|
|||||||||||||
We horen enige invloeden van grunge (vooral) en noiserock op het debuutalbum van Timelost maar dit duo uit Philadelphia, Pennsylvania, USA blijkt toch in de eerste plaats een heuse shoegazeband te zijn. Omwille van hun grunge invloeden worden ze wel eens aangeduid met de term ‘heavy shoegaze’ of (op hun facebook pagina) ‘dreamy grunge rock’. Al bij al klinken ze behoorlijk ‘nineties’. Met slechts twee leden weten Timelost sinds de zomer van 2017 een heuse wall of sound te creëren. Deze leden zijn Shane Handal (vocals, gitaar, bass, noise) en Grzesiek Czapla (drums, bass, noise, tambourijn, gong). Ik vind shoegaze een intrigerend genre vooral door de interne tegenstelling die in de muziek zit vervat of hoe men er met een stevige en quasi ondoordringbaar zware gitaarmuur toch in slaagt om zweverig en dromerig te klinken. Zo ook bij Timelost op hun albumdebuut “Don’t Remember Me For This” (11 tracks, 41 minuten speelduur). Hun ‘heavy shoegaze’ klinkt tevens erg donker (denk ook aan bijvoorbeeld The Soft Moon), puur muzikaal maar even goed tekstueel. Gaan de songs niet over de mentale pijn van spaaklopende relaties, dan gaan ze wel over scheve drugservaringen (“Lysergic Days”, “Life Avoider”) of over zelfmoord en dood (“Closure Is Expensive”, “I Know Cemeteries”). De slotsong is dan weer een cover van “Cryptorchid” van Marilyn Manson's album "Antichrist Superstar" (1996) en ik vind deze shoegaze cover zelfs beter dan het origineel. Tot de betere songs behoren verder opener “Timelost”, hun signature song met een songtitel identiek aan de bandnaam, voorts de titelsong “Don’t Remember Me For This” en mijn absolute favoriet, het korte net geen twee minuten durende “Heart Garbage”, dat er het best in slaagt stevige grunge te paren aan zweverige shoegaze. De songteksten zijn vaak heel eerlijk, autobiografisch en introspectief. “Lysergic Days” gaat over de ervaring van een scheefgelopen LSD trip (LSD = lysergic acid diethylamide): ‘Waking dream / Can’t remember anything / Am I forever detached? / Waking dream / Please fade away’. Of over een andere drugservaring in “Life Avoider”: ‘This line could be my last / (…) / Brain fuzz fills my head / Drug brain almost dead / Gave up in my bed / This time I’ve done way too much’. In “Closure Is Expensive” roept de zanger een geliefde op om hem te volgen in de dood: ‘Humble me, die with me / Follow me, die with me’. “I Know Cemeteries” kent een gelijkaardig thema en de lyrics daarvan wil ik jullie niet onthouden (zie hieronder). Alle overige songs gaan dus over relatieproblemen of spaakgelopen relaties. Vrolijk word je er natuurlijk niet van van dit plaatje maar het is een heel mooie aanwinst voor fans van shoegaze en ook van grunge en de meer melodieuze noiserock. I Know Cemeteries Fit into the mold Repress the soul I know We aren’t the ones Slip into the void Release your dreams I know We aren’t the ones I know how this will end I know cemeteries Fit in or Let go
Henk Vereecken |
Volgende besprekingen
Jowisz - Trench Rat's Banquet
Life In Sodom - Tears Run Dry (ep)
IANVA - 1919 (7')
Dark Awake - The Last Hypnagogue
Ultimate Soldier - Nightmare Factory
Organisation Toth - The Occult Bloodline
Kryptogen Rundfunk - Tales From The Mirrored Spaces
Notum - Nihil Est In Intellectu
Spark! - Chaos
Günter Schlienz - Know Your New Age