casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.636 items

   

Verzamelaar
Epicurean Escapism III
Dark Ambient - Experimental - Industrial - Noise - Ritual
04/10/2016 : Verzamelaar - Epicurean Escapism III
The Epicurean  The Epicurean
04/10/2016, Dimi Brands

Het Duitse The Epicurean label bundelt nogmaals de krachten met het Belgische Silken Tofu op het derde deel van de fijne compilatiereeks Epicurean Escapism. Uw culturele honger zal met deze compilatie zeker gestild worden, want het is er eentje die zich laat beluisteren, bekijken en zelfs lezen.

Het eerste schijfje bevat zeven verschillende artiesten, en aangezien we het over honger stillen hadden in de voorgaande zin, staat Sutcliffe Jügend al klaar met een ‘Amuse-Bouche’, in een restaurant waar deze heren de koks van dienst zijn, weet je meteen al wat je op je bord mag verwachten. De typische extreme sound hoor je ook hier terug, al hebben ze om hun bordje te kruiden elektronische klanken toegevoegd die lijken te zijn weggelopen uit de Galakthorrö stal. Een pittig extraatje die deze hap des te smakelijker maakt.

Zweden krijgt op deze verzamelaar het meeste aandacht, met de twee acts Alfarmania en Skin Area, die beiden ook tekenen voor de twee langste nummers op dit schijfje. Twee keer uitgesponnen, diep gravende industriële klanken die afklokken boven de tien minuten.

‘To The Master, A Long Goodnight’, is een van de laatste nummers van Lost Dominion Lost alwaar de betreurde John Murphy op te horen is. (zie ook All My Sins Remembered, de uitstekende compilatie ter nagedachtenis van deze grote meneer, tevens uitgebracht op The Epicurean.)

Nikolas Schreck, de frontman van Radio Werewolf klinkt op ‘Lord Sutekh’s Dream’ haast even vaudeville als Marc Almond, en combineert Europese neoklassieke met etnische Indiase muziek, zonder de Radio Werewolf stempel uit het oog te verliezen. Een vreemde eend in de bijt, dit nummer, maar dat maakt compilaties als deze net zo leuk.

Budrüs, uit Litouwen, brengt zijn poëzie vol overgave boven melancholische industriële klanklandschappen.

Bij het Duitse Gerechtigkeits Liga moet alles wat los en vast hangt er aan geloven, ‘23/7’ is het soort organisch klinkende industrial waar je ons ieder uur van de dag voor mag wakker maken.

Gezwind schakelen we over op de DVD, die zijn licht laat schijnen op de Zwitserse artiest Dave Phillips. Proceed With Inquiry kreeg deze beelddrager mee als titel, en is een goed gevuld schijfje geworden met videowerk, optredens als samenwerkingen.

Allereerst krijgen we zes clips van Phillips te zien. Dat Phillips het niet hoog opheeft met de mensheid, getuige de vele fouten die deze maakt en blijft maken (vervuiling, dierenmishandeling, en meer van dat fraais) komt al snel tot uiting in ‘Video Action’ dat expliciete beelden van dit alles toont, onderbroken door zwarte frames met daarin stellingnames, slogans en geweten schoppende boodschappen. Na slechts één clip was het al meteen liefde op het eerste gezicht. Nog meer dierenleed in ‘Threnody’ alwaar we beelden zien van de uitbraak van mond- en klauwzeer in Zuid-Korea, meer bepaald schrijnende beelden van een kraan die levende varkens in een massagraf duwt. Tengevolge van deze aandoening werden maar liefst 1,4 miljoen varkens levend begraven.

Dierproeven komen aan bod in de korte clipjes van ‘Rattus’ en ‘IV EA PE’.

Geen dieren bij ‘Daniel’ en ‘T.I.I.B.L.’, maar beelden van een onophoudelijk schuddend hoofd, als van een waanzinnige, met muzikale begeleiding die ons bij wijlen aan ons eigenste Club Moral deed denken.

Volgens de bio gebruikt Phillips geluid als een middel om primordiale emoties te activeren die anders verborgen blijven onder de puinhoop der beschaving, en meermaals krijgt hij de benaming geluidsactivist opgespeld.

Iets wat zeker ook tot uiting komt in de live performances, waarvan we op deze DVD tevens zes voorbeelden van te zien krijgen. De kwaliteit van de beelden van ‘Schimpfluch-Gruppe Paris is niet optimaal, maar moet daarom niet inboeten aan intensiteit. Schimpfluch-Gruppe bestond voor deze gelegenheid naast Phillips uit Rudolf Eb.er, en de performance die we hier zien stond ook bekend als ‘spastic food’ en ‘spaghetti action’, en dat is inderdaad wat je van dit stukje performance art mag verwachten. Met op de achtergrond een violiste laten beide heren laten om beurten hun hoofd in een bord spaghetti vallen, om uit te monden in complete chaos op het einde.

Op ‘Abolishing Religion’ (opname uit Tel Aviv, toch wel gedurfd met zo een titel), aanvankelijk is er niet zo veel te zien. Drie dames brengen een rituele mantra welke uitmondt in dezelfde drie dames die wild krijsend van jetje geven, als willen ze de Diamanda Galas zoals we ze altijd graag hoorde, naar de troon stoten.

Nog meer gekrijs krijg je op het opmerkelijke ‘Screamscape’ alwaar de toeschouwers gretig oordopjes in hun oren stoppen, niet verwonderlijk, als je even later ziet dat een deel van het publiek zich volledig laat gaan en uit hart en ziel een potje mee begint te brullen. Onder de aanwezigen ook de Japanse stemkunstenaar Keiji Haino.

Een man in bloot bovenlijf en rok en met bedekt hooft, ontbindt zijn duivels op de al even demonische death industrial klanken van ‘130731’, maar de meest tot de verbeelding sprekende opname is toch wel die van ‘Hole/Holy’, dat aanvangt met klokkengelui, en waar we een wit belicht doek te zien krijgen. Na verloop van tijd zien we twee monniken achter het doek plaatsnemen, de pijen uit te trekken, waarna het blijkt om een man en een vrouw te gaan, die naakt niet veel later uitvoerig de liefde bedrijven. Doordat je enkel de silhouetten van de twee ziet, zie je dan ook zowel alles als niets. Het meest aparte aan dit spektakel is echter niet hetgeen we hier te zien krijgen, maar de veelvoudige darmgeluiden die Phillips onder dit schouwspel steekt, als had hij teveel van de eerder vernoemde ‘Amuse-Bouches’ naar binnen gespeeld.

Na al dit moois kan je je ook nog vergapen aan 5 samenwerkingen alwaar artiesten als Remote-Control Rectum, Pakise Akin en Jan Van Hasselt, GX Jupitter-Larsen en Moju zorgden voor de visuele begeleiding van Phillips’ klanken.

Als dat allemaal nog niet genoeg is, mag je in het fraai vormgegeven boekje nog een essay van de hand van Uwe Schneider over Dave Phillips lezen, en heeft ieder nummer van de audio cd er een bladzijde met een fijne foto.

Doe dus iets aan dat gat in uw cultuur, en bestel snel deze alle zintuigen strelende compilatie waarvan er slechts 350 exemplaren voorhanden zijn.

Dave Phillips

Dimi Brands
04/10/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 25/02/2021 : Livestream Mr. Hurley & die Pulveraffen

Met pijn in ons hart missen we allemaal de grote festivals en de leuke concerten. We snakken naar livemuziek en liters bier! Maar ja, als surrogaat stemmen we dan allemaal af op live concerten die via het internet worden gestreamd... De mensen die nu al een jaar dromen van stampen in de modder op het Heidnisches Dorf raad ik dan ook aan ...

lees meer...
INTERVIEW : WÜLF7 - We verdienen deze aarde niet en ik ben ervan overtuigd dat we haar verder gaan vernielen.

Wie zijn electro graag compromisloos hard heeft, als een avalanche van harde beats zonder rustpauze en zonder tragere stukken, moet beslist zijn oor lenen aan WÜLF7. Dit duo begon in 2019 en bracht al snel de ep 'The Night Of The Wolves' uit, met een veelbelovende mix van EBM en dark electro die ze 'Dark Electro Body Melancholic' ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 23/02/2021 : Miel Noir brengt allereerste videoclip en heeft nog meer nieuws in petto.

BOEM PAUKESLAG! Het is zoals u misschien weet vandaag 125 jaar geleden dat de belangrijke modernistische dichter Paul van Ostaijen werd geboren. Wij betrekken zijn legendarische opener van zijn gelijknamige gedicht echter voor het heugelijke nieuws dat de allereerste videoclip van Dark Entries favorieten Miel Noir een feit is. Het ...

lees meer...
NIEUWS 22/02/2021 : Inanis Yoake in een gulle bui.

U kon het reeds lezen: ons neofolk minnend hart sloeg een tikkeltje sneller na het horen van In A Summer’s Silence, het debuut van Inanis Yoake. Dit duo bestaande uit de Italiaan Simone Skelton en de Japanse Risa Hara ging aan de slag met onder andere Tony Wakeford (Sol Invictus) en Lloyd James (Naevus) op dit album, dat een vlaag ...

lees meer...
NIEUWS 22/02/2021 : Behemoth vervolgd voor het kwetsen van religieuze gevoelens in Polen

Behemoth maakt black en death metal in Polen, een erg conservatief en religieus land. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de groep regelmatig in aanvaring komt met religieuze groepen, zeker gezien hun antireligieuze boodschap die barst van verwijzingen naar het satanisme. Een paar dagen geleden werd zanger en componist Nergal veroordeeld ...

lees meer...
NIEUWS 22/02/2021 : Punks in eerste rij tegen militaire coup Myanmar

Op 1 februari greep het leger in Myanmar de macht, waarmee ze de recente verkiezingsresultaten ongedaan maakte. In die verkiezingen behaalde de National League for Democracy (NLD) een overweldigende meerderheid. Het leger zegt dat er fraude is gepleegd tijdens de verkiezingen, maar heeft hiervan geen bewijs geleverd. Meer waarschijnlijk is ...

lees meer...
INTERVIEW : EPICA - Epica blijft schitteren: tijd voor ‘Omega’!

Het laatste epos van Epica ligt me nog vers in het geheugen en schuift met de regelmaat van de klok die cd-speler binnen. ‘The Holographic Principle’ weet je wel? Een monumentaal werk. Toch enige vrees: hier kunnen ze nooit niet meer ‘over’. Wat dan? Tot ik wat songs hoorde van hun 8ste studioalbum, ‘Omega’, ...