casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.058 items

   

Vitor Joaquim/Draftank
At Fonoteco, Lisboa, 2005
Ambient - Avant-Garde - Drone - Experimental - Glitch / IDM
06/12/2020 : Vitor Joaquim/Draftank - At Fonoteco, Lisboa, 2005
Eigen beheer  Eigen beheer
06/12/2020, Dimi Brands

Sommige artiesten grepen de pandemie aan om zich volop op nieuw werk te storten, anderen hielden zich dan weer net bezig met het opkuisen van archiefkasten met nog verstopt materiaal. Of je hebt er die beide combineerden, zoals Vitor Joaquim bijvoorbeeld.

Van de Portugese geluidstovenaar verscheen onlangs The Construction Of Time, enkele maanden terug verblijdde hij ons reeds met enkele archiefopnames van live optredens.

In tijden dat de herinnering aan onze laatste live-ervaring ook reeds in een archiefkast beland is, een welgekomen vorm van afleiding, zullen we maar zeggen.

Deze optredens (het betreft er drie in totaal, twee in Lissabon en eentje in Londen) werkten allemaal volgens hetzelfde principe. Vrij simpel: de gastmuzikant zou zijn instrument bespelen en diens signaal zou in twee wegen gesplitst worden: richting mengpaneel en Joaquims RME geluidskaart. Op dit punt kon Joaquim dus enkel samenspelen met zijn gast via “zijn eigen geluid”.

Op basis van Joaquims ‘vastgehouden perceptie’ van de andere auditieve inhoud, moest hij keuzes maken op twee verschillende niveaus. Het eerste niveau komt overeen met het toe-eigeningsproces en had vier hoofdstappen: kiezen wat je wil samplen, wanneer moeten respectievelijk de knopjes REC en STOP ingedrukt worden en waar valt de sample te lokaliseren nadat deze is opgenomen.

Nadat elke afzonderlijke sample was gelokaliseerd, een huzarenstukje als je weet dat het een totaal van een honderdtal samples betreft, brak een tweede niveau van keuzes aan: wat te doen met dit materiaal en die beslissing in een fractie van een seconde nemen terwijl de andere artiest in een constante stroom speelde, en nieuwe motieven smeekten ook om gesampled te worden.

In de praktijk moest zijn aandacht voortdurend worden opgesplitst in twee totaal verschillende operaties: toe-eigening en behandeling.

Drie keer laat Vitor Joaquim ons kennismaken met de innerlijke strijd die hij voerde tijdens deze concerten die gebaseerd waren op sampling.

Het aantal vragen en beslissingen die hierbij komen kijken gaan ‘s mans geheugen en verbeelding ver te boven. Toch is de strijd waarover sprake er geen met een negatieve bijklank: Joaquim werkt reeds 20 jaar volgens dit principe en beleeft er een enorm plezier aan. Daarom ook dat deze drie opnames uit de kast werd getrokken, om ook u deelgenoot te maken van deze boeiende werkwijze.

Boeiend detail dat nog maar eens de spontaniteit van deze samenwerking benadrukt: beide artiesten speelden nooit samen noch hadden ze hiervoor samen gerepeteerd. Een berekend, doch niet te onderschatten risico, natuurlijk.(*)

Dat er tegenwoordig meer en meer stemmen opgaan die beweren dat het format van de CD op sterven na dood is, daar verschieten we niet echt van.

Waar we minder bij stil hebben gestaan is dat het medium waarop de schijfjes afgespeeld dienen te worden, de cd-speler inderdaad, eveneens als instrument gebruikt kan worden.

Een aangenaam verrassende kennismaking was het dus met de Portugese geluids- en visueel artiest Nuno Moita die onder het pseudoniem Draftank door het leven gaat.

Naast cd-spelers bestaat zijn instrumentarium ook nog uit minidisc (wat was dat een kortstondige hype, nietwaar?) en de meer conventionele computer.

Tijdens dit concert in thuisstad Lissabon stond hij dus aan de zijde van Vitor Joaquim die net zoals op de voorgaande twee edities binnen de Live Series + het geluid van zijn gast doorheen de samplemolen draait. Dat dat bij een cd-speler verrassender resultaten oplevert dan bij respectievelijk piano en viool, kan je al wel raden.

Daarom vind ik dit ook het meest interessante album uit de reeks van drie. Omdat het geluid ook schoorvoetend tegen drone aanschuurt, ben ik ook van mening dat dit album het meest tot de verbeelding van de gemiddelde Dark Entries lezer zal spreken.

Als je een haperende cd-speler als een uitdaging ziet, tenminste.

(*) Aangezien de drie concertopnames volgens hetzelfde principe werken vat ik elke bespreking met deze cursieve inleiding aan.

Vitor Joaquim

Draftank

Dimi Brands
06/12/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Lacrimosa-zijproject Snakeskin brengt nummer tegen oorlog uit

'No More War', zo heet de nieuwe single van Lacrimosa-zijproject Snakeskin. Het is natuurlijk een reactie op de vreselijke oorlog die nu aan de gang is in Oekraïne. Het is een opmerkelijk nummer, want meesterbrein Tilo Wolff heeft zijn projecten altijd als apolitiek beschouwd. Op zich kan je wel wat maatschappijkritiek terugvinden ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Porta Nigra: 'Another bodymoving passage' afgelast; 'neofolk/industrial' editie gaat door

Nog maar net vierden we het tienjarig bestaan van Porta Nigra. We zijn blij om u te melden dat de organisatie uit Aarschot ook na een decennium doorgaat met het organiseren van topoptredens. De komende twee weken kan je in JH De Klinker in Aarschot terecht voor twee heel interessante edities van het festival. Op zaterdag 21 mei werd 'Another ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ultra Sunn - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : Leden van Pussy Riot ontvluchten Rusland

Ze spelen op vrijdag 20 mei in Het Depot in Leuven. Pussy Riot werd wereldberoemd als feministische punkgroep met radicale performances nadat ze een anti-Poetin gebed opdroegen in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou. Pussy Riot had het licht gezien in 2011 en was deel van de omvangrijke protesten die in 2011 en 2012 ontstonden toen Poetin ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : IC3PEAK stelt nieuwe plaat 'Kiss of Death' voor in de Botanique

Een Russische groep die u best in het oog houdt is IC3PEAK. Dit duo – dat eerder in de experimentele elektronica en witchhouse opereert – heeft het al aan de stok gehad met de Russische overheid. De tekst van het nummer ‘Смерти больше нет’ ...

lees meer...
NIEUWS 12/05/2022 : Russische avantgardegroep Shortparis komt naar de Botanique

De Botanique heeft duidelijk een oog op interessante Russische groepen uit de tegencultuur. Shortparis is zo’n grensverleggende groep, en ze komen op 24 september naar de Brusselse concertzaal. De groep ontstaat in 2012 in Sint-Petersburg en had van meet af aan de ambitie om een nieuwe muzikale taal te ontwikkelen. Dat deden ze door ...

lees meer...
INTERVIEW : HÄGAR THE WOMB - Nu weten we tenminste dat ons publiek ons zal helpen als we zelf de teksten vergeten

Op zaterdag 20 mei spreken we weer af in het Leuvense Depot voor Breaking Barriers, het jaarlijks terugkerende punkfestival. Hägar The Womb zal er optreden, samen met Pussy Riot en Hetze. Hägar The Womb bestaat reeds sinds 1981. In 1987 gaven ze er de brui aan, maar in 2011 besloten ze de groep terug op te richten met enkel originele ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...