casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

7.451 items

   

Superikone
Zuckervater
EBM - Electro - Futurepop
28/12/2016 : Superikone - Zuckervater
RGK
28/12/2016, Maarten Victoor

Online aankopen zitten in de lift bij de Belgen, vanuit de luie zetel geven we gemiddeld 199 euro per maand uit aan boodschappen allerlei. Ook muziek streamen via Deezer of Spotify, de laatste nieuwtjes delen op sociale media, whatsappen en vlug nog even de uurregeling opzoeken van trein of bus maken van heel veel landgenoten deel uit van de dagelijkse routine. Nochtans bestaat het internet pas sinds begin de jaren negentig en in dat opzicht is het wereldwijde web nog redelijk jong. Maar ook toen al zochten vele liefhebbers van de zwarte muziek contact met elkaar op chatboxen en fora over een analoge inbelverbinding. Over de jaren heen, het kind moest een naam hebben, zou er naar deze groep steeds vaker gerefereerd worden als de ‘cybergoths’.

De cybergoths zoals wij die vooral kennen kregen echter vooral naamsbekendheid door de Slimelight, een bekende club in London die als het elektronische equivalent van de Batcave beschouwd kan worden. De cybergothic slaagde erin muziek die eerder met de gothic scene in verband werd gebracht zoals de tweede generatie EBM, synthpop en industrial te fuseren met de (harde) elektronische genres die in de jaren negentig enorme populariteit genoten zoals de rave, hardcore, psytrance en techno. Qua uiterlijk combineerden ze dan weer elementen uit de rivethead cultuur met sciencefiction en gotische elementen. De keuze voor opvallende kleuren (neonkleuren met zwarte accenten of omgekeerd), diverse materialen (zoals pvc, polyester en latex) en een niet-aflatende zorg voor detail werden het visuele handelskenmerk van de subcultuur. De naam cybergoth (of cybergothic) zorgde omwille van deze stijlbreuken dan ook voor enorme controverse. Hun vaak futuristisch klinkende muziek en dito outfit konden bij de puriteinse goths op weinig bijval rekenen en ze wilden dan ook op geen enkele manier geassocieerd worden met deze subcultuur die zich ergens in het niemandsland tussen de rave en de wave bevond. Ook in België was er een bescheiden cyber scene maar sterkhouders als Vampire Party, Nocturna en Beatnation zijn al enkele jaren van het decor verdwenen en daarmee blijft het opvallend stil. De invloed blijft echter voelbaar. Clubklassiekers zoals ‘Call the Ships to Port’ (Covenant) blijven echter ook op andere feestjes binnen de zwarte scene begrippen. De navelstreng met de gothic scene lijkt evenwel steeds verder doorgeknipt te worden nu vooral de harde elektronische varianten zoals de aggrotech een steeds grotere invloed uitoefenen op de muziek binnen de cyberscene, en het is misschien een kwestie van jaren voor ze helemaal vervreemdt van haar zwarte roots.

Bovenstaand stukje geschiedenis helpt ons om Zuckervater van Superikone beter te kaderen, want wie deze ep door zijn stereo laat gallen neemt Terminator-gewijs een reis door het verleden naar een tijd waar nog een hele nacht op deze cybergothic muziek gedanst werd. Dat mag niet verbazen want Malte, de bezieler van dit project, is zelf een pionier van deze scene en begon reeds met muziek maken midden de jaren negentig, lang voor dit soort muziek met de fluorescerende groep pubers werd geassocieerd. Wie dus fan is van het genre (of beter: de genres) blijft zeker niet teleurgesteld achter. Of wel?

Malte weet nog steeds waar de klepel hangt wanneer het om het schrijven van hits gaat met commercieel potentieel, dat bewijzen de titeltrack ‘Zuckervater’ en nummers als ‘Paläste aus Katzengold’ en ‘1-2-3-Fear’ die vlot in iedere club gedraaid zouden kunnen worden. Dat hij echter niet alleen een hitmachine is maar ook andere kunstjes achter de hand geeft wordt dan weer duidelijk in de iets meer rustige nummers zoals ‘Reise zum Mond’ en ‘Himmelreich’. Doch, hele diepgaande teksten moeten we niet verwachten dus de meerwaardezoeker blijft met deze ep misschien wat op zijn honger zitten (hoewel ‘Paläste aus Katzengold’ in dit opzicht een uitzondering genoemd mag worden). Waar Superikone zich ook onderscheid van andere commerciële groepen is in de zang die, anders dan bij vele andere projecten, niet onderworpen wordt aan technieken als autotune. Persoonlijk vind ik dat niet storend, integendeel, voor mij geeft het zelfs wat authenticiteit en karakter aan de nummers. Maar heel zuiver is de zang niet en dat wordt vooral duidelijk bij de hoger gezongen noten, waar die gewoon plat op het gezicht valt.

Algeheel dan, ‘Zucktervater’ zal bij de liefhebbers zeker op waardering kunnen rekenen en aan die mensen raad ik zeker aan eens het oor te luister te leggen bij wat Superikone te bieden heeft. We mogen echter niet vergeten dat dit op dit moment en zeker in Vlaanderen een niche markt betreft en ik kan me niet van de indruk ontdoen deze ep eigenlijk vijf jaar te laat werd uitgebracht. Ook de tracklisting is zeer atypisch (zo staan er vier verschillende mixen op van de titeltrack ‘Zuckervater’ die op schijnbaar willekeurige wijze verdeeld staan) wat erop wijst dat de ep eerder deejays zal aanspreken die een nummer van Superikone in een playlist willen en niet zozeer diegenen die een album zoeken om in één luistersessie door de speakers van de auto of te stereo te jassen. Laat dit de liefhebbers echter niet afschrikken, een beetje rebel zal deze muggenzifterij niet aan het hart laten komen want uiteindelijk draait het toch gewoon om de muziek en daar zitten ze met Superikone best wel goed.

Superikone / iTunes

Maarten Victoor
28/12/2016

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 19/03/2019 : R.I.P. Dick Dale (1937-2019) King Of Surf Rock

Gitaarheld Dick Dale (echte naam Richard Anthony Mansour) stierf op 16 maart op 81-jarige leeftijd aan de gevolgen van kanker. Hij werd geboren op 4 mei 1937 in Quincy (Massachusetts) en was van Libanese afkomst. Zijn oom, die in buikdansclubs speelde, leerde hem als kind darbouka spelen, de trechtervormige trommel, en oud, de Arabische luit. ...

lees meer...
INTERVIEW : JO QUAIL - Ik denk dat ik een beetje moeilijk te categoriseren ben.

Tijdens de tweede editie van Black Easter, in 2016, waren we met verstomming geslagen na het concert van Jo Quail. Enkel met haar cello (en een ingenieus looping-systeem) wist ze de zaal in te palmen en aardig wat nieuwe zieltjes te winnen. Organisator Ward De Prins had een goede band met de Londense, en zag er niet tegen op reisjes te maken ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Wave Gotik Treffen, de tickets zijn er !!

Ze zijn er de fel begeerde WGT tickets!! Dit jaar betaal je voor een ticket € 130... Ik weet het elk jaar een beetje meer maar je krijgt er wel enorm veel voor terug. Vijf dagen vertier en plezier, wat dus neerkomt op iets meer dan € 25 per dag en je reist nog eens gratis met het openbaar vervoer ook. Wilt u uw tent opslaan op de ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Even uw aandacht voor Creux Lies

Nooit van gehoord? Zonde. Ik vertoef tegenwoordig virtueel vaak in Amerika, makkelijk zat want geen visum nodig. Dat Trump daar mee verantwoordelijk is voor tientallen post punk bandjes die uit de onderbuik van een vertwijfelde en gespleten Amerikaanse samenleving de kop op steken, wel daar ben ik de man dankbaar voor. Laat dat dan ook het ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Hoe zou het nog zijn met... Mephisto Walz?

Mephisto Walz is een legende, tenminste voor zij die in de jaren 80 een boon hadden voor de death rock en gothic rock en in het bijzonder de Christian Death familie op de voet volgden. In Europa is er nog nauwelijks iets te horen over en van deze groep rond ex-Christian Death lid Bari Bari, al had de groep in de tweede helft van de jaren 80 ...

lees meer...
NIEUWS 17/03/2019 : Eindelijk; The Rope met album naar Europa!

Het is alweer van 2011 geleden toen ik bij Dark Entries meer dan aangenaam werd verrast door de titelloze ep van het Amerikaanse The Rope. Een ep die als een rariteit mag beschouwd in Europa. De review van dit bijzonder fijne schijfje leest u hier. Ik deelde zomaar even een 9 uit! Het vervolg “Water Rising” vond in eeste instantie ...

lees meer...
INTERVIEW : Wave Tension, de passie van Marc Frijns - Voor mij is een digitale release een bijproduct van een fysieke vinyl of cassette release.

Er zijn kwatongen die beweren dat de muziekbusiness dood is, anderzijds blijven de nieuwe groepjes bij Dark Entries binnen druppelen en blijven vooral underground labels, die nog worden opgericht uit liefde voor muziek, uit de grond schieten. Is deze dood dan wel zo definitief? Of is er nog hoop na de bombarderie van klaagzangen en negativiteit. ...

lees meer...
CONCERT BESPREKING : PORTA WOOL-E: DER KLINKE, A SLICE OF LIFE, DEAD HIGH WIRE, HATCHLING - Donker feestje voor 10 jaar Wool-E

We worden oud. New wave is intussen 40 jaar, Dark Entries heeft er al 25 op de teller staan en zelfs Wool-E viert reeds zijn tiende verjaardag. Wool-E, dat is in de eerste plaats de Wool-E Shop, die in 2009 als online patenwinkel opende en sindsdien ook als cd-stand op heel wat optredens en festivals aanwezig was. Later werd Wool-E Shop ook ...

lees meer...
FOTO'S : Der Klinke - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : A Slice of Life - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
FOTO'S : Dead High Wire - @ De Klinker Aarschot, 09/03/2019 door Luc Luyten

lees meer...
CONCERT BESPREKING : LAIBACH - Laibach is een parodie van zichzelf geworden

Laibach is een parodie van zichzelf geworden! En ze schamen zich er niet eens voor. Meer zelfs, ze hebben er bewust voor gekozen. Nog nooit blonk de groep zo uit in humor en zelfrelativering. Nu hernemen ze al nummers van ‘The Sound Of Music’, en alhoewel ze dat op hun karakteristieke onheilspellende toon doen, is het manifest ...