casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.449 items

   

Various Artists
Krachnacht Volume #3
Metal
18/02/2016 : Various Artists - Krachnacht Volume #3
Kernkraftritter  Kernkraftritter
18/02/2016, Henk Vereecken

Soms is de grens vaag van wat nog relevant is om te bespreken voor de Dark Entries site. Dit is een Duitse sampler boordevol al even Duitse donkere extreme metal, een beetje een twijfelgeval, maar omdat het de beste metal sampler is die ik in jaren gehoord heb, vond ik het zeker toch de moeite waard om hem voor Dark Entries te reviewen.

Krachnacht is een samplerreeks uitgegeven door de in 2004 opgerichte metalclub Hotel 666 uit Braunschweig. Een metalclub die in de eerste paragraaf ‘Über uns’ op hun website een duidelijk standpunt inneemt en verklaart dat racisten, fascisten, nazi’s en rechtsradikalen op hun party’s en concerten absoluut ongewenst zijn. ‘Voor ons is dat eigenlijk vanzelfsprekend maar blijkbaar moet het nog eens klaar en duidelijk gezegd worden. Het gaat ons eigenlijk om de muziek en we mengen ons gewoonlijk niet in politieke debatten maar als het over het thema rechtsen en nazi’s gaat, dan zijn we daar vierkant tegen en we hopen dat dat nu voor iedereen duidelijk is’. Voilà! En als om dit statement kracht bij te zetten sluiten ze deze derde Krachnachtsampler af met de song “Legal, Illegal, Scheissegal”, een cover van deze antiracistische solidariteitssong met illegale migranten. Het origineel is van de punkband Slime en wordt hier gecoverd door de supersnelle death metal band Divine Noise Attack uit de thuisstad van de metalclub. Het nummer duurt welgeteld 75 seconden maar de boodschap is duidelijk. Geweldige song, geweldige cover, geweldige boodschap. Merci mannen! Het is al een erg oude song trouwens (uit 1982) maar door de vluchtelingencrisis is het thema weer heel actueel. En deze sampler staat eigenlijk vol met dergelijke hoogstandjes. We gaan ze nu niet echt alle 19 (totaal: 77 minuten speelduur) uitgebreid bespreken, maar hier volgt een overzicht.

Een van mijn grote favorieten is de opener. “Panacea”, gebracht door Damnation Defaced uit de regio Hannover/Hamburg. Melodieuze death metal met een synthesizer en twee zangers die mekaar beconcurreren: gegrunt contra meer clean gebrul.

Nog meer waanzinnige death metal krijgen we van Demored uit Braunschweig, die brengen de song “Seed Of Evil” ten gehore met een vervaarlijk rochelende zanger en een tweede iets meer black metal reutelende zanger. Het gereutel en gerochel geschiedt zelfs bij momenten in duet en de slijmen vliegen in het rond.

“The Art Of Suffering”, daarvoor moeten we bij Scarnival uit Hannover zijn in een melodieuze death/thrash setting met een geniale combinatie tussen cleane zang en death grunt, weerom in duet en met de verplichte breaks en tempowisselingen en een korte, rustige semi-akoestische passage als contrapunt voor al het geweld.

Brutal Unrest uit Düsseldorf brengen met “Nemesis” supergroovy en technisch heel knappe death metal (voor de verandering) en Sins Of A Murder uit München grossieren weer in hetzelfde genre waarbij tussen het gegrunt door een van de ‘zangers’ gilt als een speenvarken dat wordt geslacht. Je moet de song “Everblack” horen om het te geloven.

Kinnara uit Wolfsburg/Braunschweig brengen met “Dead Shorts Down” extreme razende death metal waarbij de blast beats je om de oren vliegen en nog meer ziedende death metal krijgen we in de maag gesplit door Inquiring Blood uit Hannover met twee indrukwekkende gruntstemmen dooreen: “Fuck Your God.

Moridigan uit Hannover brengen met “Eaters Of Light” inventieve en brutale - u raadt het nooit - … death metal met grave tempowisselingen. Forever It Shall Be uit Braunschweig gaan voor melodic death metal met het lichtelijk geweldige “The Great Destroyer” voorzien van een indrukwekkende gitaarintro. Voor de beklijvende song “Aeons Of Hate” tekent de band Gilgamesh (blackened death metal uit München) en “Smashing The Weak” is de bijdrage van Obstinacy (technische death metal naar Amerikaans voorbeeld uit Franken).

Maar vrees niet. Op deze sampler staat niet enkel death metal. Het zou maar saai worden. Alvorens de angst voor verveling toeslaat: er is ook thrash metal! Van de Berlijnse band Reactory bijvoorbeeld, met “Shell Shock” brengen die een fraai staaltje old school thrash à la Anthrax. Of anders van Our Souls uit Braunschweig met “Time Is Up”, een song die begint met het geluid van een sirene en eindigt met dat van een onweer. En hun stadsgenoten Goats Rising spelen naar eigen zeggen ‘ambient goat metal’ (ja echt) wat in de praktijk een soort melodieuze thrashmetal is met een flinke scheut grunge. “Trouble Of Doom” heet hun song, nog een hoogstandje op deze sampler.

Met Eremic krijgen we een portie melodieuze prog/thrash metal, weerom uit dezelfde stad, met een schreeuwstem en een fantastische melodieuze zangstem die het nummer echt naar een hoger niveau tilt. Knappe stukjes akoestisch melodieus gitaarstel ook tussendoor en een verbazende dynamiek tussen stukken gemene thrash en passages gesofisticeerde progmetal. Een wonderlijke combinatie tussen thrash en prog en een van de hoogtepunten van het album. “Membrane” heet deze supersong.

Nog zo’n buitenbeetje tussen al het extreme geweld is Dark Ambit uit hetzelfde Braunschweig: na een keyboard intro volgt knappe gothic/doom getinte metal met ook een paar snelle thrash stukken in een geheel dat wel doet denken aan Crematory of Atrocity of EverEve.

Tenslotte staan er nog twee metalcore getinte tracks op deze Krachnacht sampler: “Reckless Dream” van This Ain’t Life uit Wuppertal en “Lose Fall Hate” van Commercial Suicide, melodieuze punk flavoured metalcore uit Braunschweig.

Zoals gezegd is dit de beste metal sampler die ik in jaren te horen kreeg en zeer interessant voor het overzicht dat hij biedt aan wat er heden ten dage leeft in de Duitse (underground) metal scene, vooral dan op het gebied van death metal.

http://www.hotel666.de

Henk Vereecken
18/02/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
INTERVIEW : JO QUAIL - Ik denk dat ik een beetje moeilijk te categoriseren ben.

Tijdens de tweede editie van Black Easter, in 2016, waren we met verstomming geslagen na het concert van Jo Quail. Enkel met haar cello (en een ingenieus looping-systeem) wist ze de zaal in te palmen en aardig wat nieuwe zieltjes te winnen. Organisator Ward De Prins had een goede band met de Londense, en zag er niet tegen op reisjes te maken ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Even uw aandacht voor Creux Lies

Nooit van gehoord? Zonde. Ik vertoef tegenwoordig virtueel vaak in Amerika, makkelijk zat want geen visum nodig. Dat Trump daar mee verantwoordelijk is voor tientallen post punk bandjes die uit de onderbuik van een vertwijfelde en gespleten Amerikaanse samenleving de kop op steken, wel daar ben ik de man dankbaar voor. Laat dat dan ook het ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Hoe zou het nog zijn met... Mephisto Walz?

Mephisto Walz is een legende, tenminste voor zij die in de jaren 80 een boon hadden voor de death rock en gothic rock en in het bijzonder de Christian Death familie op de voet volgden. In Europa is er nog nauwelijks iets te horen over en van deze groep rond ex-Christian Death lid Bari Bari, al had de groep in de tweede helft van de jaren 80 ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Eindelijk; The Rope met album naar Europa!

Het is alweer van 2011 geleden toen ik bij Dark Entries meer dan aangenaam werd verrast door de titelloze ep van het Amerikaanse The Rope. Een ep die als een rariteit mag beschouwd in Europa. De review van dit bijzonder fijne schijfje leest u hier. Ik deelde zomaar even een 9 uit! Het vervolg “Water Rising” vond in eeste instantie ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.

Er zijn kwatongen die beweren dat de muziekbusiness dood is, anderzijds blijven de nieuwe groepjes bij Dark Entries binnen druppelen en blijven vooral underground labels, die nog worden opgericht uit liefde voor muziek, uit de grond schieten. Is deze dood dan wel zo definitief? Of is er nog hoop na de bombarderie van klaagzangen en negativiteit. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...