casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.969 items

   

Verzamelaar
Spiritual Sounds For Artsakh
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Ethereal / Heavenly Voices - Folk / Ethnic / Tribal - Neoklassiek
10/01/2022 : Verzamelaar - Spiritual Sounds For Artsakh
Steinklang Industries  Steinklang Industries
10/01/2022, Dimi Brands

Neofolkers mogen dan wel zweren bij Nietzsche en misantropie als een heilig iets aanschouwen, veelal uiterlijk vertoon natuurlijk, want als er aan liefdadigheid gedaan wordt, tonen ze zich toch opmerkelijk meer bereid dan men abusievelijk zou denken.

Mooie voorbeelden hiervan zijn het ronduit fantastische Forseti Lebt (2006), de tweedelige All My Sins Remembered reeks ter nagedachtenis aan John Murphy en de imposante digitale verzamelaar Compilation For A Cat (2012).

Maar dat men binnen het genre ook verder kijkt dan een bevriend artiest dan wel huisdier bewijst het onlangs op Steinklang verschenen Spiritual Sounds For Artsakh, dat de Armeniërs van Artsakh die afgelopen winter werden vervolgd en gedwongen hun land te verlaten een hart onder de riem wil steken.

Op zondagavond 27 september 2020 regende het plots opnieuw bommen op Stepanakert, de hoofdstad van de internationaal niet-erkende Autonome republiek Artsakh. De regio, ook wel Nagorno-Karabakh genoemd, vormt sinds de val van de Sovjetunie een Armeense enclave in de republiek Azerbeidzjan. Begin jaren 1990 vochten Armenië en Azerbeidzjan al om de regio en in de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe was er nooit een geheim van gemaakt dat de eerste de beste aanleiding aangegrepen zou worden om opnieuw aan te vallen. Tijdens de 44 dagen durende oorlog, die in 2020 plots losbarstte, wisten de Azeri’s -met steun van Turkije en met onder meer Israëlische drones- de troepen van Artsakh en vrijwilligers uit Armenië inderdaad op korte tijd te verslaan.

De broze wapenstilstand van 2020 wordt door de Armeense gemeenschap -niet ten onrechte- als een nederlaag ervaren. Grote gebieden van Nagorno-Karabakh vallen sindsdien opnieuw volkomen onder het gezag van Bakoe en de Armeniërs en hun culturele erfgoed werden er weggezuiverd. Bovendien ging Azerbeidzjan zich in de oorlog te buiten aan ernstige mensenrechtenschendingen en niemand is daarvoor al ter verantwoording geroepen. Nu de bergpas langs het historische stadje Soesji Azerbeidzjaans geworden is -voortaan heet het stadje trouwens Şuşa- ligt de weg naar Stepanakert wagenwijd open. Geen enkele Armeniër gelooft dat dit de laatste aanval vanuit Azerbeidzjan was en dat de vrede in de zuidelijke Kaukasus nu gegarandeerd is.

We hadden het over neofolk, maar omdat dit zo’n nietszeggend begrip is omdat ook deze boom diverse vertakkingen heeft verduidelijken we even door te zeggen dat het gros van de 20 artiesten op deze dubbelaar zich bevinden in het gebied dat vooral bij bezoekers van het Nederlandse Castlefest festival op bijval zal kunnen rekenen.

Voor de leken: rustige, atmosferisch, neoklassiek en medieval zoals bijvoorbeeld Arcana en Dead Can Dance.

Echt grote kanonnen speuren we niet op in de tracklist, symbolisch gezien zou dit ook niet erg gepast zijn gezien het opzet van deze compilatie denken we in onze beste poging tot woordspeling van de dag.

Al zullen artiesten als Regard Extrême (‘Amazones’) (dat onlangs met Ars Veterum nog een full album uitbracht op Steinklang), Darmstadt 1313 (‘Tigrane II’), Miel Noir -hier samen met het legendarische Changes (een akoestische versie van ‘(In)Tolerance’ uit hun album The Phoenix-Swarm) en Uwe Nolte (Orplid) (‘Ave Roma’ -check zeker ook de vorig jaar verschenen Liedersammlung op Lichterklang) allicht hier en daar een belletje doen rinkelen.

Verder onthouden we vooral Munknörr (‘Eikthyrnir’) -een project dat Noordse en Keltische muziek brengt met sjamanistische elementen brengt en -verrassend- afkomstig is van Uruguay, het tegenwoordig erg vaak op compilaties opduikende Sonnenkind (‘A Cold Night In Germany’) en ene Crazy Sandy (‘Ombre Est Lumière’) waarbij we de indruk hebben dat ze vooral erg haar best doet te klinken als Francesca Nicoli (Ataraxia), om dit doel te bereiken zal ze toch nog een paar bordjes pasta meer moeten eten vrezen we, in de hoop dat dit haar toonvastheid goed zal doen.

Globaal gezien een mooie verzameling rustgevende klanken voor het goede doel en meteen een goede daad om het nieuwe jaar goed in te zetten.

Dimi Brands
10/01/2022

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/01/2022 : Oracula Records kondigt eindelijk de nieuwe releases aan op vinyl.

Niet dat het label er zo veel aan kan doen... Op de bandcamp pagina van dit fijne Spaanse label staan al een paar maand nieuwe titels te blinken maar diegene die deze ook effectief op de fysieke drager willen kunnen binnenkort eindelijk worden bediend. Door problemen en oponthoud (iets waar wel meerdere kleinere labels mee kampen) in de perserijen ...

lees meer...
NIEUWS 26/01/2022 : Dolva Sana, nieuw en Belgisch

Het project Dolva Sana brengt koude, grimmige en minimalistische synth pop beïnvloed door new wave, krautrock, vroege synth pop en andere pioniers van de elektronische muziek. Het project, een collaboratie tussen muzikant en producer Frederic Caure (Kortrijk, België) en Jake Harding (London, VK), werd opgericht in 2021. "Hard-boiled ...

lees meer...
NIEUWS 25/01/2022 : Nieuw werk van Principe Valiente op komst

Altijd al raar gevonden dat deze Zweedse post punkers niet ietwat meer populariteit genieten. Wat mij betreft mogen ze gerust op de komende Halloween editie van Sinner’s Day staan, temeer daar eind maart, eindelijk (vier jaar na “Oceans”), een nieuw album van deze heren verschijnt dat de titel “Barricades” mee ...

lees meer...
NIEUWS 25/01/2022 : Cold Transmission zet 2022 goed in!

Over dit Duitse post punk label hebt u alvast één en ander gehoord hier bij Dark Entries, en terecht want er zitten een paar heuse pareltjes in hun catalogus. Nu pakt het label uit met een nieuwe release van het Canadese The Gathering, “Parade”, en dat zomaar na 30 jaar windstilte! The Gathering werd in 1985 geformeerd ...

lees meer...
NIEUWS 24/01/2022 : Mildreda scoort in de cinema!

Het dark electro project van Oostendenaar Jan De Wulf is met de clip van “Liaisons Dangereuses” (welke u uiteraard hieronder vindt) zomaar even geselecteerd door het Brusselse festival van de onafhankelijke film en wel in de categorie “The Rabbit Holes”. Een categorie waarin kortfilms worden opgenomen met een surreëel ...