|
|||||||||||||
The wie?... hoor ik u al vragen. Ook bij ondergetekende was deze band een nobele onbekende. Speciaal voor Record Store Day 2017 bracht het Schoolkids label samen met een speciale uitgave (roze vinyl) van de laatste plaat van Nederlandse indie rots in de branding Bettie Serveert (Damaged Good) deze 7” uit. The Veldt werd eind jaren 80 opgericht in North Carolina, niet toevallig ook de uitvalsbasis van Schoolkids Records. In die tijd was er een florerende muziekscene in deze zuidelijke staat van de Verenigde Staten met bands als Archers Of Loaf, Superchunk, The Connells, Dillon Fence, The dB’s en Squirrel Nut Zippers. The Veldt bracht halverwege de jaren 90 drie albums uit en mocht in zijn hoogdagen openen voor grote namen als Cocteau Twins, Lush, Pixies en The Jesus And Mary Chain. Hun status van cult-band wisten ze echter niet te overstijgen, doch werden ze door kenners op handen gedragen. Niet toevallig stond The Veldt’s debuutalbum Afrodisiac (1994) in de onlangs door Pitchfork gepubliceerde lijst met 50 beste shoegaze albums. Vorig jaar verscheen na een lang stilzwijgen de EP The Shocking Fuzz Of Your Electric Fur: The Drake Equation (die ook door Schoolkids heruitgegeven zal worden). De twee tracks op Symmetry zijn echter, geheel volgens het Record Store Day principe, exclusief, en dus nergens anders terug te vinden. ‘Symmetry’ op de A-kant is een trage atmosferische dreampop/shoegaze song met dromerige vocalen die hogere sferen durft opzoeken, en op die manier doet denken aan de psychedelische gitaarrock van The Flaming Lips. We zijn wel te vinden voor de mooie, breed uitwaaierende klanktapijten die opgetrokken lijken te zijn uit zuivere LSD, al is de stem van Daniel Chavis daarentegen net iets te gewoontjes om een blijvende herinnering aan dit nummer te behouden. ‘Slow Grind’ op de B-kant tript 7 minuten lang lustig verder op het op de A-kant ingeslagen pad. Hallucinante ritmes en geluidjes die het hoofd ijl maken, zonder dat de band verder enige moeite onderneemt om de luisteraar met de voetjes op de grond te houden. Integendeel, door middel van een herhalend patroon, doet men er haast mantra-gewijs nog een schepje bovenop. De psychedelische sixties zijn nog immer populair, ook in de huidige gitaarrock, en wie zich graag door muziek (en eventuele sedatieve hulpmiddelen) naar intergalactische oorden laat transporteren, is The Veldt alvast een naam om te onthouden.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
Emptiness - Not For Music
Alphamay - The Simulation Hypothesis
The Breath Of Life - Under The Falling Stars
Klankdal - Alle Dag Aan Diggelen
Ulan Bator - Stereolith
S S S S - Just Dead Stars For Dead Eyes
Owun - 2,5
Bellemont - Live Or Lavish: The Jet Sessions
Sweet Nico - R Evival
Omnimar - Poison