casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.033 items

   

Vadot
Teufels Beitrag
Dark Wave - Synthpop / Electropop
14/03/2013 : Vadot - Teufels Beitrag
Danse Macabre Records  Danse Macabre Records
14/03/2013, Henk Vereecken

Deze Duitse act werd opgericht in 2009 en als los studioproject eigenlijk al in 2006. De artiest Vadot (gitaar, zang, muziek en teksten) werkt hierin samen met ene Skeet op de synths en Beate von Shuffle voor de percussie. Of Vadot nu eigenlijk ook de naam is van de driekoppige band, genaamd naar de zanger-gitarist-mastermind is me echter niet meteen duidelijk.

Met “Teufels Beitrag” (14 tracks, 57 minuten) stelt Vadot ons zijn tweede album voor, de opvolger van “In Gottes Namen” uit 2010. “Teufels Beitrag” werd een conceptalbum rond het christelijke thema der zeven hoofdzonden. Deze zijn – zelfs voor diegenen met een katholieke opvoeding kan het geen kwaad om ze eens op te frissen - hoogmoed (‘Hochmut’), hebzucht (‘Geiz’), onkuisheid (‘Wollust’), afgunst (‘Neid’), gulzigheid (‘Völlerei’), gramschap (‘Zorn’) en tenslotte ‘traagheid’ (‘Trägheit’), waarmee luiheid, vadsigheid, gemakzucht worden bedoeld.

Van de 14 songs gaan er zeven direct over deze zeven hoofdzonden. Elke hoofdzonde heeft zijn eigen song en dit wordt ook telkens bij de lyrics in het cd-boekje vermeld. En ook de overige songs zijn geïnspireerd door het thema. Wars van alle clichés en goedkoop antireligieus sentiment gaat Vadot hier bewonderenswaardig creatief met dit thema aan de slag. De lyrics zijn erg intelligent en herkenbaar en getuigen van een behoorlijk psychologisch en filosofisch inzicht en zijn soms haast literair te noemen. Een vergelijking met Goethes Erben is dan ook vlug gemaakt. En ja, deze vergelijking ligt misschien net iets te veel voor de hand, maar is gewoon heel erg toepasselijk.

En wat meer is, ook muzikaal gezien gaat deze vergelijking met Goethes Erben en aanverwante bands heel goed op. Wat Vadot hier doet, doet namelijk serieus hard denken aan wat bands als Das Ich en Goethes Erben in de jaren al ’90 deden en wat toen ‘Neue Deutsche Todeskunst’ werd genoemd.

De term Neue Deutsche Todeskunst werd begin jaren ’90 door Duitse muziekjournalisten afgeleid van de termen Neue Deutsche Welle (new wave op zijn Duits) en Neue Slowenische Kunst (een Sloveens provocatief ‘retro-avantgarde’ kunstcollectief met als belangrijkste muzikale exponent de postpunk/industrialband Laibach). In essentie was Neue Deutsche Todeskunst gewoon gothic, dark wave en dark electro met Duitstalige (een must!) poëtisch-filosofisch-psychologisch getinte en vaak erg theatraal en expressief gebrachte teksten over onderwerpen als dood en vergankelijkheid, religie en existentiële vraagstukken, haat en Weltschmerz, isolatie en eenzaamheid, depressiviteit en zelfmoord, psychologische problemen en waanzin en meer van dat fraais. Zoek de lyrics maar eens op van “5 Jahre” van Goethes Erben of van “Verflucht” van Relatives Menschsein. Deze kunnen qua songteksten erg goed als typevoorbeeld voor het genre fungeren en dan weet je perfect wat we bedoelen.

Bij het beluisteren van dit tweede album van Vadot denk ik bij het derde nummer “Hochmut” bij de eerste luisterbeurt al onmiddellijk dat dit toch wel verdomd hard klinkt als oude Das Ich en bij de vijfde song “Zerrissen” dat deze qua sound wel een perfecte hybride lijkt tussen de sound van Das Ich en die van Goethes Erben, zoals deze bands begin jaren ’90 klonken wel te verstaan. Het hoeft dan ook geenszins te verbazen dat “Teufels Beitrag” uitkwam op Danse Macabre, het label van – jawel - Das Ich!

Maar meer dan een Goethes Erben of Das Ich of een Relatives Menschsein dat deden, laat Vadot zich ook inspireren door de meer duistere (‘zwarte’) synthpop. En dan bedoelen we dingen zoals Silke Bischoff of Wolfsheim om ons tot de Duitse epigonen van dit genre te beperken. Luister maar eens naar “Neidlos”. En voor de lyrics van “Hochmut” geeft Vadot dit zelfs expliciet toe: ‘Textlich in Teilen inspiriert durch “Never Let Me Down” – Depeche Mode. En Vadot springt wel eens meer creatief om met muzikale invloeden. Zo is “Tal der Tränen” ‘musikalisch inspiriert durch Placebo – “Blue American”’. Ik heb beide songs eens na elkaar afgespeeld en… inderdaad… Maar uit mezelf zou ik de link niet spontaan gelegd hebben.

Met invloeden uit Neue Deutsche Todeskunst, darkwave, synthpop en Neue Deutsche Welle, werd hier een zowel muzikaal als tekstueel bijzonder hoogstaand album bijeengeschreven. Sommige songs, zoals mijn lievelingssong “Zerrissen” en het al bijna even geweldige “Kaputt” (de song over de hoofdzonde ‘Zorn’ of gramschap), zijn behoorlijk uptempo en dansbaar. Andere, zoals de twee openingssongs “Nahrung für die Seele” en “Motten ums Licht” en de slotsong “Deine Scherben”, zijn rustige dark wave of synthpopsongs, traag en meer balladgericht.

Een andere favoriete song van mij is trouwens “Hüte Dich”, de song over de hoofdzonde ‘Wollust’ of onkuisheid, die in feite gewoon een gevoelig doch passioneel liefdeslied is (‘Mein Mädchen – Du weisst ich begeh’r Dich – Mit all meiner Lust – und Schmerz in der Brust – Mein Mädchen erlöse mich – mit deinem Kuss’). Luister zeker ook eens naar “Du mit Dir”, dat niet alleen muzikaal gewoonweg een prachtig nummer is, maar ook voorzien werd van een sublieme songtekst die we onderaan deze review dan ook graag publiceren.

Vadot schuwt in zijn lyrics ook de harde maatschappijkritiek niet. Zo gaat het in “Ein Loblied” (de song over de hoofdzonde ‘Geiz’ of hebzucht) heel cynisch doch konsekwent over uitbuiting en corruptie: ‘An unseren Stiefelspitzen klebt das Blut der Armen – An unseren Schulterstücken hängt die Perversion – Für die Leichtigkeit und Eitelkeit der Heiterkeit – Ein Loblied auf das Werk der Korruption!.. .’

Voor wie iets in het genre van Neue Deutsche Todeskunst anno 2013 nog steeds ziet zitten (vele groepen van toen bestaan immers niet meer en een groep als Das Ich veranderde intussen drastisch van sound), is “Teufels Beitrag” van Vadot een must. Ik ben oprecht benieuwd wat Vadot in de toekomst nog voor ons in petto heeft!

Website

Facebook

Myspace

Du mit Dir

Hier spricht der Gott der Namenlosen

Hier spricht der Gott der Wüstenrosen

Hier spricht der Gott des Widerstandes

Fürchte nicht den Niedergang

Hier spricht der Gott der Inspirierten

Hier spricht der Gott der Gott der Engagierten

Hier spricht der Gott der Höhenangst

Ich zeige dir dass du fliegen kannst

Hier spricht der Gott der Einsamkeit

Ich füh’r Dich durch die Dunkelheit

Hier spricht der Gott der Verwirrten

Ich weiss in Dir einen guten Hirten

Hier spricht der Gott der Erwachten

Du findest mich im Kinderlachen

Hier spricht der Gott von Schall und Rauch

Wann wachst Du auf

Wann, wenn nicht jetzt

Wo, wenn nicht hier

Wann, wenn nicht jetzt

Wer, wenn nicht Du mit Dir

Du wirst das Wort der Weisen nie vernehm’

Du wirst das Lied des Lebens nie verstehn’

Das Wesen der Welt bleibt für Dich ewig fremd

Du bleibst gottlos wenn Du Dich nicht erkennst…

Hier spricht der Gott des Atheismus

Hier spricht Gott und Jesus Christus

Hier spricht der Gott der Unterwelt

Ich fiel für Euch vom Himmelszelt

Hier spricht der Gott der Gott der Götter

Ich bin der einzig wahre Schöpfer

Hier spricht der Gott von Schall und Rauch

Wann wachst Du auf…

Henk Vereecken
14/03/2013

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 23/09/2018 : The Cure bevestigt festivaltournee in 2019

The Cure beloofde een grote wereldtournee in 2019, in de nasleep van hun twee concerten in Londen voor hun 40ste verjaardag. De plannen worden concreet. In een boodschap liet Robert Smith weten dat er 20 festivals zullen aangedaan worden volgend jaar, en dat de concrete data en lokaties zullen volgen. De speculatie is begonnen over welke festivals ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2018 : Whispering Sons verkent grenzen post-punk met tweede single

Whispering Sons heeft hoge verwachtingen gecreëerd. Er was de fenomenale debuut-ep 'Endless Party', dan de overwinning op Humo's Rock Rally, de goede live-reputatie... En dan het lange wachten op nieuw werk. Er werden wel wat singles uitgebracht, maar voor het volwaardige debuut is het nog wachten tot 19 oktober. Dan komt ...

lees meer...
NIEUWS 23/09/2018 : Dead Can Dance verzet bergen op nieuwe plaat

De nieuwe cd van Dead Can Dance komt met rasse schreden dichterbij. Op 2 november komt 'Dionysus' uit, en de cd volgt een concept dat geïnpireerd is op de lente- en oogstfestivals die hun oorsprong vinden in rituelen rond de Griekse god van wijn, poëzie en muziek. De plaat neemt de vorm aan van een oratorium, een vocaal muzikaal ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Vrijdag 28 september Chileense post punk / death rock in de Kinky Star te Gent !

U kent het clubje vast, de kinky Star waar ook de Dark Entries Nights plaats vinden, Vlasmarkt Gent, die buurt. Maar er gebeurt wel meer in deze alternatieve muziekkeet dat u als lezer van ons webzine moet kunnen bekoren. Zo passeren vanavond om 20u00 post punkers uit Chilli nota bene, luisterend naar de naam Causa De Muerte. De band startte ...

lees meer...
NIEUWS 21/09/2018 : Bimfest affiche compleet!!

Het is ondertussen een traditie maar sedert 2002 kunt u het kille jaareinde wat feestelijker maken door present te tekenen op het Bimfest festival, ooit begonnen onder de mond vol Belgian Independent Music Festival. Voor de 17de keer alweer dus in 2018 en wel op vrijdag 14 en zaterdag 15 december in zaal de Casino te Sint Niklaas! Voor ...

lees meer...
FOTO'S : A Slice Of Life - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Donder, Hel & Hagel - @ Dark Entries Night 24, 14/09/2018, door Yani Beel

lees meer...
FOTO'S : Persephone - @ Théâtre Mercelis Brussels, 15/09/2018 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : SIGLO XX - In het kapitalisme kan alles verkocht worden, zelfs als het in tegenspraak is met zichzelf.

Siglo XX werd wel eens de Belgische Joy Division genoemd, en dus is het een evenement na meer dan 25 jaar terug optreedt. De optredens vallen samen met de viering van het 40-jarig bestaan van de groep. Je kunt ze onder meer zien op de derde editie van Breaking Barriers, het Leuvense festival dat het 40-jarig bestaan van punk in het algemeen ...

lees meer...
INTERVIEW : MILLIE MANDERS & THE SHUT-UP - Zelfs een DIY-band is in essentie een onderneming en een merk.

Op 9 en 10 november 2018 gaat in Leuven de derde editie van Breaking Barriers door, het festival dat in het leven geroepen werd om 40 jaar punk te vieren en al het goede wat daaruit voortkwam. Naast gevestigde namen als Siglo XX, Theatre of Hate en The Kids, kunt u er ook artiesten aan het werk zien die in België nog maar weinig bekendheid ...