casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.156 items

   

Twentytwentyone & DIISSC Orchestra
Split LP
Avant-Garde
05/09/2018 : Twentytwentyone & DIISSC Orchestra - Split LP
Music Information Centre Lithuania  Music Information Centre Lithuania
05/09/2018, Xavier Kruth

Orde en chaos. Bestaat muziek niet daarin om orde te scheppen in de chaos van geluiden die op ons afkomt, om herhaling en herkenbaarheid te veroorzaken? Of wordt het pas boeiend als je de luisteraar net weer verrast door hem met onverwachte geluiden, harmonieën en ritmewissels te confronteren?

De makers van deze plaat zoeken de confrontatie tussen orde en chaos bewust op. Ze houden evenveel van mathematica als van toeval. Mathematisch is dat de twee zijdes aan twee verschillende muziekensembles gewijd zijn die elke keer uit vier componisten bestaan en ook vier stukken aanbrengen die elk bijna exact vijf minuten duren. Anderzijds bevinden ze zich in de traditie van de hedendaagse muziek, waarin onder meer met atonaliteit en het incorporeren van toevalsfactoren in de muziek geëxperimenteerd wordt.

Twentytwentyone is een ensemble dat in 2005 in de Litouwse hoofdstad Vilnius opgericht werd. Het viertal werkt hoofdzakelijk met laptops, maar ze gebruiken bij gelegenheid ook andere elektronische of akoestische instrumenten. Hun bijdrage - 'Treatise Trampoline' - is gebaseerd op ‘Treatise’, het belangrijkste werk van de avant garde componist Cornelius Cardew. Cardew heeft met ‘Treatise’ een partituur van 193 bladzijden afgeleverd bestaande uit lijnen, symbolen en geometrische en abstracte vormen die volledige vrijheid geven aan de interpretatie van de uitvoerders. Dit principe wordt door Twentytwentyone nog eens tot zijn uiterste gedreven door elke lid van hun gezelschap een aantal bladzijden uit het werk te laten selecteren en uitvoeren, en deze dan samen te brengen in een collectief nummer dat de nummers van de uitgekozen bladzijden draagt, bijvoorbeeld ‘18, 17, 8, 30, 76’. (Noteer dat ook Sonic Youth zich gewaagd heeft aan dit werk van Cardew op hun plaat ‘SYR4: Goodbye 20th Century’.)

Het is in deze context interessant om erop te wijzen dat Cardew zelf op een bepaald moment brak met de experimentele muziek, die hij als te elitair beschouwde, om meer politiek gemotiveerd werk te maken. De dogmatische maoïst ging zelfs zo ver om zijn voormalige leermeester af te vallen in zijn boek ‘Stockhausen serves imperialism’. Het is één van de paradoxen van de avant garde, die tot doel had om het maken van een nieuwe mens te bevorderen door het maken van nieuwe kunstvormen, maar vaak zaken produceerde die ontoegankelijk waren voor de achtergestelde volksmassa’s die het wilde emanciperen.

DIISSC Orchestra, aan de andere kant (en dan bedoelen we letterlijk de andere kant van de lp), is een kwartet dat opereert met originele Venta-syths uit de Sovjettijd. Daarenboven gebruiken ze graag oude platenspelers, chronometers en andere low-tech apparatuur om hun muziek bij te staan. Het ‘orkest’ bestaat in zekere zin om de muziek van de verschillende leden – of ook van buitenstaanders – te herwerken, en dat is ook exact wat ze op deze plaat doen. Omdat de plaat het tienjarig bestaan van DIISSC Orchestra moet markeren, was het werk van de groep in het afgelopen decennium het basismateriaal.

Deze plaat gaat over de paradox van de extreme doordachtheid en getheoretiseer over muziek en het feit dat je muziek toch nooit volledig kunt beheersen en dat je steeds afhankelijk bent van toevalsfactoren. Uit de uitgebreide toelichting bij de plaat leid ik af dat hij bewust op vinyl uitkomt omdat je met het gekraak van de naald eveneens een toevalsfactor in de muziek incorporeert.

Je kunt natuurlijk zo ver gaan om eender welk geluid op een geluidsdrager te brengen en als muziek voor te stellen, naar analogie met de ready-made van Marcel Duchamp. Uiteindelijk blijf je wel steeds met de vraag geconfronteerd: ‘is het aangenaam om naar te luisteren?’ En die vraag stel ik me nu ook. Bij de eerste beluistering zou mijn antwoord ongetwijfeld ‘neen’ zijn geweest. Maar kijk, ik heb de plaat meermaals beluisterd en heb ook de achtergronden van de projecten opgezocht, en het wordt effectief interessanter als je het concept kent. Zodus kan ik met volle overtuiging mijn eindoordeel vellen, en die luidt: mwa, ja, het is speciaal...

Meer info en luisterfragmenten’

Xavier Kruth
05/09/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
FOTO'S : Theatre of Hate - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : The Kids - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Tv Smith - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 10/11/2018 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 13/11/2018 : Vrijdag Dark Entries Night met La Scaltra (gothic rock)

Op vrijdag 16 november gaat de 25ste Dark Entries Night door in de Gentse Kinky Star. En we breken daarbij de regels. Op de affiche staat uitzonderlijk slechts één groep en dan nog een buitenlandse, terwijl we doorgaans twee Belgische groepen programmeren. Verwacht van ons geen zure oprispingen over het behouden van onze tradities, ...

lees meer...
NIEUWS 13/11/2018 : Goethes Erben stelt uw geduld op de proef met video 'Am Abgrund'

Hebben we u al gezegd dat de laatste plaat van Goethes Erben – ‘Am Abgrund’ – een waar meesterwerkje is, dat in duisternis aansluit bij de trilogie waarmee de groep begin jaren 90 startte? Onze recensent Kurt Ingels werd er zowaar lyrisch van: ‘Aan de afgrond, waarvan? Het hoeft geen betoog dat Oswald Henke op ...

lees meer...
NIEUWS 13/11/2018 : Maak kennis met Abstrackt Black

Maak kennis met Abstrackt Black. Abstrackt Black is het muzikale alter-ego van Sidney Stoffels, met een geluid dat teruggrijpt naar de jaren 80, maar tegelijk ook fris is. Stoffels gaf ons wat uitleg bij zijn project: ‘Bij de naam Abstrackt Black heb ik Abstrackt met opzet verkeerd gespeld, als verwijzing naar het los staan van realiteit ...

lees meer...
INTERVIEW : 40 JAAR THE NAMES - We hebben het geluk dat iedereen nog in leven is, terwijl veel van onze vrienden bij Factory Records gestorven zijn.

40 jaar new wave is ook 40 jaar The Names, de Belgische groep die het tot op Factory Records schopte en hits had met ‘Calcutta’ en ‘Nightshift’. De verjaardag wordt gevierd met een groots jubileumconcert met tal van verrassingen op 24 november in Drogenbos. Zanger Michel Sordinia tilde al een tip van de sluier op voor ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 06/11/2018 : Rammstein European Stadium Tour 2019

Nieuw, Duits en Hard. Dat was het motto van Rammstein, en het sloeg hard aan. De rauwe muziek, maar ook de spectaculaire live-shows met heel wat vuurwerk hebben van Rammstein een extreem populaire stadiongroep gemaakt. Om dat nog eens door uw strot te duwen onderneemt de groep een ware stadiontournee in 2019. Er zijn onder meer concerten gepland ...

lees meer...
NIEUWS 06/11/2018 : Volg het licht van Aeon Sable

Hoera! De nieuwe Aeon Sable is er. Het gothic rock-project van Din-Tah Aeon & Nino Sable. De groep zelf kondigt de plaat aan als één van de meest intense die ze ooit gemaakt hebben, waarin ze ook de grenzen met de metal aftasten. Op één nummer - 'Oh senhor do medo' oftewel Heer van de Angst - zingt Nino ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LENE LOVICH BAND, MORGAN KING, KIRSTEN MORRISON - 40 jaar Lucky Number, B52, 1/10/2018

40 jaar new wave. Aan het indrukwekkende lijstje namen van groepen die in 1978 gevormd zijn – we vermelden slechts The Cure, Bauhaus, DAF, OMD, Siglo XX, De Brassers, The Names, Clock DVA, Dead Kennedy’s, Echo & The Bunnymen en Minny Pops – voegen we graag Lene Lovich toe. De dame – intussen 68 – viert dit ...

lees meer...
INTERVIEW : ENZO KREFT - Ik blijf hopen dat we het tij kunnen keren, maar ik vrees dat de aarde nu al wraak neemt op wat we haar hebben aangedaan.

35 jaar geleden bracht Enzo Kreft twee minimal synth ep's uit. Toen rond 2010 bleek dat er nog steeds interesse was voor zijn werk van toen, besloot hij het project nieuw leven in te blazen. Er volgden nieuwe platen uit in 2016 en 2017. En sinds een klein jaar is Enzo Kreft - dat totnogtoe en zuiver studioproject was - ook op de planken. ...