|
|||||||||||||
THYX is terug, al heeft het nu wat langer geduurd. De eerste 3 albums werden telkens met een interval van +/- een jaar uitgebracht, maar in 2015 bleef het verdacht stil rond het soloproject van Oostenrijker Stefan Poiss. Moest THYX (tijdelijk) wijken voor zijn andere band mind.in.a.box, die vorig jaar zijn langverwachte album 'Memories' uitbracht? De fans mogen evenwel gerust zijn. Exact 2 jaar na de release van 'Super Vision' keert Poiss terug met 'Headless', het vierde album in de THYX-discografie. Wie zich mijn recensie van 'Super Vision' herinnert, weet nog dat ik het omschreef als het meest "organische" van de 3 THYX-albums die tot dusver waren uitgekomen en daarmee ook het eerste THYX-album dat zich muzikaal duidelijk onderscheidde van klassieke mind.in.a.box. Het album stond bol van de alternatieve elementen en crossover-invloeden. Met 'Headless' begeeft Poiss zich terug meer op MIAB-terrein, wat vooral tot uiting komt in de tracks 'Doomed' en 'A.I.', die gekenmerkt worden door hoge, vrouwelijk klinkende vocoder. Niettegenstaande ik een zwak heb voor dit stemeffect, ben ik de high-pitched variant die Poiss standaard bij mind.in.a.box gebruikt na 12 jaar echt wel beu gehoord. Ik heb dan ook liever dat hij de "vrouwelijke" vocoder achterwege laat bij THYX, maar ik behoor duidelijk tot de minderheid. De tracks met dit soort vocoder zijn en blijven immens populair, zowel bij de aanhang van mind.in.a.box als deze van THYX. Het mag dan ook niet verbazen dat zowel 'Doomed' als 'A.I.' fanfavorieten zijn. Nee, geef mij dan maar de tracks waarin Poiss experimenteert met andere vocoders of nog beter, waarin hij met zuivere stem zingt. De 2 beste nummers naar mijn mening bevatten clean vocals en zijn meteen ook de rustigste van de plaat. Ik heb het over 'Gravity' en 'The Phial', 2 wondermooie tracks waarin Poiss nog maar eens bewijst wat voor een getalenteerde vocalist hij is. Ik las ooit eens een commentaar van een fan die mind.in.a.box vergeleek met Pink Floyd. Ik vond die vergelijking toen wat vergezocht, maar hoe meer ik erop lette, hoe meer ik ervan overtuigd geraakte dat Poiss de David Gilmour van de synthpop/electropop scene is. Bij THYX is de gelijkenis des te frappanter, omdat dit project over het algemeen iets alternatiever/experimenteler is dan mind.in.a.box. Luister maar eens naar 'The Phial' en je zult begrijpen wat ik bedoel. Andere tracks die ik nog zou willen vermelden zijn het melancholische 'Don't Get Alive' (tevens een voorbeeld van een nummer waarin een ander soort vocoder te horen is) en 'Forgotten II', zijnde een geslaagde remake van de track 'Forgotten' op 'Super Vision'. Ook 'No Place For Me' kan op mijn goedkeuring rekenen, omdat deze track mij doet denken aan vroege mind.in.a.box (periode 'Lost Alone'). De enige misstap van Poiss is mijns inziens 'Pain Of Silence', dat gevaarlijk dicht in de buurt van cheesy 80s komt. Maar afgezien van dat is 'Headless' een zeer degelijk album dat zijn plaats in de THYX-discografie verdient.
Marjolein Laenen |
Volgende besprekingen
Marsen Jules - Shadows In Time
The Arch - Fates
Ghold - PYR
Werefox - Das Lied Der Maschinen
Atomic Neon - The Bodanegra Session
Mont-Doré - Fractures
Goose - What You Need
Red Mecca - Electricity
Massa - Massa EP
Mildreda - Coward Philosophy
Andere besprekingen van THYX
THYX - Super Vision
THYX - Network Of Light
THYX - Below The City
THYX - The Way Home