casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.411 items

   

The Dorf/Phill Niblock
Baobab/Echoes
Avant-Garde - Drone - Experimental - Jazz
30/08/2020 : The Dorf/Phill Niblock - Baobab/Echoes
Umland  Umland
30/08/2020, Dimi Brands

Schuif gerust een stoeltje extra bij als The Dorf ten dans speelt. Op zichzelf bestaan ze reeds uit een 25-tal muzikanten, voor de live-registratie die we te horen krijgen op Baobab/Echoes dikten ze dit reeds imposante aantal nog wat verder aan met wat vrienden waardoor de teller op maar liefst 38 (!!) kwam te staan. Trombone, viool, samplers, saxofoon, synthesizer, theremin, cello, gitaar,... noem maar op, de volledig ingeslagen inboedel van de muziekwinkel om de hoek lijkt aangeslagen te zijn. Het moet een ware nachtmerrie geweest zijn voor de geluidsman, om nog maar te zwijgen over de ruimtelijke ordening op het podium.

De Duitse avant-garde jazz band ging aan de slag met een werk van de Amerikaanse componist Phill Niblock, een man die ook een band met België heeft. In 1993 opende hij in Gent een huis met venstergalerij op de Sassekaai en in 1997 richtte hij samen met Maria Blondeel, Zjuul Devens, Lieve D’hondt en Ludo Engels de vzw The Experimental Intermedia op.

Op het eerste schijfje van deze dubbelaar laat men het licht schijnen op diens compositie ‘Baobab’. Een cyclonische, langgerekte drone waarbij de nuances zich slechts minimaal maar toch stelselmatig beginnen te manifesteren. Je kan het vergelijken met het fenomeen dat weleens durft opduiken bij het beluisteren van harsh noise wall: in al de eentonigheid gaat je oor op zoek naar geluiden die afwijken, wanneer je denkt deze te herkennen komt eveneens de vraag of dit echt zo is, of een creatie van je hersenen als ontsnapping uit deze eentonigheid.

Omstreeks een minuut of 18 (het nummer duurt in totaal 46 minuten) dien je bij ‘Baobab’ echter niet meer te twijfelen, want vanaf dan verandert niet alleen de toonaard merkbaar, er lijkt zich ook een stem die parallel loopt met het geluid in de strijd te mengen.

De verwondering die deze boom in het echt ook oproept, met zijn lengte tussen de 5 en de 25 meter en de uitzonderlijke grote stamomtrek (de diameter van de Afrikaanse baobab gaat tot 11 meter met een omtrek van 34 meter) wordt op de manier zoals die hier wordt gebracht op een gepaste wijze in geluid omgezet. Volgens een legende van de Bosjesmannen (het San-volk) is de baobab voor straf door de goden uit de hemel op de aarde gegooid en op zijn kop terechtgekomen. Daardoor lijkt het alsof de wortels in de lucht steken (en de kruin in de grond staat). Of het stuk van The Dorf en Phill Niblock eveneens mythische proporties aanneemt, zal je als luisteraar voor jezelf moeten opmaken. Wij kunnen alleszins wel besluiten dat dit hypnotiserende stuk tot de verbeelding weet te spreken. Wat eveneens gezegd kan worden van het feit dat zo’n immens ensemble erin slaagt om drie kwartier lang de veelheid aan instrumenten weet te reduceren tot één in elkaar geknede toon. Na deze ongetwijfeld intense uitvoering, werden na een pauze van 20 minuten nog drie stukken gespeeld.

Hoewel deze als het tegenovergestelde klinken van ‘Baobab’, valt er wat voor te zeggen dat eenzelfde soort energie van deze nummers afstraalt. De groep raadt dan ook aan om de twee albums meteen achter elkaar af te spelen voor een optimaal effect, en dit -ook niet onbelangrijk- op een liefst niet al te zacht volume.

Op het tweede schijfje komt de rijkheid van het orkest in al zijn variatie meer uitgesproken naar boven, wat resulteert in bij momenten nogal chaotische en nerveus opdringerige free jazz (‘F-Lan’).

Tijdens ‘Split’ duelleren de instrumenten dan weer opwindend met elkaar. Deze drie nummers kunnen me echter niet ten volle bekoren, al heeft dit meer met mijn eigen smaak te maken dan met de experimenteerdrift van The Dorf zelve. Al snel wordt duidelijk waarom deze Duitsers zichzelf de naam van dorp gegeven hebben: niet alleen kan je deze gemeenschap van 38 muzikanten als een dorp op zich aanschouwen, wanneer de instrumenten los van elkaar hun eigen dingetje doen waan je je ook op een druk en rumoerig dorpsplein. Maar het verworven respect dat ze oogsten wanneer deze dorpsstemmen als uit één mond klinken (‘Baobab’ dus) maakt veel, zo niet alles goed.

The Dorf

Phill Niblock

Dimi Brands
30/08/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 25/10/2020 : Wardruna brengt titelnummer nieuwe plaat 'Kvitravn' uit

Wardruna, de Noorse dark folk groep die zich inspireert uit de Noorse mythologie en cultuur - inclusief het gebruik van traditionele instrumenten, brengt in januari 2021 een nieuwe plaat uit. Die zal 'Kvitravn' heten, wat zoveel betekent als 'Witte raaf'. 'Kvitraven' is ook een nummer op de plaat, en volgens de groep ...

lees meer...
NIEUWS 25/10/2020 : Welcome To The Necroclub

U bent hopelijk op de hoogte dat er een nieuwe lichting gothic rock is. The Black Caves uit Griekenland horen er zeker bij, ook al voegen ze een flinke scheut metal aan hun gothic rock toe. Zeer verdienstelijk is hun initiatief om verschillende gelijkgezinde groepen uit te nodigen op hun laatste single: 'Welcome To The Necroclub'. ...

lees meer...
NIEUWS 25/10/2020 : Elle Noir: The Day I Died

Elle Noir is een gothic zangeres uit Italië en een geschoolde sopraan. Over haar werk zegt ze: 'mijn innerlijke werelden zijn altijd autobiografisch, mijn nummers beleef ik altijd in de eerste persoon. Dood, psychische stoornissen en emotionele toestanden van onwennigheid zijn centrale thema's in wat ik schrijf.' Dat geldt ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/10/2020 : Trail of Tears: terug van weggeweest!

Mag er ook goed nieuws zijn? Na jaren afwezigheid is Trail Of Tears terug. Tijdens de periode 1996-1998 verschenen enkele interessante spelers op het toneel die het genre gothic metal een niveau hoger tilden. Denk aan Tristania, The Sins of thy Beloved en zeker ook Trail of Tears met het heerlijke ‘Disclosure in Red’. Zeven ...

lees meer...
NIEUWS 22/10/2020 : Geen livestream voor 40ste verjaardag Laibach

'Het doel van het coronavirus is om Laibach te verhinderen om zijn veertigste verjaardag te vieren', zo konden we onlangs lezen op de website van de Sloveense industrialmeesters. Ze hadden het nochtans groots gezien. Ze gingen een evenement van maar liefst zeven uur organiseren op een symbolische plek. De Delavski Dom Trbolvje is de ...

lees meer...
INTERVIEW : KREGEL - Ik denk dat we de zomerhit van Radio 2 niet gaan halen en ook over de Lage Landen Lijst heb ik zo mijn twijfels.

Omdat we ons bij Dark Entries niet graag uitspreken over een bepaald virus dat het hele doen en laten van de samenleving in zijn greep houdt roepen wij 2020 volmondig uit als het jaar van Kregel. Ze vieren dit jaar hun vierde verjaardag en zagen dit als het ideale moment om hun eerder opgenomen demo's voor het eerst op de grote wereld ...