casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.965 items

   

Various Artists
07|100|15
Dark Ambient - Drone - Experimental - Industrial
03/03/2016 : Various Artists - 07|100|15
Zoharum  Zoharum
03/03/2016, Henk Vereecken

Een dubbele cd sampler die een overzicht biedt van wat er leeft bij het Poolse experimental, (dark) ambient en industrial label Zoharum. Dit label werd opgericht in de zomer van 2007 en bracht intussen meer dan 100 albums uit op cd, tape en vinyl. Deze sampler is bedoeld als eerbetoon en dank aan de artiesten en het publiek van het label: ‘We exist for you and because of you. This album is our way of saying ‘thank you’’. De sampler kreeg de bizarre titel "07|100|15"; wat naar ik vermoed staat voor: ‘07’ als in 2007, het jaartal waarin het label werd opgericht, ‘100’ voor de 100 albums en ’15’ voor 2015, het jaar van uitgifte.

Het eerste schijfje van deze sampler, ‘left’ genaamd naar de positie in het 6-panel digipak, is exclusief voorbehouden aan Poolse acts. 11 tracks staan erop. Op het tweede schijfje, dat dan uiteraard ‘right’ heet, staan 10 bijdragen uit de rest van de wereld (of beter: Europa) verzameld; projecten uit Rusland, Slovakije, Duitsland, Groot-Brittannië, Zweden, Noorwegen en ja ook uit België (Hybryds) en uit Nederland (Machinefabriek).

Zenial (het muzikale alter ego van ene Łukasz Szałankiewicz) mag de eerste schijf van de sampler openen met een grote brok donkere ambient, de 10 minuten durende en heel stemmige, rustgevende en meditatieve soundscape “Baltic Telling Stories”. Relaxte synthesizerambient met als achtergrondgeluid het ruisen van de zee. Heel mooi.

23 Threads brengt hier de allerbeste track die ik al van dit project gehoord heb. 23 Threads is het project van Marek Xavier Marchoff, bijgestaan door ‘vocaliste’ Ingrid Dawn Swen, die op onnavolgbaar doorleefde wijze haar poëtische lyrics ‘declameert’ want zingen kan je het niet noemen. “Black Snow” werd een creepy compositie, die wel doet denken aan Current 93 maar dan gemixt met spookachtige monnikenkoorzangen, die je de rillingen over de rug jagen.

Van het project Tundra krijgen we de self titled track “Tundra”. Met zo een naam moet je wel bijna dark ambient maken en inderdaad; het werd een donkere droney ambient compositie met etnisch sjamanistische en rituele inslag, met (Tibetaanse?) belletjes tussen de dreigende drones, een geheimzinnig etherisch klinkend blaasinstrument en een vrouw die een tekst over de drones heen reciteert in een onverstaanbare taal (Pools?).

Aquavoice geeft weer een duister ambiente soundscape ten gehore, elektronisch met spaarzame toets-aanslagen en spacey geluidjes waarop je je lekker kan laten meedrijven naar hogere sferen. Helemaal naar het einde toe duikt er in hun “Sounds Of Twilight” gefluister op en vreemde stemmetjes.

De act Dat Rayon brengt vervolgens met “Zamieć” een experimenteel ambiente soundscape waar ik nu niet bepaald wild van word.

Met “Number Station E06” van Aabzu (dit is een samenwerking tussen Zenial en Maciek Szymczuk, waarvan onlangs op deze site het album “Music For Cassandra” besproken werd, ook op Zoharum uitgebracht) komt er voor het eerst een heuse beat tevoorschijn in een behoorlijke dansbare electro-industrial compositie.

Dan komt Mammoth Ulthana met “Gudrun”. Hier gaat het weer om wat je experimentele ambient zou kunnen noemen met een soort Tibetaanse belletjes en iets wat klinkt als klankschalen tussen de elektronische drones door. Ze maken ook gebruik van dierenhoorns als instrument, een set oosterse gongen en etnische drums en het is vrij duidelijk dat het hier weer om een sjamanistisch geïnspireerd gezelschap gaat dat naar eigen zeggen akoestische instrumenten met elektronische wil samenbrengen.

De bijdrage van Monopium (“Alpha And Omega”) laat over een experimenteel ambiente achtergrond met field recordings nog veel experimenteler saxofoonspel weerklinken. ‘Expressionisme’, ‘free jazz’ of hoe je dat saxofoonspel ook wil noemen, de kakofonie werkt mij gewoon danig op de zenuwen. Voor veel minder dissonante muzikale exploten kreeg ik voeger thuis de term 'ketelmuziek' naar het hoofd geslingerd.

Ook erg experimenteel maar wél boeiend is het klankenspel dat we van Micromelancolié te horen krijgen. Het klinkt als een soort avantgardistische drone (dark) ambient “54°20′N 18°38′E” is de titel van de track en als je de coördinaten ingeeft in Google Maps (dat lukt dus blijkbaar!) kom je uit pal op de Sint Ignatiuskerk in de Poolse stad Gdansk (Danzig)... Micromelancolié is het ambient/field recording/experimental project van Robert Skrzyński.

Rafał Kołacki dan. Deze man maakt ook deel uit van de bezetting van Mammoth Ulthana en van Hati (waar ik onlangs het eveneens bij Zoharum uitgekomen album “Metanous” van besprak) en zit ook in een band met de naam Grobbing Thristle... Hier mag hij solo zijn ding doen en ja, zoals verwacht wordt het weer vrij experimentele dark ambient met veel gezoem, gesuis en gekraak tussen de drones. “The Great Artiste” werd een erg spannende en geheimzinnige, donker industriële soundscape die bij het beste behoort wat deze sampler te bieden heeft.

Radoslaw Kaminski heet de man achter dark ambient act Ab Intra. Hier brengt hij een uitermate stemmige en intrigerende dark ambient compositie met mysterieuze, meeslepende synthesizermelodieën, kosmisch en meditatief. Het eerste schijfje sluit aldus even sterk af als het begonnen was.

Over naar het tweede schijfje met de niet-Poolse acts. Hierop staan twee Britse projecten (Lagowski en Rapoon) en twee Duitse (Troum en Feine Trinkers Bei Pinkels Daheim) en voorts telkens een bijdrage uit Rusland (Re-Drum), Slovakije (Strom Noir), Zweden (Desiderii Marginis) en Noorwegen (1000schøen). En ja, ook Nederland (Machinefabriek) en België (Hybryds) zijn dus vertegenwoordigd met een track.

Machinefabriek uit Nederland mogen openen en ze brengen een voor hun doen erg toegankelijk en gestructureerd stuk dat begint als ambient maar dat naar het einde toe ritmisch wordt, “Music For Qaina”.

Achter Re-Drum zit de Rus Pavel Aleshin en deze brengt hier erg origineel klinkende dark ambient met bevreemdende geluiden. Zijn compositie “Schritt Und Schritt Und Schritt” klinkt als een beklemmende, duistere dronescape die je meevoert naar onaardse bestemmingen en is voor mij voorlopig het absolute hoogtepunt van de ganse sampler.

Feine Trinkers Bei Pinkels Daheim: een act met een onmogelijke naam en het zijn voor mij oude bekenden, die ik zelfs ooit (in 1997 was dat), live aan het werk zag op een industrial festival in Het Kompas in Sint-Niklaas. 'Industrial-psychoakustik', zo omschrijft Jürgen Eberhard, de Duitser achter het project, zijn muziek. “Enigmatic Visions” klinkt als een spannende industriële soundscape met ronkende machines, draaiende motoren, ritmische elementen gegenereerd door allerhande ‘gereedschap’ en dies meer.

Strom Noir is het project van de Slovaak Emil Matko en wordt omschreven als ‘gitaar en loop-based ambient met een melancholische feel’. Met “Becoming Something Else” maakt hij deze omschrijving meer dan waar: het klinkt als een korte, inktzwarte dark ambient soundscape, maar eerder beklemmend depressief dan melancholisch weliswaar.

Lagowski en de track “Angst Pop”. Andrew Lagowski is een Brit die al sinds 1982 elektronische muziek maakt en daarvoor drummer was bij de new wave band Silent Command uit Glasgow. Zijn track is erg ritmisch en op het eerste gehoor monotoon, maar van tussen de loop met het ritmische patroon steken subtiele elektronische klanken de kop op en variabele percussie effecten. Het nummer stokt ook een keer om dan weer te hernemen.

Desiderii Marginis dan met de track “The XIII Card”: nog een donker dreigende dronescape. Ik volg het project van de Zweed Johan Levin al sinds het debuut “Songs Over Ruins” uitkwam op het legendarische Cold Meat Industry label. Een van de meest vermaarde acts op dat label was Raison d’Etre en in die sfeer zit deze dark ambient compositie met zijn aartsdonkere drones.

Van Rapoon verschijnt zo om te zeggen wel om de paar maand een release op Zoharum. Het label is bezig aan de heruitgaven van zowat de ganse back catalogue van Rapoon met steeds een cd met extra materiaal erbij, live opnames of remixen en zeer onlangs verscheen ook het nieuwe album van Rapoon, “Blue Days”. Een track van Rapoon, het project van de Brit Robin Storey (zie ook zoviet*france) mocht dus zeker niet ontbreken op de sampler. “Alignment Plazma” heet de track en het is weer typisch Rapoon met een ambiente soundscape die vrij experimenteel klinkt zonder echt aan toegankelijkheid te verliezen en met een rituele toets die hier tot uiting komt in de ‘etnische’ percussie.

Troum is een dark ambient duo uit Bremen dat voorheen (van 1988 tot 1996) actief was onder de naam Maeror Tri. Troum is een oud Duits woord voor droom (Traum in modern Duits) en Troum gebruiken hun muziek naar eigen zeggen dan ook als een direct pad naar het onbewuste waar ze de luisteraar mee in contact trachten te brengen door hem in een hypnose-achtige droomstaat te brengen, een soort trance zeg maar. Troum tracht dus muziek te creëren die werkt als een directe transformatie van onbewuste materie en dat doen ze door lange donkere dronecomposities. Hier mogen ze het doen op 8,5 minuten in het stemmige en mysterieuze “Tumon 2 (version)” dat een rijke klankenwereld opent die weer heel hypnotisch, meditatief en relaxerend klinkt zoals we van hen gewoon zijn.

Troum tekenden echter nog niet voor de langste track op de compilatie. Die eer ging naar Zenial, de opener van de eerste schijf en naar de tot op de seconde even lange track van het Noorse 1000schøen, het project van Helge S. Moune (die ook ooit in Maeror Tri zat in de tijd dat deze geen duo maar een trio waren). “Frankenstein” heet de 10 minuten en 3 seconden durende track, een creepy compositie met diep dreunende duistere depri drones (mooie alliteratie nietwaar) die alsmaar percussiever wordt en zelfs opzwepend naar het einde toe. Samen met de Re-Drum track is dit mijn favoriete bijdrage.

En een Belgische act krijgt de eer deze dubbele Zoharum sampler af te mogen sluiten: Hybryds, het project van Sandy Nys. “What Is Not A Dream (exclusive mix)” is de enige track op de ganse sampler waarop zowaar echt op gezongen wordt. Vrouwelijke vocalen over een rustige keyboardmelodie, een melancholische en uitermate sfeervolle afsluiter van deze hoogstaande en boeiende - slechts 2 vande 21 tracks waren niet aan mij besteed - label sampler, die soms van de luisteraar een minimum aan moeite vraagt maar er heel veel voor terug geeft.

Henk Vereecken
03/03/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 18/01/2022 : Het Eindejaarslijstje van Henk Vereecken (Moonchild)

ALBUM TOP 10 2021 Het tweede pandemiejaar 2021 was weer een vruchtbaar jaar aan het muzikale front en leverde een mooi internationaal Top 10 gezelschap op met ook drie Belgische acts. 1. Enzo Kreft: Different World Enzo Kreft overleefde de jaren 80 en staat nog steeds (of liever: weer) aan het wave front. Minimal wave uit Mechelen ...

lees meer...
NIEUWS 17/01/2022 : Dirk Da Davo brengt Kings Of Fools uit

Dirk Da Davo heeft een naam die onuitwisbaar tot het einde der tijden zal gelinkt worden aan The Neon Judgement. Dat sentiment der veler jeugd is al even opgehouden met bestaan. Laat Da Davo er vooral niet de man naar zijn om bij ondertussen vergrendelde pakken te blijven zitten. Met Neon Electronics al even in een uitgebreide bezetting, geheel ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 04/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Danny Quetin

Het eindejaarslijstje van Danny Quetin 2021. Het jaar waar zowat iedereen naar uit keek. Een jaar waar normaal weer normaal mocht zijn. Op enkele opflakkeringen na was het meer van hetzelfde. Tante Mie deed aan gezinsuitbreiding en legde de wereld andermaal het zwijgen op. 2021. Het jaar waarin de zomer eentje was van De Zondvloed. ...

lees meer...
NIEUWS 02/01/2022 : Het eindejaarslijstje van Xavier Kruth

Laat me starten met jullie allemaal een gelukkig, gezond en muzikaal interessant 2022 toe te wensen. Als ik terugkijk op 2021, dan kijk ik alweer terug op een jaar dat gekleurd werd door de coronapandemie. Artiesten aarzelden om nieuw werk uit te geven, maar minder dan in 2020, en de platen behandelden vaak de gevolgen van corona. Een overzicht ...

lees meer...
NIEUWS 01/01/2022 : To beard or not to beard?

Onder het motto: “het moet niet altijd kommer ende kwel ofte doom ende gloom zijn” duikt Ashtoreth in de gedaante van Sjaack Sjamaan om voor alle kinderkes groot en klein het oude kinder zeemanslied ‘Al die willen te Kap’ren vaeren’ te brengen. Ashtoreth, of Sjaack beter gezegd, zelf een man met baard werkte ...