casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.636 items

   

Vomir
Cloîtrez Et Tuez Vous Tous
Noise
28/01/2018 : Vomir - Cloîtrez Et Tuez Vous Tous
4iB Records  4iB Records
28/01/2018, Dimi Brands

Daar waar het reguliere noisegenre bij muziekliefhebbers vaak op een muur van onbegrip stuit, neemt het subgenre Harsh Noise Wall (HNW) deze blokkade wel heel erg letterlijk.

Op de releases die (een certitude in het globale noise milieu) met de regelmaat van de klok uitkomen vind je in het HNW genre eindeloze stukken van puur graniet, waar zelfs doorwinterde noise fans hun tanden op kunnen stukbijten. Letterlijk een muur van harsh noise dus, soms moet je het inderdaad niet ver gaan zoeken.

In dit genre is Fransman Romain Perrot oftewel Vomir de ongekroonde koning. De man is ondertussen al een twaalftal jaar bezig, en heeft ondertussen al een 150-tal releases achter zijn naam staan. Zo bracht hij in 2017 maar liefst 17 albums uit, om maar te zeggen dat op zijn productiviteit heus geen rem staat.

Al zal menig criticaster opmerken dat het in dit genre een koud kunstje is om dergelijke releases uit te kakken (waarbij we even verwijzen naar de bespreking van Recouvre La Merde (En Trois Mouvements), ook op 4iB, uit 2014).

Op de digitale snelweg las ik over deze Cloîtrez Et Tuez Vous Tous dat dit zonder twijfel Vomirs beste werk zou zijn.

In alle opzichten een straffe uitspraak, want ik vraag me af wie effectief AL het materiaal van Perrot aan een luisterbeurt onderworpen heeft.

Verder stel ik me ook de vraag hoe je werken waar slechts een constante geldt, namelijk het produceren van 1 monotoon geluid, met elkaar vergelijkt.

Aan dit vergelijkende onderzoek doen we bij Dark Entries dan ook niet mee, want zoals u ziet is het bij deze artiest vrij irrelevant, volgens onze bescheiden mening.

Want ook hier heerst weer de monotonie, en verrast Vomir ons geenszins. Niet dat we dit erg vinden, want er moeten altijd zekerheden zijn in het leven, kwestie van een houvast te hebben.

Cloîtrez Et Tuez Vous Tous bestaat uit één track met dezelfde titel, goed voor een muur van harsh noise van een dik uur, zowel ondoordringbaar voor een spiksplinternieuwe drilboor als voor een inderhaast aangesleepte kist dynamiet staven.

Met dit nummer schijnt Perrot terug te keren naar de meest elementaire essentie van het HNW genre. Niet dat hij in het verleden zijweggetjes maakte op dit pad, maar op Cloîtrez brengt hij de focus terug naar het skelet waar het hele genre op steunt: een rauwe en onbeweeglijke statische muur. Een lelijke brok lawaai, vakkundig uitgekotst (Perrot doet zijn artiestennaam alle eer aan) door deze Franse pionier.

Vomir blijft trouw aan zijn non-conformistische benadering en laat geen nieuwe ideeën toe, laat staan regels waaraan hij zich dient te houden. Eerder is het weer zijn nihilistische kijk op de wereld middels de effectieve manifestatie van zijn vakmanschap, die zorgt voor een sonische straf zonder spijt noch emotie.

Hoe eentonig het ook allemaal klinkt, toch schuilt er een uitdaging in het HNW in het algemeen, en deze laatste worp van Vomir in het bijzonder: door een uur lang hetzelfde geluid (dat voor de gemiddelde mens als irritant zou worden bestempeld) te beluisteren, lijkt je brein automatisch op zoek te gaan naar verborgen geluiden, als om nieuwe prikkels te ontdekken en zo actief te blijven. Zelf heb ik dit al meermaals ervaren bij HNW releases, en het is bij Cloîtrez niet anders.

Op den duur lijkt je brein zelf bijgeluiden te programmeren die je niet lijkt te horen, maar die onze grijze massa als een fata morgana in onze geest blazen. Het is net deze speciale ervaring die er voor zorgt dat we HNW zijn gaan appreciëren, dus kijk langer dan je neus (of brein) lang is wat betreft dit genre, en wie weet kan u dan ook meepraten over deze toch wel speciale ervaring.

Maar voor wie vasthoudt aan klassieke songstructuren, mooie melodieën en variatie, zal dit allemaal in dovemansoren vallen, zeker wanneer zij zich zouden wagen aan Cloîtrez.

Zo ziet u maar, van een plaat en een genre dat zo eentonig klinkt, valt heus wel wat te zeggen. Mijn tekstverwerker klokt af op 676 woorden, soms verbaas ik mezelf.

Vomir

Dimi Brands
28/01/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 25/06/2019 : Metropolis eert het nieuwe zwart

Dat er anno 2019 nog volop en wereldwijd donkere riedeltjes worden gefabriceerd, dat zu u moeten weten. Zeker als u Dark Entries leest. Het Amerikaanse Metropolis verzamelde nu 24 van de ze bekende en minder bekende nieuwkomers op één compilatie “Dark Nouveau”. De compilatie is enkel digitaal te koop en via onderstaand ...

lees meer...
FOTO'S : Rob Zombie - @ Graspop 23/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ministry - @ Graspop 22/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : MIREXXX (Dark Entries Night 29) - In de Indiase traditie is dit een periode van verval en achteruitgang: de Kali Yuga of ‘het ongelukkig tijdperk’.

Mirexxx heeft een nieuwe cd uit: ‘Vault’. Opnieuw krijgen we old school dark electro, maar anderzijds verschilt hun geluid danig van andere electrogroepen, onder meer omdat de basdrums niet prominent gebruikt worden en ze eerder hoge percussie en bliebjes gebruiken. De reacties op de nieuwe plaat waren uitstekend, en voor ons was ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Wave-Gotik-Treffen 2019 (Leipzig, Duitsland, 7 t.e.m. 10 juni) - De dolle avonturen van de electro-redactie

Meer dan een jaar had ik ernaar uitgekeken: de 28ste editie van het Wave-Gotik-Treffen in het pinksterweekend. Persoonlijk vond ik het donkere elektronische deel van de line-up niet echt "wauw", maar dat hield mij niet tegen om mij 4,5 dag lang rot te amuseren. En zoals elk jaar schrijf ik ook nu een verslag over mijn dolle avonturen ...

lees meer...
FOTO'S : Stone Temple Pilots - @ Graspop 21/06/2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : I.M. Nicky Hellemans (°1981-+2019)

Wanneer hier een in memoriam verschijnt handelt deze meestal over een muzikant. Doordat we met ons werk voor Dark Entries met vele muzikanten een sterke band kunnen ontwikkelen, komt het aan als zo iemand ons verlaat. Nog tastbaarder wordt deze pijn wanneer het zoals vandaag geen muzikant betreft (hoewel deze dame ook actief was in de ...

lees meer...
NIEUWS 19/06/2019 : Vrijdag Dark Entries Night met To Avoid (EBM), Dässwat zegt af

Deze vrijdag 21 juni gaat de volgende Dark Entries Night door. Het wordt een EBM-editie met To Avoid. To Avoid is een trio dat intussen al 21 jaar actief is. Ze hebben zich recent hervormd nadat hun stichter GrandT het voor bekeken had gezien. Verwacht je maar aan stevige beats van de oude school. Heel uitzonderlijk zal enkel To Avoid ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Trouwfe(e)st#3 - Eigenzinnigheid en serendipiteit

Trouwfe(e)st#3. Het is ondertussen al lang geen trouwfeest meer, maar de verjaardag van een trouwfeest. Toen Dimi en Sigrid twee jaar geleden in het huwelijksbootje stapten, vonden ze er immers – als liefhebbers van dark ambient en neofolk – niets beter op dan een aantal van hun lievelingsgroepen uit te nodigen om hun hoogdag te ...

lees meer...
INTERVIEW : TO AVOID (Dark Entries Night 28) - We hebben ons nooit kunnen verzoenen met het uiteengaan van To Avoid.

Pure, onversneden old school electro, iemand? Ok, we doen een aanbod: To Avoid brengt al 21 jaar EBM en treedt op vrijdag 21 juni op in de Kinky Star te Gent. Gratis bovendien, op een Dark Entries Night. We hadden een gezellige babbel met de drie heren, over het verleden maar vooral ook over de toekomst. Want To Avoid werkt aan nieuwe zaken ...

lees meer...
NIEUWS 13/06/2019 : Trouwfest: gratis festival met onze goedkeuring.

U kon er onmogelijk naast kijken op onze site: ook dit jaar (aanstaande zaterdag meer bepaald) is er weer een editie van Trouwfest, het festival ter ere van de huwelijksverjaardag van ondergetekende. Nogmaals willen we, de misleidende titel van het evenement indachtig, benadrukken dat dit een openbaar evenement is waar iedereen welkom ...

lees meer...
NIEUWS 12/06/2019 : Een avondje met FolkWorld in België

Een beetje met de hulp van Dark Entries kunnen we het volgende evenement wel noemen. Toen de Duitse neofolk organisatie FolkWorld ons vroeg naar een gepaste locatie voor een concert van Rome en of we en passant ook geen leuke lokale act kende voor het voorprogramma begon onze denktank reeds te bollen, en werden deze vragen vliegensvlug van ...