casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.168 items

   

Vitor Joaquim
Nothingness
Ambient - Avant-Garde - Drone - Experimental - Glitch / IDM
22/03/2020 : Vitor Joaquim - Nothingness
Eigen beheer  Eigen beheer
22/03/2020, Dimi Brands

Vitor Joaquim is een Portugees onderzoeker, laptop experimentalist, geluid- en visueel artiest, afgestudeerd in geluid en film regie, met een doctoraat computermuziek erbovenop. Hij begon met het uitvoeren van geïmproviseerde muziek en raakte rond 1980 betrokken bij de experimentele kunststroming. Sindsdien heeft hij veel gecreëerd in uiteenlopende gebieden zoals dans, theater, video, installaties en crossmediale platforms in Portugal, Spanje, Frankrijk, België en Duitsland. Nothingness is zijn veertiende album, naast tal van samenwerkingen en een lange lijst met deelnames aan compilaties en remixen. Dat de verwachtingen meteen hoog zijn, kan je afleiden aan de vele positieve reacties die de pers in het verleden reeds voor hem veil hadden: zo omschreef het Portugese weekblad Expresso zijn vorige album Impermanence als een van de beste Portugese albums van 2018. Ook magazines als The Wire (Flow (2006): een van de beste elektronische platen van het jaar), O Público (Tales From Chaos (onder de naam Free Field (1997): een van de 10 platen van het jaar en bovendien een van de 10 Portugese elektronische albums allertijden) en Indie Rock Magazine (Geography (2016): een van de beste albums van het jaar; Filament (2011) (dat tevens genomineerd was voor een Qwartz Award): een van de beste drone/ambient werken).

Nothingess komt in de nasleep van de zoektocht die Joaquim begon op zijn vorige album (Impermanence dus), alsook van zijn HAN-project (samen met Emídio Buchinho) alwaar het duo zich verdiept in de thema van innerlijkheid en de transformatie en vernieuwing van de wereld om ons heen. Omdat niets het verstrijken van de tijd lijkt te weerstaan en toch alles lijkt te duren alsof diezelfde tijd niet is verstreken, is dit album als een boot die gestrand is in de tijd, aangemeerd aan een kade van vergeten plaatsen, waar van tijd tot tijd muziek uit het verleden te horen is maar die even spoedig verdween als een nevel die door de zeebries werd gedragen. Voor deze muziekflarden haalt Joaquim een heel arsenaal uit de kast: piano, stem, keyboards, elektronica, singer table, gitaar, geneurie, gekletter en gesis plus allerhande samples komende van kortegolfradio, Stylophone (uit 1970, een Britse miniatuurversie van een analoog klavier dat wordt gespeeld met een stylus. Het werd uitgevonden in 1967 door Brian Jarvis en werd het daarop volgende jaar geproduceerd door de firma Dubreq. Er werden zo’n 3 miljoen exemplaren van verkocht, meestal als speelgoed. Bekende nummers waarop het instrument te horen is zijn o.a. ‘Space Oddity’ (David Bowie), ‘Pocket Calculator’ (Kraftwerk) en ‘Icky Thump’ (The White Stripes).), spectrale toespelingen en inspirerende notities van ‘Menino do Rio’ (van de Braziliaanse artiest Caetano Veloso, een van de scheppers van de ‘Tropicalia’ beweging), ‘Teus Lindos Olhos’ (van de Nederlands/Kaapverdische band Voz de Cabo Verde) en ‘Je Crois Entendre Encore/Romance de Nadir’ van Georges Bizet.

Het knappe aan dit album is dat het zijn belofte helemaal waarmaakt door de manier waarop de geluidsfragmenten effectief doorheen de compositie zweven. Het staat garant voor een zeer sterk begin (met stukken als ‘Away’, ‘Here’, ‘Everywhere’ -dit laatste doet ons denken aan Jocelyn Pook, u weet wel, die vooral bekendheid geniet omwille van haar bijdragen aan de soundtrack van Eyes Wide Shut), halverwege durft onze aandacht wel wat te verslappen, maar op de eindstreep worden de meubelen dankzij het langste nummer op dit album (‘Nowhere’, goed voor 12’30”) meer dan gered. Met enorm veel deskundigheid weeft Joaquim in zijn avantgardistische web de stijlen ambient, drone en glitch aan elkaar, zonder hierbij (geen onbelangrijk detail) het achterliggende verhaal uit het oog te verliezen.

Vitor Joaquim

Dimi Brands
22/03/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 08/04/2020 : Sheffield Tape Archive: onze boeiende ontdekking op Bandcamp.

Al zoekend naar een geluidsfragment voor bij een recensie te plaatsen moeten wij ons als muziekredactie vaak in allerlei bochten wringen, willen we juridisch gezien geen blauwtje lopen met de geplaatste content. Deze zoektocht levert zo nu en dan ook een heuse ontdekking op. Zo botsten we onlangs op de Bandcamp pagina Sheffield Tape Archive. Industriestad ...

lees meer...
NIEUWS 07/04/2020 : Donderdag 'The Isolation Session' van Palais Ideal

De Eindhoofse postpunkgroep Palais Ideal zal ons komende donderdag trakteren op een kort quarantaineconcert, dat ze passend 'The Isolation Session' hebben gedoopt. Dit in samenwerking met de Effenaar, de legendarische concertzaal uit Eindhoven. Palais Ideal verraste ons vorig jaar met hun tweede cd 'Pressure Points'. Voor de ...

lees meer...
NIEUWS 07/04/2020 : Zondag livestream festival van Gothicat

We hadden al optredens, dj-sets, radioprogramma's... maar een festival in coronatijden hadden we nog niet gezien. Gothicat, een bedrijf dat gothicgerelateerde spullen maakt met een poezentwist, weet dit toch te realiseren. Op zondag 12 april van 22 tot 24 uur zullen niet minder dan 34 groepen deelnemen aan het Gothicat festival. En er ...

lees meer...
NIEUWS 07/04/2020 : Debuut Star Industry binnenkort op vinyl

We schrijven 1997. 'Iron Dust Crush', het debuut van Star Industry komt uit op het door de groep zelf opgerichte Revelation Records. Het is een schot in de roos en wellicht tot op vandaag de meest succesvolle cd van de groep, vandaar ook heruitgaven in 1999 en in 2008 (in combinatie met de live-cd 'Black Angel White Devil'). ...

lees meer...
NIEUWS 05/04/2020 : Ah Cama-Sotz lost nieuwe remix.

Dansen op fuiven zit er momenteel niet in, maar dat u zich ook in uw woonkamer volledig kan smijten, daarvan zijn de talrijke live-streams op sociale media het levende bewijs. Ah Cama-Sotz levert alvast een stevige bijdrage met de remix van Inner Circle, die te beluisteren is op Soundcloud. Ah Cama-Sotz ziet optredens tijdens Forms ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : EXPONENTIA / ZAUBER / RESONANCE MAGNETIQUE - Ik beleef geen plezier aan buiten komen, in de zogenaamde ‘echte wereld’.

Ludovic Dhenry is een bezig bijtje. Zonet heeft hij de vijfde cd van zijn neoklassiek project Exponentia uitebracht. De eerste in vier jaar, maar dat ligt ook aan het feit dat hij tussendoor nog een electroproject heeft met Zauber, en ambiant industrial maakt als Résonance Magnétique. Wij vonden het tijd om alles nog eens op ...

lees meer...
INTERVIEW : KORINTHIANS - Iemand vertelde ons een tijd geleden: 'jullie hebben een probleem, je bent te poppy voor wave en te niche voor indie.'

Korinthians hebben hun debuut uit: ‘Chaos/Control’. We volgen de groep al langer, want eerder gaven ze al een ep en een single uit, en ze spelen ook al jaren live. We vroegen zanger Mattias De Backer uit over het debuut en de weg die de groep tot nu toe afgelegd heeft. Opgelet: Door de maatregelen om het Covid-19-virus tegen ...

lees meer...
FOTO'S : Siglo XX - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Rome - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Rose of Avalanche - @ Porta Nigra Aarschot, 07/03/2020 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 2 (07/03/2020, Stadsfeestzaal, Aarschot) - Save the wave!

Vrijdag 6 maart was ik ook van de partij en meteen aangenaam verrast door de grote opkomst (ik weet het relatief, maar zeker in dit genre) voor lekkere curiositeiten als daar waren en zijn; Dead Man’s Hill, Rosa Crux, : Of The Wand And The Moon en Ordo Rosarius Equilibrio. U leest het allemaal in de vlotte pen van collega (db) die diezelfde ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Porta Nigra 2020 Winter, Passage 1 (06/03/2020, JH Klinker, Aarschot) - Everyone's a winner.

“Everyone’s a winner” zong Hot Chocolate ergens in de jaren 70, en deze zin konden we al voor aanvang gebruiken wanneer we de affiche voor de eerste dag van Porta Nigra in ogenschouw namen. De afgelopen editieis van dit fijne festival deed de wel zeer mager te noemen opkomst ons oprecht pijn. Even vreesden we zelfs dat ...