casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.078 items

   

The Dorf/Phill Niblock
Baobab/Echoes
Avant-Garde - Drone - Experimental - Jazz
30/08/2020 : The Dorf/Phill Niblock - Baobab/Echoes
Umland  Umland
30/08/2020, Dimi Brands

Schuif gerust een stoeltje extra bij als The Dorf ten dans speelt. Op zichzelf bestaan ze reeds uit een 25-tal muzikanten, voor de live-registratie die we te horen krijgen op Baobab/Echoes dikten ze dit reeds imposante aantal nog wat verder aan met wat vrienden waardoor de teller op maar liefst 38 (!!) kwam te staan. Trombone, viool, samplers, saxofoon, synthesizer, theremin, cello, gitaar,... noem maar op, de volledig ingeslagen inboedel van de muziekwinkel om de hoek lijkt aangeslagen te zijn. Het moet een ware nachtmerrie geweest zijn voor de geluidsman, om nog maar te zwijgen over de ruimtelijke ordening op het podium.

De Duitse avant-garde jazz band ging aan de slag met een werk van de Amerikaanse componist Phill Niblock, een man die ook een band met België heeft. In 1993 opende hij in Gent een huis met venstergalerij op de Sassekaai en in 1997 richtte hij samen met Maria Blondeel, Zjuul Devens, Lieve D’hondt en Ludo Engels de vzw The Experimental Intermedia op.

Op het eerste schijfje van deze dubbelaar laat men het licht schijnen op diens compositie ‘Baobab’. Een cyclonische, langgerekte drone waarbij de nuances zich slechts minimaal maar toch stelselmatig beginnen te manifesteren. Je kan het vergelijken met het fenomeen dat weleens durft opduiken bij het beluisteren van harsh noise wall: in al de eentonigheid gaat je oor op zoek naar geluiden die afwijken, wanneer je denkt deze te herkennen komt eveneens de vraag of dit echt zo is, of een creatie van je hersenen als ontsnapping uit deze eentonigheid.

Omstreeks een minuut of 18 (het nummer duurt in totaal 46 minuten) dien je bij ‘Baobab’ echter niet meer te twijfelen, want vanaf dan verandert niet alleen de toonaard merkbaar, er lijkt zich ook een stem die parallel loopt met het geluid in de strijd te mengen.

De verwondering die deze boom in het echt ook oproept, met zijn lengte tussen de 5 en de 25 meter en de uitzonderlijke grote stamomtrek (de diameter van de Afrikaanse baobab gaat tot 11 meter met een omtrek van 34 meter) wordt op de manier zoals die hier wordt gebracht op een gepaste wijze in geluid omgezet. Volgens een legende van de Bosjesmannen (het San-volk) is de baobab voor straf door de goden uit de hemel op de aarde gegooid en op zijn kop terechtgekomen. Daardoor lijkt het alsof de wortels in de lucht steken (en de kruin in de grond staat). Of het stuk van The Dorf en Phill Niblock eveneens mythische proporties aanneemt, zal je als luisteraar voor jezelf moeten opmaken. Wij kunnen alleszins wel besluiten dat dit hypnotiserende stuk tot de verbeelding weet te spreken. Wat eveneens gezegd kan worden van het feit dat zo’n immens ensemble erin slaagt om drie kwartier lang de veelheid aan instrumenten weet te reduceren tot één in elkaar geknede toon. Na deze ongetwijfeld intense uitvoering, werden na een pauze van 20 minuten nog drie stukken gespeeld.

Hoewel deze als het tegenovergestelde klinken van ‘Baobab’, valt er wat voor te zeggen dat eenzelfde soort energie van deze nummers afstraalt. De groep raadt dan ook aan om de twee albums meteen achter elkaar af te spelen voor een optimaal effect, en dit -ook niet onbelangrijk- op een liefst niet al te zacht volume.

Op het tweede schijfje komt de rijkheid van het orkest in al zijn variatie meer uitgesproken naar boven, wat resulteert in bij momenten nogal chaotische en nerveus opdringerige free jazz (‘F-Lan’).

Tijdens ‘Split’ duelleren de instrumenten dan weer opwindend met elkaar. Deze drie nummers kunnen me echter niet ten volle bekoren, al heeft dit meer met mijn eigen smaak te maken dan met de experimenteerdrift van The Dorf zelve. Al snel wordt duidelijk waarom deze Duitsers zichzelf de naam van dorp gegeven hebben: niet alleen kan je deze gemeenschap van 38 muzikanten als een dorp op zich aanschouwen, wanneer de instrumenten los van elkaar hun eigen dingetje doen waan je je ook op een druk en rumoerig dorpsplein. Maar het verworven respect dat ze oogsten wanneer deze dorpsstemmen als uit één mond klinken (‘Baobab’ dus) maakt veel, zo niet alles goed.

The Dorf

Phill Niblock

Dimi Brands
30/08/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 04/07/2022 : Leeds is gothic city!

U dacht natuurlijk aan Leipzig. Ook. Maar de stad Leeds kent een gothic rock verleden dat als historisch erfgoed moet gekoesterd (denk maar aan bands als The Sisters Of Mercy, The Rose Of Avalanche, March Violets, Salvation, Red Lorry Yellow Lorry,...) Mocht u tussen 7 en 10 juli nog vrij zijn en niks hebben gepland, ga dat horen en zien in ...

lees meer...
NIEUWS 03/07/2022 : Gothic magazine trekt er de stekker uit...

Tenminste grote bezieler en cult figuur bij onze Oosterburen Martin Sprissler besloot recent de stekker uit zijn geesteskind te trekken en biedt zijn titel aan voor overname. Een tweetal jaar geleden was er na een lange pauze sprake van een doorstart maar deze bleek niet helemaal te lopen zoals verwacht. Momenteel is Gothic Magazine 90 in ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : Enzo Kreft met eerste clip als voorbode van het nieuwe album 'Shelter'

De naam Enzo Kreft hoeft geen introductie meer, deze oude krijger werd met de albums “Control” (2019) en “Different World” (2021) weerom ‘wereldberoemd’ in onze scene en scoorde zelfs torenhoog in de eindejaarslijstjes van menig Dark Entries schrijver. Reden, aanstekelijk electro, zowat de overtreffende ...

lees meer...
NIEUWS 02/07/2022 : The Seven Whores Of The Apocalypse, eigentijdse dark electro

De Duitse Dark Dimensions labelgroep ging het trio Chris, Tom en Jason halen in Amerika om hier bij ons hun debuut de ep “Wicked Hands” bij Scanner uit te brengen. Het geluid van deze debuut ep ligt ergens tussen een actuele Placebo Effect en een minder technoïde versie van hun landgenoten Velvet Acid Christ in hun eerste ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Crime and the City Solution @ Can't Live in a Livingroom XIV, Haacht, 11 juni 2022 - ...omdat een cultband in de living nog altijd beter is dan gewoon een avondje TV kijken...

In tussentijd is de tournee van Crime and the City Solution achter de rug en zitten ze alweer in uitvalsbasis Berlijn te broeden op een nieuw studioalbum… Ook de heruitgave van hun backcatalogue door Mute geeft ons iets extra om naar uit te kijken. Voorlopig houden we uw nieuwsgierigheid alvast warm met dit concertverslag van hun huiskamerconcert ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Zondigen op zondag; Sinner’s Day zomert - Als loonslaaf kon ik van deze editie, na veel vijven en zessen, enkel de zondag mee pikken. Gelukkig de dag die mijn goth rockend hartje sneller deed slaan.

Over de vrijdag en zaterdag kan ik hier dus helaas niets kwijt, maar ik twijfel er niet aan dat anderen dat zeker even literair in mijn plaats zullen doen. Laat deze korte review dan ook veeleer een impressie zijn dan een festivalverslag of nog de beleving van één dag. Gelukkig heb ik voor de wintereditie, onder het aloude motto; ...

lees meer...
NIEUWS 27/06/2022 : Sinner’s Day Summer 2023, de eerste namen!

Ja u leest dit goed, de 2022 editie is nog maar net afgelopen en de organisatie gooit nu al een reeks namen voor onze voeten voor volgend jaar en struikelen zult u. Op deze affiche heel wat exclusiviteiten voor 2023; Project Pitchfork, Modern English, When In Rome, Corpus Delicti, Tyske Ludder, Golden Apes, NNHMN, Dorsetshire, Solor Dolorosa, ...

lees meer...
FOTO'S : Within Temptation - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Heilung - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Amenra - @ Graspop 17/06/2022 door Luc Luyten