casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.907 items

   

We Stood Like Kings
Classical Re:Works
Post Rock - Prog
28/09/2021 : We Stood Like Kings - Classical Re:Works
Kapitän Platte
28/09/2021, Henk Vereecken

Een Belgische postrockband met leden uit alle uithoeken van het land, dat is We Stood Like Kings en ze maken muziek sinds 2011. ‘Post-rock meets cult cinema meets classical music’ staat er te lezen op hun Bandcamp pagina. En inderdaad bekwaamde de band zich in het verleden in het componeren van nieuwe soundtracks voor oude films, een beetje zoals In The Nursery dat doen in de postpunk scene. Verwacht daarbij complexe instrumentale post-rock met sterke prog invloeden, doorwrochte melodieën en een avontuurlijke mix van intensiteit en raffinement, van rustig en ambient tot episch en behoorlijk fel rockend. Qua sound doen We Stood Like Kings me trouwens wel eens denken aan een band als Explosions In The Sky.

In het verleden verblijdden We Stood Like Kings ons met albums als “Berlin 1927” (2014), een soundtrack geschreven voor Walter Ruttmann’s stille stadssymfonie "Berlin: Die Sinfonie der Großstadt" uit 1927. Dan kwam “USSR 1926” (2015), een soundtrack voor Dziga Vertov's stomme film “A Sixth Part of the World” uit 1926. “USA 1982” (2017) tenslotte was een nieuwe soundtrack voor de cultfilm “Koyaanisqatsi”.

Voor het nieuwe vierde album veranderden We Stood Like Kings van aanpak. Geen soundtrack meer voor een bestaande film maar wel herinterpretaties van klassieke muziekstukken. “Classical Re:Works” telt zeven van die stukken (40 minuten speelduur).

Bij de eerste luisterbeurt (ik stopte de cd blindelings in de speler zonder enige verdere info, ik kende de band ook nog niet) had ik zelfs helemaal niet door dat het hier interpretaties betrof van klassieke stukken. We Stood Like Kings kozen ook niet voor de grote bekende stukken uit het klassieke repertoire, al weet ik niet of dat een bewuste keuze was. Zo krijgen we van Beethoven geen “Für Elise” noch de vijfde of negende symfonie maar wel een interpretatie van het iets minder bekende “Piano Sonata No. 14 in C# minor”, van Ravel geen “Bolero” maar een begeesterende post-rock bewerking van “Daphnis et Chloé”, van Bach geen “Toccata & Fugue” maar “Organ Sonata No. 4 In E Minor” en van Vivaldi geen der vier seizoenen maar een heel korte en krachtige herwerking van “Concerto For Strings In D Minor” tot een felle track van 1,5 minuut. Dit is tevens mijn favoriete nummer van het album.

Voorts staat er nog een mooie herinterpretatie op van “Rêverie” van de impressionist Debussy, een bewerking van “9 Preludes, Op. 1, No. 1: Andante Ma Non Troppo” van Karol Zsymanowski en mijn tweede favoriete track, hun post-rock herwerking van “Glagolitic Mass, JW 3/9: Introduction” van Leoš Janaček, een Tsjechische componist waarvan ik zelfs nog nooit had gehoord, maar dat ze omvormden tot een werkelijk fantastisch prog en post-rock stuk.

Het slotstuk van Bach klinkt het meest ambient en (neo)klassiek met keyboards en rustig gitaarspel. De rest klinkt allemaal als regelrechte progrock en postrock qua sound en klinkt bij momenten ook behoorlijk fel.

Rockbands die klassieke muziek herinterpreteren, het is natuurlijk niets nieuws. Jethro Tull deden het in 1969 met Bachs “Bourrée”, The Nice deden het in 1968 reeds met Leonard Bernsteins "America". In dat jaar scoorden Love Sculpture (met Dave Edmunds) een hit met hun rockversie van de “Sabeldans” van Chatsjatoerjan. Emerson, Lake & Palmer maakten in 1971 met “Pictures At An Exhibition” een gans album naar de gelijknamige suite van Mussorgski en de Nederlandse progrockband Ekseption scoorde in de jaren 60 en 70 hit na hit met hun rockbewerkingen van klassieke stukken. Allemaal bijzonder geslaagd en in dat rijtje kunnen we nu ook de Belgische band We Stood Like Kings bijschrijven. Het album kwam uit op het Duitse indie en post-rock label Kapitän Platte.

Hoe zouden Bach en Beethoven hebben geklonken als ze vandaag hadden geleefd en muziek maakten met een post-rockband met gitaar, bass, keyboards en drums? Als je geïntrigeerd bent door het antwoord op deze vraag, dan is dit album wellicht iets voor jou.

Website

Facebook

Bandcamp

Henk Vereecken
28/09/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 01/12/2021 : Sinner’s Day 2022 al in volle voorbereiding

Misschien hebt u de editie van dit jaar nog niet helemaal verteerd, toch pakt de Sinner’s Day organisatie nu al uit met een reeks nieuwe namen! Zo werden recent aan de affiche toegevoegd; The Birthday Massacre, The Exploited, Actors, Zware Machine, NOYCE™ (met een exclusief verjaardagsconcert voor België), Tiny Magnetic Pets, ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2021 : Wat is er loos met Lacrimosa?

Er komt een nieuwe plaat van Lacrimosa aan. 'Leidenschaft' zal er net op tijd zijn om onder de kerstboom te liggen. Langzamerhand krijgen we meer informatie over de plaat. En ja, de eerste video is een feit. 'Raubtier' is het eerste volledige nummer dat we kunnen beluisteren uit de nieuwe plaat. En we krijgen er zelfs beelden ...

lees meer...
NIEUWS 30/11/2021 : Nog meer video's uit 'The Book Of Fire' van Mono Inc.

Het blijft maar video's regenen uit de laatste plaat van Mono Inc. Intussen hebben al 9 van de 12 nummers op het laatste opus 'THe Book Of Fire' een video gekregen. De laatste nieuwe is 'Nemesis', een meer ingetogen nummer. Waarom zoveel video's? Wel, omdat 'The Book Of Fire' een immens succes is, en daar wil ...

lees meer...
FOTO'S : The Breath of Life - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Enzo Kreft - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ Wool-E Fest: Belgian underground music, 27/11/2021 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 24/11/2021 : Zaterdag Wool-E Fest in Magasin 4

Het regent afgelastingen van concerten, al is dit gelukkig nog niet overal. Optredens mogen immers nog steeds doorgaan mits er zowel naar een Covid Safe Ticket als naar het dragen van een mondmasker wordt gevraagd. En dat is het geval op Wool-E Fest, dat volgende zaterdag doorgaat in het Brusselse Magasin 4. Wool-E Fest, dat doorgaat op ...

lees meer...
NIEUWS 23/11/2021 : Amerikaanse gothic rock band The Wake gaat de remix toer op!

Na vele jaren wachten verscheen rond deze tijd vorig jaar het album “Perfumes And Fripperies” (klik hier voor de Dark Entries review) van deze Amerikaanse cult formatie. De groep gaat ondertussen weer live de hort op en om zich in de kijker te spelen, pakt de groep nu uit met de ep “Mixers And Elixirs” waarop de gothic ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra Autumn Passage (13/11/2021, JH De Klinker, Aarschot) - Koud vlees en powernoise.

“Zie mij hier nu staan”, verzuchtte Xavier Kruth tijdens het laatste nummer van zijn band Winterstille (met ook Dark Entries collega Gerry Croon in de gelederen). Exact hetzelfde idee hadden we toen we dat moment ons als koopwaar door middel van een barcode moesten laten scannen om de ‘zwarte poort’ van Aarschot ...

lees meer...
INTERVIEW : WHISPERS IN THE SHADOW - Ik ben geen conservatieve songwriter en ik ben niet geïnteresseerd in de status-quo. Ik ben geïnteresseerd in vooruitgang.

Whispers In The Shadow bestaat 25 jaar, en dat mag gevierd worden. Er komt een nieuwe verzamelaar uit, 'Gilding The Lily', die gedeeltelijk bestaat uit nieuwe opnames van de beste nummers uit de afgelopen kwarteeuw. En dat de groep een serieuze evolutie heeft doorgemaakt in die periode, kunt u lezen in het gesprek dat we met frontman ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sinner’s Day 30 oktober - 1 november, The Max Venues Heusden-Zolder - De eerste Sinner’s Day driedaagse deed even de mijnsite herleven. Het zag er nog een keer ‘zwart’ van het volk. Een eigenzinnige weergave van een beleving.

In covid tijden een onderneming als deze Sinner’s Day uit de grond stampen is geen evidentie. Dat bleek nog maar een keer uit het wegvallen van diverse groepen die vooral om die pandemie reden verstek gaven. Immers covid maakt een Europese toer op poten zetten, waarbij alle landen hun eigen covid ongemakken en dito regeltjes kennen, ...