casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.864 items

   

Verzamelaar
The Rough Guide To Avant-Garde Japan
Avant-Garde - Experimental - Jazz
10/04/2021 : Verzamelaar - The Rough Guide To Avant-Garde Japan
World Music Network  World Music Network
10/04/2021, Dimi Brands

Een mens moet prioriteiten stellen in het leven. Toen Jan Denolet besloot om niet alleen de pijp maar ook de pen aan Maarten te geven en bijgevolg zijn schrijfwerkzaamheden bij Dark Entries te stoppen konden we, hoe jammer we het ook vonden, daar alleen maar begrip voor opbrengen.

Vooral voor ondergetekende een jammere zaak, want naast een full time toffe peer zagen we in de heer Deno ook iemand met een gelijklopende muzikale smaak waarbij we elkaar in het geven van tips perfect wisten aan te vullen.

Toen we de vraag kregen of iemand via ‘s mans naam een stukje wilden schrijven over een fijne compilatie die hij onlangs op de kop wist te tikken, gaven we maar wat graag terug toegang tot onze website aan deze verloren zoon.

Doch, zo meldde hij er bij, graag had hij ook eens het oordeel van iemand anders en van mij in het bijzonder gelezen over deze verzameling deviante Japanse muziekjes. Aangezien hij een extra exemplaar besteld had kreeg ik zo een onverwacht verjaardagsgeschenkje van onze Antwerpse vriend. Eentje waar dan wel een bijkomende opdracht aan mocht vasthangen, wat in dit geval allesbehalve een reden tot klagen mocht inhouden.

Graag begin ik dan ook met de woorden die Jan zelf voor deze compilatie veil had:

De Rough Guides reeks heeft zojuist een compilatie uitgebracht die zich richt op Japanse avant-garde... Ik had wel wat verwachtingen die me mijn ongelijk bewezen. In plaats van elektronica en avant-pop heb ik een diepe duik genomen in de Japanse compromisloze manier waarop ze (inderdaad) elektronica, avant-pop, jazz, cabaret (of is het Noh, of beide?) doen samensmelten, folksongs, traditionele instrumenten, (neo)klassiek,... tot hun eigen cocktail van dit alles... Verwacht wonderlijke klanken en structuren (als die er zijn, soms) die -durf ik te zeggen- alleen Japanse artiesten zouden verzinnen. Liefhebbers van het middelmatige doen dan ook beter een stap opzij. Liefhebbers van uitdagende geluidsavonturen daarentegen doen beter een paar passen terug, maken eerst wat snelheid alvorens hier volop in te duiken!

Ik was al bekend met de non-conformistische koto-virtuoos Michiyo Yagi en misschien wel de Japanse avant-pop koningin (sinds haar 80’s band After Dinner ophield te dwalen op de grens van hoe muziek zou moeten klinken) Haco (check die naam!), die 2/3 van de Japanse avantpop supergroep Hoahio (check die naam!) vormen en deel uitmaakten van Otomo Yoshihide’s (check die naam!) toerende geluidscircus Japanorama...

In feit wordt deze compilatie afgesloten met een bewerking van een van de vele improvisaties uit een Japanorama uitvoering, waarbij verschillende bijdragers naast elkaar worden geplaatst. Zoals getuige in Gent zo’n 20 jaar geleden, opende deze muziek mijn oren en zette mijn vooroordelen over muziek weer op nul... Sterker nog, het wist ze allemaal uit... En dat is precies wat ik voor je wens, na het beluisteren van dit stukje “earcandy.

Hoe krijg je 377.915 vierkante kilometer aan mogelijkheden op één enkel schijfje van 75 minuten gepropt.

Laat uw boeken over kansberekening, statistiek en andere hoogdravendheid maar in de kast en breek er het hoofd niet over, het antwoord is uiteraard: niet.

Lovenswaardig zijn alle compilaties die trachten muziek van een land, een genre of iets makkelijker van een bepaalde band in kaart te brengen. Maar steevast vallen er gaten te bespeuren, dat is gezien de beperktheid van zo’n schijfje een onoverkoombaar feit.

Daarom zijn we ook zo blij met een reeks als ‘The Rough Guide’, zoals de naam suggereert een ruwe schets die niet pretendeert volledig te zijn maar die zoals een het goede gids betaamt oog heeft voor de dingen die je niet mag missen maar ook niet nalaat om net zozeer de minder belichte pareltjes in zijstraatjes onder de aandacht te brengen.

Zo mochten we dankzij de reeks die als sublabel van het World Music Network al een goede 25 jaar lopende is auditieve uitstapjes maken van West-Afrika naar Turkse café’s, brachten we bezoekjes aan Balkan-zigeuners en konden we ons verder verdiepen in de Afrobeat. Wereldmuziek (mijn god, wat gruwel ik van die term) maar dan zonder het wollige imago dat er steevast mee gepaard gaat, dat zijn deze Rough Guides in een notendop.

Dit nieuwe deel in de inmiddels immens uitpuilende reeks belooft sowieso zijn heil te zoeken in broeierige zijstraatjes want de Japanse avant-garde is een draak met ontelbaar veel koppen.

Een genre dat op zich niet echt als eenduidig genre aan te duiden valt, maar eerder een samenvloeisel is van een verzameling aan niet-conventionele geluiden, dan kan je verwachten dat je je aan een hoogst eigenzinnige en al even gevarieerde compilatie mag verwachten.

Net zoals de heer Denolet denk ik bij de Japanse underground vooral aan de industriële/noise kant van het verhaal, wereldwijd vermaard onder de naam Japanoise waarvan Merzbow ongetwijfeld de bekendste verspreider is. Persoonlijk zie ik het dan ook als een gemiste kans dat dit genre op deze compilatie niet aan bod komt, maar ik heb er alle begrip voor dat men een zo breed mogelijk publiek wil aanspreken.

De 14 nummers die men wist te verzamelen mogen dan wel van een ander kaliber zijn, toch zijn ze op hun beurt iedere keer weer verrassend genoeg om het gemis aan geluidsterrorisme perfect op te vangen.

Elk nummer afzonderlijk onder de loep noemen zou ons te ver leiden, maar graag lichten we graag de volgende hoogtepunten voor u uit:

De koto-virtuoos Michiyo Yagi laat in ‘Rouge’ traditionele Oosterse klanken en Westerse meer popgerichte geluiden samengaan, aanvankelijk lijkt het vrij gewoontjes maar halverwege het nummer worden we echt bij de les geroepen en gaat deze dame over tot het soort ketelmuziek (in de positieve zin van het woord) die ons nog het meest doet denken aan een Japanse variant op Einstürzende Neubauten.

Onze educatieve taak indachtig geven we nog graag mee dat de koto een Japans snaarinstrument (zither) is dat oorspronkelijk afkomstig is uit China. Wat de piano voor de Westerse muziek betekent, dat is de koto voor de Japanse muziek wat belangrijkheid betreft.

De blues van Masanori Oishi (‘Syracuse Blues’) combineert klassieke muziek met een soortement dronkemansgebral, de sake was duidelijk van een goed jaar.

Haco (ooit ook nog lid van Acid Mothers Temple & The Melting Paraiso UFO), waarover Jan het ook had en waarvan ik enkel kan beamen dat ze verder uit te checken valt, brengt met ‘Over The Unfinished Bridge’ een van de meest popgerichte nummers op deze compilatie, en naar goede Japanse gewoonte betekent dat dat er dan zo een beetje van alles (pop, rock, psychedelica,...) in een pot gesmeten wordt en men dan wel ziet wat er uitkomt (zie bijvoorbeeld ook Pizzicato Five), in dit geval een uiterst geslaagd huwelijk.

Over de Aziatische eetgewoonten en al de rariteiten op dat vlak valt veel te zeggen denken we bij een naam als Cockroach Eater (‘Kyogen Qabbalah’). Net als aan het eten is het aan ‘s mans stem altijd een beetje wennen, evenzo aan de dwarse ritmes die via een op hol geslagen fluit in het rond vliegen.

De focus op deze compilatie ligt vooral op jazz, en dit in zijn vele varianten. Zo brengt Jittyaku Orchestra (‘Suwarikomo Koko e’) chaotische jazz in beste John Zorn (Naked City: check die naam!) traditie. Emiko Voice (‘Sanosa’) doet haar naam alle eer aan en brengt wondermooi betoverende vocale jazz. Voor hen voor wie het niet geschift genoeg kan zijn is er Shun Sakai & The Long Goodbye (‘Sukanpo no Sakukoro, Bengawan Solo, Kanpyo): een doldwaze achtbaan van chanson en cabaret. De Japanse Dresden Dolls? Het heeft er alleszins veel van weg.

Ook het door Jan vermelde Japanorama (‘Ensemble One’) spreekt enorm tot de verbeelding en spoort aan waarvoor dit soort compilaties in wezen bedoeld zijn.

Onze reis doorheen het gigantische land van de Rijzende Zon mag met deze 14 nummers dan wel beknopt van aard zijn, de aanzet is gegeven om ons verder hierin te verdiepen. Eenieder die gebeten is door de (Japanse) muzikale microbe zal na deze boeiende kennismaking immers als vanzelf dit terrein verder uitspitten. Waarvoor dank dus, mister Denolet!

Omdat het traditioneel te noemen is dat Jan en ik tips uitwisselen vroeg ik hem in het kader van deze Japanse uitstap de in mijn ogen retorische vraag of hij vertrouwd was met de films van de legendarische regisseur Akira Kurosawa. Wat tot mijn opperste verbazing dus niet het geval bleek te zijn. Vandaar afsluitend dan ook mijn vraag: is dit culturele gemis ondertussen van de baan, makker?

Dimi Brands
10/04/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/09/2021 : Eerste covid wijzigingen treffen Sinner’s Day

Festivals mogen dan wel weer doorgaan, toch is covid nog altijd niet zonder gevolgen. De eerste wijzigingen worden nu ook in het Sinner’s Day programma door gevoerd, het festival dat van 30 oktober tem 1 november plaats vindt in Heusden Zolder. We kunnen alleen maar hopen dat de wijzigingen beperkt blijven. De organisatie houdt er wel ...

lees meer...
NIEUWS 16/09/2021 : Het Brusselse Ultra Sunn presenteert nieuwe singel “Young Foxes”.

Ultra Sunn kwam begin vorig jaar als een aangename verrassing op de Dark Entries redactie aangewaaid. Het Brussels duo Sam Huge en Gaelle Souflet werken ondertussen ijverig aan hun tweede ep, waarvan deze “Young Foxes” dienst doet als voorgerechtje. De nieuw ep gaat trouwens “Body Electric” (doet u vast aan iets denken) ...

lees meer...
NIEUWS 15/09/2021 : Vreemde eend in de bijt op het Belgische Sinner’s Day podium; The Bollock Brothers.

Waarom? Wel The Bollock Brothers zijn van oudsher een Britse, zeg maar Schotse band, rond zanger Jock McDonald die sedert 1980, jawel 1980, vele podia onveilig maken (vooral ook hier bij ons) en na vele bezettingswissels nog niets van hun prettig gestoorde pluimen zijn verloren. Surfend op de punkgolf pakten ze al snel uit met meer elektronische ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 15/09/2021 : De Nacht van de Experimentele Film op 16 september in het teken van Nico

Voor snelle beslissers: Vanaf dit jaar organiseert het Gentse Artcinema OFFoff weer haar jaarlijkse Nacht van de Experimentele Film. In het verleden mochten we daar reeds The Angelic Conversations van Derek Jarman bewonderen (mét soundtrack van Coil) en ook La Cicatrice Intérieure van de Franse avantgarde filmmaker Philippe ...

lees meer...
NIEUWS 14/09/2021 : This Can Hurt, dé NIN van het Meetjesland op dag 1 van Sinner’s Day!

This Can Hurt is één van de vele Belgische groepen die act de présence geeft op het Sinner’s Day festival dat elke dag een beetje meer dichterbij komt. En neen, Dark Entries gaat niet elke groep op de affiche er zo maar even uitlichten, maar enkel diegene die meer bekendheid verdienen dan ze nu genieten, of iets ...

lees meer...
INTERVIEW : SOVJET WAR - De eerste Punkgolf was een magische tijd, dat blijkt echt wanneer we samen weer wat herinneringen ophalen uit die tijd.

Jammer maar helaas, Breaking Barriers moest dit jaar zijn internationale affiche afzeggen omdat de Russische feministische punkgroep Pussy Riot zijn Europese tournee afgelaste. Er volgt wel een kleiner evenement met enkel Belgische groepen. Sovjet War - punkveteranen uit het begin van de jaren 80 - zijn er de topact, aangevuld met Gert (Kleinpunk). ...

lees meer...
FOTO'S : Praga Khan - @ Rock Monsieur Hamont, 11/09/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ Rock Monsieur Hamont, 11/09/2021 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Neon Judgement - @ Sinner's Day Special Oostende, 25/08/2021 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Sinner's Day Special, Klein Strand Oostende, 25/08/2021 - Het eerste zwarte festival na de lockdown

Is de coronapandemie voorbij? Wellicht nog niet helemaal, maar het gewone leven herwint langzaam zijn rechten en zelfs de zwaar getroffen cultuursector krabbelt terug recht. Het was nog lange tijd bang afwachten of de Sinner's Day Special nog zou doorgaan. Ik heb voor de zekerheid regelmatig de website gecheckt om te zien of ik wel welkom ...

lees meer...
INTERVIEW : HAGAR THE WOMB - Nu weten we tenminste dat ons publiek ons zal helpen als we zelf de teksten vergeten

Op 9 oktober spreken we weer af in het Leuvense Depot voor Breaking Barriers, het jaarlijks terugkerende punkfestival. Deze keer een wat bescheidener affiche, maar wel met kwaliteit. Hagar The Womb bestaat reeds sinds 1981. In 1987 gaven ze er de brui aan, maar in 2011 besloten ze de groep terug op te richten met enkel originele leden. Hoe ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Amenra - Ochtendglorenconcert in OLT te Deurne, 22/08/2021

Openluchttheater Rivierenhof in Deurne pakte deze zomer uit met een reeks Ochtendglorenconcerten… Gewoon… Omdat het kan… Met een concert dat begint tijdens het laatste schemer van de nacht om gaandeweg de eerste zonnestralen te mogen begroeten hoort uiteraard een gepaste keuze van artiest en repertoire. O.a. de Belgische ...