|
|||||||||||||
Het promo pakketje van Klanggalerie dat we onlangs mochten ontvangen werd met releases van Maurizio Bianchi en Institution D.O.L. ten huize (db) zeer warm ontvangen. Het is echter het minder bekende Tsjechische Tábor Radosti dat met een welgemikt schot, getiteld Egregor, de hoofdvogel in stijl weet af te schieten. Veel tijd hebben ze daarvoor trouwens niet nodig, al bij opener ‘Archont’ is het al meteen goed raak: dreigende electronicaklanken, drums die invallen en waarvan het getik op de cymbalen nogal aan metal doet denken rollen de rode loper uit voor een stem die zodanig onheilspellend klinkt dat je al watertandend uitkijkt naar wat nog komen zal. Een opener die nieuwsgierig maakt, zo hebben we het graag, en de bij aanvang hoog opgelopen verwachtingen worden dan ook meer dan ingelost. Bent u van mening dat Laibach door de jaren heen toch heel wat van zijn pluimen verloren heeft of zelfs een persiflage van zichzelf verworden is? Hunkert u naar de industriële klanken van weleer, toen Laibach echt nog iets angstaanjagends uitstraalde, maar vind je (al dan niet stiekem) de electro invloeden van de recentere platen toch ook wel iets hebben? Maak dan de oversteek van Slovenië naar Tsjechië en sluit Tábor Radosti in de armen, want zij weten het beste van deze twee werelden te verenigen om tot een resultaat te komen dat wij met graagte tot ons nemen! Een goed voorbeeld hiervan is het nummer ‘Svetlonos’, dat de typische Laibachiaanse bombast in zich herbergt, en daarenboven percussie en electrosounds een fantastische symbiose laat aangaan. Wie er achter dit mysterieuze, gemaskerde duo schuilgaat hebben we niet kunnen uitvissen, maar over de stem van Tábor Radosti valt ook het een en ander te zeggen. Als we weer even over het Laibachmuurtje gaan loeren, alwaar de zware stem van Milan Fras meteen in het oor springt, degradeert deze plotsklaps tot een koorknaapje in vergelijking met zijn Tsjechische collega. Zonder overdrijven zouden we haast durven beweren dat Darth Vader in eigen persoon een muzikaal project uit de grond heeft gestampt! Wij treden maar wat graag toe tot ‘the dark side’, en als we ‘Integral’ horen, alwaar de zware robotstem het duet aangaat met een vrouwenstem, lijkt het haast dat ook Prinses Leila zich verleidelijk tegen het gitzwarte personage aanvlijt. In tegenstelling tot wat vaak het geval is, vormen de bonustracks (zijnde enkele remixen) in plaats van opvulling wel degelijk een aanvulling. Noises Of Russia brengt een lange (tien minuten) Gas Bell Red-Dub versie van het al eerder gepasseerde ‘Integral’, en horen we ineens hoe dit zou klinken met zuivere zang. Het prestigieuze Schloss Tegal, die in één adem samen met Lustmord vernoemd worden als zijnde uitvinders van het dark ambient genre brengt een remix van ‘Divinorum’, een nummer van Tábor Radosti’s vorige plaat Agartta. Afsluitend mag een andere grote naam en landgenoot van Tábor Radosti, Vladimir Hirsch, ‘Blot’ remixen, een nummer uit Havamal (2003). Zonder overdrijven stel ik dan ook dat dit een van de avontuurlijkste dark ambient platen is van de afgelopen jaren, en Tábor Radosti een project waarvan ik van ganser harte hoop dat ze opgepikt zullen worden, want dit is het ontdekken meer dan waard!
Dimi Brands |