casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.646 items

   

Twinkle³
Minor Planets
Electroacoustic - Glitch / IDM - Wereldmuziek
07/01/2021 : Twinkle³ - Minor Planets
Marionette  Marionette
07/01/2021, Dimi Brands

Na vijftien jaar is met Minor Planets de voltooiing van een elektro-akoestische trilogie met als thema de kosmos van de hand van het trio Twinkle³ een feit.

Het eerste deel, Let’s Make A Solar System (2009), introduceerde een collagemethode die werkt met individueel gegenereerde en opgenomen geluiden. Het tweede album, Debris In Lower Earth Orbit (2015) daarentegen, werd opgenomen in een enkele sessie en trekt meer naar de spontaniteit van hun experimentele improvisaties. Dit derde album gaat helemaal over de unieke synergieën die de groep ontdekte in het combineren van improvisaties met studio- en Musique concrète-technieken.

De drie leden delen een liefde voor de muziek van wel zeer uiteenlopende artiesten als Lee Perry tot muziek uit de Japanse noh-theaters via Karlheinz Stockhausen en King Sunny Adé wat hen naar een uniek muzikaal universum leidt waar al hun verschillende invloeden naast elkaar kunnen bestaan en met elkaar kunnen communiceren.

Dat deze communicatie nogal chaotisch klinkt, kan je al wel afleiden uit de verscheidenheid van deze bronnen.

Wat meteen opvalt zijn de minder conventionele instrumenten die gebruikt worden. Clive Bell, een van de leden van Twinkle³ is een shakuhachi-virtuoos. De naam verklapt al dat we de oorsprong van dit instrument in Japan moeten zoeken. Meer bepaald is het een Japanse fluit die recht wordt bespeeld zoals een blokfluit. De naam shakuhachi betekent letterlijk “voet acht” en geeft de lengte van de fluit in voet aan (omgerekend in centimeters is dit zo’n 55 cm). De fluit wordt traditioneel vervaardigd van bamboe, maar er bestaan ook versie van hout en plastic. Het instrument werd bespeeld door de monniken van de Fuke sect in het Zen boeddhisme, tijdens het praktiseren van suizen (blaasmeditatie). De volle klank maakte de shakuhachi in de jaren 80 populair in de westerse popmuziek. Het instrument was ook ondergebracht in een van de preset knopjes van een synthesizer en in die hoedanigheid maakten uiteenlopende artiesten als Duran Duran, Coil, Echo & The Bunnymen, Tangerine Dream, Dire Straits en Sade er gebruik van.

In tegenstelling tot een blokfluit ontbreekt het ‘blok’ en de luchtstroom die het geluid moet veroorzaken wordt door de bespeler op het labium gericht, waardoor de bespeler meer controle heeft over de klankkleur van de fluit.

Bells esthetiek neemt ons mee op een timbrale reis tussen geluid en toonhoogte, ritmisch uitgedrukt en verwoord door de contouren van de menselijke adem. Verder bespeelt hij ook nog de khene, een mondharmonica die tegenwoordig wordt geassocieerd met de Lao-bevolking van Laos en Isan. Soortgelijke instrumenten dateren uit de bronstijd. Uit de Thaise cultuur haalde hij dan weer de Pi saw.

Zijn twee kompanen, Richard Scott en David Ross, delen een achtergrond in vrije improvisatie en hebben pionierswerk verricht in nieuwe benaderingen van ritme met behulp van zelfontworpen synthesizersystemen. Samen bewegen ze naadloos tussen ritme, (bescheiden) lawaai, dissonantie en melodie in een geest van verwondering en optimisme om originele muziek te produceren die zowel levensbevestigend als opbeurend is.

Misschien net daarom dat zwartgalligaards als wij maar weinig kunnen aanvangen met dit plaatje. Echt storen doet het nooit, maar vrolijk worden we er niet bepaald van. Wat we er wel over kunnen zeggen is dat dit zowat het meest toegankelijke elektro-akoestische/musique concrète album is dat we tot op heden al gehoord hebben. Al dien ik hierbij wel te vermelden dat ik deze genres slechts sporadisch tot mij neem.

Een kosmische reis die verdacht Aziatisch aandoet en voor de toegankelijkheid richting IDM schuifelt. Wanneer je je wel in deze omschrijving kan vinden zal je ongetwijfeld meer plezier beleven aan dit plaatje dan dat wij deden.

Dimi Brands
07/01/2021

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Euphemia Rise presenteert eerste EP.

Farewell To Greatness is de eerste officiële EP van het Belgische project Euphemia Rise. We berichtten reeds dat de man hierachter Wim Lankriet is, zie ook Syrenomelia. De EP is meteen een introductie van de ambitie die Lankriet naar voor wil schuiven: een meer experimentele benadering van alternatieve rock brengen en op die manier, ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Mildreda tekent bij Dependent!

Jan Dewulf is een bezige bij. Zijn gothic rock project Your Life On Hold doet het flink bij cult label Solar Lodge en de Oostendenaar pakt met Mildreda, zowat het eerste electro project van deze veelzijdige muzikant (meneer De Wulf was een jochie van 16 toen hij het uit de ondergrond stampte), binnenkort uit met een album bij, jawel, Dependent. Dependent ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Cover 'Forever Young' kondigt nieuw Blutengel-album aan

De lockdown is geen reden voor Blutengel om het werk neer te leggen. Ze lieten verschillende keren van zich horen, onder meer door een samenwerking met Massive Ego en door het zijproject van meesterbrein Chris Pohl: She Hates Emotions. Dat project wou reeds de voorliefde van Pohl voor de wave uit de jaren 80 uitdrukken, maar nu betuigt ook ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : Dirk Scheuber verlaat Project Pitchfork

Het komt niet helemaal onverwacht. Dirk Scheuber verlaat Project Pitchfork. Hij stond samen met zanger Peter Spilles aan de basis van de groep in 1989 in Hamburg, maar heeft al sinds 2016 een soloproject onder de naam Scheuber. Daar scoort hij op dit moment goed mee, onder meer met de huidige plaat 'Numb'. Bovendien was het duidelijk ...

lees meer...
NIEUWS 01/03/2021 : The Ultimate Dreamers lossen tweede video

Het leek er lang op dat The Ultimate Dreamers een van de vele vergeten new wavegroepen uit de jaren 80 zouden blijven. Ze bestonden van 1986 tot 1990 en onder hun gelederen vonden we onder meer Frédéric Cotton, thans bekend als de organisator van de Fantastique.Nights-concerten en de Club New Wave-fuiven. We hadden er geen idee ...

lees meer...
INTERVIEW : WÜLF7 - We verdienen deze aarde niet en ik ben ervan overtuigd dat we haar verder gaan vernielen.

Wie zijn electro graag compromisloos hard heeft, als een avalanche van harde beats zonder rustpauze en zonder tragere stukken, moet beslist zijn oor lenen aan WÜLF7. Dit duo begon in 2019 en bracht al snel de ep 'The Night Of The Wolves' uit, met een veelbelovende mix van EBM en dark electro die ze 'Dark Electro Body Melancholic' ...

lees meer...
INTERVIEW : EPICA - Epica blijft schitteren: tijd voor ‘Omega’!

Het laatste epos van Epica ligt me nog vers in het geheugen en schuift met de regelmaat van de klok die cd-speler binnen. ‘The Holographic Principle’ weet je wel? Een monumentaal werk. Toch enige vrees: hier kunnen ze nooit niet meer ‘over’. Wat dan? Tot ik wat songs hoorde van hun 8ste studioalbum, ‘Omega’, ...