casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.889 items

   

We Stood Like Kings
Classical Re:Works
Post Rock - Prog
28/09/2021 : We Stood Like Kings - Classical Re:Works
Kapitän Platte
28/09/2021, Henk Vereecken

Een Belgische postrockband met leden uit alle uithoeken van het land, dat is We Stood Like Kings en ze maken muziek sinds 2011. ‘Post-rock meets cult cinema meets classical music’ staat er te lezen op hun Bandcamp pagina. En inderdaad bekwaamde de band zich in het verleden in het componeren van nieuwe soundtracks voor oude films, een beetje zoals In The Nursery dat doen in de postpunk scene. Verwacht daarbij complexe instrumentale post-rock met sterke prog invloeden, doorwrochte melodieën en een avontuurlijke mix van intensiteit en raffinement, van rustig en ambient tot episch en behoorlijk fel rockend. Qua sound doen We Stood Like Kings me trouwens wel eens denken aan een band als Explosions In The Sky.

In het verleden verblijdden We Stood Like Kings ons met albums als “Berlin 1927” (2014), een soundtrack geschreven voor Walter Ruttmann’s stille stadssymfonie "Berlin: Die Sinfonie der Großstadt" uit 1927. Dan kwam “USSR 1926” (2015), een soundtrack voor Dziga Vertov's stomme film “A Sixth Part of the World” uit 1926. “USA 1982” (2017) tenslotte was een nieuwe soundtrack voor de cultfilm “Koyaanisqatsi”.

Voor het nieuwe vierde album veranderden We Stood Like Kings van aanpak. Geen soundtrack meer voor een bestaande film maar wel herinterpretaties van klassieke muziekstukken. “Classical Re:Works” telt zeven van die stukken (40 minuten speelduur).

Bij de eerste luisterbeurt (ik stopte de cd blindelings in de speler zonder enige verdere info, ik kende de band ook nog niet) had ik zelfs helemaal niet door dat het hier interpretaties betrof van klassieke stukken. We Stood Like Kings kozen ook niet voor de grote bekende stukken uit het klassieke repertoire, al weet ik niet of dat een bewuste keuze was. Zo krijgen we van Beethoven geen “Für Elise” noch de vijfde of negende symfonie maar wel een interpretatie van het iets minder bekende “Piano Sonata No. 14 in C# minor”, van Ravel geen “Bolero” maar een begeesterende post-rock bewerking van “Daphnis et Chloé”, van Bach geen “Toccata & Fugue” maar “Organ Sonata No. 4 In E Minor” en van Vivaldi geen der vier seizoenen maar een heel korte en krachtige herwerking van “Concerto For Strings In D Minor” tot een felle track van 1,5 minuut. Dit is tevens mijn favoriete nummer van het album.

Voorts staat er nog een mooie herinterpretatie op van “Rêverie” van de impressionist Debussy, een bewerking van “9 Preludes, Op. 1, No. 1: Andante Ma Non Troppo” van Karol Zsymanowski en mijn tweede favoriete track, hun post-rock herwerking van “Glagolitic Mass, JW 3/9: Introduction” van Leoš Janaček, een Tsjechische componist waarvan ik zelfs nog nooit had gehoord, maar dat ze omvormden tot een werkelijk fantastisch prog en post-rock stuk.

Het slotstuk van Bach klinkt het meest ambient en (neo)klassiek met keyboards en rustig gitaarspel. De rest klinkt allemaal als regelrechte progrock en postrock qua sound en klinkt bij momenten ook behoorlijk fel.

Rockbands die klassieke muziek herinterpreteren, het is natuurlijk niets nieuws. Jethro Tull deden het in 1969 met Bachs “Bourrée”, The Nice deden het in 1968 reeds met Leonard Bernsteins "America". In dat jaar scoorden Love Sculpture (met Dave Edmunds) een hit met hun rockversie van de “Sabeldans” van Chatsjatoerjan. Emerson, Lake & Palmer maakten in 1971 met “Pictures At An Exhibition” een gans album naar de gelijknamige suite van Mussorgski en de Nederlandse progrockband Ekseption scoorde in de jaren 60 en 70 hit na hit met hun rockbewerkingen van klassieke stukken. Allemaal bijzonder geslaagd en in dat rijtje kunnen we nu ook de Belgische band We Stood Like Kings bijschrijven. Het album kwam uit op het Duitse indie en post-rock label Kapitän Platte.

Hoe zouden Bach en Beethoven hebben geklonken als ze vandaag hadden geleefd en muziek maakten met een post-rockband met gitaar, bass, keyboards en drums? Als je geïntrigeerd bent door het antwoord op deze vraag, dan is dit album wellicht iets voor jou.

Website

Facebook

Bandcamp

Henk Vereecken
28/09/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/10/2021 : Sinner’s Day; the final call!

Aftellen nu! Straks is het zover een eerste editie van Sinner’s Day 2.0, drie dagen en twee podia alsook een heuse danskeet die naar de naam The Batcave luistert. Tickets zijn nog altijd beschikbaar voor de volle drie dagen (beter koop), voor twee dagen naar keuze of gewoon een dagticket. Al kan ik geen goede reden bedenken waarom u ...

lees meer...
NIEUWS 25/10/2021 : Enter the Batcave op Sinner’s Day!

Sinner’s Day komt nu wel zeer dichtbij, rep je dus voor een ticket, u krijgt er drie dagen van 30 oktober tem 1 november maar liefst 54 bands op twee podia. Als u het allemaal niet kunt bij houden kunt u ook de Sinner’s Day app installeren. Stel je eigen tijdstabel samen met deze app en de app laat je ook toe met vriendinnetjes ...

lees meer...
FOTO'S : Front 242 - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Radical G - @ Depot Leuven, 22/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Flying Horseman en Peenoise (voorprogramma) - ...weer op de bühne én op de kaart met een geslaagde thuismatch...

Om redenen ons allen wel gekend moest de Antwerpse band Flying Horseman wachten om hun album Mothership, hun zesde album in een zo goed als vlekkeloze carrière, in levende lijve aan ons voor te stellen. Wanneer dat ook nog eens achter mijn hoek, in De Roma, gebeurt dan zeg ik geen nee… Tijdens gekeuvel met oude bekenden kwamen ...

lees meer...
NIEUWS 20/10/2021 : Sinner’ Day, zwart heeft veel tinten (deel 3 Allerheiligen)

Mijn persoonlijke voorkeuren voor de derde dag Sinner’s Day, we zitten immers in de laatste rechte lijn want nog 10 keer slapen en het is zover. Feest. Een ‘Alle Heiligen’ feesten mee op maandag 1 november in Heusden Zolder en wel op twee podia. Hopelijk hebt u dag 1 en dag 2 overleefd. Want ook op 1 november valt er één ...

lees meer...
INTERVIEW : WINTERSTILLE - Dit zijn twee tegenstrijdige aspecten van het individualisme: de belofte dat je alles in het leven kunt bereiken en de beschuldiging aan het individu als je dat niet kunt bereiken.

Eind oktober 2020 kwam ‘Puin van dromen’ uit, het debuut van Winterstille. De plaat biedt een mengeling van folk, chanson en gothic. Winterstille zal op 12 november zijn cd voorstellen in zaal De Krop in Kampenhout, en op 13 november het Porta Nigra Autumn Passage openen in Aarschot. Reden genoeg om eens dieper te graven naar de ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : 25 jaar Whispers In The Shadow: video voor 'Back To The Wound'

Whispers In The Shadow blaast 25 kaarsjes uit. In de afgelopen kwarteeuw hebben ze 10 platen uitgebracht. En dat willen ze in de kijker brengen door een uitstekende compilatie: 'Gilding the Lily - A Restrospective'. Daarop hebben ze niet enkel hun beste nummers verzameld, maar ze hebben ook verschillende nummers terug onder handen ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2021 : A Slice Of Life: Coraline (The Foreing Resort Remix)

Hoe zat het weer met A Slice Of Life? Oh ja, ze hebben in 2018 een prachtig debuut uitgegeven: 'Restless'. We weten uit goede bron dat ze sindsdien heel wat nieuwe nummers geschreven hebben en zelfs dat ze aan een nieuwe plaat werken. In de tussentijd verrassen ze ons nu en dan met een remix uit hun debuut, zoals 'Sweet Sin' ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Aksak Maboul - ...met een nostalgische sound tegelijk de toekomst in @ Het Bos, Antwerpen, 14 oktober 2021

Aksak Maboul is al sinds 1977 onder ons, maar heeft in die tussentijd slechts 4 albums uitgebracht. Een en ander heeft te maken met het feit dat oprichter (en enige oorspronkelijk lid) Marc Hollander daarnaast ook nog zijn label Crammed Disc (voor onze scène vooral bekend van Tuxedomoon) te runnen heeft. Crammed Discs is bekend om zijn ...

lees meer...
FOTO'S : Sovjet War - @ Depot Leuven, Breaking Barriers 09/10/2021 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : GERT - Sinds 2019 zijn we officieel een Nederlandstalig DIY kleinpunk kwartet

Gert - ook bekend als Gert Kleinpunk - maakt al zeventien jaar muziek, maar heeft nog nooit een interview gegeven. Daar moest verandering in komen, vond Malcolm Nix, te meer daar Gert op 9 oktober op Breaking Barriers in Het Depot te Leuven speelt... Zo, eindelijk een interview met Gert, die ondertussen wel al ongeveer zeventien jaar een ...