casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.927 items

   

Verzamelaar
Epicurean Escapism III
Dark Ambient - Experimental - Industrial - Noise - Ritual
04/10/2016 : Verzamelaar - Epicurean Escapism III
The Epicurean  The Epicurean
04/10/2016, Dimi Brands

Het Duitse The Epicurean label bundelt nogmaals de krachten met het Belgische Silken Tofu op het derde deel van de fijne compilatiereeks Epicurean Escapism. Uw culturele honger zal met deze compilatie zeker gestild worden, want het is er eentje die zich laat beluisteren, bekijken en zelfs lezen.

Het eerste schijfje bevat zeven verschillende artiesten, en aangezien we het over honger stillen hadden in de voorgaande zin, staat Sutcliffe Jügend al klaar met een ‘Amuse-Bouche’, in een restaurant waar deze heren de koks van dienst zijn, weet je meteen al wat je op je bord mag verwachten. De typische extreme sound hoor je ook hier terug, al hebben ze om hun bordje te kruiden elektronische klanken toegevoegd die lijken te zijn weggelopen uit de Galakthorrö stal. Een pittig extraatje die deze hap des te smakelijker maakt.

Zweden krijgt op deze verzamelaar het meeste aandacht, met de twee acts Alfarmania en Skin Area, die beiden ook tekenen voor de twee langste nummers op dit schijfje. Twee keer uitgesponnen, diep gravende industriële klanken die afklokken boven de tien minuten.

‘To The Master, A Long Goodnight’, is een van de laatste nummers van Lost Dominion Lost alwaar de betreurde John Murphy op te horen is. (zie ook All My Sins Remembered, de uitstekende compilatie ter nagedachtenis van deze grote meneer, tevens uitgebracht op The Epicurean.)

Nikolas Schreck, de frontman van Radio Werewolf klinkt op ‘Lord Sutekh’s Dream’ haast even vaudeville als Marc Almond, en combineert Europese neoklassieke met etnische Indiase muziek, zonder de Radio Werewolf stempel uit het oog te verliezen. Een vreemde eend in de bijt, dit nummer, maar dat maakt compilaties als deze net zo leuk.

Budrüs, uit Litouwen, brengt zijn poëzie vol overgave boven melancholische industriële klanklandschappen.

Bij het Duitse Gerechtigkeits Liga moet alles wat los en vast hangt er aan geloven, ‘23/7’ is het soort organisch klinkende industrial waar je ons ieder uur van de dag voor mag wakker maken.

Gezwind schakelen we over op de DVD, die zijn licht laat schijnen op de Zwitserse artiest Dave Phillips. Proceed With Inquiry kreeg deze beelddrager mee als titel, en is een goed gevuld schijfje geworden met videowerk, optredens als samenwerkingen.

Allereerst krijgen we zes clips van Phillips te zien. Dat Phillips het niet hoog opheeft met de mensheid, getuige de vele fouten die deze maakt en blijft maken (vervuiling, dierenmishandeling, en meer van dat fraais) komt al snel tot uiting in ‘Video Action’ dat expliciete beelden van dit alles toont, onderbroken door zwarte frames met daarin stellingnames, slogans en geweten schoppende boodschappen. Na slechts één clip was het al meteen liefde op het eerste gezicht. Nog meer dierenleed in ‘Threnody’ alwaar we beelden zien van de uitbraak van mond- en klauwzeer in Zuid-Korea, meer bepaald schrijnende beelden van een kraan die levende varkens in een massagraf duwt. Tengevolge van deze aandoening werden maar liefst 1,4 miljoen varkens levend begraven.

Dierproeven komen aan bod in de korte clipjes van ‘Rattus’ en ‘IV EA PE’.

Geen dieren bij ‘Daniel’ en ‘T.I.I.B.L.’, maar beelden van een onophoudelijk schuddend hoofd, als van een waanzinnige, met muzikale begeleiding die ons bij wijlen aan ons eigenste Club Moral deed denken.

Volgens de bio gebruikt Phillips geluid als een middel om primordiale emoties te activeren die anders verborgen blijven onder de puinhoop der beschaving, en meermaals krijgt hij de benaming geluidsactivist opgespeld.

Iets wat zeker ook tot uiting komt in de live performances, waarvan we op deze DVD tevens zes voorbeelden van te zien krijgen. De kwaliteit van de beelden van ‘Schimpfluch-Gruppe Paris is niet optimaal, maar moet daarom niet inboeten aan intensiteit. Schimpfluch-Gruppe bestond voor deze gelegenheid naast Phillips uit Rudolf Eb.er, en de performance die we hier zien stond ook bekend als ‘spastic food’ en ‘spaghetti action’, en dat is inderdaad wat je van dit stukje performance art mag verwachten. Met op de achtergrond een violiste laten beide heren laten om beurten hun hoofd in een bord spaghetti vallen, om uit te monden in complete chaos op het einde.

Op ‘Abolishing Religion’ (opname uit Tel Aviv, toch wel gedurfd met zo een titel), aanvankelijk is er niet zo veel te zien. Drie dames brengen een rituele mantra welke uitmondt in dezelfde drie dames die wild krijsend van jetje geven, als willen ze de Diamanda Galas zoals we ze altijd graag hoorde, naar de troon stoten.

Nog meer gekrijs krijg je op het opmerkelijke ‘Screamscape’ alwaar de toeschouwers gretig oordopjes in hun oren stoppen, niet verwonderlijk, als je even later ziet dat een deel van het publiek zich volledig laat gaan en uit hart en ziel een potje mee begint te brullen. Onder de aanwezigen ook de Japanse stemkunstenaar Keiji Haino.

Een man in bloot bovenlijf en rok en met bedekt hooft, ontbindt zijn duivels op de al even demonische death industrial klanken van ‘130731’, maar de meest tot de verbeelding sprekende opname is toch wel die van ‘Hole/Holy’, dat aanvangt met klokkengelui, en waar we een wit belicht doek te zien krijgen. Na verloop van tijd zien we twee monniken achter het doek plaatsnemen, de pijen uit te trekken, waarna het blijkt om een man en een vrouw te gaan, die naakt niet veel later uitvoerig de liefde bedrijven. Doordat je enkel de silhouetten van de twee ziet, zie je dan ook zowel alles als niets. Het meest aparte aan dit spektakel is echter niet hetgeen we hier te zien krijgen, maar de veelvoudige darmgeluiden die Phillips onder dit schouwspel steekt, als had hij teveel van de eerder vernoemde ‘Amuse-Bouches’ naar binnen gespeeld.

Na al dit moois kan je je ook nog vergapen aan 5 samenwerkingen alwaar artiesten als Remote-Control Rectum, Pakise Akin en Jan Van Hasselt, GX Jupitter-Larsen en Moju zorgden voor de visuele begeleiding van Phillips’ klanken.

Als dat allemaal nog niet genoeg is, mag je in het fraai vormgegeven boekje nog een essay van de hand van Uwe Schneider over Dave Phillips lezen, en heeft ieder nummer van de audio cd er een bladzijde met een fijne foto.

Doe dus iets aan dat gat in uw cultuur, en bestel snel deze alle zintuigen strelende compilatie waarvan er slechts 350 exemplaren voorhanden zijn.

Dave Phillips

Dimi Brands
04/10/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/11/2019 : Depeche Mode stopt 40 jaar in een doosje

Alweer een verjaardag. Depeche Mode blaast ondertussen ook alweer 40 kaarsjes uit en dat wordt o.a gevierd met een heuse, strikt gelimiteerde luxe box waarin alle 14 studioalbums, voor de gelegenheid aangevuld met non album tracks, in zijn samen gebracht. Van het albumdebuut “Speak & Spell” uit 1981 tot het in 2017 verschenen ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2019 : Daar roert ‘entwat’ in Istanbul.

Het verhaal dat begon met She Past Away, tenminste dat is wat er bij ons van doordrong, kent een vervolg. Istanbul is tegenwoordig het mekka voor de alternatieve, donkere Turkse scene. Je kon hier onder andere ook al een review lezen van Merry’s Funeral. Maar er is nog (veel) meer om kennis mee te maken. Zo is er Elz And The Cult (zie ...

lees meer...
NIEUWS 16/11/2019 : Derde Ceremony Festival met Linea Aspera, Hante, Sólveig Matthildur (Kælan Mikla) en Desperate Journalist

Ceremony, het nummer dat geschreven werd door Joy Division en uitgebracht door New Order na de zelfmoord van Ian Curtis, heeft zijn naam gegeven aan een heus festival in Brussel. De organisatoren zijn dezelfde mensen die ook de uitmuntende Fantastique.Nights opzetten, en die het bij deze gelegenheid iets groter zien. Wie de Fantastique.Nights ...

lees meer...
NIEUWS 15/11/2019 : Selected scenes: 9119 van London After Midnight

Trouwe aanhangers van London After Midnight weten dat ‘Selected Scenes from the end of the World’ het debuutalbum is van deze Amerikaans gothic band. Dit steengoede album kwam in 1991 uit. In 2003 verscheen hiervan heruitgave, geremastered, aangevuld met nieuwe tracks en tracks die eerder verschenen waren op ‘Oddities’ ...

lees meer...
NIEUWS 14/11/2019 : Bimfest 2019 komt er aan!

Zo halloween zit er op, de sint staat voor de deur, dus ook de gure winter en de kerst - en eindejaarsdagen. Dan weet u, aha, Bimfest (Belgian Independent Music Festival) komt naar aloude traditie weer aan kloppen, en dat is dit jaar niet anders. Opnieuw in de gezellige zaal Casino te Sint-Niklaas krijgen we, ook weer geheel volgens traditie, ...

lees meer...
FOTO'S : de brassers - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Peter & The Test Tube Babies - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Les Ramoneurs de Menhirs - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : Clowns op Breaking Barriers !! - Het maakt me niet uit naar welke muziek iemand luistert of welke kleren hij draagt. Als hij al eens op een flik heeft geklopt, is hij een punk.

Breaking Barriers vindt dit jaar voor de 4de keer plaats in Het Depot te Leuven. Onze locale correspondent met de vlotte pen, Malcolm Nix, stort zich met jeugdig enthousiasme op het legertje groepen dat er optreedt op zaterdag 9 en zondag 10 november. Breaking Barriers viert anno 2019 het punkgenre in al zijn facetten en subgenres vandaar ...

lees meer...
INTERVIEW : GROUND NERO - De verandering van de wereld zal alleen door mensen kunnen die voelen en denken, niet door afgestompte consumptieslaven.

Met 'Divergence' heeft Ground Nero niet alleen een prachtplaat vol donkere muziek afgeleverd, het is ook een heuse concept-cd met veel diepgang geworden. Daar houden we van, en dan willen we er ook alles over weten. Nadat we twee weken geleden al een diepgaand interview hadden met de groep, hebben we hen ook gevraagd om wat uitleg ...