casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.555 items

   

Todor Todoroff
Univers Parallèles
Electroacoustic - Experimental
19/01/2020 : Todor Todoroff - Univers Parallèles
Empreintes DIGITALes  Empreintes DIGITALes
19/01/2020, Dimi Brands

Toen onlangs bekend werd gemaakt dat we afstevenen op een beleid waarin de subsidies voor cultuur danig teruggeschroefd worden, schreeuwden cultuurmakers van alle slag (terecht!) moord en brand.

Wanneer we de (uitgebreide, 6 pagina’s tellende!) perstekst die we bij Todor Todoroffs overzichtscompilatie Univers Parallèles doornemen, zijn we vrij zeker dat het nieuws hem ook niet onberoerd gelaten heeft.

Voor vele van zijn werken kreeg deze telecommunicatie-ingenieur/gespecialiseerde computermuzikant immers een financieel duwtje in de rug of schreef hij werken in opdracht van diverse instanties.

Todoroff was gedurende vijf jaar hoofd van de Computer Music Research aan de Polytechnische Faculteit in Bergen en is mede-oprichter en verantwoordelijke van FeBeMe (Belgische Federatie van Elektro-akoestische muziek), alsook van de ARTeM studio in Brussel (Art, recherche, technologie et musique) alwaar hij zijn werken vereeuwigd.

De muziek die hij zelf componeert kronkelt zich een weg doorheen het brede culturele veld, gaande van concerten, film, video, dans, theater en geluidsinstallaties.

Univers Parallèles is met zijn 6 (uiteenlopende) stukken, elk uit een andere periode (2008, 2003, 2001, 1991, 1993 en 2015) een perfecte eerste kennismaking met deze misschien niet zo heel bekende maar in zijn vak toch wel grote Belg.

In zijn elektro-akoestische muziek toont hij een speciale interesse voor multifonie en ruimtelijke ordening van geluid, maar ook voor het onderzoek naar nieuwe vormen van geluidstransformatie.

Wie het arty farty gehalte in zijn muziek liefst zo laag mogelijk wil houden, laat deze artiest dan ook maar beter voor wat hij is. De moedige volharders zullen met mij toegeven dat op deze cultureel zeer verantwoorde compilatie best wel wat boeiends te rapen valt.

Wanneer zo’n release gepaard gaat met zo’n zeer uitgebreide uitleg zoals hier het geval is, dan is het ook vaak het geval dat de werken vooral dankzij deze informatie gaan boeien. Vergelijk het voor mijn part met (hedendaagse) kunst: zonder uitleg van de kunstenaar of gids ligt de achterliggende beweegreden vaak mijlenver van je intuïtie. Maar is dat ook niet net de bedoeling van kunst? Het is alleszins een mooie eigenschap dat het de mens aanzet tot het zelf vormen van associaties, gevoelens en esthetiek.

U kan dus luisteren met de verhalen achter de stukken van Univers Parallèles in uw achterhoofd (na enig opzoekwerk zal u deze wel terugvinden op het web) of alles als op een onbeschreven blad laten binnenkomen en er u eigen invulling aan geven. Aan u de keuze.

Wenst u toch wat meer info, alvorens uw zuurverdiende centjes als uw eigenste vorm van subsidie hieraan te spenderen, lees dan vooral verder.

We lieten de term arty farty reeds vallen, een begrip dat sommigen met ons zullen delen wanneer ze weten dat het hier gaat over het functioneel inkleuren van stiltes (‘Dédales’), het gebruik van architectuur maar met de focus op individuen die zich bewegen doorheen deze sites (schuren tegen een oppervlakte, wrijven, strelen, met voorwerpen gooien,...) (‘Matières’), geluiden van een vuur die zich in alle variante transformaties ontvouwen (‘Solo Feu’), een onderzoek naar het thema van Eros en Thanatos waarbij het geluid van water en golven en fragmenten uit gedichten van Baudelaire aan elkaar gekoppeld worden (‘Obsession’), een virtueel pendulum gesimuleerd op een computer door een gedempte harmonische oscillator die zones kruist waarvan de grenzen interactief gedefinieerd zijn door de gebruiker (‘Rupture d’équilibre’).

Ongelofelijk boeiend (en dat staat niet altijd gelijk aan een ‘gemakkelijke’ luisterervaring) maar wat ons betreft is het beste tot op het laatste gehouden. Het afsluitende ‘Requiem For A City’ is een ode aan alle slachtoffers van blind geweld, hun nabestaanden en vrienden. Het uitgangspunt zijn de terroristische aanslagen in de Parijse Bataclan (13 november 2015) en in de Brussel (22 maart 2016).

Todoroff schrijft zo een herinnering voor ene zekere Mélanie, een jonge violiste die het leven liet in de Brusselse metro. Todoroff uit zo een roep om in opstand te komen, maar schrijft net zo zeer een eerbetoon aan alle slachtoffers die veel te weinig aandacht kregen in de mediahype die na de aanvallen in gang schoot. De beproeving die de slachtoffers in de Bataclan ondergingen vormt de insteek van dit werk: Todoroff verplaatst zich in degenen die het bloedbad overleefden, en roept het gevoel van eindeloos wachten op. Hoewel Parijs voor hem dus duidelijk de trigger tot het maken van dit stuk was, besloot hij om de stadsnaam niet te vermelden in de titel, aangezien er tal van andere steden waren die met hetzelfde ideologische fanatisme in aanraking kwamen en ten prooi vielen aan deze barbaarse praktijken. Het stuk zou in november 2015 in Brussel in première gaan, maar werd uit angst voor terroristische aanslagen geannuleerd door de lokale autoriteiten.

Gelukkig vond het zijn weg naar deze compilatie, want dit indrukwekkende werk is wat ons betreft alleen al de moeite van de aanschaf waard. Ben je verder niet afkerig van een wandeling door een geluidsmuseum dan kan je dit met een gerust hart subsidiëren. Vergeet de gids niet!

Todor Todoroff

Dimi Brands
19/01/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Manifest van Mantus

In 1997 zag Mantus het levenslicht ergens in Keulen. Twee jaar geleden verscheen het dubbelalbum ‘“Katharsis” / “Pagan Folk Songs. Om dit jaar goed in te zetten heeft Martin Schindler een nieuw album in petto, dat binnen enkele weken verschijnt. ‘Manifest’ staat terug bol van donkere landschappen, gekaderd ...

lees meer...
NIEUWS 13/01/2021 : Sirenia al 20 jaar springlevend!

Het zit nog fris in mijn geheugen. Al een eeuwigheid geleden, verscheen het cultalbum ‘At Sixes and Sevens’ (2001) van Sirenia, de goth metalband rond Morten Veland. Dit nadat hij de band Tristania noodgedwongen diende te verlaten. Nu kondigt dit Frans-Noorse gezelschap hun tiende studioalbum, met de inspirerende titel ‘Riddles, ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 11/01/2021 : Gary Numan lost eerste single uit nieuwe plaat 'Intruder'

Hij gaat intussen al 42 jaar mee. In zijn begindagen was hij een pionier van de elektronische muziek met Tbeway Army en daarna solo. Hij scoorde hits met 'Cars', 'Are 'Friends Electric' en vele andere pientere popsongs. Halverwege de jaren 90 gaf hij zijn werk een nieuwe draai door de industrial-tour. Hij gaf op zijn oude ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Death in Rome schrijft hymne bij bestorming van het Capitool

'Het is niet de job van een artiest om politieke statements te maken. Het beste wat we kunnen doen is een soundtrack aanbieden over historische gebeurtenissen.' Aan het woord is Death in Rome, en het historisch evenement dat ze in de verf willen zetten is uiteraard de bestorming van het Capitool twee dagen geleden. Dit doen ze met ...

lees meer...
NIEUWS 08/01/2021 : Hedera helix maakt het weer heel abstract

Wij zijn grote fans van Hedera helix, het gestoorde intellectroproject van Oscar Valerius Kandinsky en Maestro Virgule. We hebben al lang niets meer van hen gehoord, maar in 2016 maakten ze indruk met 'Pastiche', een plaat vol dolgedraaide Nederlandstalige elektronische brouwsels die je vooral in verwarring willen brengen. Nu brengen ...

lees meer...
INTERVIEW : LUC WAEGEMAN - Passie en bezieling, daar draait het om.

De verrassende (en toch ook weer niet) nummer 1 in mijn eindejaarslijstje: de Limburgers van Kregel! Een interview met hen kon je hier reeds lezen, daarom leek het ons het ideale moment om eens een babbeltje te slaan met hun werkgever. Wagonmaniac Music bracht namelijk naast de 4 Kregel EP’s nog tal van sterk materiaal uit, en dit in ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Goethes Erben - Online uitzending NCN Special in lockdown

Een online concert van Goethes Erben, en dat terwijl er in Duitsland een strenge lockdown aan de gang is? Neen, dat is het niet. Het concert dat op zaterdag 26 december werd uitgezonden, was eigenlijk al eerder opgenomen, met name op 4 september, toen Goethes Erben optrad op het NCN festival in de buurt van Leipzig. Het gaat om een concert ...