casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.965 items

   

Vitor Joaquim/Simon Fisher Turner
At The Spitz, London, 2005
Ambient - Avant-Garde - Electroacoustic - Experimental - Hedendaags klassiek - Soundscape - Veldopnames
06/12/2020 : Vitor Joaquim/Simon Fisher Turner - At The Spitz, London, 2005
Eigen beheer  Eigen beheer
06/12/2020, Dimi Brands

Sommige artiesten grepen de pandemie aan om zich volop op nieuw werk te storten, anderen hielden zich dan weer net bezig met het opkuisen van archiefkasten met nog verstopt materiaal. Of je hebt er die beide combineerden, zoals Vitor Joaquim bijvoorbeeld.

Van de Portugese geluidstovenaar verscheen onlangs The Construction Of Time, enkele maanden terug verblijdde hij ons reeds met enkele archiefopnames van live optredens.

In tijden dat de herinnering aan onze laatste live-ervaring ook reeds in een archiefkast beland is, een welgekomen vorm van afleiding, zullen we maar zeggen.

Deze optredens (het betreft er drie in totaal, twee in Lissabon en eentje in Londen) werkten allemaal volgens hetzelfde principe. Vrij simpel: de gastmuzikant zou zijn instrument bespelen en diens signaal zou in twee wegen gesplitst worden: richting mengpaneel en Joaquims RME geluidskaart. Op dit punt kon Joaquim dus enkel samenspelen met zijn gast via “zijn eigen geluid”.

Op basis van Joaquims ‘vastgehouden perceptie’ van de andere auditieve inhoud, moest hij keuzes maken op twee verschillende niveaus. Het eerste niveau komt overeen met het toe-eigeningsproces en had vier hoofdstappen: kiezen wat je wil samplen, wanneer moeten respectievelijk de knopjes REC en STOP ingedrukt worden en waar valt de sample te lokaliseren nadat deze is opgenomen.

Nadat elke afzonderlijke sample was gelokaliseerd, een huzarenstukje als je weet dat het een totaal van een honderdtal samples betreft, brak een tweede niveau van keuzes aan: wat te doen met dit materiaal en die beslissing in een fractie van een seconde nemen terwijl de andere artiest in een constante stroom speelde, en nieuwe motieven smeekten ook om gesampled te worden.

In de praktijk moest zijn aandacht voortdurend worden opgesplitst in twee totaal verschillende operaties: toe-eigening en behandeling.

Drie keer laat Vitor Joaquim ons kennismaken met de innerlijke strijd die hij voerde tijdens deze concerten die gebaseerd waren op sampling.

Het aantal vragen en beslissingen die hierbij komen kijken gaan ‘s mans geheugen en verbeelding ver te boven. Toch is de strijd waarover sprake er geen met een negatieve bijklank: Joaquim werkt reeds 20 jaar volgens dit principe en beleeft er een enorm plezier aan. Daarom ook dat deze drie opnames uit de kast werd getrokken, om ook u deelgenoot te maken van deze boeiende werkwijze.

Boeiend detail dat nog maar eens de spontaniteit van deze samenwerking benadrukt: beide artiesten speelden nooit samen noch hadden ze hiervoor samen gerepeteerd. Een berekend, doch niet te onderschatten risico, natuurlijk.(*)

In Londen verscheen pianist Simon Fisher Turner aan Joaquims zijde. Naast muzikant, songschrijver, componist en producer is hij ook actief als acteur. Zo zette hij de rol van Ned East neer in de BBC tv-bewerking van Tom Browns Schooldays (1971) en had hij rollen in films als The Big Sleep (1978). De Brit werd in zijn thuisland al snel beroemd als tienerster dankzij zijn mentor Jonathan King, die zijn eerste album, simpelweg Simon Turner getiteld, uitbracht in 1973. Turner was een lid van The Gadgets en voegde zich ook voor de periode van twee jaar bij The The.

Naast zijn eigen naam gebruikte hij nog tal van pseudoniemen waarvan Deux Filles en The King Of Luxembourg misschien wel een belletje doen rinkelen.

Onder de naam Simon Fisher Turner bleef hij platen uitbrengen op het prestigieuze Mute label. Verder was hij nog lid van The Portsmouth Sinfonia Orchestra, dat zichzelf uitriep tot ‘s werelds slechtste orkest. Je zou het haast niet geloven als je weet dat dit ensemble grote namen als Brian Eno en Gavin Bryars huisvestte. Deze dubieuze titel dankten ze veeleer aan hun werkwijze waarbij bekende muzikanten instrumenten bespeelden waar ze geen kennis van hadden, naast ware virtuozen en mensen die überhaupt nog nooit een instrument van dichtbij gezien hadden. Gaandeweg begon hij zich in zijn solowerk toe te leggen op het maken van soundtracks, wat hem zo nu en dan een prijs opleverde zoals de Ivor Novello Award voor The Epic Of Everest (2013).

Allereerst krijg je tijdens het eerste nummer het integrale concert (42 minuten) te horen, verder is er nog plaats voor 4 extra nummers waarin Joaquim verder aan de slag gaat met het gesamplede werk van tijdens het concert, enkele weken later in elkaar gestoken. Hedendaags klassiek voert de hoofdtoon met de piano in een glansrol waarbij zich zo nu en dan gesamplede stadsgeluiden voegen. Ontdek dus zelf hoe Joaquim aan de slag ging met de gesamplede klanken van Turner en concludeer zelf of hij al dan niet de juiste keuze maakte. In dat opzicht is deze opname erg interessant voor mensen met een technische interesse in muziek. Maar ook zonder deze eigenschap krijg je als liefhebber van muzikale experimenten een degelijk concert voorgeschoteld.

(*) Aangezien de drie concertopnames volgens hetzelfde principe werken vat ik elke bespreking met deze cursieve inleiding aan.

Vitor Joaquim

Simon Fisher Turner

Dimi Brands
06/12/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 04/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Danny Quetin

Het eindejaarslijstje van Danny Quetin 2021. Het jaar waar zowat iedereen naar uit keek. Een jaar waar normaal weer normaal mocht zijn. Op enkele opflakkeringen na was het meer van hetzelfde. Tante Mie deed aan gezinsuitbreiding en legde de wereld andermaal het zwijgen op. 2021. Het jaar waarin de zomer eentje was van De Zondvloed. ...

lees meer...
NIEUWS 02/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Xavier Kruth

Laat me starten met jullie allemaal een gelukkig, gezond en muzikaal interessant 2022 toe te wensen. Als ik terugkijk op 2021, dan kijk ik alweer terug op een jaar dat gekleurd werd door de coronapandemie. Artiesten aarzelden om nieuw werk uit te geven, maar minder dan in 2020, en de platen behandelden vaak de gevolgen van corona. Een overzicht ...

lees meer...
NIEUWS 01/01/2022 : To beard or not to beard?

Onder het motto: “het moet niet altijd kommer ende kwel ofte doom ende gloom zijn” duikt Ashtoreth in de gedaante van Sjaack Sjamaan om voor alle kinderkes groot en klein het oude kinder zeemanslied ‘Al die willen te Kap’ren vaeren’ te brengen. Ashtoreth, of Sjaack beter gezegd, zelf een man met baard werkte ...