casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.967 items

   

V/A
Fuck You -fucking noise in China now- , a film by Guy-Marc Hinant & Dominique Lohlé
Experimental - Minimal - Noise
16/08/2012 : V/A - Fuck You -fucking noise in China now- , a film by Guy-Marc Hinant & Dominique Lohlé
Sub Rosa
16/08/2012, Jan Denolet

Guy-Marc Hinant en Dominique Lohlé, twee documentairemakers, hadden het idee opgevat om te kijken of er in China zoiets als een Noisescène bestaat en vooral wat de beweegredenen zijn -zowel politiek als maatschappelijk- van de betrokken artiesten. Sub Rosa goes Jambers: Noise in China; wie doet het, hoe doen ze het en vooral waarom...? Hoofdstelling van de film: het is niet zomaar lawaai... Een stelling waar wij ons,bv. Whitehouse en Merzbow indachtig, perfect in kunnen vinden. Hinant & Lohlé besloten om noise-artiest Zbigniew Karkowski mee te nemen als medereiziger en rode draad voor hun film, wat zowel de sterke als de zwakke kant van dit project bleek te zijn.

Zbigniew Karkowski is een gewezen leerling van Xenakis, Boulez en Messiaen en is internationaal bekend met zowel zijn klassieke als zijn experimentele composities. Op de moment van de documentaire verbleef Karkowski al een tijdje in Japan, als actief lid van Tokyo's underground Noisescène. Gezien zijn opleiding en lange staat van dienst weet Karkowski als geen ander waar hij het over heeft. Erudiet, zoals we dat ook wel plegen te noemen. Addertje onder het gras is dat Karkowski zich al snel ontpopt tot betweterige en arrogante lul-van-dienst.

Tijdens het interview met Sun Meng Jin -die een soort van poëzie op Noise brengt- merk je al dat de chinezen er handig in zijn om de vraag achter maatschappelijke of politieke motivaties van de noisescène te ontwijken. De man is bedachtzaam in zijn antwoorden en geeft met mondjesmaat prijs dat hij op de universiteit luisterde naar The Beatles en Bob Dylan; artiesten die in die tijd nog verwerpelijke westerse intriganten waren... De impact op Sun Meng Jin was direct en onheroepelijk: hij zou voor zichzelf beginnen denken... Wang Changcun reageert nog ongemakkelijker op de vragen -je weet nooit wie die film te zien krijgt- en stelt dat zijn noise niets van doen heeft met politiek. Hij doet het voor zichzelf... Dan verwacht je toch meer begeestering van een artiest die het voor zichzelf doet; niét iemand die wat wezenloos naar de knoppen op zijn soundsystem staat te kijken. Tijdens een interlude tussen de interviews door mag Karkowski ventileren over Avantgarde. Wat men tegenwoordig AG noemt staat vér af van de AG uit de 50's en 60's, toen AG nog iets gevaarlijks en progressief had. Het is een holle term geworden voor muziek uit kunstgallerijen en op marginale podia. De échte AG -hij dus- wordt al jarenlang genegeerd. Karkowski stelt dat hij erboven staat, boven dat gecastreerde safe-as-milk gedoe. Conclusie: vroeger was alles -cfr. de Punk- échter en beter... Bij het volgende interview mag Karkowski enige vragen stellen. Niet dat dit zo afgesproken was: hij eigent zich het recht toe... Hij legt organisator/noiseartiest Li Jian Hung het vuur aan de schenen: in Europa en de USA gaat Avantgarde over grenzen verleggen, de artiest reageert vanuit een impuls om de maatschappij van antwoord te dienen. Het lokt een schuchtere maar verbouwereerde Li Jian Hung niet tot een extreme stellingname -je weet nooit wie die film te zien krijgt- en het eindigt ermee dat hij zijn muziek zelfs geen vorm van escapisme aan de maatschappij vindt. "Anyway: music has no use...". Torturing Nurse heeft het aanvankelijk enthousiast en enigszins onbesuisd over de Punk Spirit in hun muziek. Wanneer ze geconfronteerd worden met de punkslogan Fuck Society krabbelen ze echter terug -je weet nooit wie die film te zien krijgt- en beginnen ze eromheen te schaatsen. Ze hebben niks tegen de maatschappij, ze willen er juist deel van uitmaken... Commentaar op het systeem!? "No sir, surely not...!!".

De eindconclusie van Karkowski had u ook al zelf kunnen maken: China is niet uniek > ze kopiëren. Ze maken hun eigenste versie van westerse Noise zoals ze dat deden met Rock 'n Roll, Jazz, Rap, euh, huishoudtoestellen... Noise in China is het opvullen van een prefab-mal. Je doet het zus en het moet zo klinken... Moet Noise dan persé politiek of maatschappijkritisch getint zijn? Dat is het eerlijk gezegd bij ons ook nog maar zelden...

Jan Denolet
16/08/2012

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 24/01/2022 : Mildreda scoort in de cinema!

Het dark electro project van Oostendenaar Jan De Wulf is met de clip van “Liaisons Dangereuses” (welke u uiteraard hieronder vindt) zomaar even geselecteerd door het Brusselse festival van de onafhankelijke film en wel in de categorie “The Rabbit Holes”. Een categorie waarin kortfilms worden opgenomen met een surreëel ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Lacrimosa: Celebrate The Darkness

Leven is lijden. Het is een oude boeddhistische wijsheid die ook Lacrimosa zich eigen gemaakt heeft. Neen, het leven is niet altijd prettig, en houdt ook pijn en teleurstelling in. Maar aangezien we daar toch niets aan kunnen doen, vatten we het beter goed op. Meer zelfs: laten we de duisternis in ons leven vieren. Daar komt de boodschap van ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : Nieuwe Terra Relicta-compilatie: Call Me Darkness

Dark Entries mag dan al het grootste Nederlandstalige gothzine zijn, we zijn op geen enkele manier het enige interessante gothzine. Hebt u al gehoord van onze Sloveense collega's van Terra Relicta? Zij doen het in het Engels. Hun website is zeer aanbevelenswaardig, vooral daar ze niet enkel besprekingen en interviews doen, maar ook een ...

lees meer...
NIEUWS 22/01/2022 : 400ste Dag des oordeels

Kunt u geloven dat we al 399 Dagen des oordeels hebben gekend? Met De dag des oordeels bedoelen we natuurlijk het radioprogramma van onze collega Danny Quetin, die elke maandagavond tussen 22 en 24u de beste post-punk, gothic en electro uitzendt op Radio Benelux. Dat staat gelijk aan 8 jaar hard labeur, en voor aflevering 400 heeft Danny dan ...

lees meer...
NIEUWS 21/01/2022 : Nieuw live audio-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven' van Wardruna

Een jaar na de release van zijn meest recente studio-album 'Kvitravn' (en als opmaat naar de komende live data), presenteert Nordic/dark folk/ambient band Wardruna zijn live-document 'Kvitravn –First Flight of the White Raven'. Dit is een luxe release op 2CD en op digitale formaten waaronder het originele studioalbum ...