|
|||||||||||||
U˛ Jsme Doma, we hadden er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Het lettertype van de groepsnaam doet ons uitwijken naar Oost-Europa, maar dat kon u ook reeds afleiden uit het Moravië in de titel. Aldaar, indien u beschikt over een aardrijkskundige knobbel weet u dat zich dit in Tsjechië bevindt, speelde deze groep samen met ene Randy dit vastgelegde concert in 2010. Ok, maar over wie hebben we het nu eigenlijk? Lang moeten we er ons hoofd niet over breken want de hoes geeft al een flinke aanwijzing en wanneer we bij het openen van het hoesje al meteen aangestaard worden door een sujet met een gigantische oogbal waar normaliter een hoofd hoort te zitten, dan weet je het wel natuurlijk. De Randy waarover sprake is Randy Rose, het typetje geportretteerd door de zanger van een van de best bewaarde geheimen uit de popgeschiedenis: The Residents. Een groep waar ik bitter weinig (om niet te zeggen niets) mee heb. Uiteraard hun naam vaak tegengekomen in mijn zoektocht naar experimentele/afwijkende muziek. Lang geleden dan ook een album gekocht (een heruitgave van The Third Reich ‘N’ Roll) maar dit nog steeds beschouwend als zijnde een miskoop. Hun ‘anti-muziek’ raakt me simpelweg niet. Akkoord, met een carrière die reeds meer dan 50 jaar loopt is het niet fair om ze af te rekenen op 1 album, maar laat me het anders zeggen: de goesting om me er verder in te verdiepen is er nooit geweest. Misschien dat dit concert met U˛ Jsme Doma me alvast een stapje dichter brengt? Wat leert opzoekwerk ons over deze groep? Het betreft hier een Tsjechische experimentele punk/prog groep die opgericht werd in 1985 en voorafgegaan werd door F.P.B. (Fourth Price Band). Van een contradictie gesproken is het eerste wat ik denk bij het lezen van de combinatie punk en prog. Was punk niet net een reactie op die oersaaie dinosaurussen met hun orgel/fluit/synthesizer solo’s die maar eindeloos nergens heen gingen? Nuja, als je samenwerkt met iemand van The Residents dan mag het allemaal, “in de naam van de kunst” al eens tegenstrijdig zijn, nietwaar? In dit geval mag je dit letterlijk nemen want het concert waarover sprake ging gepaard met een retrospectieve tentoonstelling genaamd “The Residents Residence”. Hier kon je kunst, kostuums, maskers en andere artefacten van The Residents bezichtigen en aan de plaatselijke band U˛ Jsme Doma werd gevraagd of ze voor de gelegenheid hun eigen versies van de liedjes van The Residents konden maken en deze zouden spelen om de tentoonstelling te ondersteunen. Aangezien Randy was uitgenodigd voor de opening en een paar dagen in Olomouc verbleef, was het een goede gelegenheid om hem samen op het podium te hebben met U˛ Jsme Doma. Frontman Miroslav Wanek ontdekte The Residents in 1981, tijdens het communistisch regime in Tsjecho-Slowakije en coverde die met de punkband waar hij toen bij betrokken was. In 1985 werd U˛ Jsme Doma opgericht met als muzikale invloeden naast The Residents verder nog The Damned, Pere Ubu, Uriah Heep en de Rock In Opposition-beweging (een collectief van “progressieve” bands die zich verenigden in hun weerstand tegen de muziekindustrie die hun muziek weigerde te erkennen). Lezers van Dark Entries zou het wel eens kunnen verbazen dat ik absoluut niet vrolijk word van genres als prog, space- en psychedelische rock. Immers, wanneer dit genre aan bod komt is de bespreker van dienst (ja jij, HV) nogal kwistig met de punten. Nu hoort u het dus ook eens van iemand die niet akkoord gaat met deze idolatrie van dit genre omdat ik sowieso van mening ben dat we veel te veel van dit soort (en aanverwante) genre(s) toegestuurd krijgen en de interesse van de gemiddelde Dark Entries lezer zich ergens anders situeert. Ik heb het in vorige reviews ook al gehad over de allergische reacties die zich bij mij manifesteren bij het horen van jazz (nog zo’n genre dat ik het liefst zo ver mogelijk uit de buurt van Dark Entries houd), wel alsof het nog niet erg genoeg is dat het hier gaat om prog wordt er verder ook nog lustig al free-jazzend rondgetoeterd. Het enige lichtpuntje is de punkinvloed die wij eerder zouden omschrijven als potige noiserock die gelukkig af en toe de rem op de nummers zet en deze strakker doet klinken. Ik geef dit plaatje een vier, rekening houdend met lezers die meer tolerant zijn (persoonlijk zou ik maximaal een 2 geven). Waarom dan nog gebuisd? Om de simpele reden dat dit niet tot onze core business behoort, daarom. Momenteel worden we haast instant nostalgisch bij het geluid van een live-opname, maar om vrolijk te worden van deze Moravian Meeting vrees ik nog enkele jaren van complete lockdown te moeten ondergaan. Deze aanzet ten spijt zie ik mezelf dan ook niet in de nabije toekomst verder graven in het werk van The Residents. Wie hier wel zin in heeft raden we aan de website van Klanggalerie in de gaten te houden, want aldaar verschijnt met de regelmaat van een klok werk van deze mysterieuze avantgardisten.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Bergeton - Miami Murder
Witch of None - Virtue of Starvation
The Dirty Scums - Flashback To '77
Kill Your Boyfriend - Killadelica
Torturetekk - Nightfall
Vidna Obmana & David Lee Myers - Tracers
RG Rough - Makoto Kawabata - RG Rough - Makoto Kawabata (vinyl)
Endzustand - Werk Des Krieges
YODOK III - A Dreamer Ascends
Krzywdy - Czary