casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.239 items

   

The Vegetable Orchestra
Green Album
Avant-Garde - Experimental - Folk / Ethnic / Tribal - Hedendaags klassiek - Jazz - Krautrock - Ritual - Unclassifiable
16/11/2018 : The Vegetable Orchestra - Green Album
Transacoustic Research  Transacoustic Research
16/11/2018, Henk Vereecken

Geniaal concept! Om met de deur in huis te vallen: deze band maakt muziek enkel en alleen met organische instrumenten die werden vervaardigd uit verse of soms ook uit gedroogde groenten! Groenten jawel! Vegetables! Gemüse! Soms worden ze kant en klaar gebruikt maar evengoed kan er een ganse assemblage nodig zijn, bijvoorbeeld voor de uit groenten vervaardigde fluiten en blaasinstrumenten. Voor elk optreden of voor elke studiodag worden de instrumenten vers gemaakt nadat de bandleden hun inkopen zijn gaan doen op de markt. The Vegetable Orchestra hebben al drie albums op hun actief: “Gemise” (1999), “Automate” (2003) en “Onionoise” (2010), steeds volgens hetzelfde concept: de exploratie van de akoestische kwaliteiten van keukengroentsels. En nu verschijnt hun vierde album: “Green Album” (14 tracks, 48 minuten speelduur) dat tot stand kwam na een crowfundingcampagne (zie filmpje hieronder).

Composities als “Fasern,” “Szemenye,” en “In V” zijn naar eigen zeggen geïnspireerd door de minimale muziek van Steve Reich of Terry Riley, “La Valse Éphémère” en “Schwarzmooskogel,” op Moondog, Kurt Weill en Tom Waits en “Bamako” op het repetitieve bass ostinato van West-Afrikaanse kora. “Perfect Match” noemen ze dan weer een 'hip-hop vegetable track' waarbij radijzengeluiden en een lente-ui hobo een hectisch sonisch gevecht aangaan over een rommelende pompoenenbeat en een hallucinatoire kalebas baslijn.

Er waren op de Dark Entries vergadering meerdere kapers op de kust om deze hoogstoriginele promo mee naar huis te kunnen nemen maar na een keiharde onderhandelingsronde waarmee vergeleken de Brexit en de Antwerpse coalitiebesprekingen een amicaal kinderfeestje zijn, kon ondergetekende het kleinood bemachtigen (al moest ie er als part of the deal wel een andere razend interessante release voor afstaan; het leven van een recensent kan meedogenloos hard zijn).

The Vegetable Orchestra werd opgericht in februari 1998 in Wenen. Het twaalfkoppige ensemble bestaat uit tien muzikanten, een geluidstechnicus en… een kok (!) die van de overschotten van de gebruikte groentsels een heerlijke groentesoep bereidt die na optredens onder het publiek wordt uitgedeeld.

Het schijfje zit vervat in een digipak met op de cover een foto van een pompoen, op de achterzijde een van een knolselder en binnenin een afbeelding van twee artisjokken. Als je het schijfje uit de houder neemt, verschijnt daaronder de volledige lijst van het biologische moestuininstrumentarium in een mix van Engelse en Duitse terminologie.

We probeerden de lijst met dit weirde instrumentarium zo goed mogelijk te vertalen: The Vegetable Orchestra maakten voor deze release gebruik van bonenratels, kalebas bass, kalebas hoorn, kalebas met peterseliestokjes, wortelxylofoon, wortelfluiten waaronder een wortelwaterfluit, selder, knolseldergitaar, gedroogde nigeriaanse okra, aubergine castagnetten, aubergine met wortelslagstokken, 'augurkeridoo', 'augurkofoon', ajuinenhobo, wortelcastagnetten, preicastagnetten, preiviool, ajuinenschillen, paprikafluit, peterselieviool, pompoendrum, radijshoorn, peterselieratel, selderbongo met lookslagwerk, ajuinenrasp, zingende zaaglook, courgettenvibrator (nee niet wat uw verwrongen geest nu in gedachten heeft), het geluid van kapotvallende pompoenen ('smashing pumpkins'), geluiden gegenereerd door de manipulatie van spinazie en sla en nog een paar mysterieuze groenteninstrumenten als 'The Fly' of de 'Toki Toki'. En dan ook nog een paar waarbij mijn talenkennis, google translate én woordenboeken mij in de steek lieten. Als u weet wat een 'Fiepe' kan zijn, 'een Arabic Feebee', een 'Ploppe' en een 'Plopflöte' of een 'Radirecco' mag u het ons komen vertellen.

Hoe klinkt dit nu in de praktijk vraagt u zich ongetwijfeld af. Het antwoord dat het behoorlijk weird klinkt, experimenteel en avant-garde, zal u allicht niet verrassen. En toch vind ik het best toegankelijk. De ganse benadering is ook ronduit humoristisch van insteek. Hier een genre opplakken is door het onconventionele instrumentarium en de ganse onconventionele benadering van het begrip 'muziek' heel erg moeilijk al zijn er muziektechnisch gesproken zeker referenties te verdedigen naar hedendaags klassiek, (free) jazz, skiffle, hiphop, noise, krautrock, ambient en etnische of rituele folk. De grenzen van genres of stijlen worden hier vrolijk doorbroken en de etiketten van conventionele genres en muziekstijlen zijn hier eigenlijk nauwelijks toepasbaar. In elk geval komen The Vegetable Orchestra door de aard van hun instrumentarium tot unieke klanken waarvan de organische oorsprong voor de buitenstaander lang niet altijd onmiddellijk duidelijk is. Vaak klinken de composities behoorlijk percussief maar er zitten ook heel wat 'fluitmelodieen' in evenals didgeridoo-achtige klanken. Het resultaat klinkt vaak behoorlijk etnisch zoals je kan verwachten van een Afrikaanse, Polynesische of Oereuropese stam die wild aan het trommelen en musiceren slaat.

De regelmatig opduikende 'fluitmelodieën' klinken vaak behoorlijk mystiek en 'middeleeuws' en een paar keer moeten we zelfs denken aan medieval bands als The Soil Bleeds Black, The Moon Lay Hidden Beneath A Cloud, Gaë Bolg of aan de paganistisch rituele 'oer-folk' ensembles Árnica of Art Of Primitive Sound. Árnica uit Barcelona of Art Of Primitive Sound uit Italië (enige release “Musical Instruments From Prehistory - The Paleolithic” met daarop onder andere het nummer “Vegetable Seeds: Jungle Voices”) maken (of maakten) gebruik van de principes van de experimentele archeologie in een poging tot reconstructie van de 'oerfolk', de muziek zoals die bij onze verre voorouders uit oudheid of prehistorie zou hebben kunnen geklonken, uitgaande van de materialen en technieken die ze toen ter beschikking hadden. En logischerwijs waren daar veel plantaardige materialen bij, denk aan het gebruik van kalebassen door musicerende Afrikanen of de wilgenfluitjes uit de Europese folklore (niet dat de wilg of Salix alba een groente is maar u begrijpt de analogie).

Heel erg grappig vind ik tenslotte dat de eerste tonen van de track “In V” als twee druppels water (of in dit geval groentensap) gelijken op de intro van “Mad World” van Tears For Fears maar dat zal ongetwijfeld puur toeval zijn.

Mijn favorieten zijn de tracks met uitgebreide 'fluitmelodieen': “Szemenye”, het behoorlijk mystiek klinkende “Schwarzmooskogel” en mijn absolute favoriet, het bezwerende “Hyperroots” met zelfs een soort middeleeuwse folktoets (toch als u een minimum aan fantasie hebt). Van de meer ritmisch percussieve tracks vind ik “Fasern” de max. Tracks als “Internal Crisis” en vooral slottrack “Bumpkin” doen me zelfs denken aan de soundtrack van een geflipte tekenfilm.

Enfin, u had het al begrepen: deze bioloog is gewoon wildenthousiast over dit organische album met zijn unieke groentenklanken en -instrumenten en over het ganse hoogstoriginele concept van The Vegetable Orchestra en daarom eindigen we deze review met hetzelfde woord als we hem begonnen: geniaal!

Website

Facebook

Henk Vereecken
16/11/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 26/05/2020 : Gothic Pogo Festival zorgt online voor vermaak!

Zoals het Wave Gotik Treffen gaat ook het Gothic Pogo Festival dat naar traditie simultaan in Leipzig plaatsvindt dit jaar niet door. De reden is genoegzaam gekend; corona inderdaad. Maar geen nood. Men wil nu het festival tot bij ons brengen door vanaf vrijdag 29 mei, 19u00 een live stream op te zetten en dit tot en met zondagnacht 31 mei, ...

lees meer...
NIEUWS 26/05/2020 : 'Alles in Allem' komt uit voor 40 jaar Einstürzende Neubauten

Einstürzende Neubauten heeft een nieuwe plaat uit: 'Alles in Allem'. De plaat komt uit bij de veertigste verjaardag van de groep, die in de donkere kelders van West-Berlijn ontstond in 1980. De tournee voor de plaat is evenwel verzet naar 2021 omwille van redenen die u zelf wel kunt raden. De plaat is opnieuw gebaseerd op het ...

lees meer...
NIEUWS 26/05/2020 : 'Obsidian' van Paradise Lost is nu reeds succesplaat

'Obsidian', de zonet verschenen nieuwe plaat van Paradise Lost, is nu reeds een succes. De plaat zit in de hitlijsten in zowel Duitsland als het Verenigd Koninkrijk en is dan ook een mooie staaltje metal vermengd met gothic rock invloeden. De nieuwe single, die samen met de nieuwe plaat uitgegeven is, is 'Darker Thoughts'. ...

lees meer...
NIEUWS 26/05/2020 : Psy'Aviah covert 'Insomnia' van Faithless

Yves Schelpe van Psy'Aviah staat nooit stil. Zonet heeft hij een voorproefje van de binnenkort - 5 juni - te verschijnen ep 'Train Of Thought' uitgebracht. 'Train Of Thought' is natuurlijk afkomstig uit de verleden jaar verschenen plaat 'Soul Searching'. Een aanvullend nummer op die ep is niets minder dan een cover ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2020 : Nieuw album op komst voor Twice A Man

Ze zijn nooit voor 1 gat te vangen geweest, die Zweden van Twice A Man. Al sedert 1981 opgericht uit de assen van Cosmic Overdose en daarbij zowat pioniers van de elektronische pop/rock-bands uit eigen streek. Volgend jaar vieren ze dus hun 40-jarig bestaan, een tijdspanne van 4 decennia waarin ze ondertussen reeds 20 albums opnamen en composities ...

lees meer...
INTERVIEW : LAIBACH - Toen ze Laibach verboden, zegden we: ‘geweldig, laten we verder gaan’!

Onlangs bracht Laibach een uitgebreide box ‘Laibach Revisited’ uit, een heruitgave van hun titelloze debuutplaat uit 1985, aangevuld met vernieuwde opnames van de nummers en een aantal essays over de rol van Laibach in het Joegoslavië en de Sloveense deelrepubliek in de jaren 80. We hebben Laibach al verschillende keren kunnen ...