|
|||||||||||||
Fascinerend is het wel. Na meer dan 4 decennia nog steeds veelbelovend en vooral veelbetekenend. Mee aan de wieg staand van wat in het begin der tachtiger-jaren een keerpunt mocht zijn voor een muzikale stroming die de angst voor het leven an sich ondertekende. Die zoals wel meerdere bands uit het Noorden van Limburg zijn standpunt maakte en daar nooit van afweek. Het waren dan ook tijden dat je haast verplicht was om in opstand te komen. De tijden zijn niet veranderd, de revolte blijft nog even uit. Revolutionair dus, deze Struggler. Laat dat alles te maken hebben met het ontoegeeflijke waar ze altijd aan zijn blijven vasthouden. Die wars van welke hype dan ook hun eigen ding bleven doen. Willens nillens. En toch weten zichzelf wat heruit te vinden. Zonder aan eigen roots te raken. Dat is dus fascinerend. Mocht Struggler een reclamebureau zijn, de deurwaarders hadden jaren geleden al de inboedel komen noteren. Om maar even te duiden dat eigenverkoop en een strak marketingplan nooit hebben behoord tot hun kerntaken. En dat ook nooit worden zal. Een band als Struggler heeft daar geen nood aan. Kwaliteit vindt zijn eigen weg. Met The Gap dichtten ze wel degelijk een jarenlange kloof. Eentje waarbij Alain als zoon van René Hulsbosch werd ingelijfd en er een vooral harder geluid werd weergegeven. Geen enkel album van Struggler klinkt dan ook hetzelfde als zijn voorgaanden. En toch blijft het Struggler. Zo ook met Wilma – Determined Protector, waar de herkenbaarheid blijft en er toch weer wat anders staat te gebeuren. Wilma lijkt als het ware te zijn opgebouwd op wat Kris Oversteyns uit zijn keyboard tovert. Maar wees gerust, Wilma klinkt nog steeds kwaad en onrustig. Denk daarbij aan een Big Victory dat Bedrock zelf doet opschrikken of aan Intolerance met een aanloop van net geteld 1 minuut. Reasonable Doubts werd ingekort tot R.Doubts, en is Struggler ten voeten uit. Flirtend met hoe psychedelica anno 2020 moet klinken wordt onderstreept in The Blame. Time The Time is Spacepunk. Zo dit nog niet bestond, nu wel. Op adem komen doe je in Shadow, maar ook dit is slechts een voorbode voor de losbarsting in zijn allerlaatste minuut. Ook Wilma kent zijn oudgedienden, dit keer met Persecute en de klassieker Noise, What Noise ? Beiden gekleed in een vuile oliejas. Noise maken is niet moeilijk, tenzij je Struggler heet. Recht voor de raap en voorzien van een competentie die zijn meerdere niet wil kennen. Een vaccin hoeft er niet te komen, de totale bescherming is er en heet Wilma. Fascinerend. Bijdetijds is Struggler dan weer wel wegens Bandcamp gevonden te hebben. Alwaar je hun hele discografie kan terugvinden. En wel hier.
Danny Quetin |
Volgende besprekingen
The Sea At Midnight - The Sea At Midnight
Lucid Dreaming - The Chronicles Pt. III
Synapscape - A Journey Through Concern
Dead Hippies - Ghost Tracks
Te/DIS - Transparent Subsistence
Down The Lees - Bury The Sun
Chihei Hatakeyama & Dirk Serries - Black Frost
Shedir - Finite Infinity
Rapoon - Hotel Bravo
Rosetta Stone - Cryptology
Andere besprekingen van STRUGGLER
Struggler - The Gap