casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.321 items

   

Twentytwentyone & DIISSC Orchestra
Split LP
Avant-Garde
05/09/2018 : Twentytwentyone & DIISSC Orchestra - Split LP
Music Information Centre Lithuania  Music Information Centre Lithuania
05/09/2018, Xavier Kruth

Orde en chaos. Bestaat muziek niet daarin om orde te scheppen in de chaos van geluiden die op ons afkomt, om herhaling en herkenbaarheid te veroorzaken? Of wordt het pas boeiend als je de luisteraar net weer verrast door hem met onverwachte geluiden, harmonieën en ritmewissels te confronteren?

De makers van deze plaat zoeken de confrontatie tussen orde en chaos bewust op. Ze houden evenveel van mathematica als van toeval. Mathematisch is dat de twee zijdes aan twee verschillende muziekensembles gewijd zijn die elke keer uit vier componisten bestaan en ook vier stukken aanbrengen die elk bijna exact vijf minuten duren. Anderzijds bevinden ze zich in de traditie van de hedendaagse muziek, waarin onder meer met atonaliteit en het incorporeren van toevalsfactoren in de muziek geëxperimenteerd wordt.

Twentytwentyone is een ensemble dat in 2005 in de Litouwse hoofdstad Vilnius opgericht werd. Het viertal werkt hoofdzakelijk met laptops, maar ze gebruiken bij gelegenheid ook andere elektronische of akoestische instrumenten. Hun bijdrage - 'Treatise Trampoline' - is gebaseerd op ‘Treatise’, het belangrijkste werk van de avant garde componist Cornelius Cardew. Cardew heeft met ‘Treatise’ een partituur van 193 bladzijden afgeleverd bestaande uit lijnen, symbolen en geometrische en abstracte vormen die volledige vrijheid geven aan de interpretatie van de uitvoerders. Dit principe wordt door Twentytwentyone nog eens tot zijn uiterste gedreven door elke lid van hun gezelschap een aantal bladzijden uit het werk te laten selecteren en uitvoeren, en deze dan samen te brengen in een collectief nummer dat de nummers van de uitgekozen bladzijden draagt, bijvoorbeeld ‘18, 17, 8, 30, 76’. (Noteer dat ook Sonic Youth zich gewaagd heeft aan dit werk van Cardew op hun plaat ‘SYR4: Goodbye 20th Century’.)

Het is in deze context interessant om erop te wijzen dat Cardew zelf op een bepaald moment brak met de experimentele muziek, die hij als te elitair beschouwde, om meer politiek gemotiveerd werk te maken. De dogmatische maoïst ging zelfs zo ver om zijn voormalige leermeester af te vallen in zijn boek ‘Stockhausen serves imperialism’. Het is één van de paradoxen van de avant garde, die tot doel had om het maken van een nieuwe mens te bevorderen door het maken van nieuwe kunstvormen, maar vaak zaken produceerde die ontoegankelijk waren voor de achtergestelde volksmassa’s die het wilde emanciperen.

DIISSC Orchestra, aan de andere kant (en dan bedoelen we letterlijk de andere kant van de lp), is een kwartet dat opereert met originele Venta-syths uit de Sovjettijd. Daarenboven gebruiken ze graag oude platenspelers, chronometers en andere low-tech apparatuur om hun muziek bij te staan. Het ‘orkest’ bestaat in zekere zin om de muziek van de verschillende leden – of ook van buitenstaanders – te herwerken, en dat is ook exact wat ze op deze plaat doen. Omdat de plaat het tienjarig bestaan van DIISSC Orchestra moet markeren, was het werk van de groep in het afgelopen decennium het basismateriaal.

Deze plaat gaat over de paradox van de extreme doordachtheid en getheoretiseer over muziek en het feit dat je muziek toch nooit volledig kunt beheersen en dat je steeds afhankelijk bent van toevalsfactoren. Uit de uitgebreide toelichting bij de plaat leid ik af dat hij bewust op vinyl uitkomt omdat je met het gekraak van de naald eveneens een toevalsfactor in de muziek incorporeert.

Je kunt natuurlijk zo ver gaan om eender welk geluid op een geluidsdrager te brengen en als muziek voor te stellen, naar analogie met de ready-made van Marcel Duchamp. Uiteindelijk blijf je wel steeds met de vraag geconfronteerd: ‘is het aangenaam om naar te luisteren?’ En die vraag stel ik me nu ook. Bij de eerste beluistering zou mijn antwoord ongetwijfeld ‘neen’ zijn geweest. Maar kijk, ik heb de plaat meermaals beluisterd en heb ook de achtergronden van de projecten opgezocht, en het wordt effectief interessanter als je het concept kent. Zodus kan ik met volle overtuiging mijn eindoordeel vellen, en die luidt: mwa, ja, het is speciaal...

Meer info en luisterfragmenten’

Xavier Kruth
05/09/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/01/2019 : Downhill XIII New Years Edition

Het is die periode van het jaar dat je hier en daar wordt uitgenodigd voor een nieuwjaarsreceptie. Doorgaans staan we daar niet zo voor te springen. Gelukkig zijn er uitzonderingen, want eentje waar we echt naar uit kijken is de New Years Edition van Downhill. Alwaar je de benaming receptie mag vervangen door een feest waarin je jezelf ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Modern Bön III: Phurpa / The Nent / Skrei, (15/01/2019, Magasin4, Brussel) - Hopend op genezing in Magasin4, een veilige haven voor ons zwijnen op zoek naar parels.

Mijn vrouw en ik hebben klaarblijkelijk iets met rituelen. Getuige ons huwelijk dat bestond uit een openlucht ritueel, met live optreden van Kinderen Van Moeder Aarde. Dezelfde band die optrad exact 4 jaar geleden op onze eigenste Dark Entries Night alwaar de vonk tussen ons ontstaan is. Ook voor de viering van ons vierjarig samenzijn konden ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2019 : Achtste single op rij voor The Arch: 'Tangled Stones'

The Arch volhardt in de boosheid. 12 singles op rij ging de groep uitgeven, die dan na afloop een nieuwe plaat moeten vormen. Het concept dwingt de groep om steeds weer te scoren, want met deze werkmethode kunnen de heren zich geen zwak nummer veroorloven. Uiterst ambitieus dus, misschien zelfs te ambitieus. Het oorspronkelijke doel om maandelijks ...

lees meer...
NIEUWS 15/01/2019 : Concerttip: Dear Deer in Kinky Star

Sabatel is een bezig bijtje in de Franse deathrockgemeenschap. Vorige week kon u haar nog aan het werk zien in het voorprogramma van het sublieme Fangs On Fur in Brussel, met haar minimalistische batcaveband Cheshire Cat (The Bouncing). Enkel bas, tribale drums en gestoorde zang. Met haar partner Frederico Lovino – en dat is dan weer ...

lees meer...
INTERVIEW : MILITIA - Ambiorix verdween in de mist van de geschiedenis, maar hij zal voor de muzikanten van Militia nooit vergeten worden.

De anarchistische industialgroep Militia brengt een cd uit over de geschiedenis van Ambiorix, de Gallische leider die het opnam tegen Julius Caesar toen hij Gallië veroverde. De ideale gelegenheid om heel te geschiedenis nog eens te overlopen. Militia stuurde ons achtergrond bij hun nieuwe werk en bij de verschillende nummers op de cd. Voorgeschiedenis Toen ...

lees meer...
NIEUWS 14/01/2019 : Darkest Night 2019 in Retie

Energiebesparende maatregelen in Retie. Of toch niet. Feit is wel dat de organisatie van Dark Balloon helemaal klaar is voor de Darkest Night 2019. Het licht zal dan wel uit gaan, het stroomverbruik zal stijgen. Omdat het ondertussen een jaarlijks wederkerend gegeven is dat Dark Balloon er in slaagt om een affiche samen te stellen met ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : The Hu - Nieuwe Mongoolse internet sensatie combineert metal met traditionele folk en keelzang

De nieuwe muzikale internet sensatie heet The Hu, ze komen uit Mongolië en ze spelen heavy metal met traditionele folk instrumenten en keelzang. 'Hu' is een Mongools woord dat evenveel betekent als mens. The Hu zijn dus eigenlijk zo een beetje de Mongoolse versie van De Mens. The Hu creëerden hun eigen unieke genre dat ...

lees meer...
FOTO'S : La Muerte - @ AB Brussel 12-01-2019 door Luc Luyten

lees meer...
NIEUWS 08/01/2019 : Katharsis ... en Pagan Folk Songs

Mantus brengt bijna al twintig jaren lang op regelmatige basis een album uit. In 2017 verscheen het gesmaakte ‘Staub & Asche’ met een zusteralbum. Nog geen jaar later, laat kopman Martin Schindler weer van zich horen. Alhoewel Schindler steeds wel een kwaliteitsvol album aflevert, is het vaak toch net altijd iets een beetje ...

lees meer...
INTERVIEW : GOETHES ERBEN - Vreemd genoeg zijn diegenen die het luidst jammeren niet diegenen die verdrinken tijdens hun vlucht.

In 2014 doorbrak Goethes Erben het jarenlange stilzwijgen waarin de theatrale avant-garde groep zich sinds 2006 omhuld had, toen de groep voor onbepaalde tijd op pauze ging. Er volgden optredens en een muziektheater, maar met ‘Am Abgrund’ is er ook de eerste studioplaat in 12 jaar. ‘Te lang gezwegen’, zegt de plaat. ...

lees meer...
FOTO'S : Star Industry - @ EGW-Rock Gent, 23-12-2008 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : DaGeist - @ EGW-Rock Gent, 23-12-2008 door Luc Luyten