casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.387 items

   

Verzamelaar
Karl Marx 200th
Avant-Garde
07/10/2018 : Verzamelaar - Karl Marx 200th
Karlrecords  Karlrecords
07/10/2018, Xavier Kruth

‘Oh, meneer Marx! Ja natuurlijk. Die heeft ons een hoop werk bezorgd, met al zijn vragen voor boeken en artikels’, zo sprak één van de werknemers van het Brittish Museum, waar Karl Marx veel tijd doorbracht in de laatste jaren van zijn leven, als hij geïnterviewd werd voor een reportage over het leven van de filosoof. ‘En op een dag is hij niet meer gekomen, en weet je wat… niemand heeft sindsdien nog iets van hem gehoord!’ De brave man zou versteld staan om te horen dat de 200ste verjaardag van Karl Marx nu gevierd wordt, en hij zou al helemaal niet kunnen geloven dat de verjaardag gevierd wordt met deze dubbele cd met avant-garde-muziek ter zijner nagedachtenis.

Het loont de moeite om Marx vandaag terug in de schijnwerpers te zetten. De 200steverjaardag van Marx ging gepaard met tal van artikels van opiniemakers die Marx rechtstreeks verantwoordelijk stelden voor de misdaden van het communisme tot lieden die Marx hier volledig van vrijpleiten. Uiteraard is Marx essentieel om de geschiedenis van het communisme te begrijpen, maar de hernieuwde aandacht voor het werk van Marx kan niet verklaard worden zonder ook naar het heden te kijken.

De aloverheersende managementideologie heeft ons werk steeds meer in stramienen en procedures gegoten waardoor de autonomie van sommige werknemers steeds kleiner wordt. Op die manier worden werknemers steeds meer inwisselbaar en kan men dus ook de loonkost drukken, een proces dat men ‘precarisering’ heeft gedoopt. Het gevolg zijn werknemers die voor weinig geld geestdodende arbeid verrichten, en dat brengt vervreemding en demotivatie voort. Steeds meer werknemers ervaren hun werk als zinloos en verzinken in depressie en burn-out. Marx heeft deze processen - weliswaar in een andere historische context - reeds anderhalve eeuw geleden beschreven, en het is niet verwonderlijk dat men vandaag naar hem teruggrijpt.

Vraag is natuurlijk met welke muziek Marx vandaag herdacht moet worden. Er valt iets te zeggen om dat met socialistische strijdliederen te doen, maar de aanpak is hier om dat met nieuwe composities te doen. Folkmuziek zou ook wel passend zijn - Die Grenzgänger hebben zonet een cd uitgebracht hebben met vertoningen van gedichten van de jonge Marx - maar hier wordt een meer revolutionaire koers gevaren. Een nieuwe mens, een nieuwe maatschappij, dat vergt ook nieuwe muziek… Avant-garde dus, een term die Marx zelf graag in de mond nam.

De cd ‘Karl Marx 200th’ gaat dan ook gepaard met een aantal essays die de keuze voor avant-garde moeten verklaren. Nina Power stelt dat experimentele muziek een daad van vrijheid is, een opening die leidt tot een vergroting van de mogelijkheden. Ze noemt het ‘Sonic Marxism’ en gaat zelfs zo ver om te suggereren dat Marx deze cd best zou kunnen appreciëren. Zelf durf ik daar geen uitspraak over te doen. Ewa Majewska maakt een grote bocht met een pleidooi voor gemeengoed, voor het ordinaire eerder dan voor de snelheid van het kapitalisme. De link tussen het ordinaire en de avant-garde - die als we eerlijk zijn toch alles behalve ordinair klinkt - is dan het bewustzijn dat iedereen artiest kan zijn, zonder de platgetreden paden van de voorgekauwde cultuur te volgen.

In het interessantste essay bij de cd schetst Alex Gawronski hoe het kapitalisme via ‘branding’ erin slaagt om immateriële producten als ‘concept’ te verkopen. De immateriële ‘ideeënwerker’ heeft geen afgebakend werk meer, geen werkuren of standplaats, en lijkt daarin op een artiest, die met zijn kunst producten maakt waarvan de waarde heel abstract is, bijna ongrijpbaar. Het maken van zinloze dingen en het weigeren van betaling ervoor zijn echter stappen in de richting van vrijheid. Omdat de muziek gemaakt wordt zonder de nood om geld te verdienen, daagt ze de kapitalistische logica uit.

Deze dubbel-cd bevat knappe instrumentele stukken van Natalie Beridze, Jasmine Guffond, Hans Castrup, Caspar Brötzmann, Marc Weiser, Jens Pauli, Nickolas Mohana, Schneider TM en Guido Möbius, om er een paar te noemen. Dragen deze stukken bij om de wereld te begrijpen, laat staan te veranderen, zoals Marx ons heeft voorgedragen? De traagheid van het gros van de nummers lijkt alvast geen oproep om op de barricaden te gaan staan. Daar bestaat intussen al meer dan genoeg sloganeske punk en hardcore voor. Dat is niet noodzakelijk slecht, maar hun boodschap is te nemen of te laten, in tegenstelling tot de muziek op deze compilatie. Traagheid bevordert kritische reflectie. Het geeft je de ruimte om even ‘stil te staan’ bij de muziek en bij de wereld waarvan ze een product is.

Slechts weinig nummers durven ook tekst te incorporeren, wat kritische reflectie nog meer bevordert. Pharoah Chromium citeert in ‘Der Zerfall des Systems’ Herbert Marcuse, de kritische filosoof die de revolutionaire studenten van ’68 beïnvloedde, en dat in een stuk dat afkomstig is van een langer stuk over het verval van de revolutionaire linkerzijde. Seda Mimaroğlu gaat nog verder en citeert Lenin. ‘De theorie van Marx en Engels almachtig is, omdat ze waar is’. Lacan laakt dit citaat - dat vaak aangehaald wordt om het dogmatisme en het historicisme van marxisten aan te klagen - door erop te wijzen dat indien de loop van de geschiedenis vastligt zoals de theorie het uitlegt, het geen zin meer heeft om de theorie te willen versterken door het te bestuderen. Een beetje zoals je je afvraagt waarom je zou moeten bidden tot een god die sowieso almachtig is.

Kunst kan de wereld veranderen, maar deze cd zal dat niet doen. Daarvoor is het concept te elitair. Toch heb ik waarlijk genoten van de muziek en de aangehechte essays. U hebt zelfs net gelezen dat ze me ook daadwerkelijk aan het denken hebben gezet, en dat is ongetwijfeld een grote verdienste. Misschien verandert ze zodoende toch een klein beetje de wereld, en bovendien… zullen eventuele winsten niet uitgekeerd worden aan inhalige aandeelhouders, maar worden ze doorgestort aan goede doelen als de Berlijnse daklozenhulp and ProAsyl. Mooi zo.

Karl Records

Xavier Kruth
07/10/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/02/2019 : 'Robotman' neuwe clip en single van De Delvers

De Delvers hebben een nieuwe clip uit. Met “Robotman” delen De Delvers een Nederlandstalige postpunk-uppercut uit aan een maatschappij waar ‘robots’ regeren die alle menselijkheid en realiteitszin zijn verloren. Recht op de kin. Robotman is een oproep voor meer ongehoorzaamheid met een warm en groot hart! In deze tijden, met alles ...

lees meer...
INTERVIEW : AMUND MAARUD - AMGALA TEMPLE - Muziek maakt me gelukkig, laat me voelen dat ik leef.

Vóór het afnemen van een interview ga ik gewoonlijk zoeken op het wereldwijde net naar informatie en al reeds gepubliceerde gesprekken met de betrokken artiest, kwestie van wat beslagen op het ijs te komen. In het geval van Amgala Temple was de info schaars. Meer dan een twee minuten durend interview op de site van gitarist ...

lees meer...
NIEUWS 18/02/2019 : Twee Britse power electronics legendes trekken de stekker uit.

Vrijdag liet Lee Howard weten dat zijn project Iron Fist Of The Sun het voor bekeken houdt. Verantwoordelijk hiervoor is een dramatische verschuiving in zijn persoonlijk leven, een alleenstaande vader zijn en de plotselinge groei van zijn bedrijf waardoor het creëren van muziek praktisch onmogelijk geworden is. Het is beter de arena ...

lees meer...
NIEUWS 17/02/2019 : Posh Isolation strijkt neer in Brussel.

Wie geregeld onze reviewpagina uitpluist is ongetwijfeld al op het Deense experimentele label Posh Isolation gebotst. Het label, dat in Copenhagen ook zijn eigen winkel heeft, werd opgericht door Christian Stadsgaard en Loke Rahbek met als doelstelling werk van Scandinavische artiesten en speciale samenwerkingen een platform te geven. Buiten ...

lees meer...
INTERVIEW : MILITIA - Tijdens de opnames voelden we continu de priemende ogen van Ambiorix over onze drummende armen meekijken.

Het doek valt over Militia. Van 1988 tot 2018 heeft de anarchistische industrialgroep zijn stempel gedrukt, wat zeg ik: geslagen, met zware metalen percussie, op de Belgische scene. Het eind 2018 verschenen ‘Ambiorix’ zal voor de rest van de eeuwigheid de laatste plaat zijn van de groep. Een buitengewone plaat, die de strijd van ...

lees meer...
FOTO'S : Kælan Mikla - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Fantastique.Night LVII: Kælan Mikla, Some Ember & Turquoise - Een bezwerende heksensabbat

Het is best verwonderlijk hoe snel Kælan Mikla groot geworden is. Natuurlijk had hun titelloze debuut uit 2016 al voor wat sensatie gezorgd in minimal wave-middens, maar het IJslandse trio – dat overigens in zijn eigen moedertaal zingt – bleef toch vooral een tip voor ingewijden. Succesvolle tournees met King Dude en Drab ...

lees meer...
FOTO'S : Some Ember - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Turquoise - @ Magasin 4 Brussel, 16/02/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : R.I.P. Willy Willy (59) (Stagebeast, Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios, Willy Willy & The Voodoo Band) - 'Een gitarist zo groot dat je hem twee maal moest noemen'

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2019 : Kælan Mikla video: Draumadís

Het is absoluut niet zo dat we alles wat Robert Smith goed vindt zelf ook goed vinden, maar in het geval van het IJslandse Kælan Mikla doen we dat wel. Het meisjestrio maakt een frisse mix van punk, wave en poëzie en heeft op Cure-voorman zoveel indruk gemaakt dat deze hen uitnodigde op het Meltdown festival dat hij mocht cureren, ...

lees meer...
NIEUWS 14/02/2019 : R.I.P. Willy Willy (59) (Revenge 88, Arbeid Adelt!, The Scabs, Vaya Con Dios)

Zopas bereikte ons het droevige nieuws dat Willy Willy overleden is. In de zomer van 2018 werd bekend dat de Scabs gitarist leed aan kanker en het was al even bekend dat hij zwaar ziek was. Desondanks nam hij tot zeer onlangs nog deel aan de afscheidstournee van The Scabs. Hij speelde gitaar voor ongeveer de helft van het optreden, gezeten ...