casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.520 items

   

UrZon
What The World Needs Now
Dark Ambient - Industrial - Tribal / Ritual
03/02/2019 : UrZon - What The World Needs Now
Eigen beheer  Eigen beheer
03/02/2019, Dimi Brands

Op een wandeling met de hond doorheen Deurne kom je al eens Kolja Aertgeerts (UrZon) tegen. “Bespreek mijn laatste plaat eens, het is een goeie”, waren de afsluitende woorden van onze babbel. Kort gehouden omdat onze onvermoeibare hond liever nog een paar kilometers wou vreten in plaats van te staan palaveren.

Braaf als we zijn, maar ook omdat iedere UrZon ten huize (db) steevast op applaus werd onthaald, voegen we de daad bij het woord. Qua volgzaamheid zou onze hond hier beter een voorbeeld aan nemen.

In een zoektocht naar een bijverdienste zou ik me beter aandienen als vaste UrZon reviewer (wat ik eigenlijk al min of meer ben). Helaas wordt de goede man niet bepaald rijk van zijn releases, dus bergen we dat plan maar op. Maar een onbezoldigde vriendendienst brengt net zo veel voldoening, en als we als wederdienst een spetterend optreden krijgen op het door onszelf georganiseerde Trouwfe(e)st zoals vorig jaar het geval was, dan kunnen we uiteindelijk alleen maar spreken van een win-win situatie.

“What the world needs now, is love, sweet love”, zong Jackie DeShannon in 1965 in het gelijknamige door Hal David en Burt Bacharch geschreven nummer.

Later zou het nummer nog gecoverd worden door Dionne Warwick, Tiny Tim, Tom Jones en vele anderen. Verder doet Tom Clay voor Motown nog iets speciaals met het nummer in 1971: samples uit een interview maar ook toespraken van Martin Luther King, John F. en Robert F. Kennedy toevoegen aan de remix. Kolja zelf waagt zichzelf (gelukkig/helaas -doorstrepen wat past) niet aan het desbetreffende nummer maar vond er wel de inspiratie voor de titel van zijn 11de album.

In besprekingen van vorige UrZon albums (er passeerden er ondertussen al heel wat de revue), hoorden we vaak de invloed van acts als In Slaughter Natives, :Wumpscut: en vooral Will. De muzikale invloeden van vorige albums werden door ons nooit als storend ervaren, aangezien Kolja hier telkens op een originele manier wist om te springen. Stilaan wordt duidelijk, en What The World Needs Now is daar een mooi voorbeeld van, dat UrZon zich stilaan aan het loswerken is van deze muzikale invloeden en meer en meer een eigen koers begint te varen. Dat deze koers nog meer dan voorheen de industriële kant uitvaart, daarover hoor je ons geen seconde klagen. We kunnen zeggen dat al het voorgaande werk de muzikant Kolja gevormd hebben tot de artiest die heden ten dage met scherp schiet, en waarvan we heus nog wel wat meesterwerkjes mogen verwachten.

Of het nu gaat om dreigende ambient (‘Unsafe Place’), een aanzet tot powernoise (het hortende ‘Goer’), tribale industrial waarbij we even aan Test Dept. moeten denken (‘Good Night’) of industriële electro die op zijn beurt refereert naar Clock DVA (‘Surgical Strike’): What The World Needs Now toont een UrZon in zeer sterke doen.

Kolja wist me te vertellen dat het concept van de plaats het more than real zijn van kunst is. Hoe hij tracht deze hyperrealiteit weer te geven, een trance te induceren en modern psychisch ongemak te uiten in de vorm van elektronische dierlijke kreten. “Of zoiets”, voegde hij er nog aan toe. Het is inderdaad aan de luisteraar zelf om te oordelen waar en hoe hij deze geluiden plaatst, maar de beschrijving die ons gegeven werd, daar kunnen we ons wel in vinden.

Als muziekliefhebbers kunnen we stellen dat de wereld nood heeft aan artiesten als UrZon. Maar wanneer we verder kijken dan onze muzikale neus lang is, zijn we niet blind voor meer dringende noodzakelijkheden: bomen bijvoorbeeld!

Waarom dan niet het aangename aan het nuttige koppelen, zo dacht UrZon, en de opbrengst van dit album zal gedoneerd worden aan BOS+.

BOS+ is een Vlaamse organisatie die zich specifiek inzet voor bosbehoud, beter en meer bos in Vlaanderen en de wereld. (Voor meer informatie over de werking van deze stichting verwijs ik graag door naar hun website www.bosplus.be)

Voor What The World Needs Now kan je zoals steeds terecht op de UrZon Bandcamp pagina, alwaar je in één weg de hele UrZon catalogus terugvindt.

Dimi Brands
03/02/2019

HomeContactSitemap
lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 2 - Neem er een loopje mee.

Ondanks onze warme oproep om toch wat massaler op het appel te verschijnen, moesten we bij het betreden van de Zappa tot onze teleurstelling vaststellen dat deze in dovemansoren was gevallen. Een spijtige zaak, zowel voor de organisatie, maar in de eerste plaats voor de afwezigheden, die, getuige de klinkende namen die vandaag op de Black ...

lees meer...
NIEUWS 23/04/2019 : Gothic USA!

Hoor ik daar een klaagzang? Er wordt geen gothic (rock) meer gemaakt? Foei. Gelukkig is er nog Oskar Terramortis, tegenwoordig labelbaas van het post gothic label, die voor ons eventjes 45 jawel, 45 actuele Amerikaanse acts uit het genre (interpreteer dit ruim en donker) op een rijtje zet en dit zomaar eventjes via bandcamp gratis en legaal ...

lees meer...
FOTO'S : Goethes Erben - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Daemonia Nymphe - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Jo Quail - @ BLack Easter Antwerpen, 21/04/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : BLACK EASTER -Dag 1 - De fun, de hits.

Black Easter, in het verleden was het tweemaal het door ons erg gesmaakte muzikale paradepaardje van Dark Entries webmaster/mede Peek-A-Boo oprichter Ward de Prins. Ward overleed vorig jaar geheel onverwacht, en wat zou er mooier zijn qua eerbetoon aan deze prachtige persoon dan nog eens een keertje zijn festival te laten doorgaan ter zijner ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Pasen dit jaar garantie voor een ei-vol weekend.

Het zal u niet ontgaan zijn dat de Paashaas dit jaar heel wat evenementen in België rondgestrooid heeft. In uw zoektocht naar de lekkerste eitjes helpen we u graag een handje middels dit beknopte overzicht. (vrijdag 19 april) In JH De Wommel kan je dit weekend drie dagen lang genieten van het beste wat het minimal wave genre te ...

lees meer...
NIEUWS 19/04/2019 : Met Dark Entries gratis naar Nederland!

Het duurde een beetje langer dan voorzien, maar binnenkort zal de vernieuwde locatie van de Maastrichtse club de Muziekgieterij dan toch de deuren openen. Voor het allerlaatste evenement in de ‘oude’ Muziekgieterij slaat men aldaar de handen ineen met Linke Soto en EPM Music om met een affiche voor de dag te komen die de liefhebbers ...

lees meer...
NIEUWS 18/04/2019 : Angels of Liberty leeft nog een beetje ....

18 april 2017 verliet bezieler en zanger Voe Saint-Claire van Angels Of Liberty ons... Veel te vroeg. De groep deed mijn gothic rock minnend hart weer sneller bonzen met het fantastische debuut “Pinnacle Of The Draco” (2012), oorspronkelijk uit op het eigen Secret Sin label, dat bol stond van de klassiekers. Tenminste, in een rechtvaardige ...

lees meer...
INTERVIEW : EVI VINE - Er zijn wel een paar verhalen, maar mijn lippen zijn verzegeld… Misschien voor bij een biertje of zo…

Wie haar nog niet gespot had op Joy Division-tribute A Change of Speech… en haar eerste album …and so the morning comes gemist had, die kon Evi Vine in 2016 ontdekken op het Black Easter Festival in Antwerpen, waar ze haar tweede album Give Your Heart To The Hawks voor kwam stellen. Tijdens die editie speelden 2 artiesten het ...

lees meer...
NIEUWS 14/04/2019 : Gedonder in Kinky Star.

Onlangs mochten wij tot onze grote vreugde kennismaken met het nieuwe Belgische duo La Merde. Hun eerste cassette Dood En De Merde liet een verpletterende indruk achter bij uw recensent van dienst die niet toevallig hoog oploopt met The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud en soortgelijke “wereld-serpenten”, net het straatje waarin ...

lees meer...
INTERVIEW : Trouwfe(e)st #3: ASHTORETH - Doordat er verschillende elementen in mijn muziek zitten weet ik mensen uit verschillende underground stromingen aan te spreken.

Als er een naam is binnen de Belgische underground waaraan je de laatste tijd onmogelijk ontsnappen kan, is het wel die van Ashtoreth. Hoewel Peter Verwimp nog maar enkele jaren onder deze noemer naam begon te maken in het dark ambient genre, wist hij zich al heel snel op te werken tot een naam om rekening mee te houden. Op de productiviteit ...