casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.300 items

   

The Dark Red Seed
Becomes Awake
Dark Folk / Apocalyptic Folk - Psychedelic - Wereldmuziek
18/05/2018 : The Dark Red Seed - Becomes Awake
Prophecy Productions  Prophecy Productions
18/05/2018, Dimi Brands

Het is hartje lente, het ideale moment voor “The Dark Red Seed to become awake”.

Op de dag dat ze het voorprogramma verzorgen van :Of The Wand And The Moon: in Brussel, verschijnt dit debuut van dit Amerikaanse duo.

The Dark Red Seed is bovenal het geesteskind van Torsten Larson (gitarist bij King Dude) die zich laat bijstaan door Shawn Fleming die ook meespeelde op enkele King Dude albums.

Zelf noemt Larson Ladies And Gentlemen We Are Floating In Space (Spiritualized), Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band (The Beatles) en No Quarter (Jimmy Page & Robert Plant) als de drie albums die Becomes Awake het meest inspireerde.

Daar waar King Dude het dark folk genre meer in de richting duwt zoals een artieste als Chelsea Wolfe dat doet (en waarmee ze samen tourden), vaart The Dark Red Seed voor een veel heavier koers.

De instrumentatie en de gehele balans van Becomes Awake is zwaar beïnvloed door Indische en Perzische muziek, maar ook door Roma muziek.

Een gebrek aan ambitie kunnen we Larson ook niet verwijten, als je weet dat de zeer dichte arrangementen met strijkers, hoorn en percussie mede mogelijk gemaakt werden met bijdragen van artiesten als Kelly Pratt (LCD Soundsystem, War On Drugs, St. Vincent) en Steve Nistor (Sparks, Marissa Nadler, Daniel Lanois). En laat ons ook het prachtige artwork van Paul Romano (Mastodon, Dälek) niet vergeten.

Samen zorgen ze voor een verrassende botsing tussen oosterse en westerse muziek alwaar een krachtige rijkdom en diepte van afstraalt.

Het album symboliseert de beweging van duisternis naar licht en zoekt hierin een evenwicht door de kwaliteiten van beide termen te accepteren. Niets is immers alleen goed of alleen slecht.

Daarom dien je Becomes Awake ook te zien als een verhaal dat The Dark Red Seed probeert te vertellen, lineair van begin tot einde. Het album is echter ook bedoeld om te worden geïnterpreteerd als een cirkel. Dit omdat dit verhaal, dit vinden van een balans, ook nooit eindigt.

De 10 songs op Becomes Awake zijn dus elk hoofdstukken die slechts bepaalde aspecten van het hele verhaal vertellen. Ze laten immers genoeg ruimte voor datgene waar Larson op uit is: het creëren van een spreekwoordelijk eb en vloed, en het steeds in vraag blijven stellen van alles. Want al wie filosofie kreeg op school weet dat het dieper graven in de mysteries van het leven, van het bewustzijn en van het zelf vaak antwoorden oplevert die verloren gewaand waren.

Zoals in opener ‘Dukkha’, wat zoveel betekent als pijn, lijden en gevoelens van ontevredenheid in Tibetaans Sanskriet. Het is het wezen van het verhaal (het album dus), en vertelt over de persoonlijke strijd doorheen ego, genot- en zelfzucht die uiteindelijk chaos en leed veroorzaken.

Dukkha is een van de Vier Nobele Waarheden uit het Boeddhisme, de eerste lering die Gautama Boeddha gaf en vormt de basis van alle boeddhistische leringen, zowel van het Theravada- als het Mahayana-boeddhisme. Dukkha is de eerste van deze waarheden die onderkent dat lijden bestaat.

Boeddha zei: “Dit, monniken, is de Edele Waarheid van Dukkha: geboorte is lijden, ouderdom is lijden, ziekte is lijden, de dood is lijden, verdriet en weeklagen, pijn, smart en wanhoop zijn lijden; omgaan met hetgeen waarvan je een afschuw hebt is lijden, gescheiden worden van het geliefde is lijden, niet krijgen wat men wil hebben is lijden -kortom, de vijf groepen (of de vijf khandhas -van het bestaan is een in het boeddhisme vaak voorkomende onderverdeling van de bestaansdelen, geledingen of aspecten van de mens.) van hechten, zijn lijden.”

Dukkha suggereert dat een fundamentele ontevredenheid alle vormen van het leven kan doordringen, aangezien alle levensvormen vergankelijk zijn en constant veranderen. Dukkha wijst op een gebrek aan voldoening, een gevoel dat de dingen niet voldoen aan onze verwachtingen of normen. De nadruk op dukkha is niet pessimistisch bedoeld, maar om je er bewust van te maken, en de aard van dukkha te identificeren, zodat dukkha aspecten kunnen worden opgelost. De Boeddha erkende dat er zowel geluk en verdriet in de wereld is, en hij onderwees ook, dat vaak als we een soort van geluk ervaren, deze aan verandering onderhevig is, en niet van blijvende aard is. Als gevolg van deze onstabiele, vergankelijke aard van alle dingen, hebben deze ervaringen een aspect van dukkha of onvoldoening in zich. Daarom zal de onvrede blijven bestaan, tenzij we hiervan bewust worden en inzicht krijgen in deze waarheid, en begrijpen wat ons wel en niet echt gelukkig maakt.

In het verlengde hiervan kunnen we ‘Darker Days’ plaatsen, en graaft Larson hier nog een beetje verder in de duisternis, door met het gebruik van specifieke beelden te schetsen hoe iemands “persoonlijke hel” er uit zou kunnen zien en ervaren zou kunnen worden.

‘Alap’ neemt ons mee op een trip doorheen Hindoestaanse muziek. De alap is de trage, meditatieve opening van de uitvoering van een raga (in tegenstelling tot westerse klassieke muziek waarin een muziekuitvoering voor een groot deel vastligt, is Indiase muziek gebaseerd op improvisatie. De raga is het raamwerk, een aantal vaste regels waarbinnen de muzikant improviseert). Toon voor toon wordt de raga ontvouwen voor het oor van de luisteraars. Geleidelijk aan wordt de onderlinge toonladder-structuur hoorbaar. De alap zelf heeft tempo noch ritme.

In onze (westerse) oren klinkt ‘Alap’ vooral als chaotisch getoeter waar we behoorlijk horendol van worden, misschien slaat het bij u beter aan? Op het album lijkt het ook als een soort intermissie, de spreekwoordelijke ‘stilte voor de storm’.

De aanzet tot verandering die hiermee aangezet wordt, krijgt verdere ontplooiing tijdens ‘Ancient Sunrise’. Drijvend op meditatieve golven, blijven we tijdens ‘The Mouth Of God’ in dezelfde sfeer met deze mantra. Maar ook is dit een verhaal in het verhaal. Het verhaal en de song refereren naar de heilige Hindoe tekst de Bhagavad Gita. In dit oude epos vraagt Arjuna aan Krishna, een vertegenwoordiging van de oppergod, om zijn ware zelf te laten zien. Wanneer Arjuna in Krishna’s mond kijkt, kan zijn geest de macht, de verschrikking en de kracht van Krishna (op zichzelf een vertegenwoordiging van alle dingen) niet begrijpen zoals het wordt gemanifesteerd als duizend zonnen. Deze ervaring wordt ook weergegeven in de mantra ATHA CITTA MAHA PRAJNA: Nu, onze hele essentie, grenzeloos groot en wetend zonder te weten.

De ware verandering vindt plaats tijdens ‘The Destroyer’. Met als achterliggende gedachte spreekwoordelijke wijsheden zoals “je moet eerst iets helemaal platbranden voor je iets opnieuw kan opbouwen” en “wanneer een bos afbrandt zullen er nieuwe bloemen groeien”. Larson stelt dat we dit kunnen doortrekken naar onszelf op het pad naar groei en het vinden van een nieuw leven. Om in de mystieke sferen te blijven verwijst ‘The Destroyer’ in één weg ook naar een andere Hindoe god: Shiva, de god van vernietiging.

Nog meer dan het voorgaande presenteren de daaropvolgende 3 nummers zich aan ons als een waar drieluik. ‘The Void’, ‘Awakening’ en ‘Sukha’ vertellen samen het verhaal van het zich verplaatsen naar een ruimte van vrede, bewustzijn en mogelijk zelfs een nieuw niveau van verlichting als men in zo’n concept gelooft. We zijn met andere woorden ooggetuigen van de transformatie van donker naar licht, wat zoals aangegeven het concept van deze plaat was.

‘The Void’ staat voor de lege ruimte die men in meditatie vindt, ‘Awakening’ (wat ons betreft het beste nummer van de plaat omdat de blazers -we zijn er geen fan van in het algemeen- achterwege gelaten worden) is het bewustzijn dat men vindt door die meditatie en ‘Sukha’ is de vrede.

Het afsluitende ‘Diana And Ouroboros Dance’ (onze andere favoriet, net als tijdens 'Awakening' zijn ook hier Swans niet ver weg) lijkt afgaande op de titel tussen al deze oosterse wijsheden een vreemde eend in de bijt. Als u goed heeft opgelet in de geschiedenisles weet u immers dat Diana de Romeinse godin van de jacht, de wilde natuur, geboorte en van de maan is. Ouroboros, de slang die in zijn eigen staart bijt, staat voor de cirkel van het leven en de seizoenen op het aardse vlak. De naam komt uit het Oudgrieks en is een symbool uit de alchemie, en een van de oudste mythische symbolen ter wereld.

De ouroboros symboliseert de cyclische aard van de natuur, het eeuwige terugkeren en de eenheid van alles. Het mag dan ook geen toeval heten dat dit nummer deze debuutplaat afsluit. Het concept wil dat u hierna nog eens op play drukt, aangezien de cirkel niet onderbroken mag worden.

Of u kan vanavond eens een kijkje gaan nemen in Brussel, om te horen hoe dit live allemaal mag klinken.

Becomes Awake is vooral een boeiende plaat geworden. Hoewel ze me muzikaal maar matig kan bekoren (maar dit ligt vooral aan persoonlijke smaak) blijven we er door geprikkeld. Schuif dit door naar collega’s als psych freak Henk Vereecken of onze boeddhist Jan Denolet en dit plaatje zou wel eens een maximumscore in de wacht kunnen slepen, of ben ik mis, heren?

The Dark Red Seed

Dimi Brands
18/05/2018

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...