|
|||||||||||||
Het lijkt een eeuwigheid geleden dat ik deze naam nog zag opduiken, maar schijn bedriegt want het Amerikaanse Tribes Of Medusa zijn eigenlijk nooit echt weggeweest. We zijn ze dus gewoon een beetje uit het oog verloren zo blijkt, en dit ondanks de toch wel zeer in het oog springende naam die we van in den beginne zeer krachtig vonden. Tribes Of Medusa heeft kennelijk iets met het personage Lilith, want een paar jaar geleden coverden ze nog het gelijknamige nummer van Sixth Comm (u weet wel, het project van Patrick Legas nadat deze het voor bekeken hield bij Death In June). Lilith blijft, net zoals Medusa, immer tot de verbeelding spreken, dus aan inspiratie geen gebrek. Lilith Enshrined is feitelijk een mini-album geworden bestaande uit 1 nummer van een halfuur. Thomas Zmuda (de man achter Tribes Of Medusa) besloot om de mythe achter de duistere godin te verkennen en hiervan een sonische weergave te maken. De legende van Lilith is van alle tijden, en hoewel haar precieze voorstelling verschilde werd ze globaal geassocieerd met het kwaad, ziekte, de nacht, het verleiden van mannen en kindermoord. In de joodse folklore werd haar rol de verpersoonlijking van de angst voor buitenechtelijke aantrekking en seks, en het prematuur overlijden van kinderen. De figuur van Lilith vond zijn oorsprong in de joodse mythologie, waar ze een vrouwelijk demonische figuur is, mogelijk gebaseerd op een demonisch wezen in de Mesopotamische mythologie. Ze werd voor het eerst vermeld in de Babylonische Talmoed in de 3e-5é eeuw, en ontwikkelde zich in middeleeuwse joodse literatuur tot Eva’s voorganger als eerste vrouw van Adam. Nog steeds geloven mensen in deze demon: zo worden amuletten ter bescherming van kinderen nog steeds gebruikt in Israël. De feministen zagen in Lilith dan weer het voorbeeld van de vrijgevochten vrouw die niet zwichtte voor tradities en vrouwenonderdrukking. Maar laat het bovenal duidelijk zijn dat Lilith, net als Medusa, geen katje is om zonder handschoenen aan te pakken, wat deze release ook meteen leert. De invloed van het weelderige Scandinavische neoklassieke dark ambient en martial industrial geluid dat zeer belangrijk was voor de oprichting van Tribes Of Medusa is tien jaar na datum nog wel aanwezig, maar drukt minder zijn alomtegenwoordige stempel. Een figuur als Lilith leent zich uitstekend voor een Cold Meat benadering, maar in plaats daarvan gaat Tribes Of Medusa voor een meer aardgebonden benadering. Verwacht je dan ook eerder aan diepdonkere drones, aangeslagen gitaren en huiveringwekkende keelkreten in plaats van pompeuze bombast. Een aanpak die Lilith absoluut geen oneer aandoet, en eigenlijk zijn we blij dat er niet voor een clichématige aanpak gekozen wordt. Doorheen deze muur van kakofonisch industrieel gitaarlawaai klinkt elke aanslag als een door merg en been snijdende kreet van deze gevaarlijke dame die ons duidelijk maakt dat zij het oorspronkelijke vrouwelijke archetype is. Verleidelijk maar absoluut niet zonder gevaren, en zo komen Lilith en Medusa ook in ons eindoordeel netjes samen.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Inner Vision Laboratory - Continuum
Chasms - The Mirage
m1nk - em one en kay
Alina Kalancea - The 5th Apple
Bushman’s Revenge - Et Hån Mot Overklassen
Jörg Piringer - Darkvoice
Different State - Enormous Components Of Motor Unit vol. 1
Escape From Warsaw/Santa Maria & Karol Su/Ka - Materia/Czas Snu
Cervello Elettronico - TOP DED CTR
Tralala Blip - Eat My Codes If Your Light Falls (vinyl)
Andere besprekingen van TRIBES OF MEDUSA
Tribes Of Medusa - Shadow Season
Tribes Of Medusa - Venus Enslaved