casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.462 items

   

Twentytwentyone & DIISSC Orchestra
Split LP
Avant-Garde
05/09/2018 : Twentytwentyone & DIISSC Orchestra - Split LP
Music Information Centre Lithuania  Music Information Centre Lithuania
05/09/2018, Xavier Kruth

Orde en chaos. Bestaat muziek niet daarin om orde te scheppen in de chaos van geluiden die op ons afkomt, om herhaling en herkenbaarheid te veroorzaken? Of wordt het pas boeiend als je de luisteraar net weer verrast door hem met onverwachte geluiden, harmonieën en ritmewissels te confronteren?

De makers van deze plaat zoeken de confrontatie tussen orde en chaos bewust op. Ze houden evenveel van mathematica als van toeval. Mathematisch is dat de twee zijdes aan twee verschillende muziekensembles gewijd zijn die elke keer uit vier componisten bestaan en ook vier stukken aanbrengen die elk bijna exact vijf minuten duren. Anderzijds bevinden ze zich in de traditie van de hedendaagse muziek, waarin onder meer met atonaliteit en het incorporeren van toevalsfactoren in de muziek geëxperimenteerd wordt.

Twentytwentyone is een ensemble dat in 2005 in de Litouwse hoofdstad Vilnius opgericht werd. Het viertal werkt hoofdzakelijk met laptops, maar ze gebruiken bij gelegenheid ook andere elektronische of akoestische instrumenten. Hun bijdrage - 'Treatise Trampoline' - is gebaseerd op ‘Treatise’, het belangrijkste werk van de avant garde componist Cornelius Cardew. Cardew heeft met ‘Treatise’ een partituur van 193 bladzijden afgeleverd bestaande uit lijnen, symbolen en geometrische en abstracte vormen die volledige vrijheid geven aan de interpretatie van de uitvoerders. Dit principe wordt door Twentytwentyone nog eens tot zijn uiterste gedreven door elke lid van hun gezelschap een aantal bladzijden uit het werk te laten selecteren en uitvoeren, en deze dan samen te brengen in een collectief nummer dat de nummers van de uitgekozen bladzijden draagt, bijvoorbeeld ‘18, 17, 8, 30, 76’. (Noteer dat ook Sonic Youth zich gewaagd heeft aan dit werk van Cardew op hun plaat ‘SYR4: Goodbye 20th Century’.)

Het is in deze context interessant om erop te wijzen dat Cardew zelf op een bepaald moment brak met de experimentele muziek, die hij als te elitair beschouwde, om meer politiek gemotiveerd werk te maken. De dogmatische maoïst ging zelfs zo ver om zijn voormalige leermeester af te vallen in zijn boek ‘Stockhausen serves imperialism’. Het is één van de paradoxen van de avant garde, die tot doel had om het maken van een nieuwe mens te bevorderen door het maken van nieuwe kunstvormen, maar vaak zaken produceerde die ontoegankelijk waren voor de achtergestelde volksmassa’s die het wilde emanciperen.

DIISSC Orchestra, aan de andere kant (en dan bedoelen we letterlijk de andere kant van de lp), is een kwartet dat opereert met originele Venta-syths uit de Sovjettijd. Daarenboven gebruiken ze graag oude platenspelers, chronometers en andere low-tech apparatuur om hun muziek bij te staan. Het ‘orkest’ bestaat in zekere zin om de muziek van de verschillende leden – of ook van buitenstaanders – te herwerken, en dat is ook exact wat ze op deze plaat doen. Omdat de plaat het tienjarig bestaan van DIISSC Orchestra moet markeren, was het werk van de groep in het afgelopen decennium het basismateriaal.

Deze plaat gaat over de paradox van de extreme doordachtheid en getheoretiseer over muziek en het feit dat je muziek toch nooit volledig kunt beheersen en dat je steeds afhankelijk bent van toevalsfactoren. Uit de uitgebreide toelichting bij de plaat leid ik af dat hij bewust op vinyl uitkomt omdat je met het gekraak van de naald eveneens een toevalsfactor in de muziek incorporeert.

Je kunt natuurlijk zo ver gaan om eender welk geluid op een geluidsdrager te brengen en als muziek voor te stellen, naar analogie met de ready-made van Marcel Duchamp. Uiteindelijk blijf je wel steeds met de vraag geconfronteerd: ‘is het aangenaam om naar te luisteren?’ En die vraag stel ik me nu ook. Bij de eerste beluistering zou mijn antwoord ongetwijfeld ‘neen’ zijn geweest. Maar kijk, ik heb de plaat meermaals beluisterd en heb ook de achtergronden van de projecten opgezocht, en het wordt effectief interessanter als je het concept kent. Zodus kan ik met volle overtuiging mijn eindoordeel vellen, en die luidt: mwa, ja, het is speciaal...

Meer info en luisterfragmenten’

Xavier Kruth
05/09/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : Trouwfe(e)st #3: ART ABSCONs - Met de opbrengst die digitale streams me opleveren kan ik twee flessen bier kopen.

De eerste naam die bekend werd gemaakt voor de derde editie van Trouwfe(e)st was die van het Duitse Art Abscons. Een mysterieuze gemaskerde man wiens muziek we al van in het begin volgen en die ons vorig jaar uitnodigde voor een privé concert in de Duisburgse natuur. Een unieke ervaring waarna ons besluit vast stond om de goede man ...

lees meer...
NIEUWS 24/03/2019 : Dark Entries geeft twee vrijkaarten weg voor Transmissions Festival met She Past Away, Selofan, Palais Ideal en Auger

Een festival die de oorsprong, de geschiedenis en de toekomst van de new wave in de kijker wil zetten... Dergelijk initiatief kan bij Dark Entries alleen maar op instemming rekenen. De naam van het festival is Transmissions, en de eerste editie zal doorgaan op 25 mei 2019. Deze groepen staan op het programma: She Past Away: het Turkse ...

lees meer...
FOTO'S : Red Zebra - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : De Brassers - @ De Lux Herenthout, 23/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : XTORT - Het is niet zo dat we denken de wereld te veranderen, we houden wel graag een spiegel voor.

Xtort is niet enkel een interessante Nederlandse industrialgroep, het is ook de drijvende kracht achter Wave Invasion, een organisatie die verschillende Nederlandse en één Belgische groep verenigt en mogelijkheden biedt om op diverse plaatsen op te treden. Op 29 maart organiseren we een Dark Entries Night in samenwerking met ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...