casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.059 items

   

V/A
Fuck You -fucking noise in China now- , a film by Guy-Marc Hinant & Dominique Lohlé
Experimental - Minimal - Noise
16/08/2012 : V/A - Fuck You -fucking noise in China now- , a film by Guy-Marc Hinant & Dominique Lohlé
Sub Rosa
16/08/2012, Jan Denolet

Guy-Marc Hinant en Dominique Lohlé, twee documentairemakers, hadden het idee opgevat om te kijken of er in China zoiets als een Noisescène bestaat en vooral wat de beweegredenen zijn -zowel politiek als maatschappelijk- van de betrokken artiesten. Sub Rosa goes Jambers: Noise in China; wie doet het, hoe doen ze het en vooral waarom...? Hoofdstelling van de film: het is niet zomaar lawaai... Een stelling waar wij ons,bv. Whitehouse en Merzbow indachtig, perfect in kunnen vinden. Hinant & Lohlé besloten om noise-artiest Zbigniew Karkowski mee te nemen als medereiziger en rode draad voor hun film, wat zowel de sterke als de zwakke kant van dit project bleek te zijn.

Zbigniew Karkowski is een gewezen leerling van Xenakis, Boulez en Messiaen en is internationaal bekend met zowel zijn klassieke als zijn experimentele composities. Op de moment van de documentaire verbleef Karkowski al een tijdje in Japan, als actief lid van Tokyo's underground Noisescène. Gezien zijn opleiding en lange staat van dienst weet Karkowski als geen ander waar hij het over heeft. Erudiet, zoals we dat ook wel plegen te noemen. Addertje onder het gras is dat Karkowski zich al snel ontpopt tot betweterige en arrogante lul-van-dienst.

Tijdens het interview met Sun Meng Jin -die een soort van poëzie op Noise brengt- merk je al dat de chinezen er handig in zijn om de vraag achter maatschappelijke of politieke motivaties van de noisescène te ontwijken. De man is bedachtzaam in zijn antwoorden en geeft met mondjesmaat prijs dat hij op de universiteit luisterde naar The Beatles en Bob Dylan; artiesten die in die tijd nog verwerpelijke westerse intriganten waren... De impact op Sun Meng Jin was direct en onheroepelijk: hij zou voor zichzelf beginnen denken... Wang Changcun reageert nog ongemakkelijker op de vragen -je weet nooit wie die film te zien krijgt- en stelt dat zijn noise niets van doen heeft met politiek. Hij doet het voor zichzelf... Dan verwacht je toch meer begeestering van een artiest die het voor zichzelf doet; niét iemand die wat wezenloos naar de knoppen op zijn soundsystem staat te kijken. Tijdens een interlude tussen de interviews door mag Karkowski ventileren over Avantgarde. Wat men tegenwoordig AG noemt staat vér af van de AG uit de 50's en 60's, toen AG nog iets gevaarlijks en progressief had. Het is een holle term geworden voor muziek uit kunstgallerijen en op marginale podia. De échte AG -hij dus- wordt al jarenlang genegeerd. Karkowski stelt dat hij erboven staat, boven dat gecastreerde safe-as-milk gedoe. Conclusie: vroeger was alles -cfr. de Punk- échter en beter... Bij het volgende interview mag Karkowski enige vragen stellen. Niet dat dit zo afgesproken was: hij eigent zich het recht toe... Hij legt organisator/noiseartiest Li Jian Hung het vuur aan de schenen: in Europa en de USA gaat Avantgarde over grenzen verleggen, de artiest reageert vanuit een impuls om de maatschappij van antwoord te dienen. Het lokt een schuchtere maar verbouwereerde Li Jian Hung niet tot een extreme stellingname -je weet nooit wie die film te zien krijgt- en het eindigt ermee dat hij zijn muziek zelfs geen vorm van escapisme aan de maatschappij vindt. "Anyway: music has no use...". Torturing Nurse heeft het aanvankelijk enthousiast en enigszins onbesuisd over de Punk Spirit in hun muziek. Wanneer ze geconfronteerd worden met de punkslogan Fuck Society krabbelen ze echter terug -je weet nooit wie die film te zien krijgt- en beginnen ze eromheen te schaatsen. Ze hebben niks tegen de maatschappij, ze willen er juist deel van uitmaken... Commentaar op het systeem!? "No sir, surely not...!!".

De eindconclusie van Karkowski had u ook al zelf kunnen maken: China is niet uniek > ze kopiëren. Ze maken hun eigenste versie van westerse Noise zoals ze dat deden met Rock 'n Roll, Jazz, Rap, euh, huishoudtoestellen... Noise in China is het opvullen van een prefab-mal. Je doet het zus en het moet zo klinken... Moet Noise dan persé politiek of maatschappijkritisch getint zijn? Dat is het eerlijk gezegd bij ons ook nog maar zelden...

Jan Denolet
16/08/2012

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : R.I.P. Vangelis (1943-2022)

We zijn nog niet bekomen van de dood van Klaus Schulze en daar legt een andere grondlegger van de synthesizermuziek het loodje. De Griek Evángelos Odysséas Papathanassíou (Vangelis) werd geboren op 29 maart 1943. Vangelis was een autodidact die amper noten kon lezen. In zijn twintiger jaren raakte hij al enorm ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : Wijzigingen aan Sinner’s Day line up zomer en winter

Wellicht was u reeds op de hoogte van de hospitalisatie van Front 242 zanger Jean-Luc De Meyer. Een aantal concerten van Front 242 werden hierdoor reeds geannuleerd en ook de geplande passage op Sinner’s Day van vrijdag 24 juni aanstaande verdwijnt nu van de agenda. Het concert werd verschoven naar de wintereditie van Sinner’s ...

lees meer...
NIEUWS 20/05/2022 : Gert viert drie jaar nuchterheid met gratis downloads uit komende plaat

20 mei is een speciale dag voor Gert, ook bekend als Gert Kleinpunk of Gertje Anarchie. Gert is dan namelijk exact drie jaar gestopt met drinken. Dat viert hij uiteraard met muziek. Gert heeft namelijk net een nieuwe plaat ingeblikt die in augustus zal verschijnen. Het is naar de mening van al wie hem al heeft gehoord de beste Gert-plaat aller ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Lacrimosa-zijproject Snakeskin brengt nummer tegen oorlog uit

'No More War', zo heet de nieuwe single van Lacrimosa-zijproject Snakeskin. Het is natuurlijk een reactie op de vreselijke oorlog die nu aan de gang is in Oekraïne. Het is een opmerkelijk nummer, want meesterbrein Tilo Wolff heeft zijn projecten altijd als apolitiek beschouwd. Op zich kan je wel wat maatschappijkritiek terugvinden ...

lees meer...
NIEUWS 16/05/2022 : Porta Nigra: 'Another bodymoving passage' afgelast; 'neofolk/industrial' editie gaat door

Nog maar net vierden we het tienjarig bestaan van Porta Nigra. We zijn blij om u te melden dat de organisatie uit Aarschot ook na een decennium doorgaat met het organiseren van topoptredens. De komende twee weken kan je in JH De Klinker in Aarschot terecht voor twee heel interessante edities van het festival. Op zaterdag 21 mei werd 'Another ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Ultimate Dreamers - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Ultra Sunn - @ This is not a dark fest. Lessines, 14/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
INTERVIEW : HÄGAR THE WOMB - Nu weten we tenminste dat ons publiek ons zal helpen als we zelf de teksten vergeten

Op zaterdag 20 mei spreken we weer af in het Leuvense Depot voor Breaking Barriers, het jaarlijks terugkerende punkfestival. Hägar The Womb zal er optreden, samen met Pussy Riot en Hetze. Hägar The Womb bestaat reeds sinds 1981. In 1987 gaven ze er de brui aan, maar in 2011 besloten ze de groep terug op te richten met enkel originele ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...