casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.386 items

   

Verzamelaar
Under Starch Clouds (vinyl)
Electro - Industrial
16/01/2019 : Verzamelaar - Under Starch Clouds (vinyl)
Wool-E Discs  Wool-E Discs
16/01/2019, Kurt Ingels

Aalst. Priester Daens. Carnaval en ‘Voal Zanetten’. ‘Aijeun’. ‘Aoolst’, aan de Dender, wat is er van jou geworden. Er waren roemrijkere tijden. Tijden van ontwaken, van het zelf doen en beter doen.Tijd van actie. Tijden van underground en alternatief. Aalst wat is er van jou geworden?...

Dj Attila De Non (alias Peter Vercauteren) klopte aan bij een zwart schaap uit het Gentse en zie, Aalst leeft weer een beetje op - op zijn minst in de herinnering van diegene die bij een naam als De Gele Limonade (een café met een reputatie tot in Gent, ja toen was de wereld nog klein) of radio Katanga met het programma ‘De Val Van De Westerse Beschaving” - het niet in Keulen horen donderen. In die tijd was Keulen immers te ver weg, veel te ver. En had je alternatief genoeg naast de deur.

Onder de zetmeelwolken (“Under Starch Clouds”) verzamelt de compacte, underground scene van Aalst welke in de jaren 80 voor en na het jaarlijkse carnaval experimenteerde met elektronische en industriële klanken en elkaar steevast op een gele limonade trakteerde. Naar verluidt zou de figuur van Maurice uit de Één reeks FC De kampioenen ook een oude stamgast zijn getuige het exclusieve drankje waarmee hij elke aflevering meer dan één keer zijn keelgat spoelt.

Soit, Aalst’s ideale schoonzonen van weleer worden hier verzameld waarvan een aantal tot ver voorbij de jaren 80 en 90 bleven nazinderen. Ik noem ze even omdat ze dat verdienen; Man Without World, Neoprene GRT, Acts Of Worship/Forgotten Heroes, Killvision, Interzone, Het Gesticht (paraat met 2 songs), 2nd Civilization, Trans-Vorm en Paranhydroxybenzozas R.33-812. De laatste wereldberoemd onder de Aalsterse kerktoren met het in 1989 verschenen “Korte impressie van de achterkant van 2 deciliter leidingwater”.

Zo ging het er in die dagen aan toe, in de waanzin zat de rebellie. Heel wat materiaal verscheen op obscure K7 (cassettes) die van hand tot hand hingen, werden geruild, zelden verkocht. Maar in plaats van wat idotie op FB te verkondigen en permanent met de smartphone te koop te lopen om nodeloos te ‘taggen’ en vind ik leuks de wereld in te gooien, deed de jeugd wat. Vlijtig. Propvol experiment om om te gaan met wanhoop, opgekropte woede, frustratie... ipv wat aan Driesje's hielen te likken deed men iets zonder te oordelen en te veroordelen. En dat maakte, het boeiend, apart, orgineel, rebels, ja zelfs leuk.

Die Nederlandstalige sample op “Answers” bijvoorbeeld, het relaas van een therapeutische sessie (een fragment op onderstaande homemade clip) lang voor er sprake was van borderline. De woede in het ebm product Interzone, de experimenteerdrift van Man Withoud World en Trans-Vorm. Vrolijk wordt je er niet van, maar je gaat er op zijn minst van denken en op een merkwaardige manier ook van genieten. Ver van de commerciële rotzooi.

Aalst had een industriële scene daar kon burgemeester(es) De Maght niks aan veranderen, ook de torenpoeper niet al zette opvolgster Ilse Uyttersprot daartoe aangezet door een tanende populairiteit van de alternatieve scene wel ook weer Aalst op de kaart.

Gelimiteerd op 223 exemplaren (vraag me niet waarom precies dit getal maar ik vermoed dat het een reden heeft, ik gok op het huisnummer van De Gele Limonade?) wit vinyl en samengesteld door Peter Vercauteren zelve die ook de acherkant van de hoes van een mooi stukje proza heeft voorzien. Uit bij Dans Les Profondeurs, sublabel van Wool-E Discs waar steevast aan waardevolle archeologie wordt gedaan! Hebbeding, al zeker voor de volgende carnavalsstoet; la décadance avec une certaine arrogance dixit Het Gestich!

Kurt Ingels
16/01/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/02/2019 : 'Robotman' neuwe clip en single van De Delvers

De Delvers hebben een nieuwe clip uit. Met “Robotman” delen De Delvers een Nederlandstalige postpunk-uppercut uit aan een maatschappij waar ‘robots’ regeren die alle menselijkheid en realiteitszin zijn verloren. Recht op de kin. Robotman is een oproep voor meer ongehoorzaamheid met een warm en groot hart! In ...

lees meer...
INTERVIEW : AMUND MAARUD - AMGALA TEMPLE - Muziek maakt me gelukkig, laat me voelen dat ik leef.

Vóór het afnemen van een interview ga ik gewoonlijk zoeken op het wereldwijde net naar informatie en al reeds gepubliceerde gesprekken met de betrokken artiest, kwestie van wat beslagen op het ijs te komen. In het geval van Amgala Temple was de info schaars. Meer dan een twee minuten durend interview op de site van gitarist ...

lees meer...
NIEUWS 18/02/2019 : Twee Britse power electronics legendes trekken de stekker uit.

Vrijdag liet Lee Howard weten dat zijn project Iron Fist Of The Sun het voor bekeken houdt. Verantwoordelijk hiervoor is een dramatische verschuiving in zijn persoonlijk leven, een alleenstaande vader zijn en de plotselinge groei van zijn bedrijf waardoor het creëren van muziek praktisch onmogelijk geworden is. Het is beter de arena ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2019 : Posh Isolation strijkt neer in Brussel.

Wie geregeld onze reviewpagina uitpluist is ongetwijfeld al op het Deense experimentele label Posh Isolation gebotst. Het label, dat in Copenhagen ook zijn eigen winkel heeft, werd opgericht door Christian Stadsgaard en Loke Rahbek met als doelstelling werk van Scandinavische artiesten en speciale samenwerkingen een platform te geven. Buiten ...

lees meer...
INTERVIEW : MILITIA - Tijdens de opnames voelden we continu de priemende ogen van Ambiorix over onze drummende armen meekijken.

Het doek valt over Militia. Van 1988 tot 2018 heeft de anarchistische industrialgroep zijn stempel gedrukt, wat zeg ik: geslagen, met zware metalen percussie, op de Belgische scene. Het eind 2018 verschenen ‘Ambiorix’ zal voor de rest van de eeuwigheid de laatste plaat zijn van de groep. Een buitengewone plaat, die de strijd van ...

lees meer...
FOTO'S : Kælan Mikla - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Fantastique.Night LVII: Kælan Mikla, Some Ember & Turquoise - Een bezwerende heksensabbat

Het is best verwonderlijk hoe snel Kælan Mikla groot geworden is. Natuurlijk had hun titelloze debuut uit 2016 al voor wat sensatie gezorgd in minimal wave-middens, maar het IJslandse trio – dat overigens in zijn eigen moedertaal zingt – bleef toch vooral een tip voor ingewijden. Succesvolle tournees met King Dude en Drab ...

lees meer...
FOTO'S : Some Ember - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Turquoise - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
CONCERT BESPREKING : R.I.P. Willy Willy (59) (Stagebeast, Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios, Willy Willy & The Voodoo Band) - 'Een gitarist zo groot dat je hem twee maal moest noemen'

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2019 : Kælan Mikla video: Draumadís

Het is absoluut niet zo dat we alles wat Robert Smith goed vindt zelf ook goed vinden, maar in het geval van het IJslandse Kælan Mikla doen we dat wel. Het meisjestrio maakt een frisse mix van punk, wave en poëzie en heeft op Cure-voorman zoveel indruk gemaakt dat deze hen uitnodigde op het Meltdown festival dat hij mocht cureren, ...

lees meer...
NIEUWS 14/02/2019 : R.I.P. Willy Willy (59) (Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios)

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...