casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.456 items

   

Sylvain Chauveau & Chant 1450
Echoes of Harmony - Early Music reworked - Chant 1450 Renaissance Ensemble & Sylvain Chauveau Electronic Rework
Experimental - Medieval - Neoklassiek
01/12/2017 : Sylvain Chauveau & Chant 1450 - Echoes of Harmony - Early Music reworked - Chant 1450 Renaissance Ensemble & Sylvain Chauveau Electronic Rework
Sub Rosa
01/12/2017, Henk Vereecken

De minimale composities voor akoestische instrumenten, elektronica en zang van de in Brussel residerende Fransman Sylvain Chauveau kennen we van zijn vele soloplaten (zijn eerste was "Le Livre Noir Du Capitalisme" in 2000) uitgebracht op labels als Noise Museum, Les Disques Du Soleil Et De L'Acier, Type, Brocoli en van een ganse reeks samenwerkingsverbanden. Zo bracht hij in het verleden ook al interpretaties van materiaal van Depeche Mode samen met een klassiek ensemble.

Voor het album “Echoes of Harmony - Early Music reworked - Chant 1450 Renaissance Ensemble & Sylvain Chauveau Electronic Rework” werkte de Franse Brusselaar samen met Chant 1450, een origineel renaissance ensemble uit Basel (Zwitserland), klassiek geschoolde muzikanten dus, voor een album vol herwerkingen van materiaal uit de Spaanse renaissance. Meer specifiek komen alle stukken van het hier gebrachte renaissance repertoire van de Cancionero de Colombina (daterend van rond 1470) en van de Cancionero de Palacio (van rond 1510), twee welbekende bronnen van Spaanse renaissance muziek. Van vijf van de negen tracks is de componist onbekend (‘Anónimo’), twee zijn van Juan del Encina (1468-1529) en twee van Enrrique (ca 1500). Het album werd opgenomen in de barokke kerk van Sint-Germanus in het dorp Seewen in het Zwitserse kanton Solothurn.

Sylvain Chauveau maakte nieuwe elektronische versies van een aantal van deze composities en voegde er ook wat drones aan toe. Hoewel de bronmanuscripten behoorlijk bekend zijn, werd de muziek ervan nog maar zelden uitgevoerd en nog minder opgenomen. Het resultaat is een fijne, gevoelige en interessante crossover tussen oude muziek en hedendaagse elektronische muziek vanuit een grotendeels onbekend repertoire.

De zang op het album wordt gebracht door contratenor Javier Robledano Cabrera. Ook een aanzienlijk deel van het oorspronkelijke instrumentarium bleef bewaard: viool, luit en harp klinken doorheen het ganse album en dit geheel wordt dus aangevuld met de elektronische synthesizermuziek van Sylvain Chauveau, die je wel min of meer zou kunnen vergelijken met die van Ernst Horn (Deine Lakaien, Helium Vola, Qntal), maar evengoed met die van een Pierre Henry.

In de praktijk kan je het resultaat best vergelijken met de rustigste (beatloze, niet dansbare) nummers van Qntal. Het blijft hier immer ingetogen, dus verwacht niet dat er ineens een dansbeat opduikt tussen de elektronica en de renaissance muziek.

Sylvain Chauveau verwoordt de ‘making of’ van dit album in het mooi uitgegeven cd boekje als volgt: ‘At the beginning we only felt a sheer similarity between the slowly spinning gestures of those Spanish pieces from around 1500 A.D. and my ow minimalistic, fragile soundscapes. But step by step we got into a stunning new music where the old and the new blended and even pieces created 500 years ago sounded up to date and fresh. Early music and contemporary electronic music came closer together every week, to share the same musical language which was: harmony.’

Het album (9 tracks, 67 minuten speelduur) verscheen op het Brusselse Sub Rosa Label, een label gespecialiseerd in de release van muziek in het domein van elektronica, experimental, drone, noise, spoken word, ritual en aanverwante genres.

Denk je dat een moderne elektronische interpretatie van oude renaissancemuziek met behoud van de oorspronkelijke vocalen en een deel van de oude instrumentatie iets voor jou is, check dit dan zeker eens uit. Ik kan dit gevoelige, serene luisteralbum aanraden aan fans van het rustige beatloze materiaal van Qntal of Helium Vola, van oude muziek, van troubadourmuziek en medieval en van compilatiereeksen zoals Miroque.

Bandcamp

Sylvain Chauveau

Chant 1450

Henk Vereecken
01/12/2017

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Nieuwe single Saigon Blue Rain.

Het Franse Saigon Blue Rain laat van zich horen middels de nieuwe single 'BPD', de voorloper van het nieuwe album dat momenteel nog in de pijplijn zit. Op deze single verder nog twee remixen: een psy/electro-industrial mix door Planetdamage en een downtempo versie die zich eerder in dreampop/electronica velden begeeft door Black ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Empusae op veroveringstocht door China.

Terwijl wij vol spanning wachten op een opvolger van het ijzersterke Lueur (2017), verlegt Empusae, samen met de Zweedse vrienden van Ordo Rosarius Equilibrio en In Slaughter Natives zijn grenzen. Hierbij kijkt men niet op een kilometer meer of minder, want hun gezamenlijke tournee zal hen tot in China brengen. Tussen 12 en 21 april ...

lees meer...
NIEUWS 21/03/2019 : Forms Of Hands 19

Naar goede jaarlijkse gewoonte kan je binnenkort weer proeven van het betere ritmische werk op het Hands-label. De affiche van Forms Of Hands 19 ziet er als volgt uit: vrijdag 26 april: Mono No Aware S.K.E.T. Gatto Nero 16Pad Noise Terrorist Katran Supersimmetria ICD-10 zaterdag 27 april: Winterkälte Geistform Heimstatt ...

lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$$$$
lees meer...
INTERVIEW : JO QUAIL - Ik denk dat ik een beetje moeilijk te categoriseren ben.

Tijdens de tweede editie van Black Easter, in 2016, waren we met verstomming geslagen na het concert van Jo Quail. Enkel met haar cello (en een ingenieus looping-systeem) wist ze de zaal in te palmen en aardig wat nieuwe zieltjes te winnen. Organisator Ward De Prins had een goede band met de Londense, en zag er niet tegen op reisjes te maken ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
INTERVIEW : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.

Er zijn kwatongen die beweren dat de muziekbusiness dood is, anderzijds blijven de nieuwe groepjes bij Dark Entries binnen druppelen en blijven vooral underground labels, die nog worden opgericht uit liefde voor muziek, uit de grond schieten. Is deze dood dan wel zo definitief? Of is er nog hoop na de bombarderie van klaagzangen en negativiteit. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...