casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.082 items

   

Sutcliffe Jügend & Junko
Sans Palatine Uvula
Experimental - Noise
31/08/2016 : Sutcliffe Jügend & Junko - Sans Palatine Uvula
4iB Records  4iB Records
31/08/2016, Dimi Brands

Toen Sutcliffe Jügend op toer was door Azië, was het nog geen twee weken geleden dat er een hevige aardbeving had plaatsgevonden aan de Oostkust van Japan. De twee SJ-leden Kevin Tomkins en Paul Taylor zaten in een restaurantje in Tokyo aan tafel, samen met de organisator van de tournee, 4iB labelbaas Gerald Tan en de Japanse cult-zangeres (al is zangeres een veel te beperkend begrip voor haar vocale capriolen, stemkunstenares is in haar geval een betere term) Junko. Junko is vooral bekend van haar werk met de Japanse noiseband Hijokaidan, en het was ook hiervan dat Tomkins haar kende. Hij zegt zelf dat het optreden dat hij van haar zag die avond een openbaring was, een vocale live performance zoals hij nog nooit gezien had in zijn leven.

Nieuwsgierig naar deze Junko? Tomkins zegt zelf over haar: “Er zijn zeer weinig aanknopingspunten die betrekking hebben op Junko’s sound: Yoko Ono, misschien; microfoon feedback, bijna; Diamanda Galas, maar zo, zo anders; speaking in tongues, maar toch gecontroleerd; Meredith Monk, maar minder formeel, oerkreten, en toch... en toch... niets schijnt helemaal te kunnen omschrijven wat het is dat Junko doet.”

Wij zelf moesten bij de oerschreeuw van Junko die niet alleen door merg en been snijdt, maar je hele beendergestel doorboort in combinatie met de experimentele noiseklanken, denken aan de Diamanda Galas van Schrei X. Maar dan toch anders, zoals ook Tomkins zelf zegt. Je moet het gewoon zelf horen, want deze artieste is echt wel uniek. Haarscherp, metaalachtig gekrijs met een hoge frequentie die de essentie van de schreeuw als symbool behouden. Negatieve emoties zoals angst, woede, pijn of wrok zijn allemaal opgenomen in dit naadloos geschreeuw, waarbij het haast lijkt dat het ademhalingsproces Junko vreemd is. Na haar show stapte hij dan ook op haar af om plannen te maken voor samen iets te doen. Pas een jaar later kwam Gerald Tan met de suggestie om een samenwerkingsverband tussen de twee artiesten op plaat te willen zetten, wat uiteindelijk de bal voor deze curieuze samenwerking aan het rollen bracht. Tan stuurde Tomkins een twintig minuten durende opname van Junko. Naast een enorme taak was het ook een uitdaging om te werken met deze grondstof die Sutcliffe Jügend in handen kreeg. Het was Tomkins’ intentie om Junko’s stem te plaatsen in verschillende geluidsomgevingen. Bij enkele nummers werkte hij samen met Taylor (‘Mouth Slipping’, ‘Sans Larynx’, ‘Throat Slipper’ en ‘Sans Palatine’), op andere nummers ging Tomkins zelf aan de slag. Hij liet de stem soms in de originele versie van het opgenomen materiaal, andere keren slaagt hij aan het bewerken, snijden, manipuleren en mengen met de typische Sutcliffe Jügend power electronics klanken (‘Mouth Ripping’ en ‘Lip Splitter’). Maar te allen tijden probeerde hij de originele spanning en intensiteit van Junko’s stem, die hem zo ondersteboven wist te halen tijdens die liveshow, te vangen, te bewaren en muzikaal te recreëren of aan te vullen, een opdracht die hij tot een goed einde weet te brengen, kunnen we u al verklappen. Uit de tien nummers die Sans Palatine Uvula sieren (2 lange (9 en 14 minuten), naast 8 kortere (waarvan 4 onder de 2 minutengrens) steekt Tomkins zijn eerbied voor de artieste Junko niet onder stoelen of banken, en is de begeleiding ondergeschikt aan haar oerkreten. De titels hebben allemaal betrekking op het spraakorgaan, in ware Sutcliffe Jügend stijl weliswaar (gaande van ‘Mouth Ripping’, ‘Lip Splitter’, ‘Mouth Leak’ en meer van dat fraais) maar vaak komt er ook enkel stemmanipulatie of autoharp van Tomkins’ bij kijken, zodat de focus bij Junko’s stem blijft. Puur en onversneden, voor de echte avonturiers, deze plaat, maar wij zijn Sutcliffe Jügend alvast enorm dankbaar dat we dankzij hen deze zeer originele Japanse artieste hebben leren kennen.

Dimi Brands
31/08/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : Jubel en juich! Then Comes Silence kondigt nieuw album aan!

Veel te onderschat, tenminste dat is mijn oordeel over deze Zweedse Then Comes Silence, die met “Machine” een nieuw album aankondigt, dat vooraf wordt gegaan door de single ”We Lose The Night”, waarmee u via onderstaande clip kunt kennismaken. Voor Europa staat SPV in voor deze release. Op 25 april speelt Then Comes ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : “Quasar” is de naam van de nieuwe van Ataraxia

De lente klopt al aardig op de deur, al zult u nog een beetje geduld moeten hebben vóór de nieuwe Ataraxia - die zowel digitaal als fysiek in een digipak en op vinyl verschijnt én als hard cover digibook gelimiteerd op 400 exemplaren - uw muziekverzameling kan aanvullen. Mysterieus als vanouds, maar opgebouwd rond een ...

lees meer...
NIEUWS 16/02/2020 : 14 maart E-Tropolis Festival in Oberhausen

Voor de grotere festivals moet u af en toe ook een keertje bij de oosterburen naar binnen kijken. Traditiegetrouw vindt in de late winter het E-Tropolis Festival plaats, dit jaar op zaterdag 14 maart met in een glansrol (headliner) onze eigenste Front 242. Plaats van het gebeuren: de Turbinenhalle in Oberhausen (niet zo heel ver weg van ...

lees meer...
NIEUWS 15/02/2020 : Jesus And Mary Chain brengt 'Darklands' integraal in de AB

The Jesus And Mary Chain zijn rzanedsnel bekend geworden, midden in de jaren 80. Hun debuut 'Psychocandy' werd onmiddelijk een succes. De muziek is dan ook zeer aanstekelijk. Een paar eenvoudige akkoorde overstemd door noise en feedback, en daarachter zeemzoete melodiën en weemoedige teksten. Het succes kende evenwel ook een weerzijde. ...

Willekeurige selectie 'oudere' CD-besprekingen (zie ook op onze home-page onderaan):
$$$$$$
lees meer...
NIEUWS 10/02/2020 : Spits uw antennes voor AntennA.

De term experimentele muziek is een vlag die vele ladingen dekt. De kans dat u binnen deze weelderige wildgroei de bomen door het bos niet meer ziet, is dan ook niet gering. Gelukkig bestaan er dan evenementen zoals het AntennA Festival alwaar men ons laat kennismaken met een uitgebreide staalkaart van wat je onder de noemer experimentele ...

lees meer...
INTERVIEW : ORDO ROSARIUS EQUILIBRIO - Evenementen zoals Porta Nigra zijn noodzakelijk!

Met Let’s Play (Two Girls & A Goat) leverde Ordo Rosarius Equilibrio wederom een ijzersterk album af. Frontman Tomas Petterson omschreef het zelfs als zijnde “de finale versie van zijn project.” Binnen enkele maanden keren de Zweden terug naar Aarschot alwaar ze het Porta Nigra festival mogen afsluiten. Voer genoeg ...

lees meer...
FOTO'S : Fïx8:Sëd8 - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Grausame Töchter - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Lapis Exilis - @ Downhill CD Release Party, Oefenbunker Landgraaf 25/01/2020 door Luc Luyten