casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.449 items

   

Various Artists
Belgian Vaults Volume 5
Garagerock - Psychedelic - Rock
02/11/2016 : Various Artists - Belgian Vaults Volume 5
Starman Records
02/11/2016, Henk Vereecken

Starman Records is een Belgisch label gespecialiseerd in re-releases van Belgische rock uit de 60’s, 70’s en 80’s, van Ferre Grignard tot The Kids. Ze brengen ook nieuwe albums uit, onder meer van Aroma di Amore of Zita Swoon en compilaties van bijvoorbeeld new wave acts als Red Zebra of Lavvi Ebbel.

Maar hun paradepaardje is wat mij betreft toch wel de reeks “The Belgian Vaults” met vaak obscure en soms ook bekendere Belgische beat uit de jaren 60 tot begin jaren 70. Deze reeks is dus vooral gewijd aan zeldzame pareltjes uit de nationale rockgeschiedenis. Volume 5 in deze reeks keert terug naar de typische sound van de jaren 60 en begin jaren 70 waarin de sixties nog even bleven doorklinken. 14 songs staan er op en die gaan van speedy garagerock over fuzzy psych tot spacey sixties pop.

“Belgian Vaults Volume 5” is naar mijn bescheiden mening zo waanzinnig goed dat ik het de moeite vind om elk nummer apart te bespreken. Het is ook weer een heel mooie uitgave. Een vinylplaat met een inlegkaart met uitgebreide uitleg over elke band en elke song. En het cd’tje met dezelfde tracklisting krijg je er extra bij.

Paul’s Collection: “Time For A Change”

Een enorm sterke opener is dit Antwerpse garagefuzzmonster van Paul’s Collection. Ze brachten vier singles uit tussen 1970 en 1977. Paul’s Collection stonden op de affiche samen met bands als Fleetwood Mac, The Nice en Yes. Leadzanger Paul Syniawsky zat in de jaren 80 in hardrockbands as White Heat en Backslider. Dit is de A-kant van hun sterk door The Who beïnvloede tweede single uit 1971. Andere invloeden van de band waren Cream en Blind Faith.

The Klan: “Nobody Will Ever Help You”

In 1966 veranderde de succesvolle band Les Ombres hun naam op aanraden van de platenfirma in The Klan. Een erg domme zet want ze werden vanaf dan geassocieerd met de racistische Ku Klux Klan, van wiens bestaan ze zich niet eens bewust waren. De titel van hun eerste album “Join Us” maakte het alleen maar erger. Desalniettemin zijn ze waarschijnlijk een van de meest schandelijk ondergewaardeerde Belgische bands uit de sixties. Ze speelden in het voorprogramma van de Rolling Stones (in de Parijse Olympia), van The Move, The Who en Jeff Beck. Zowat alle tracks van “Join Us” verschenen op singles of EP’s, die het verbazend goed deden in Zuid-Amerika. Toen ze dit album opnamen waren de bandleden slechts 18 of 19 jaar. Dit is de A-kant van een single uit 1967. Later op het jaar viel de groep uiteen.

Berry Clan: “20th Century”

Nog een acid fuzzmonster. Berry Clan was geen solo-artierst zoals vaak wordt aangenomen maar was eigenlijk een heuse groep. Onder de namen Berry & The Maestro’s, Berry & The Pollution en Berry Clan brachten ze een handvol singles uit tussen 1965 en 1971. Twee bandleden kwamen later in de band Moby Dick terecht die later zijn naam veranderde in Machiavel (waarschijnlijk de bekendste Waalse band ever samen met Telex). “20th Century” was de B-kant van de single “It Was In Vain” uit 1970 met betoverende fuzzgitaren en weirde backing vocals.

New Inspiration: “See My Car”

Deze excellente en al iets meer bekende band rond zanger/songschrijver Danny Sinclair (die in het gewone leven gewoon Daniël Bracke heet) was actief in Gent sinds de vroege sixties, eerst als The Fellows, vervolgens The Black Fellows en tenslotte vanaf 1966 als New Inspiration. De band kende vele bezettingen en bracht 5 albums uit en meer dan 20 singles, waaronder een handvol hits. Ze waren actief tot 1973 en scoorden hits als “You Made A Fool Of Me”, “Mr Moody”, “I Got A Feeling” en – met een andere zanger – “Rainbow (I love you)” en “Judy Please”. De band fungeerde ook meermaals als backing band voor Engelse artiesten als Cat Stevens, Engelbert Humperdinck en Dave ‘Strange Effect’ Berry. New Inspiration bracht meerdere singles internationaal uit en ze geraakten zelfs tot in de Apple Records studio van The Beatles waar ze John Lennon en Yoko Ono ontmoetten maar die waren toen volgens de band zo ongelooflijk stoned dat ze niets of niemand herkenden. “See My Car” is een albumtrack van het album “The New Inspiration Vol. 2” uit 1968.

The Jumpers: “I Don’t Need You”

Mooie close harmony pop/rock die me wel wat aan een meer freakbeat getinte versie van The Everly Brothers of The Beach Boys of The Bee Gees doet denken. The Jumpers waren een band uit Sint-Niklaas opgericht in 1963 door leden van de familie Rolus. Pa Rolus fungeerde als manager en chauffeur. Ze bleven bestaan tot een stuk in de jaren 70 en brachten acht singles uit. Ze fungeerden ook als backup band voor – alweer - Dave ‘Strange Effect’ Berry en waren in hun tijd een van de topbands van de Belgische scene. Ze werden ‘Best Belgian Beat Band’ in Humo’s Pop Poll van 1966. Ze openden voor The Rolling Stones, The Kinks en Tom Jones. “I Don’t Need You” is de A-kant van een single uit 1966.

The Swallows: “Woman Don’t Love Me”

Opgericht in het kustplaatsje Bredene. Deze band bracht twee singles uit als The Swallows alvorens in 1970 hun naam te veranderen in The Bunch, waarna ze nog drie succesvolle singles uitbrengen, die de weg voor hen vrijmaakten als openingsact voor The MC5, Rory Gallagher’s Taste, en The Animals. De namen van de bandleden wil ik jullie ook niet onthouden. De band bestond uit Johnny Cools (gitaar), Ronny Cools (bas), Willy Geerolf (drums), Laurentius Vanacker (zang) en Ray Bossaer (gitaar en zang). “Woman Don’t Love Me” is de A-kant van een single uit 1968. Nog zo’n onweerstaanbare sixties fuzz garage beat knaller uit Belgenland.

Ferre Grignard: “When I’m Down”

Samen met New Inspiration was dit de enige act die ik kende tussen al de obscure pareltjes en wel een heel bekende. Deze Antwerpse blote-voeten-hippie en pain in the ass van het establishment bracht het met zijn authentieke blues, folk en skiffle tot in de Parijse Olympia (in 1966, het jaar van zijn grote hit “Ring, Ring, I Have To Sing”) en verder tot in Londen en Hamburg. Hij was tijdelijk zeer succesvol maar leidde een wild leven vol drank, drugs en sigaretten en stierf in 1982 op 43-jarige leeftijd aan longkanker. Dit is de B-kant van de single “Knockin' Me Down”. Deze single was zijn bijdrage aan Luc Monheims debuutfilm “Verloren Maandag”.

The Mec-Op Singers: “Only Lonely Me”

Een groep uit Namen die bestond van 1966 tot ergens begin jaren 70. Ze brachten een handvol singles uit die internationaal succes kenden. Deze prachtige ‘baroque pop’ song met strings en meerstemmige vocals komt uit hun EP “Dies Irae” uit 1967.

R and the R’s: “Lonely Tears”

Deze band werd opgericht in het Limburgse Genk toen leden van The Robots en The Guitar Devils samen een nieuwe band oprichtten. Ze kenden nationaal veel succes en mochten zelfs openen voor The Kinks. Ze brachten drie singles uit in 1969-1970, waarvan de melancholische beatsong “Lonely Tears” de tweede was (1970).

François Nico: “Mad Jane”

François Nico (echte naam Nicolaeff) was een zanger uit het Brusselse die twee singles uitbracht in 1966 en 1967. Spijtig genoeg is deze prachtige psychedelische song die wat doet denken aan Scott Walker, het laatste dat van hem gehoord werd. Het was de B-kant van de single “Shoffy on’ Dabe” uit 1967.

The Midgets: “Tomorrow”

The Midgets werden begin jaren 60 opgericht door Roger Dieltjens in het Antwerpse Berchem. Ze brachten vijf behoorlijk succesvolle singles uit tussen 1970 in 1973. Deze fuzzy garagerock song is de B-kant van hun debuutsingle “My Beer” uit 1970. Daarna gingen ze een meer poppy richting uit.

Les Altesses: “Freedom”

Van deze band uit Borgworm/Waremme is eigenlijk zeer weinig bekend, maar de band is af en toe nog actief. Hun debuutsingle uit 1969 heette “Jenny Carol”. Deze uitmuntende speedy garagerocker met orgel en veel fuzz is de B-kant van de single “Matin-Chagrin”, hun tweede single uit begin jaren 70.

Mozaïque: "Tu Es Mon Enfer"

Een fantastische psych stomper van een zeer obscure band. Als enige song op deze compilatie gezongen in het Frans en misschien wel de beste song van de ganse compilatie. Waarschijnlijk was het een puur studioproject van producer/componist/zanger Jacques Albin, die zijn carrière begon als zanger eind jaren 60 alvorens een veel gevraagde producer te worden. Hij werkte later met onder meer de Vlaamse zangeres Ann Christy en zijn bassspel is te horen op een paar Miek en Roel albums van begin jaren 70. Deze song is de B-zijde van de single "L'Amour Nu" uit 1971.

Patrick: “Cocaine Blues”

Patrick (Ruymen) maakte een opmerkelijk album in 1971: hoofdzakelijk akoestische folk/blues met lyrics die vaak expliciet verwezen naar drugs en seks, wat hem ertoe bracht het album uit te brengen onder de titel “Censured”. Of het album ook echt gecensureerd werd, is niet zo duidelijk, maar hij verkocht er niet al te veel van, zodat het nu een veel gezocht collector’s item is. Daarna maakte hij nog twee albums met meer heavy countryrock maar die braken ook niet veel potten. Van de song “Cocaine Blues” bestaan veel versies, waarvan de oudste zelfs dateren van rond WWI. Er zijn versies bekend van onder meer Johnny Cash, Townes van Zandt en Woody Guthrie.

Dit is een ronduit geweldige verzamelaar van Belgische acid fuzz, sixties garagerock en freakbeat die zich kan meten met het beste uit bijvoorbeeld de reeksen “Pebbles”, “Nuggets” of “Back From The Grave”. De vorige volumes zijn ook nog te krijgen behalve de allereerste. Deze “Belgian Vaults Vol 1” was trouwens enkel en alleen een vinyl plaat. Bij al de volgende volumes zit de muziek er ook nog eens als een cd’tje bij.

Bij nogal wat compilatiereeksen zijn de eerste volumes de beste omdat het echt sterke materiaal dan langzaam aan opdroogt. Niet bij “Belgian Vaults” echter. Ik heb me intussen al de vorige volumes aangeschaft (buiten de uitgeputte eerste dan) en van diegene die ik gehoord heb is dit echt wel de allersterkste. Sommige bands komen trouwens meerdere keren terug. Zo zijn een paar A-kanten van singles waarvan op deze compilatie de B-kant staat, te horen op vorige volumes. Deze compilatie heb ik al tientallen keren afgespeeld en krijgt van mij een welverdiende 10. Onmisbare reeks voor wie geïnteresseerd is in oude Belgische beat en rock of voor liefhebbers van de betere (obscure) sixties en de in bovenstaande paragraaf vernoemde reeksen.

Henk Vereecken
02/11/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
INTERVIEW : JO QUAIL - Ik denk dat ik een beetje moeilijk te categoriseren ben.

Tijdens de tweede editie van Black Easter, in 2016, waren we met verstomming geslagen na het concert van Jo Quail. Enkel met haar cello (en een ingenieus looping-systeem) wist ze de zaal in te palmen en aardig wat nieuwe zieltjes te winnen. Organisator Ward De Prins had een goede band met de Londense, en zag er niet tegen op reisjes te maken ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Even uw aandacht voor Creux Lies

Nooit van gehoord? Zonde. Ik vertoef tegenwoordig virtueel vaak in Amerika, makkelijk zat want geen visum nodig. Dat Trump daar mee verantwoordelijk is voor tientallen post punk bandjes die uit de onderbuik van een vertwijfelde en gespleten Amerikaanse samenleving de kop op steken, wel daar ben ik de man dankbaar voor. Laat dat dan ook het ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Hoe zou het nog zijn met... Mephisto Walz?

Mephisto Walz is een legende, tenminste voor zij die in de jaren 80 een boon hadden voor de death rock en gothic rock en in het bijzonder de Christian Death familie op de voet volgden. In Europa is er nog nauwelijks iets te horen over en van deze groep rond ex-Christian Death lid Bari Bari, al had de groep in de tweede helft van de jaren 80 ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Eindelijk; The Rope met album naar Europa!

Het is alweer van 2011 geleden toen ik bij Dark Entries meer dan aangenaam werd verrast door de titelloze ep van het Amerikaanse The Rope. Een ep die als een rariteit mag beschouwd in Europa. De review van dit bijzonder fijne schijfje leest u hier. Ik deelde zomaar even een 9 uit! Het vervolg “Water Rising” vond in eeste instantie ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.

Er zijn kwatongen die beweren dat de muziekbusiness dood is, anderzijds blijven de nieuwe groepjes bij Dark Entries binnen druppelen en blijven vooral underground labels, die nog worden opgericht uit liefde voor muziek, uit de grond schieten. Is deze dood dan wel zo definitief? Of is er nog hoop na de bombarderie van klaagzangen en negativiteit. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...