casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.460 items

   

The Exploited
Let's Start A War/ Live And Loud!!
Punk
01/03/2009 : The Exploited - Let's Start A War/ Live And Loud!!
Cherry Red Records  Cherry Red Records
01/03/2009, Henk Vereecken

Re-issue van The Exploiteds derde studio-album “Let's Start A War” (origineel uit 1983) samen met het live album “Live And Loud!!” uit 1987. The Exploited waren (en zijn!) een Schotse tweede generatie punkband rond zanger Wattie Buchan (de enige constante in de veelvuldig wisselende bezetting van de band). The Exploited speelde reeds begin jaren ’80 razendsnelle en snoeiharde punk, die een soort kruising was tussen standaardpunk à la Sex Pistols en jaren ’80 heavy metal als Motörhead. Betonpunk (synoniem: motörpunk) was de term waarmee ze samen met bands als GBH, Plasmatics en English Dogs door de muziekpers bedacht werden om ze te classificeren. Het genre was verwant met streetpunk en hardcorepunk. Later gingen The Exploited – evenals GBH – nog meer de metaltoer op en gingen ze een soort crossover thrash spelen, samen met bands als D.R.I., maar dan zijn we al een aantal jaar verder dan deze “Let's Start A War”…

“Let's Start A War” heette eigenlijk voluit “Let's Start A War...(Said Maggie One Day)” en was – zoals u wellicht al kon raden – een anti-Margaret Thatcher en anti-oorlog album. De titelsong verwijst naar de Falklandoorlog die toen woedde. Naast de titelsong wordt ‘Maggie’ in nog drie van de twaalf tracks van het oorspronkelijke album bij naam genoemd. Ook “Safe Below” verwijst naar die oorlog, die Thatcher ontketende nadat de Argentijnse junta begin 1982 de Falkland eilanden – een Britse kolonie met meer schapen dan inwoners, 3000 amper - bezette. De oorlog zou uiteindelijk aan 900 militairen het leven kosten, waaronder 255 Britten.

‘I picture Maggie in my mind/ Safe below she’s feeling fine/ She has no burns no torn off limbs/ She sits on her arse and plays silly games’ zingt Wattie in “Safe Below”. “Rival Leaders” gaat te keer tegen de wapenwedloop die toen erg actueel was: ‘10-9-8-7-6-5-4-3-2-1/ Here we go/ The countdown has started to go/ Computers are locked on their foes/ Thatcher is on her way/ Down to the bunker for another day’. ”False Hopes” is dan weer een aanklacht tegen het werkloosheidsbeleid van de regering Thatcher: ‘They’re out to kill the working class/ That means you and me/ Maggie knows she can go and stuff/ Her non-working policies/ False hopes, like job creations/ Affecting you and me’. Tussen de tracks door horen we diverse fragmenten van TV- en radiojournaals, met uiteraard ook meermaals de stem van ‘Maggie’ die zelfs ergens verklaart: ‘Yes, I am an iron lady’. Vrij hilarisch. In “Eyes Of The Vulture” wordt dan weer de oorlog in Libanon aangeklaagd: ‘See the darkened Lebanese skies/ Vultures pick on those who died/ Bloated bodies stench the air/ While Israeli soldiers stand and stare’.

Naast de 12 tracks van het oorspronkelijke album, krijg je op deze re-issue als bonus de “Rival Leaders” maxi met de originele single versie van “Rival Leaders” en (de vroegere b-kant) “Army Style” en “Silalongabushell”, waarin muziekjournalist Garry Bushell in de zeik wordt gezet: ‘Bushell said that Punk was dead/ He’s two faced he’s of his head/ Wanker’. Tja, subtiel is hij nooit geweest, onze Wattie.

“Let's Start A War” was het derde studio album van The Exploited en het was naast een sociaal en politiek bewogen aanklacht tegen Thatcher, werkloosheid, oorlog… ook compositorisch erg sterk met naast de straffe titelsong nog grotere killersongs als “Eyes Of The Vulture”, “Rival Leaders”, “God Saved The Queen” (géén Sex Pistols cover), “Psycho” en “Wankers”. Persoonlijk vind ik de eerste drie Exploited albums aan elkaar gewaagd en erg sterk en deze "Let's Start A War" is daarvan wel hun allerbeste, een punkklassieker in de ware zin van het woord! De volgende albums vind ik wat minder.

“Live And Loud!!”, het tweede album van deze re-issue (de twee albums die deze dubbel-cd uitmaken zijn verkrijgbaar aan de prijs van één!) is een verzameling Exploited live tracks van halverwege de jaren ’80, opgenomen op verschillende locaties en in verschillende bezettingen van de groep, met tracks afkomstig van de eerste vier studio albums “Punk's Not Dead” (1981), “Troops Of Tomorrow” (1982), “Let's Start A War (Said Maggie One Day)” (1983) en “Horror Epics” (1985). Exploited klassiekers als “Dead Cities”, “Exploited Barmy Army”, “Alternative”, het beruchte “Sex And Violence”, de Vibrators cover “Troops Of Tomorrow” en de Sex Pistols cover “Belson Was A Gas” worden aan sneltreinvaart door de speakers gejaagd. Op de re-issue krijgt u naast de 14 tracks van het oorspronkelijke live album nog 7 extra tracks: “Daily News”, “Crashed Out”, “S.P.G.”, “Exploited Barmy Army”, “Dead Cities”, “I Believe In Anarchy” en – het wordt nergens vermeld, maar staat er wel degelijk op als afsluiter – “Punks Not Dead”.

Noot: de 10 is voor de weergaloze punkklassieker "Let's Start A War". “Live And Loud!!” beschouw ik als een bonus album in deze dubbeluitgave voor de prijs van één. [HV]

http://www.the-exploited.net

Cherry Red/Anagram

Henk Vereecken
01/03/2009

HomeContactSitemap
lees meer...
INTERVIEW : THE BREATH OF LIFE - Neen, ik heb nooit overwogen om te stoppen met muziek maken, noch om lekkere speciale bieren te proeven.

The Breath Of Life blaast dit jaar 35 kaarsjes uit. En ze brengen een nieuwe cd uit. ‘Sparks Around Us’ bevat alweer 11 pareltjes, en we kunnen stellen dat deze tiende cd zich in het vervolg bevindt van de vorige platen, waaronder we geen enkele uitschuiver of zwakkere plaat tellen. Wel komt hij op een verrassend moment uit, namelijk ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/11/2020 : Welle:Erdball goes classic

Het is een eerder opmerkelijk maar ook bijzonder goed initiatief gebleken: de Gothic meets Klassik-concerten die al sinds een paar jaar in Leipzig doorgaan. Daarop worden bekende groepen uit het genre uitgenodigd om hun nummers uit te voeren, begeleid door een klassiek orkest. Grote namen als VNV Nation, Lord of the Lost, Anne Clark, Blutengel ...

lees meer...
NIEUWS 22/11/2020 : De Delvers fluisteren obsessief de nummers van Siglo XX

De Delvers eren Siglo XX. Wel, het was niet helemaal hun eigen initiatief. Bart Doumen van Into The Dark had een aantal groepen gevraagd om eens wat nummers van Siglo XX onder handen te nemen, en volgens eigen recept op te dienen. Naast De Delvers hebben ook The Arch, Struggler en Xtort zich aan de oefening geleend. De Delvers zagen het evenwel ...

lees meer...
NIEUWS 21/11/2020 : The Unquiet Grave 2020

Kent u de compilatiereeks “The Unquiet Grave” nog? Ooit vrij makkelijk in Europa verkrijgbaar maar tegenwoordig zijn producten van het Amerikaanse Cleopatra label hier bij ons zeer schaars, of omzeggens onvindbaar. Schande, want er verschijnen best nog wel leuke releases op het label. Cleopatra is ook het label van vermaarde boxen ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2020 : Bijbels zeemonster volgens Therion!

De trots van Zweden op het gebied van symphonic metal presenteert op 22 januari 2021 haar 17de studioalbum. U raadde het al, het gaat hier over Therion. Het nieuwe album zal ‘Leviathan’ heten, het zeemonster waarvan ook sprake in de Bijbel. Therion begon als death metal band anno 1991 met het album ‘Of Darkness …’. ...

lees meer...
NIEUWS 19/11/2020 : The Breath Of Life pakt uit met “Sparks Around Us”

The Breath Of Life, Belgisch langst meedraaiend gothic rock / heavenly voices groep zat niet stil tijdens de lockdown. Hun nieuwe album “Sparks Around Us” is een feit en dus kan de mooie stem van Isabelle Dekeyser met 11 nagelnieuwe nummers uw lockdown woonkamer weer met mooie muziekjes verfraaien. De cd is uit bij Wool E Discs ...

lees meer...
INTERVIEW : We Are Ooh People - Het was een bewuste keuze om in de schaduw te blijven en te sluimeren als een duister beest, groeiend en wachtend op de ideale biotoop om na lang broeden uit de krochten van de duisternis naar boven te kruipen.

Het zijn 5 Bruggelingen die eerder al een aantal EP’s hebben uitgebracht. En daarmee onder onze radar zijn gebleven . Een volwaardig album was nodig, en vooral de verpakking er rond, om nu wel onze aandacht te trekken. Met analoge synths en een traditioneel rock-instrumentarium hebben ze de outer space even ontvlucht om de mensheid ...