casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.402 items

   

Todor Todoroff
Univers Parallèles
Electroacoustic - Experimental
19/01/2020 : Todor Todoroff - Univers Parallèles
Empreintes DIGITALes  Empreintes DIGITALes
19/01/2020, Dimi Brands

Toen onlangs bekend werd gemaakt dat we afstevenen op een beleid waarin de subsidies voor cultuur danig teruggeschroefd worden, schreeuwden cultuurmakers van alle slag (terecht!) moord en brand.

Wanneer we de (uitgebreide, 6 pagina’s tellende!) perstekst die we bij Todor Todoroffs overzichtscompilatie Univers Parallèles doornemen, zijn we vrij zeker dat het nieuws hem ook niet onberoerd gelaten heeft.

Voor vele van zijn werken kreeg deze telecommunicatie-ingenieur/gespecialiseerde computermuzikant immers een financieel duwtje in de rug of schreef hij werken in opdracht van diverse instanties.

Todoroff was gedurende vijf jaar hoofd van de Computer Music Research aan de Polytechnische Faculteit in Bergen en is mede-oprichter en verantwoordelijke van FeBeMe (Belgische Federatie van Elektro-akoestische muziek), alsook van de ARTeM studio in Brussel (Art, recherche, technologie et musique) alwaar hij zijn werken vereeuwigd.

De muziek die hij zelf componeert kronkelt zich een weg doorheen het brede culturele veld, gaande van concerten, film, video, dans, theater en geluidsinstallaties.

Univers Parallèles is met zijn 6 (uiteenlopende) stukken, elk uit een andere periode (2008, 2003, 2001, 1991, 1993 en 2015) een perfecte eerste kennismaking met deze misschien niet zo heel bekende maar in zijn vak toch wel grote Belg.

In zijn elektro-akoestische muziek toont hij een speciale interesse voor multifonie en ruimtelijke ordening van geluid, maar ook voor het onderzoek naar nieuwe vormen van geluidstransformatie.

Wie het arty farty gehalte in zijn muziek liefst zo laag mogelijk wil houden, laat deze artiest dan ook maar beter voor wat hij is. De moedige volharders zullen met mij toegeven dat op deze cultureel zeer verantwoorde compilatie best wel wat boeiends te rapen valt.

Wanneer zo’n release gepaard gaat met zo’n zeer uitgebreide uitleg zoals hier het geval is, dan is het ook vaak het geval dat de werken vooral dankzij deze informatie gaan boeien. Vergelijk het voor mijn part met (hedendaagse) kunst: zonder uitleg van de kunstenaar of gids ligt de achterliggende beweegreden vaak mijlenver van je intuïtie. Maar is dat ook niet net de bedoeling van kunst? Het is alleszins een mooie eigenschap dat het de mens aanzet tot het zelf vormen van associaties, gevoelens en esthetiek.

U kan dus luisteren met de verhalen achter de stukken van Univers Parallèles in uw achterhoofd (na enig opzoekwerk zal u deze wel terugvinden op het web) of alles als op een onbeschreven blad laten binnenkomen en er u eigen invulling aan geven. Aan u de keuze.

Wenst u toch wat meer info, alvorens uw zuurverdiende centjes als uw eigenste vorm van subsidie hieraan te spenderen, lees dan vooral verder.

We lieten de term arty farty reeds vallen, een begrip dat sommigen met ons zullen delen wanneer ze weten dat het hier gaat over het functioneel inkleuren van stiltes (‘Dédales’), het gebruik van architectuur maar met de focus op individuen die zich bewegen doorheen deze sites (schuren tegen een oppervlakte, wrijven, strelen, met voorwerpen gooien,...) (‘Matières’), geluiden van een vuur die zich in alle variante transformaties ontvouwen (‘Solo Feu’), een onderzoek naar het thema van Eros en Thanatos waarbij het geluid van water en golven en fragmenten uit gedichten van Baudelaire aan elkaar gekoppeld worden (‘Obsession’), een virtueel pendulum gesimuleerd op een computer door een gedempte harmonische oscillator die zones kruist waarvan de grenzen interactief gedefinieerd zijn door de gebruiker (‘Rupture d’équilibre’).

Ongelofelijk boeiend (en dat staat niet altijd gelijk aan een ‘gemakkelijke’ luisterervaring) maar wat ons betreft is het beste tot op het laatste gehouden. Het afsluitende ‘Requiem For A City’ is een ode aan alle slachtoffers van blind geweld, hun nabestaanden en vrienden. Het uitgangspunt zijn de terroristische aanslagen in de Parijse Bataclan (13 november 2015) en in de Brussel (22 maart 2016).

Todoroff schrijft zo een herinnering voor ene zekere Mélanie, een jonge violiste die het leven liet in de Brusselse metro. Todoroff uit zo een roep om in opstand te komen, maar schrijft net zo zeer een eerbetoon aan alle slachtoffers die veel te weinig aandacht kregen in de mediahype die na de aanvallen in gang schoot. De beproeving die de slachtoffers in de Bataclan ondergingen vormt de insteek van dit werk: Todoroff verplaatst zich in degenen die het bloedbad overleefden, en roept het gevoel van eindeloos wachten op. Hoewel Parijs voor hem dus duidelijk de trigger tot het maken van dit stuk was, besloot hij om de stadsnaam niet te vermelden in de titel, aangezien er tal van andere steden waren die met hetzelfde ideologische fanatisme in aanraking kwamen en ten prooi vielen aan deze barbaarse praktijken. Het stuk zou in november 2015 in Brussel in première gaan, maar werd uit angst voor terroristische aanslagen geannuleerd door de lokale autoriteiten.

Gelukkig vond het zijn weg naar deze compilatie, want dit indrukwekkende werk is wat ons betreft alleen al de moeite van de aanschaf waard. Ben je verder niet afkerig van een wandeling door een geluidsmuseum dan kan je dit met een gerust hart subsidiëren. Vergeet de gids niet!

Todor Todoroff

Dimi Brands
19/01/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 22/10/2020 : Trail of Tears: terug van weggeweest!

Mag er ook goed nieuws zijn? Na jaren afwezigheid is Trail Of Tears terug. Tijdens de periode 1996-1998 verschenen enkele interessante spelers op het toneel die het genre gothic metal een niveau hoger tilden. Denk aan Tristania, The Sins of thy Beloved en zeker ook Trail of Tears met het heerlijke ‘Disclosure in Red’. Zeven ...

lees meer...
NIEUWS 22/10/2020 : Geen livestream voor 40ste verjaardag Laibach

'Het doel van het coronavirus is om Laibach te verhinderen om zijn veertigste verjaardag te vieren', zo konden we onlangs lezen op de website van de Sloveense industrialmeesters. Ze hadden het nochtans groots gezien. Ze gingen een evenement van maar liefst zeven uur organiseren op een symbolische plek. De Delavski Dom Trbolvje is de ...

lees meer...
NIEUWS 19/10/2020 : Livestream De Delvers afgelast

Gisteren nog hebben we de livestream van De Delvers aangekondigd, vandaag al moeten we met spijt aankondigen dat het optreden niet doorgaat. De oorzaak ligt uiteraard bij de coronapandemie. De Kinky Star neemt weliswaar alle mogelijke maatregelen, maar blijft redelijk klein, en De Delvers zijn met vijf. Bovendien is hun toetseniste hoogzwanger, ...

lees meer...
NIEUWS 18/10/2020 : Dark Entries Night: livestream De Delvers i.s.m. Kinky Star (afgelast!)

Vervloekte corona. Door het virus hebben we al drie afleveringen van onze Dark Entries Nights moeten uitstellen. We houden die steeds in de Gentse Kinky Star, en wie deze gezellige plek kent weet dat er weinig ruimte is voor social distancing. En dus gaan er sinds maart geen concerten met publiek door, en dat zal zo nog een tijdje blijven. ...

lees meer...
NIEUWS 18/10/2020 : Psy'Aviah haalt Klara

Het is een link die u misschien niet meteen zou leggen: de electro-crossovergroep Psy'Aviah en de klassieke muziekzender Klara. Maar dan bent u nog niet op de hoogte dat Psy'Aviahs laatste - 'The Earth Keeps Spinning, Without Being Noticed' een dark ambient-cd geworden is met uitgestrekte klankvelden. Bovendien maakt Psy-Aviah-meesterbrein ...

lees meer...
INTERVIEW : KREGEL - Ik denk dat we de zomerhit van Radio 2 niet gaan halen en ook over de Lage Landen Lijst heb ik zo mijn twijfels.

Omdat we ons bij Dark Entries niet graag uitspreken over een bepaald virus dat het hele doen en laten van de samenleving in zijn greep houdt roepen wij 2020 volmondig uit als het jaar van Kregel. Ze vieren dit jaar hun vierde verjaardag en zagen dit als het ideale moment om hun eerder opgenomen demo's voor het eerst op de grote wereld ...