casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.968 items

   

W/V
W/V
Drone - Experimental
27/06/2019 : W/V - W/V
Silken Tofu  Silken Tofu
27/06/2019, Dimi Brands

Wanneer Peter De Koning een plaat aankondigt als zijnde het beste wat hij dat jaar gehoord heeft, dan ben ik een van de eersten om mijn oren te spitsen.

De plaat in kwestie is het eind vorig jaar verschenen titelloze album van W/V, en dit op het Belgische kwaliteitslabel Silken Tofu.

Doordat ik Wim Pauwels misliep op het Phurpa concert in Magasin4 eerder dit jaar, bereikte deze plaat waar ik zo reikhalzend naar uitkeek met enige vertraging alsnog ons hoofdkwartier.

Langs een kant jammer, want we kunnen Peter alleen maar volmondig gelijk geven: dit is een plaat waar men eindejaarslijstjes voor heeft uitgevonden!

W/V betreft een samenwerkingsproject waarbij de W staat voor James Welburn en de V voor Juliana Venter.

Welburn is een drone artiest die in het verleden al meewerkte aan een Silken Tofu release (Soliton van Barchtan uit 2015 meer bepaald, alwaar hij samenwerkte met Tomas Järmyr (Zu, Yodok,...), een artiest die je met wat goede wil kan vergelijken met onze eigenste Ashtoreth, al bedient Welburn zich van de basgitaar voor het maken van onaardse drones.

Venter van haar kant is een vocaliste en componiste uit Zuid-Afrika, en wel eentje van het gedurfde soort.

Het koppelen van een operazangeres aan een dronemuzikant, het is inderdaad op zijn zachtst gezegd een gedurfde combinatie.

Maar dat het werkt daarvan is W/V het levende bewijs! We dienen er wel bij te vermelden dat Venter in het verleden reeds haar stemde leende aan een orkest van motorfietsen en snaarinstrumenten. Dat bedoelden we dus met ‘het gedurfde soort’, en zulke excentriekelingen hebben bij ons nu eenmaal altijd een beentje voor.

Net als de drones van Welburn heeft Venter een haast bovenaardse stem die verschrikkelijk wendbaar is. Zo laten de twee nummers op deze LP het ook merken: van dromerig en mooi naar beestachtig en wreed, het klankenpalet van Venters stem zal menig luisteraar verbazen.

Beide nummers zijn improvisaties die twee keer een totaal ander beeld van deze twee uiterst boeiende artiesten toont.

‘Concave’ werd opgenomen in Berlijn en heeft nog het meest weg van een exorcisme die compleet fout loopt (akkoord, deze zin halen we uit de perstekst die deze plaat vergezelde, maar een treffendere vergelijking konden we met de beste wil van de wereld niet verzinnen). We krijgen een flashback naar de Diamanda ten tijde van The Litanies Of Satan en Vena Cava: bloed, stront, slijm, kots en menig ander lichaamsvocht vliegt de kamer rond terwijl het vuur in de ogen van Welburn en de giftige slangentong van Venter het geheel nog meer onderdompelen in macabere sferen. Wie dus heimwee heeft naar de tijd dat Diamanda Galás besmeurd met bloed in twee microfoons tegelijk zat te brullen, en we kunnen ons voorstellen dat dat er heel wat zijn: dit MOET je gehoord hebben!

Meteen ook een dikke middelvinger naar eenieder die van mening is dat “experimentele” muziek en gothic lijnrecht tegenover elkaar staan. Een gotische sfeer zoals alhier daar kunnen vele zogenaamde gothic acts nog heel veel van leren!

‘Moonunit’ stond na drie sessies (in tegenstelling tot ‘Concave’ waarvoor slechts 1 sessie nodig was) in Oslo op band en moet het meer hebben van de onderhuidse spanning dan van het shock effect van zijn voorganger.

Naar vocale uithalen zal je hier erg goed moeten zoeken, want Venter kiest hier voor een meer zweverige aanpak die wel eens in de smaak zou kunnen vallen bij fans van artiesten als Chelsea Wolfe of Zola Jesus. Niet dat we meteen gelijkenissen horen want Juliana is echt wel uniek te noemen, maar qua stemkleur geeft het een idee.

Tijdens ‘Concave’ krijg je het gevoel dat de twee artiesten los van elkaar voluit willen gaan, bij ‘Moonunit’ hoor je hen echter dichter tot elkaar komen: of hoe W en V uiteindelijk samensmelten tot W/V.

Welke manier men ook kiest, het is beide keren een garantie voor kippenvel over je hele lijf. Jammer dus van dat eindejaarslijstje, want dit had er eigenlijk in MOETEN staan!

James Welburn

Dimi Brands
27/06/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/01/2022 : Oracula Records kondigt eindelijk de nieuwe releases aan op vinyl.

Niet dat het label er zo veel aan kan doen... Op de bandcamp pagina van dit fijne Spaanse label staan al een paar maand nieuwe titels te blinken maar diegene die deze ook effectief op de fysieke drager willen kunnen binnenkort eindelijk worden bediend. Door problemen en oponthoud (iets waar wel meerdere kleinere labels mee kampen) in de perserijen ...

lees meer...
NIEUWS 26/01/2022 : Dolva Sana, nieuw en Belgisch

Het project Dolva Sana brengt koude, grimmige en minimalistische synth pop beïnvloed door new wave, krautrock, vroege synth pop en andere pioniers van de elektronische muziek. Het project, een collaboratie tussen muzikant en producer Frederic Caure (Kortrijk, België) en Jake Harding (London, VK), werd opgericht in 2021. "Hard-boiled ...

lees meer...
NIEUWS 25/01/2022 : Nieuw werk van Principe Valiente op komst

Altijd al raar gevonden dat deze Zweedse post punkers niet ietwat meer populariteit genieten. Wat mij betreft mogen ze gerust op de komende Halloween editie van Sinner’s Day staan, temeer daar eind maart, eindelijk (vier jaar na “Oceans”), een nieuw album van deze heren verschijnt dat de titel “Barricades” mee ...

lees meer...
NIEUWS 25/01/2022 : Cold Transmission zet 2022 goed in!

Over dit Duitse post punk label hebt u alvast één en ander gehoord hier bij Dark Entries, en terecht want er zitten een paar heuse pareltjes in hun catalogus. Nu pakt het label uit met een nieuwe release van het Canadese The Gathering, “Parade”, en dat zomaar na 30 jaar windstilte! The Gathering werd in 1985 geformeerd ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2022 : Mildreda scoort in de cinema!

Het dark electro project van Oostendenaar Jan De Wulf is met de clip van “Liaisons Dangereuses” (welke u uiteraard hieronder vindt) zomaar even geselecteerd door het Brusselse festival van de onafhankelijke film en wel in de categorie “The Rabbit Holes”. Een categorie waarin kortfilms worden opgenomen met een surreëel ...