casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.060 items

   

Weihan
Levensbron
Dark Folk / Apocalyptic Folk
01/11/2019 : Weihan - Levensbron
Eigen beheer  Eigen beheer
01/11/2019, Dimi Brands

Toen we dit jaar mochten kennismaken met het Gentse duo La Merde (en hun twee uitstekende cassettes Dood En De Merde en L’Amour Et La Merde) sloeg ons neofolk minnend hartje een tikkeltje sneller. Het blijft een genre dat in België ondergewaardeerd blijft, ik kan niet nalaten om het te blijven herhalen. Toch maakte La Merde ook iets los bij mensen die het genre niet op de voet volgen, zo merkte ik althans bij mijn collega’s van de Dark Entries redactie die bijna even enthousiast waren als ikzelf.

Automatisch moesten we toen ook aan Weihan denken, zowat de enige nog actieve Belgische neofolk act die we nog kennen en waar we al een tijdje niets meer van gehoord hadden.

Dit duo debuteerde sterk in 2004 met Galder, een album met akoestische gitaren, mythologische verwijzingen en Nederlandstalige zang.

Gaandeweg stapte het duo bestaande uit Miguel Boriau en Jurgen S. af van de pure neofolk en ging meer de martial industrial richting uit, wat de interesse van grotere labels als Old Europa Cafe (Symphonies Of Divination -2007) en Lichterklang (Blóðslitinn á Steininum -2014) opwekte.

Tevens leverde het het duo een cultstatus op, want wanneer we in de neofolkscene in onze buurlanden over ons eigen (povere) muzikale landschap palaveren, informeert men steevast naar Weihan.

Levensbron komt dus na een hele poos van stilzwijgen, althans toch op Weihan-gebied (beide leden zijn nog actief in andere projecten (Jurgen ken je misschien van pagan black metal act Theudho, Miguel is verder nog bezig met dark ambient onder de naam Simulacra, en in het verleden bracht hij onder de namen Beyond Infinity, Insomnia en Mannus ook deze muziek uit).

Dat deze plaat net op 1 november uitkomt kan toeval zijn, al zou het ons niet verbazen dat deze datum doelbewust uitgekozen is. Want net zoals men op Allerheiligen terugkijkt naar degenen die van ons zijn heengegaan, zo blikt ook Weihan terug op zijn eigen verleden.

Het martial pad laat men voor was het was, en men keert terug naar de pure neofolk dat we kennen van debuutplaat Galder. 15 jaar later klinkt dit heel wat volwassener en gepolijster dan deze eerste poging, maar de gelijkenissen vallen niet te ontkennen.

Rustig gitaargetokkel, poëtisch voorgedragen Nederlandstalige zang, een stemmig achtergrondkoortje en hier en daar wat neoklassieke opsmuk, zo laat Levensbron zich kort en bondig omschrijven.

Ook ontwaren we hier en daar een vrouwenstem van ene C. VDB. (zo leert ons het boekje), een aangename toevoeging aan de Weihan-sound, waar men in de toekomst gerust verder mee mag experimenteren!

Titels als ‘Tumulus’ (de Latijnse benaming voor een grafheuvel) sterken ons in onze mening dat men er bewust voor koos om deze plaat op de eerste november uit te brengen, maar ook de algehele zucht van melancholie die zeer kil doorheen het hele album blaast. Titels als ‘De Eeuwige Jager’, ‘Martelaarskroon’, ‘Landgeesten’, ‘Dodenhalm’, ‘Veenrook’ en ‘Zomerdood’ zijn wat dat betreft mooie trefwoorden die meteen de sfeer gebald weergeven.

Weihan is ook steeds trots geweest op zijn Vlaamse roots, getuige het koppig vasthouden aan de moedertaal maar ook thematisch komt dit tot uiting, niets mis mee, want op die manier komt ook nog eens een “alverman” (zo noemde men vroeger een goedaardige kabouter) aan bod (‘Eeuwenoud’).

Het mag dan wel allemaal zeer “Vlaemsch” zijn, een plaatsje in de programmatie van Ment TV zal dit niet met zich meebrengen. Gelukkig maar.

Weihan bewijst dat onze Vlaamse cultuur meer is dan slecht vertaalde covers van buitenlandse hits of carnavalskrakers.

In plaats daarvan bezingt men tradities die verband houden met de natuur, en dit op een manier die, als we dan toch een voorbeeld moeten noemen, doet denken aan het meer ingetogen werk van Blood Axis.

Vlaams én neofolk, bepaalde mensen zijn dan al extreem op hun hoede, zeker wanneer hun label dan ook nog eens Avondland Productions heet (een verwijzing naar het beruchte boek ‘Untergang des Abendlandes’ van de Duitse filosoof Oswald Spengler uit het interbellum waarbij men zich afvroeg of Spengler als intellectueel hier niet het pad geëffend heeft voor het nazisme). Maar deze tere zieltjes moeten maar eerst eens zelf luisteren, alvorens zich te laten leiden door veronderstellingen. Kritisch blijven, daar draait het immers allemaal om. Net zoals Weihan dat voor zichzelf was en met Levensbron de cirkel rond maakt (waarmee ik absoluut NIET wil zeggen dat men nu beter de boeken toe doet!) door een waardige (en betere) opvolger van Galder uit te brengen.

Naast de reguliere versie op cd kan je Levensbron ook op (gelimiteerde) cassette of in een luxueuze box aanschaffen. Met topreleases van Weihan én La Merde in 2019 is het precies toch niet zo slecht gesteld met de vaederlandsche neofolk?!

Weihan

Dimi Brands
01/11/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 23/05/2022 : Vaselyne covert op Shame EP

En dat is niets om ook maar een klein greintje schaamte voor te kennen, want schaamte is de schaduw van de liefde. Vaselyne, het buiten proporties aanstekelijke duo met Yvette Winkler en Frank Weyzig bereidt zich voor op een album dat er tegen 3 juni staat aan te komen. The Sea Says mag alvast iets zijn om naar uit te kijken. Getuige daarvan ...

lees meer...
FOTO'S : Pussy Riot - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hägar The Womb - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hetze - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 21/05/2022 : ‘Black Planet’: Nieuw boek over de opkomst van The Sisters of Mercy!

The Sisters Of Mercy zijn ongetwijfeld een van de meest invloedrijke bands van de zwarte scene. Nu verschijnt "Black Planet", een nieuw boek over de opkomst van de band. Weeral een boek hoor ik je zetten? Klopt, dit is zeker niet het eerste. Deze ‘Black Planet’ staat bol met interviews die een nieuw licht werpen op de ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : R.I.P. Vangelis (1943-2022)

We zijn nog niet bekomen van de dood van Klaus Schulze en daar legt een andere grondlegger van de synthesizermuziek het loodje. De Griek Evángelos Odysséas Papathanassíou (Vangelis) werd geboren op 29 maart 1943. Vangelis was een autodidact die amper noten kon lezen. In zijn twintiger jaren raakte hij al enorm ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : Wijzigingen aan Sinner’s Day line up zomer en winter

Wellicht was u reeds op de hoogte van de hospitalisatie van Front 242 zanger Jean-Luc De Meyer. Een aantal concerten van Front 242 werden hierdoor reeds geannuleerd en ook de geplande passage op Sinner’s Day van vrijdag 24 juni aanstaande verdwijnt nu van de agenda. Het concert werd verschoven naar de wintereditie van Sinner’s ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : Gert viert drie jaar nuchterheid met gratis downloads uit komende plaat

20 mei is een speciale dag voor Gert, ook bekend als Gert Kleinpunk of Gertje Anarchie. Gert is dan namelijk exact drie jaar gestopt met drinken. Dat viert hij uiteraard met muziek. Gert heeft namelijk net een nieuwe plaat ingeblikt die in augustus zal verschijnen. Het is naar de mening van al wie hem al heeft gehoord de beste Gert-plaat aller ...

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
INTERVIEW : HÄGAR THE WOMB - Nu weten we tenminste dat ons publiek ons zal helpen als we zelf de teksten vergeten

Op zaterdag 20 mei spreken we weer af in het Leuvense Depot voor Breaking Barriers, het jaarlijks terugkerende punkfestival. Hägar The Womb zal er optreden, samen met Pussy Riot en Hetze. Hägar The Womb bestaat reeds sinds 1981. In 1987 gaven ze er de brui aan, maar in 2011 besloten ze de groep terug op te richten met enkel originele ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...