|
|||||||||||||
Wat doe je als je met een lumbago aan je zetel gekluisterd zit en je bewegingen tot het uiterste minimum moet beperken? In het geval van Kolja Aertgeerts alias UrZon is het antwoord zonneklaar: een plaat maken, natuurlijk! Wie onze reviewsectie in de gaten houdt, zal al wel opgevallen zijn dat Kolja niet kijkt op een release meer of minder. Niet dat we er om klagen, want telkens weet hij met iets voor de dag te komen waar wij graag onze keurstempel op drukken. Degenen die al de moeite namen om eens een plaatje van de fijne artiest in kwestie te beluisteren (we raden het u ten zeerste aan, en het hoeft u geen cent te kosten, al zouden Kolja en wij het erg op prijs stellen dat u toch een duit in het UrZon-zakje dropt voor deze fijne muziek), was wellicht al opgevallen dat Kolja niet vies is van een stevige portie apocalyptische bombast. Op zijn laatste worp, toepasselijk opgenomen op Halloween, ontbindt de Antwerpenaar werkelijk al zijn duivels, en komt met zijn donkerste werk tot op heden. Voor zijn eerste live optreden, onlangs in de Wommel (zie de concertbespreking en bijhorend de review van Om Nom Nom), ging hij in zee met Magthea van Hybryds. Een samenwerking die inspirerend werkte, lijkt ons, want de invloed van Hybryds is wel heel sterk aanwezig op I.T.A.R. Donkere rituele klanken dus, waarin Kolja zich laat opmerken als beste leerling uit de klas van Magthea. Het is een bewogen (daar zit je dan met een kapotte rug) jaar voor UrZon: een eerste live optreden, de voorbereidingen hiertoe die op een digitaal album gezet werden, en een maand en een klets later weer een nieuwe plaat (met 7 nummers weer goed voor een uur), en het beste nieuws van allemaal: UrZon blijft steengoed, van een dipje is ook hier nergens sprake! I.T.A.R., het zou de naam voor een of andere occulte godheid kunnen zijn, bij UrZon staat het voor Indigenous Trauma And Resiliency, een hele mondvol voor een al even lang nummer (10 minuten), dat de akelige sfeer van Halloween perfect weergeeft. Een uil die van zich laat horen, maakt het griezelplaatje compleet. Zijn liefde voor muziek als In Slaughter Natives steekt ook op ieder UrZon album de kop, zo ook hier tijdens ‘Success’, dat ons in al zijn bombast ook wat aan Gaë Bolg doet denken. Dat Kolja, ondanks zijn lumbago, niet vies is van een portie stevige ritmiek, kan je horen tijdens ‘Sustenance’. We hadden het al over Kolja’s duivels: wel, op het afsluitende, erg Hybrds-achtige ‘You Are It’, met duivelse horrorkreten, komen ze uitgebreid aan bod. Voorzichtig opperen we hier de term magnum opus, want hier lijkt Kolja zichzelf helemaal te overtreffen in een nummer dat 20 minuten lang (!!) alle kanten uitgaat, zonder de pedalen te verliezen. Een kunst die niet velen gegeven is. Trick or treat mag dan ondertussen al weer even gepasseerd zijn, dit is zoveel beter dan de zoveelste flutfilm over zombies, want na het luisteren van I.T.A.R. durven kleine kindertjes hoogstwaarschijnlijk niet naar bed.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Electric Eye - From The Poisonous Tree
Xordox - Neospection
Pauline Anna Strom - Trans-Millenia Music
Philippe Petit - Buzzing but not hung up on hip
Kai Reznik - Awkward Motions
Les Lekin - Died With Fear
Devil Shy - Lifeline
Viscera Drip - Demo(n)s
Brotherhood - Two Worlds And In Between 2013-2017
Martin Küchen - Lieber Heiland, laβ uns sterben
Andere besprekingen van URZON
UrZon - Coping Mechanism
UrZon - Om Nom Nom (Live Versions)
UrZon - Secret Techniques
UrZon - Erover