casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.718 items

   

:Traum'er Leben:
Endzeit
Alternative Rock - Dark Folk / Apocalyptic Folk - Dark Wave - Gothic
17/03/2020 : :Traum'er Leben: - Endzeit
Kokopelli Records Musikverlag  Kokopelli Records Musikverlag
17/03/2020, Dimi Brands

Het Duitse Traum’er Leben is het voorbeeld van een groep die ondanks de tegenslagen niet bij de pakken blijft zitten. Hoe negatieve ervaringen om te zetten in positieve, en dit zonder neerhangende schouders en steeds met een glimlach die lijkt te willen zeggen: “Ach, het kon allemaal nog erger.”

Bij aanvang (2004) was Traum’er Leben een heuse band, maar door de jaren heen werd er serieus gesnoeid in het personeelsbestand, waardoor de vaste kern tegenwoordig, 15 jaar later, enkel nog bestaat uit het Hannoverse koppel Jay en Bia. Live krijgen ze nog wel ondersteuning van een bassist en drummer, maar hun nieuwste album Endzeit speelde het duo helemaal zelf in.

Maar laat ons eens even focussen op die tegenslagen waar we het over hadden: in 2017 hadden Jay en Bia na een stilte van een viertal jaar zodanig veel materiaal bij elkaar geschreven dat ze ineens twee albums (Winterstarre I & II) op de markt uit wilden brengen. De groep die eerder platen uitbracht bij gerespecteerde labels als Lichterklang en Steinklang (Heimatfolk, één van de Steinklang-vertakkingen) vond in deze tijden van een teruglopende cd-verkoop echter geen gehoor en zag zich genoodzaakt zelf een label op te starten om het materiaal alsnog op de markt te brengen. Alsof die goed gevulde dubbelaar nog niet voldoende was, was er op hetzelfde moment ook nog de coverplaat Days & Nights Of Love And Hate. Akkoord, dat kan je nog zien als een tussendoortje, feit was dat Traum’er Leben de draad duidelijk terug had opgepikt en er helemaal klaar voor was. Niet veel later gingen Jay en Bia met hun mobilhome naar Italië, doch ook hier sloeg het noodlot toe toen bleek dat hun broodnodige voertuig gestolen werd door Roma zigeuners. Een geluk bij een ongeluk was dat ze om recreatieve doeleinden op reis waren en dus niet op tournee. Hun instrumenten waren ze zo niet kwijt, maar wel een hele hoop merchandise die ze in het voertuig stockeerden plus daarenboven een serieuze som die niet gedekt werd door de verzekering. Maar ook hier maakte men van de nood een deugd en nam men de EP Romae op. De opbrengsten hiervan zouden een duwtje in de rug betekenen omdat ze noodgedwongen een nieuwe camper moesten kopen. Het koppel kon op heel wat steun rekenen binnen de vertrouwde neofolkomgeving en nam met Romae misschien wel zijn beste werk tot op datum op. Niet enkel omwille van het muzikale, maar ook omdat ik dit sympathieke koppel persoonlijk een warm hart toedraag gaf ik hen met heel veel plezier een plaatsje op de affiche van ons eigenste Trouwfest. Het moment van de soundcheck zal me altijd bijbleven en dan vooral de stem van Bia. Op plaat had deze me nog nooit teleurgesteld, maar nu in een verder lege zaal en zonder verdere begeleiding maar volledig versterkt nagelde haar even prachtige als krachtige stem me zowaar vast tegen de vloer. Niet zo handig wanneer je volop een festival aan het organiseren bent en je handen en voeten te kort komt... Maar dit moment van muzikaal genot was het meer dan waard.

Wat betreft woorden van lof aan het adres van Bia en meer bepaald haar stemgeluid kunnen we nog wel een tijdje voortzetten, maar dat zou oneerlijk zijn tegenover haar levenspartner Jay.

Want laat nu net een van de sterke punten van Traum’er Leben de harmonische samenzang tussen hen beiden. Daar waar Jay’s stem minder buigzaam is zorgt hij er op zijn beurt wel voor dat vrouwlief de ruimte krijgt om de nodige bochten zonder brokken te nemen.

Twee jaar later is de Endzeit aangebroken. Gelukkig moeten we dit niet letterlijk nemen (althans niet wat Traum'er Leben betreft), integendeel, het staat voor wederom een flink gevuld album dat moeiteloos een dik uur weet te vullen. Productief zoals we ze de laatste tijd kennen, werd tegelijkertijd een idem getitelde EP uitgebracht (die echter enkel verkrijgbaar is als extra bij de speciale editie van Endzeit).

De titel strookt haast met hoe we deze twee positivo’s kennen, maar thematisch past het natuurlijk wel in het nihilistische neofolk plaatje.

Muzikaal zet men echter een stapje verder dan de streng geijkte genrepaden, en misschien is dat wel wat het genre nodig heeft wil het blijven overleven. Stilstand is immers nog steeds gelijk aan achteruitgang. We moesten bij de eerste luisterbeurt van Endzeit dan ook bijna onmiddellijk terugdenken aan de coverplaat Days & Nights Of Love And Hate. Ook hier kan je reeds een soortgelijke verbreding binnen het genre horen die zich ook vertaalde in de aldaar uitgekozen nummers die gingen van neofolk klassiekers als Death In June, Ordo Rosarius Equilibrio en Dernière Volonté tot minder voor de hand liggende invloeden als The Stone Roses, The House Of Love en Echo West.

Omdat mensen over het algemeen, en muziekliefhebbers in het bijzonder, gewoontediertjes zijn zal Traum’er Leben immer in het neofolk hoekje geduwd worden, maar Endzeit bewijst dat ze net zo makkelijk liefhebbers van darkwave en gothic kan aanspreken. Zolang het maar geen hipsters zijn en je met de juiste bedoelingen naar hen luistert, want anders lusten ze je rauw. Althans, dat maken wij op uit het ironische ‘The Hipper They Are’. U die met goede smaak gezegend is en dus de juiste intentie heeft om uw oor aan Traum’er Leben te lenen, hoeft dus niets te vrezen.

Strijdvaardig worden de poorten geopend met ‘Noch Brennt das Feuer’, waar in het refrein men nogmaals benadrukt nooit bij de pakken te blijven zitten: “Doch noch brennt das Feuer in meiner Brust. Solang ich lebe, solang ich spüren kann. Und so klar ist der reinste Blick in die Tiefen der Vergangenheit.

Een van de eerste zinnen in dezelfde song luidt “Das Blau der alten Tage ist vorbei.” doch zit evenwel netjes verpakt in een muzikaal pakje dat doet terugdenken aan een geüpdatete versie van het typische gitaargeluid van eind jaren 80/begin jaren 90. Een soortement retrofeel die geen enkel moment geforceerd aanvoelt en verder gaat dan enkel nostalgisch terugblikken. Of hoe je neofolk ook genietbaar kan maken voor fans van pakweg The House Of Love.

Der Blutharsch wist (toen we ze nog genietbaar vonden, anno 2003) reeds dat “time thee enemy” was. Ook bij Traum’er Leben zijn ze deze mening aangedaan (‘Time’), de titel Endzeit is er dus niet zomaar.

Bia krijgt haar eerste moment de gloire tijdens het melancholische ‘Das Abendland’. Je kan het zien als een mooie ode aan ons Europese continent (want zoals u weet is het Avondland hiervoor een benaming), al kan de droefgeestige toon ook insinueren dat Oswald Spengler in zijn roman De Ondergang Van Het Avondland uit 1917 spijkers met koppen sloeg. In hetzelfde straatje vinden we een song als ‘Der Letzte Regen’ terug.

Aan de dappere krijgers van Traum’er Leben zal het alvast niet liggen, want opgeladen door weldadige zonnestralen (‘Der Glanz der Sonne’) is opgeven geen optie. ‘Germania’, over iemand die het mooie van zijn land na vroegere verwaarlozing uiteindelijk ziet, kan ook tellen.

‘Schwarzer Herbst’, het is de naam van een neofolk festival in het Duitse Löbau alwaar Traum’er Leben vorig jaar op de affiche stond. Het festival heeft met dit samen met Stein leden Jule en Nic gebrachte lied meteen zijn eigen hymne beet.

De laatste zin op Endzeit luidt “...Are we lost?” Van begin tot eind pessimisme zou de diagonale luisteraar samenvattend besluiten, maar wie het totaalplaatje ziet merkt hiertussen een ongekende strijdvaardigheid en standvastigheid om hier het hoofd aan te bieden. Precies zoals we Traum’er Leben kennen! Voor wie dit nog steeds niet duidelijk is, is er nog de korte titelloze afsluiter alwaar een grunter (of is het Jay zelf, na een sigaar te veel) die “Lass die Sonne in dein Herz” brult.

De zon in uw hart, en Endzeit in uw huis, laat ons dat afspreken.

Traum'er Leben

Dimi Brands
17/03/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 06/04/2021 : La Merde lost eerste teaser voor nieuwe album La Vie en Noir.

In Gent worden terug de degens gekruist... wie een beetje op de hoogte is van groepen en de symbolen die ze gebruiken weet dat we het dan hebben over La Merde, het duo dat er aardig in slaagt om de neofolk-vlam in eigen land brandende te houden. Dit resulteerde reeds in 3 zeer goed ontvangen cassettes die ze in eigen beheer uitbrachten. ...

lees meer...
NIEUWS 01/04/2021 : Corona treft Leichtmatrose ...

Andreas Stitz, de anders zo energierijke zanger van het Duitse folk/chanson gezelschap Leichtmatrose heeft zijn gevecht met corona goed doorstaan. Dat het een diepe indruk op hem heeft nagelaten, bewijst deze videoboodschap . Hier bij Dark Entries wensen we hem alvast een verder spoedig herstel toe. Leichtmatrose

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Digitale rereleases voor cult act Ghosting

Bij Dark Dimensions verschijnen twee cult albums opnieuw: “Romantic Death”(1993) en “Lips Like Red”(1995) van de Duitse gothic cult formatie Ghosting. Ghosting was een groep rond frontman Sascha Tayefeh die in 1989 te Koblenz werd opgericht. Ook bij ons surfte de groep mee op de hernieuwde belangstelling in het gothic ...

lees meer...
NIEUWS 29/03/2021 : Nieuwe digitale ep voor You Life On Hold

Your Life On Hold verwacht een hete zomer maar wil tot het zover is het vuur brandende houden. Dat doen John Wolf en de zijnen met een nieuwe digitale ep "Imprisoned" die komende vrijdag, 2 april, op alle gangbare digitale platformen staat te verschijnen. 1 April was een beetje lullig geweest, vandaar. Op de ep “Imprisoned” ...

lees meer...
NIEUWS 25/03/2021 : Gönül Yarası: Liana met pijn in het hart.

Liana, oftewel de samensmelting tussen de zussen Lia en Lena wisten met hun vorige singles het hart van Dark Entries reeds te beroeren. Met hun Turks/Armeense roots die ze niet schromen om in hun elektronische, dromerige muziek te verwerken, mikken ze met hun nieuwste single weer, en deze keer ook vrij letterlijk, richting de hartstreek. ‘Gönül ...

lees meer...
INTERVIEW : THE IMAGINARY SUITCASE - Het grootste deel van mijn leven heb ik me gedragen zoals ik dacht dat ze wilden dat ik me gedroeg. En dat is oplichterij.

The Imaginary Suitcase – het soloproject van Laurent Leemans – heeft weer een nieuw epos uitgebracht: ‘The gods gave you victory today only to make your final defeat more bitter’. Dat is een hele mond vol en ook een heel pessimistisch citaat (van een Romeinse veldheer na een verloren veldslag tegen de Kelten), twee ...