canli casino

Dark Entries Logo

6.681 items

   

Various Artists
These Ghoulish Things- Horror Hits For Halloween
Rockabilly
01/11/2005 : Various Artists - These Ghoulish Things- Horror Hits For Halloween

01/11/2005, Henk Vereecken

Toen onze [JV] deze cd op de Dark Entries vergadering presenteerde als ‘ rock ‘n’ roll van de jaren ’50 en ‘60’ en ik de verzameling monsters op het hoesje zag en de titel van deze compilatie, “These Ghoulish Things- Horror Hits For Halloween”, creëerde dit bij mij bepaalde verwachtingen. Wat ik namelijk had verwacht was een verzameling ruige ongepolijste rock’n’roll in de stijl van Eddie Cochran en Chuck Berry, surfrock zoals Dick Dale, The Ventures, The Tornadoes en sixties punk zoals The Sonics, The Trashmen, The Kingsmen. Dat soort rock’n’roll dus, waar horror en psychobillypunks als The Meteors, The Misfits, The Cramps de mosterd halen. Maar in werkelijkheid werden deze verwachtingen slechts voor een klein deel ingelost, want op deze compilatie staat toch overwegend brave, ‘typische’ rock’n’roll - vaak novelty-achtig, vaak met doowop vocals - uit de periode 1957 tot 1965.

Wat al de nummers gemeen hebben is het ‘monster’-thema in de lyrics. Titels als “My Son, The Vampire” (Allan Sherman, 1964), “The Monster” (Bobby Please & The Pleasers, 1959), “The Voo Doo Walk” (Sonny Richard’s Panics, 1962), “Frankenstein’s Party” (The Swingin’ Phillies, 1958)... spreken voor zich. Maar muzikaal vertaalt dit zich dus meestal in brave, gestroomlijnde rock’n’roll à la Fats Domino, Chubby Checker, Jackie Wilson, The Platters… Niet slecht allemaal, maar zeker niet ruig. Bekendste namen zijn wellicht die van voodoo grootmeester Screamin’ Jay Hawkins (die van de klassieker “I Put A Spell On You”), hier aanwezig met het leuke “Feast Of The Mau Mau” (leuk orgeltje en veel vrouwengegil samen met de rauwe kreten van Screamin’ Jay) en Bo Diddley, met het nog leukere “Bo Meets The Monster”.

Wat je wel hebt is dat men in nogal wat nummers gebruik maakt van ‘scary movie effecten’: monsterachtig, evil gelach, bijvoorbeeld in “Monster Party” van Bill Doggett (1959) of “The Creature (From Outer Space)” van The Jayhawks (1957). Of fake honden(wolven?)gehuil en kriepende deuren (of doodskistdeksels?) en rammelende kettingen zoals in “Monster Mash”, van Bobby “Boris” Pickett & The Crypt-Kickers (1962) of “Screamin’ Ball (At Dracula Hall)” van The Duponts (1958). Kerkklokken gebruiken ze ook graag: in “Midnight Stroll” van Billy DeMarco & Count Dracula (1962) bijvoorbeeld. Kortom, allerhande geluidseffecten die zo uit oudbakken zwartwit griezelfilms met kartonnen decors, lachwekkende special effects en silly, zich sloom en schokkerig voortbewegende monsters zijn weggelopen. Maar zoals gezegd, muzikaal is dat allemaal nogal braafjes.

Een paar gunstige uitzonderingen (muzikaal iets ruiger en ongepolijster) zijn “Ghost Train” van Virgil Holmes uit 1961 (de muziek - eerder blues - is even primitief als de geluidsopname zelf met het gefluit van een stoomtrein) en de reeds genoemde nummers van Screamin’ Jay Hawkins en Bo Diddley. Verder ook “Rockin’ In The Graveyard” van Jackie Morningstar (1959), meeslepende rockabilly met evil gelach en gefluit van de wind en vooral “I’m The Wolfman” van Round Robin (1965), met een Bo Diddley-achtige junglebeat en een toch wel ruig rockende gitaar. Een nummer dat The Fuzztones, The Fleshtones of The Cramps zo kunnen coveren. Hoogtepunt is de bonus track “The Vampire” door Orvin Yoes (1960) die zowel qua ongepolijstheid als horrorsoundtrackgehalte de kroon spant. De song zit vol geluiden van onweer, fake katten- en hondengejank, voetstappen, kerkklokken… Het geluid van onweer en regen doet de song (op zich al erg mager van opnamekwaliteit) nog meer klinken als een oude krassende ’78-toeren plaat. Charmant!

In totaal staan er op deze compilatie 6 nummers die we echt de moeite vinden. De rest gaat van ‘okay’ tot lichtelijk melig. Heeft dit iets met ‘de zwarte scene’ te maken? Muzikaal bitter weinig dus, even weinig als laat ons zeggen Elvis Presley of The Stray Cats. U weze gewaarschuwd. De liefhebber van authentieke fifties en early sixties rock’n’roll kan zich dit natuurlijk gerust aanschaffen. [HV]

Ace

Henk Vereecken
01/11/2005

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/02/2018 : WGT update!

Het is de tijd van het jaar, regelmatig valt Dark Entries u lastig met nieuws over officieel bevestigde namen voor het aanstormende Wave Gotik Treffen dat traditiegetrouw pinksteren tot een hoogmis maakt voor de liefhebber van gothic, new wave en al wat daar ook maar enige connectie mee maakt. Opnieuw werden recent een 20-tal namen togevoegd ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Project Pitchfork stijgt ten hemel op

Project Pitchfork heeft met Akkretion opnieuw een reuzeplaat afgeleverd. Om u hiervan te overtuigen hebben ze een erg mooie video voor het nummer 'Ascension' gedeeld. De video is met een stop-motion-methode opgemaakt en bestaat uitsluitend uit foto's die elkaar in snel tempo opvolgen. Tekstueel merken we dat Peter Spilles nog steeds ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Tuxedomoon zet archieven concerten online

Tuxedomoon heeft het zwaar te verduren gehad. De groep kende twee overlijdens van leden die sinds de begindagen deelnamen aan het project: Peter 'Principle' Dachert en Bruce Geduldig. Vooral het verlies van bassist Peter Principle doet vragen rijzen over hoe het verder moet. Peter was meer dan enkel een bassist met een zeer eigen stijl, ...

lees meer...
NIEUWS 21/02/2018 : Sopor Aeternus brent 'The Spiral Sacrifice' uit

Het meest obscure project uit de gothwereld brengt een nieuwe plaat uit. Sopor Aeternus heeft zich altijd al met mysterie weten te omhullen. Anna Varney Cantodea is een gekwelde geest die haar lijden in prachtige neoklassieke muziek weet om te zetten. Het is dus steeds een evenement als Sopor Aeternus een nieuwe plaat uit heeft. De laatste ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/02/2018 : In Memoriam Ward De Prins

Ward De Prins is overleden. Het voelt onwezenlijk aan. Ward heeft zich jarenlang ingezet voor de zwarte scene in België. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij Dark Entries, alsook bij Peek-a-boo-magazine en was de organisator van twee sublieme Black Easter-festivals in 2015 en 2016. Als er één woord is dat Ward typeerde, ...

lees meer...
FOTO'S : THE SOFT MOON - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : SARIN - Botanique, Brussels, Belgium, 17/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
FOTO'S : PUNISH YOURSELF - Magasin 4, Brussels, Belgium, 16/02/2018 door Benny Serneels

lees meer...
INTERVIEW : PSY'AVIAH - Voor mij was muziek belangrijk, omdat ik me daarin kan verliezen en daarin troost kan vinden

De strijd van het individu om overeind te blijven in onze hectische maatschappij. Het is een actueel thema waar niet enkel boeken over worden geschreven, maat ook muziek over wordt gemaakt. De nieuwe plaat van Psy'Aviah - 'Lightflare' - is rond het thema opgebouwd. We vroegen Yves Schelpe naar zijn inspiratie en zijn motivatie ...

lees meer...
INTERVIEW : LACRIMOSA - Ik was bij het maken van Testimonium in een soort van trance.

In 2017 bracht Lacrimosa ‘Testimonium’ uit, een plaat die absolute schoonheid met absolute duisternis wist te laten samensmelten. Met meesterbrein Tilo Wolff hadden we een aangenaam gesprek over heden en verleden van zijn project. We zijn helemaal omvergeblazen door de nieuwe Lacrimosa-cd ‘Testimonium’. Het is donker ...