casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

9.069 items

   

Sutcliffe Jügend
Slaves No More
Ambient - Experimental - Noise - Power Electronics
17/09/2020 : Sutcliffe Jügend - Slaves No More
4iB Records  4iB Records
17/09/2020, Dimi Brands

We nemen het u niet kwalijk als u totaal niet meer mee bent met het hele Sutcliffe Jügend-verhaal. Vorig jaar in februari maakte Kevin Tomkins bekend de stekker uit het project te trekken, waarna nog een laatste album (The Deluge) zou uitgebracht worden op 4iB. Ondertussen verscheen er bij Death Continues Records ook nog de even uitgebreide als uitstekende 4cd box Relentless. The Deluge zou ongeveer een jaar na de stopzetting uitgebracht worden, maar ondertussen liet Tomkins reeds weten met zijn vaste partner in crime Paul Taylor reeds aan een nieuw project begonnen te zijn: Slaves No More.

Amper twee maanden na The Deluge, lag The Unravelling, het ‘debuut’ van Slaves No More reeds in de rekken. Tussen aanhalingstekens, want dat dit een verderzetting is van waar Sutcliffe Jügend de draad liet liggen, moge voor iedereen vrij duidelijk zijn.

Om het geheel nog wat onoverzichtelijker te maken komt 4iB alsnog met nieuw Sutcliffe Jügend materiaal aanzetten. Nu ja, nieuw: het betreft hier eigenlijk opnames van de periode direct na het uitbrengen van de lijvige 6 cd box S L A V E S (2016). Materiaal dat dus al een tijdje op de plank lag, en aanvankelijk was het de bedoeling om in navolging van S L A V E S wederom een zesdelige opvolger op de markt te brengen. Uiteindelijk werd na wat snoeiwerk (we kunnen dus niet beloven dat dit nu écht het laatste teken van leven van de naam Sutcliffe Jügend is) dit oorspronkelijke plan herleidt tot een dubbelaar. De naar zijn moederalbum verwijzende titel Slaves No More, zoals aangehaald dus ook de naam van Tomkins’ en Taylors nieuwe project, dikt de verwarring nog een beetje meer aan voor zij die in deze soap nog een paar afleveringen achterna hinkten.

In de eerste plaats waren we opgelucht dat 4iB van het oorspronkelijke plan om terug zes albums in één keer uit te brengen. We mogen dan al wel een decennialange band hebben met deze Britse enfants terribles, toch was zelfs voor ons S L A V E S een serieuze dobber om doorheen te bijten.

Hier was ook, gezien de omvang van het album, een Sutcliffe Jügend te horen die meer ruimte kreeg voor experiment, en deze ruimte dan ook met grijpgrage handen vastgreep.

Hoewel er tal van zeer geslaagde experimenten op terug te vinden, legde het ook een oud zeer in dat veelal van toepassing blijft in noise/industrial kringen: heel veel materiaal uitbrengen in zeer korte tijd, is zelfs voor een groep van dit kaliber meestal niet zo’n goed idee. Dat de gegunde tijd op Slaves No More (het album dus, voor zij die weer even niet kunnen volgen) ingekort is tot een totaal van 140 minuten, kunnen we dus enkel beschouwen als een meesterzet.

Slaves No More kan je dus eigenlijk zien als een beknopte samenvatting van wat van S L A V E S te verwachten valt.

Aangezien het gaat over verschillende stijlen, werd dit voor het luistergemak netjes verdeeld over twee verschillende schijfjes.

De eerste daarvan gaat vooral erg breed, en schetst een mooi beeld van de verscheidenheid waarvoor Sutcliffe Jügend de laatste jaren stond. Wie hen dus enkel kent van de lawaaierige power electronics waarbinnen ze effectief een pioniersrol vervulden, zal meermaals raar opkijken. Nummers als het furieuze ‘Shapeshifters’ en het eerder op een compilatie (de registratie van hun concert op Maschinenfest 2017 en de voor en door dit evenement jaarlijks samengestelde verzamelaar met alle optredende artiesten) alsook als bonus download bij de Relentless box verschenen ‘Calving The Man’ mogen voor hen dan wel een feest van herkenning zijn. Tevens is er plaats voor het typische geluid waarnaar Sutcliffe Jügend gedurende zijn laatste levensjaren geëvolueerd was: Paul Taylors meanderende gitaarexperimenten die de rol van de verschroeiende electronica overnamen (‘Slaves No More’ en ‘The Rapture’), ‘The Misery Of Loves Company’ klinkt dan weer als het nummer dat Boyd Rice in de hoogdagen van NON naliet te maken. Het afsluitende ‘Noise Factory’ gooit alles netjes op een hoopje, wat resulteert in een pareltje (al is met zijn speelduur van een kleine twintig minuten een verkleinwoord hier niet bepaald aan de orde) deze meesters waardig.

Het tweede schijfje laat een meer eenduidig gezicht van het legendarische project zien, en legt de focus op het geluid waar de kenners van het eerste uur nog het meest verrast van zullen zijn. De nummers hier mogen dan wel onderverdeeld zijn in 7 afzonderlijke stukken, net zozeer kan je het zien als een langgerekte soundscape van een uur, waarbij trefwoorden als atmosferisch en dreigend aan de orde zijn. Of hoe je niet halsstarrig lawaaierig moet zijn om een bepaalde sfeer te creëren, net zozeer is het een mooie illustratie dat stilstaan altijd een beetje achteruitgaan blijft, zelfs in het geval van Sutcliffe Jügend. Zelfs al zweren wij bij hun harde werk (en wat dat betreft zit je heus wel goed op het eerste schijfje), toch zijn we niet te beroerd om te zeggen dat ook dit andere gezicht van Tomkins en Taylor meer is dan een verhullend masker. Het afsluitende ‘No Ending’ is hiervan een schoolvoorbeeld: een bijna 12 minuten aanslepende rituele track die ons in boeddhistische sferen brengt. ‘No Ending’, het is niet alleen van toepassing op het verhaal rond het einde van de groep dat haast soap-achtige proporties aanneemt, met het oog op het feit dat er blijkbaar nog onuitgegeven werk op de plank ligt, zou het wel eens kunnen dat we deze titel mogelijks letterlijk mogen nemen. U hoort ons zeker niet klagen moest dat het geval zijn. In ieder geval hebben we aan Slaves No More (zowel dit album als het gelijknamige project dat beter bekt dan Sutcliffe Jügend V.2.0) meer dan een flinke zoethouder.

Dimi Brands
17/09/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Programma Wave-Gotik-Treffen online

Het is nu echt aftellen geblazen. Over exact een week start in Leipzig het Wave-Gotik-Treffen, het grootste zwarte festival ter wereld. Na twee jaar afwezigheid om redenen die u intussen wel kent, is de 29ste editie een feit. Er worden niet minder dan 184 artiesten aangekondigd. Dat zijn er wat minder dan gewoonlijk, maar als je weet dat je ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Donder, Hel & Hagel viert kermis in de hel

In 2019 waren we laaiend enthousiast over 'Veel te lang beleefd geweest', het officiële debuut van de Leuvense anarchowavers Donder, Hel & Hagel. Het heeft even geduurd vooraleer er een opvolger aangekondigd werd, want in tussentijd is er uiteraard veel gebeurd. Een wereldwijde pandemie waarbij mensen opgesloten werden en ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : Gert vindt het tijd voor meer solidariteit

U zal het nog vaak horen: Gert brengt in augustus een nieuwe plaat uit getiteld 'Alles is nog niet verloren'. Wat u kan verwachten? 18 protestliedjes waarin onderwerpen als ongelijkheid, oorlog, corona, migratie en mentaal welzijn de revue passeren. Om u alvast te doen uitkijken naar die plaat, die volgens ingewijdenen de beste Gert-plaat ...

lees meer...
NIEUWS 27/05/2022 : R.I.P. Andrew 'Fletch' Fletcher, medeoprichter en keyboardspeler van Depeche Mode

Het voelt aan alsof het terug 2016 is > The Rapture all over again... Deze keer was het de beurt aan Andrew Fletcher, die de legendarische band Depeche Mode als bass- en keyboardspeler mee in de steigers zette. Samen met schoolkameraad Vince Clarke (later Yazoo en Erasure) was er eerst No Romance In China en na latere kennismaking ...

lees meer...
NIEUWS 26/05/2022 : Belgische parels op Sinner’s Day In Oostende

België is sedert de jaren 80 altijd al een notoire leverancier geweest van alternatieve muziek. Muziek die vaak wereldwijd op erkenning kon rekenen maar nooit echt sant in eigen land was. Enige erkenning volgt in het beste geval pas jaren of decennia later als de feiten het inzicht van de zeldzame professionele muziek journalist wel tot ...

lees meer...
INTERVIEW : Dubbelinterview met Feralia Planitia en Das Auge - ...dankzij onze overlappende smaak in muziek zijn we goed bevriend geraakt; muziek was onze cement, zeg maar…

Indien de naam Feralia Planitia, soloproject van Simona Dellamorte, u nog niks zegt dan verwijs ik u graag door naar de recensie van diens debuut EP (uitgebracht in 2021 door Desert Island Music) op deze site. Na dit dubbelinterview met Das Auge, soloproject van Hans Plasma, zal ze voor u nadien alvast geen onbekende meer zijn. Samen met de ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Breaking Barriers: Pussy Riot, Hägar The Womb & Hetze - Punk is niet dood, of toch niet als het van Pussy Riot afhangt.

Pussy Riot is vandaag weer razend relevant. Sinds hun ontstaan voert Pussy Riot een kruistocht tegen Poetin, waardoor ze ook op de harde wijze konden kennismaken met het Russische repressieapparaat. Nu Rusland een ‘speciale militaire operatie’ begonnen is in Oekraïne, is de repressie tegenover andersdenkenden nog toegenomen. ...

lees meer...
FOTO'S : Pussy Riot - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hägar The Womb - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Hetze - @ Breaking Barriers, Depot Leuven 20/05/2022 door Luc Luyten

lees meer...
INTERVIEW : PUSSY RIOT - Helaas begreep iedereen pas hoe Poetin is toen hij in Oekraïne een oorlog begon.

Pussy Riot haalt weer het wereldnieuws. Maria Oljochina - een van de leden van Pussy Riot die in 2012 tot twee jaar werkkamp veroordeeld werd na een subversief optreden in de Christus Verlosserkathedraal in Moskou - is samen met haar vriendin in het geniep uit Rusland gevlucht. Dit betekent ook dat ze kan deelnemen aan de huidige tournee, ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : Dead Can Dance - ...Return of the Dancing Dead... Dead Can Dance in de Stadsschouwburg, Antwerpen, 20 april 2022

Het was geleden van in 2005 dat ondergetekende Dead Can Dance nog in levende lijve had gezien. De doortocht in 2013, in Vorst ‘Galmpaleis’ Nationaal -prima livealbum, dat wel- had ik immers gemist, evenals het concert in Cirque Royal in 2019... Ook deze keer scheelde het niet veel, doordat DCD wegens de Covid-pandemie zich genoodzaakt ...