casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.968 items

   

Vrîmuot
O Tempora, O Mores!
Dark Folk / Apocalyptic Folk
13/10/2020 : Vrîmuot - O Tempora, O Mores!
Auerbach Tonträger  Auerbach Tonträger
13/10/2020, Dimi Brands

Het zal je als nieuwe groep maar overkomen dat de release van je debuutalbum samenvalt met deze van een van de grote namen uit het genre waarbinnen je opereert.

Het overkwam Vrîmuot wiens eerste album O Tempora, O Mores! tegelijkertijd het levenslicht zag als de langverwachte terugkeer van veteranen Orplid op Prophecy. Het risico dat je op deze manier een beetje tussen de plooien dreigt te vallen lijkt ons niet miniem, en dat zou in het geval van Vrîmuot een jammere zaak zijn.

Allereerst dienen we te zeggen dat het hier geen groep betreft, deze Vrîmuot is het eenmansproject van ene T.S. (we moeten het met enkel zijn initialen stellen) die zich voor zijn project de artiestennaam Lupus Viridis aanmat.

Van compositie tot zang en alle instrumenten (mondharmonica, viool; drum, kalimba, accordeon en de onvermijdelijke gitaar): deze man doet het allemaal zelf. Voor al wie toch wel enige teleurstelling of op zijn minst andere verwachtingen had bij de aankondiging dat de nieuwe van Orplid een album was dat de bedoeling had de “westerse beschaving en haar tradities te beschermen” lijkt ons dit debuut meer op maat gesneden.

In tegenstelling tot Orplid, dat in navolging van andere groepen uit het genre (zoals bijvoorbeeld Rome, Naevus of Dernière Volonté) steeds grotere stappen maken richting darkwave of andere zijpaden blijft Vrîmuot trouw aan de kernesthetiek en stijl van het neofolk genre. Kwestie van niet te laten denken dat het hier maar om een herhalingsoefening gaat van iets wat al jaren voorheen gedaan werd, voegen artiest en label er nog graag aan toe dat het tegelijkertijd een versterking en update is van de ouwe getrouwe waarden der neofolk.

Dit vertaalt zich in 6 lange nummers, die samen goed zijn voor bijna een uurtje muzikaal vertier. Het kortste nummer duurt zeven en een halve minuut, het langste telt daar nog eens twee minuten bij. Dit kan betekenen dat er dan van alles gebeurt in zo’n nummer, maar niets is minder waar. Een spaarzame tempowisseling niet daar gelaten, zijn het gewoon lang aanslepende nummers geworden, die simpelweg de tijd nemen om een verhaal te vertellen. Gelukkig voor ons, verveelt dit geen enkele seconde. Zelfs de grootste tegenstander van nummers die maar blijven duren, zullen beamen dat iedere minuut goed benut is. Beschouw ieder nummer apart als een solide gebouwd huis, wat van het album als geheel dus een dorpje maakt waarin het aangenaam vertoeven is. Een bergdorpje als u het ons vraagt. Vrîmuot laat zich situeren in het Teutoburgerwoud, een bergrug niet ver over de grens dat zich uitstrekt over de deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen. (Voor de natuurliefhebbers die het eens willen ontdekken: nabij Bielefeld). De bergen waar wij aan denken tijdens O Tempora, O Mores! zijn naast van Duitse tevens van Oostenrijkse komaf: meermaals schoot het kernwoord ‘alpenfolk’ doorheen onze gedachten. Eenzelfde sfeer als in het verleden het geval was bij de groepen op het Steinklang label en al zijn vertakkingen is duidelijk voelbaar bij Vrîmuot. Reken daarbij nog een overtuigende zangstem met vrij grove korrel en een muzikale begeleiding die op tijd en stond aan Blood Axis zoals op hun album Born Again doet denken maar ook de liefhebbers van Darkwood kan aanspreken, en u kan al raden dat we hier beslist raad mee weten.

Vrîmuot is Middelhoogduits voor ‘openhartigheid’ en eerlijk is deze veelzijdige artiest absoluut. Niet alleen in zijn liederen (of moeten we zeggen intense verhalen?) maar ook in zijn werkwijze is dit het geval: alles is DIY en daarenboven nog eens handmatig te noemen, aangezien er geen enkel digitale hulpmiddel aan te pas kwam.

Vrîmuot beschrijft zijn onderneming als “Mythopoeic Darkfolk” en hanteert zijn metaforische gewicht tot louterend effect en brengt een positieve boodschap over.

Zelfreflectie is voor hem de sleutel om het alledaagse bestaan te overstijgen en een vlam kunnen aansteken die ons versterk en verwarmt.

Dat die zelfreflectie graag ook het verleden oproept is meer dan duidelijk uit de muziek van Vrîmuot en komt ook in de titel tot uiting.

Deze uitspraak van Cicero die vertaald kan worden als “O tijden, o zeden!” werd gebruikt in zijn Eerste Catilinarische Rede voor de Romeinse Senaat.

In deze rede tegen de politicus en kandidaat-consul Lucius Sergius Catilina, die eerder had geprobeerd hem te vermoorden, betreurt Cicero de slechtheid en corruptie van de moderne tijd.

Against the modern world... het is niet de eerste en wellicht ook niet de laatste keer dat we zoiets horen vallen in neofolk middens. Dat vroeger alles beter was, is een dankbare bron van discussie. O Tempora, O Mores! als album is eerder een in liederen gezette polemiek, gebaseerd op persoonlijke ervaring van verlies en herovering, maar ook gerelateerd aan de moderniteit en haar inherente kwalen. Maar bovenal is het Vrîmuots bedoeling om gevoelens op te roepen in de geest van de romantici, te ontsnappen aan de huidige ‘samsara’ (oftewel het dagelijks leven) om verlichting te zoeken, het hogere doel dat ons natuurlijk wezen nastreeft.

Oertraditionele neofolk die een brug slaat naar het boeddhisme, dat is inderdaad best wel een verrassende invalshoek. Niet dat dit zeer expliciet tot uiting komt in de zes alhier gepresenteerde nummers, maar het blijkt wel een boeiende invalshoek.

Is je neofolk honger na Orplids Deus Vult niet gestild? Leg dan deze maar op je bord, een rond buikje gegarandeerd!

Vrîmuot

Dimi Brands
13/10/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/01/2022 : Oracula Records kondigt eindelijk de nieuwe releases aan op vinyl.

Niet dat het label er zo veel aan kan doen... Op de bandcamp pagina van dit fijne Spaanse label staan al een paar maand nieuwe titels te blinken maar diegene die deze ook effectief op de fysieke drager willen kunnen binnenkort eindelijk worden bediend. Door problemen en oponthoud (iets waar wel meerdere kleinere labels mee kampen) in de perserijen ...

lees meer...
NIEUWS 26/01/2022 : Dolva Sana, nieuw en Belgisch

Het project Dolva Sana brengt koude, grimmige en minimalistische synth pop beïnvloed door new wave, krautrock, vroege synth pop en andere pioniers van de elektronische muziek. Het project, een collaboratie tussen muzikant en producer Frederic Caure (Kortrijk, België) en Jake Harding (London, VK), werd opgericht in 2021. "Hard-boiled ...

lees meer...
NIEUWS 25/01/2022 : Nieuw werk van Principe Valiente op komst

Altijd al raar gevonden dat deze Zweedse post punkers niet ietwat meer populariteit genieten. Wat mij betreft mogen ze gerust op de komende Halloween editie van Sinner’s Day staan, temeer daar eind maart, eindelijk (vier jaar na “Oceans”), een nieuw album van deze heren verschijnt dat de titel “Barricades” mee ...

lees meer...
NIEUWS 25/01/2022 : Cold Transmission zet 2022 goed in!

Over dit Duitse post punk label hebt u alvast één en ander gehoord hier bij Dark Entries, en terecht want er zitten een paar heuse pareltjes in hun catalogus. Nu pakt het label uit met een nieuwe release van het Canadese The Gathering, “Parade”, en dat zomaar na 30 jaar windstilte! The Gathering werd in 1985 geformeerd ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2022 : Mildreda scoort in de cinema!

Het dark electro project van Oostendenaar Jan De Wulf is met de clip van “Liaisons Dangereuses” (welke u uiteraard hieronder vindt) zomaar even geselecteerd door het Brusselse festival van de onafhankelijke film en wel in de categorie “The Rabbit Holes”. Een categorie waarin kortfilms worden opgenomen met een surreëel ...