingen -zowel digitaal als analoog. De elektronische onderdelen zijn geschreven met een sterke focus op de performance (het spelen van onderdelen met handmatige gereedschappen in plaats van alleen te werken binnen de grenzen van de computer. Het tweede deel van het proces omvatte het transcriberen van delen van deze elektronische stukken voor een partituur voor een klein kamerensemble bestaande uit viool, cello, viola de gamba (beenviool), trombone en contrabas. Door deze elektronische structuur te gebruiken om nieuwe partijen te traceren die door het ensemble moeten worden gespeeld, werd de partituur uiteindelijk in tijdgebaseerde notatie met alle toonhoogtes vast en voegde ene extra laag van complexiteit toe door uitvoerders voldoende vrijheid te geven om hun eigen muzikale beslissingen te nemen bij het reageren op de elektronica en op de andere spelers. De resulterende instrumentale delen weven zich in en uit de elektronica, gaan er soms helemaal in op en werken ook soms individueel.

Wens je je eerste stappen in de hedendaagse klassieke muziek te wagen maar zie je door de bomen het bos niet meer? Neem dan van ons aan dat je deze twee heren als gidsen absoluut mag vertrouwen.

Yair Elazar Glotman

Mats Erlandsson

Dimi Brands
29/09/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 24/01/2022 : Mildreda scoort in de cinema!

Het dark electro project van Oostendenaar Jan De Wulf is met de clip van “Liaisons Dangereuses” (welke u uiteraard hieronder vindt) zomaar even geselecteerd door het Brusselse festival van de onafhankelijke film en wel in de categorie “The Rabbit Holes”. Een categorie waarin kortfilms worden opgenomen met een surreëel ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Lacrimosa: Celebrate The Darkness

Leven is lijden. Het is een oude boeddhistische wijsheid die ook Lacrimosa zich eigen gemaakt heeft. Neen, het leven is niet altijd prettig, en houdt ook pijn en teleurstelling in. Maar aangezien we daar toch niets aan kunnen doen, vatten we het beter goed op. Meer zelfs: laten we de duisternis in ons leven vieren. Daar komt de boodschap van ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Nieuwe Terra Relicta-compilatie: Call Me Darkness

Dark Entries mag dan al het grootste Nederlandstalige gothzine zijn, we zijn op geen enkele manier het enige interessante gothzine. Hebt u al gehoord van onze Sloveense collega's van Terra Relicta? Zij doen het in het Engels. Hun website is zeer aanbevelenswaardig, vooral daar ze niet enkel besprekingen en interviews doen, maar ook een ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : 400ste Dag des oordeels

Kunt u geloven dat we al 399 Dagen des oordeels hebben gekend? Met De dag des oordeels bedoelen we natuurlijk het radioprogramma van onze collega Danny Quetin, die elke maandagavond tussen 22 en 24u de beste post-punk, gothic en electro uitzendt op Radio Benelux. Dat staat gelijk aan 8 jaar hard labeur, en voor aflevering 400 heeft Danny dan ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuw live audio-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven' van Wardruna

Een jaar na de release van zijn meest recente studio-album 'Kvitravn' (en als opmaat naar de komende live data), presenteert Nordic/dark folk/ambient band Wardruna zijn live-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven'. Dit is een luxe release op 2CD en op digitale formaten waaronder het originele studioalbum ...