|
|||||||||||||
Weareoff ziet het groots, getuige de promobundel die we binnenkregen. Met “Objects In Motion” presenteert dit Duitse kwartet hun debuut en proberen ze zich een stek te veroveren in de actuele en overbevolkte indie, post punk gitaar wave scene die de jaren 80 hoog in het zwarte vaandel draagt. Ik had het eerst ietwat moeilijk met dit album, maar na meerdere luisterbeurten moet ik toegeven dat deze “Objects In Motion” me wel bevalt. Als je goed luisterst hoor je inderdaad de echo van de jaren ’80 doorheen het album zweven. “Where There’s No Light” mag dan wat twijfelend openen als gitaar en bas inzetten moet ik onverwijld aan oudere The Cure denken, singel “Chymera” (zie clip) beweegt zin dan meer in melodieuze post punk kringen, net als het titelnummer “Objects In Motion” dat met z’n vlotte melodielijn de indie toer opgaat. Deze vaststelling geldt voor het volledige album, indie, post punk en ’80 gitaar wave zijn zowat de meest voorname ingrediënten. Het is echter vooral de zwier en de zin voor melodie die deze Weareoff kenmerkt en hen wel eens, met enige zijn voor enthousiaste overdrijving, de titel Duitse Editors zou kunnen bezorgen. “Miracle” is een perfecte combinatie van indie en electro pop, “Bound By Silence” is dan weer donkerder van sfeer en kent een heuse The Cure (hier hebben we ze weer) melodie terwijl “From The End To Start” de donkere sfeer weerom aan een meeslepende melodie weet op te hangen. Voor een debuutalbum zijn dit songs die qua sfeer, arrangement en pop feel kunnen tellen. Doch het album is nog niet afgelopen. “Breathless” stuwt het tempo enigszins de hoogte in en is alweer singel waardig, “The Pain Remains The Same” pompt het ritme op, klinkt strak maar countert met minimale elektronische arrangementen en een dwepend gitaartje dat af en toe om de hoek komt piepen. Het contrast met het slepende “As Long As We Remember” lijkt ogenschijnlijk groot maar het album leert dat Weareoff er perfect in slaagt meerdere dimensies te leggen in eenzelfde muzikale taal. Afsluiten doen we dit debuut met een weemoedige “The Wait” dat nogmaals duidelijk maakt dat de jaren 80 essentieel zijn geweest voor het geluid van Weareoff. Kortom, neem de tijd voor deze “Objects In Motion" en na meerdere luisterbeurten ontdekt u een album dat het beste van post punk, indie en existentiële ’80 gitaar wave in zich verenigt. Mooi toch?
Kurt Ingels |
Volgende besprekingen
Manic Depression Records - Bipolar Sounds #2
Rot On The March - The Era Of The Penultimate Steps
Cremaster / Komora A split single - Haz/Crystal Dwarf Opens His Eyes (7' vinyl)
AlterRed - The Time It Takes to Smile
Garten der Asche - Nemesis
Rosa Infra - Инфраморфозы
AX - Metal Forest
Maya Jane Coles - Comfort
Effter - Comorbidity
Wallenberg - Love Is Slavery