casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.308 items

   

Stephen O'Malley/Eye Music
Géante 4
Avant-Garde - Drone - Experimental
13/05/2020 : Stephen O'Malley/Eye Music - Géante 4
Ideolic Organ  Ideolic Organ
13/05/2020, Dimi Brands

De naam Stephen O’Malley zal bij velen onlosmakelijk verbonden zijn met Sunn O))). Geniaal volgens de ene, oersaai volgens de andere.

O’Malley had en heeft nog meerdere muzikale pijlen op zijn boog (wij tippen voor u graag zijn vroegere doom band Thorr’s Hammer!). Zo schreef hij Géante 4, een stuk dat hij schreef als grafische partituur. In moderne en experimentele muziek wordt soms gebruik gemaakt van dergelijke partituren, waarin (soms naast de traditionele notatiewijzen) zelfbedachte tekens of grafieken voorkomen. Een grafische partituur kan gebruikt worden om bijvoorbeeld het verloop van elektronische voortgebrachte klanken grafisch weer te geven, om de musicus een grotere speelvrijheid te geven, of om muziek weer te geven die niet met behulp van het traditionele notenbeeld kan worden genoteerd.

Grafische notatie behelst in brede zin het gebruik van niet-traditionele muzieknotatiesymbolen om informatie aan de speler over te dragen over de manier waarop een werk uitgevoerd kan of moet worden. Dit soort nieuwe symbolen verschijnen voor het eerst in de werken van avant-gardecomponisten zoals Karlheinz Stockhausen. Ook komt het voor in werken van experimentele componisten zoals John Cage in de jaren 1950-1960.

Cornelius Cardew, een assistent van Stockhausen, begon aan een immense grafische partituur, getiteld Treatise. Het werk beslaat 193 pagina’s met zeer abstracte afbeeldingen. De partituur zelf laat zich al haast bekijken als een zelfstandig kunstwerk.

Niet geheel verwonderlijk kwam O’Malley voor de uitvoering van zijn stuk terecht bij Eye Music, een ensemble dit zich richt op grafische/tekst partituren.

Op deze uitvoering bestaat het ensemble uit David Stanford (elektrische gitaar), Esther Sugai (fluit), Dave Knott (gebogen snaarbord), Jay Hamilton (cello), Carl Lierman (synthesizer), Stuart Dempster (trombone), Jonathan Way (field organ) en Michael Shannon (harmonium).

Een bont allegaartje, maar O’Malley zou O’Malley niet zijn als door de gelaagdheid van het stuk (zo is er een ‘4 layer’ en een ‘5 layer’ mix van het stuk) alles verwordt tot een logge, ondoordringbare brij, het soort drones waar hij van in den beginne een patent op lijkt te hebben. De technische kant van het verhaal: het stuk moest tussen de 10 en 12 minuten duren. Het zou gaan om tussen de 3 en 7 stemmen per sectie, en dit verspreid over 5 secties.

Voorbereidend deed O’Malley reeds een versie hiervan met de Japanse gitarist Michio Kurahara alsook een 90 minuten durende versie in Noorwegen met 2 contrabassisten, halldorophone (een elektro-akoestisch snaarinstrument), piano en sinusoïde/tape. Met deze info mochten de Amerikanen van Eye Music aan de slag en wat we horen klinkt gelijk een attractie in een pretpark die zich gestaag de hoogte in werkt.

Een soortgelijke spanning is tastbaar, iets wat door de extreme gelaagdheid van het stuk (hier dus in twee (eerlijk gezegd onderling inwisselbare) versies) alleen maar versterkt wordt. Maar eens zo’n attractie zijn hoogste punt bereikt, ga je volgens de wetten van de fysica logischerwijs in een razende vaart terug naar beneden. Het spoor dat O’Malley en Eye Music aangelegd hebben blijft echter maar stijgen, zodanig dat zelfs de allergrootste durfal op een gegeven moment de blik niet meer naar beneden durft werpen. ‘Géante 4’ brengt u dus, toepasselijk, naar een gigantische hoogte maar laat u daar net zo graag verweesd achter. Eens je terug een beetje bij positieven bent gekomen begin je te begrijpen met wat men bedoelt met een uitdrukking als “de reis is belangrijker dan de bestemming.” Of net niet, want ook hier geldt weer het feit dat een gulden middenweg quasi onvindbaar is. Dus wederom, geniaal oftewel oersaai. Het inschakelen van Eye Music kan het dus niet verhelpen dat dit zwaard van Damocles als een magneet boven O’Malley’s hoofd blijft zweven.

Stephen O'Malley

Eye Music

Dimi Brands
13/05/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 03/08/2020 : Goethes Erben: tijd voor een nieuw album!

Corona legt veel stil, maar Oswald Henke krijg je niet zomaar klein. Sinds juli 2020 kon je regelmatig op de facebookpagina van Goethes Erben fragmenten van hun repetities bijwonen. Volledig Corona-proof werd er geknutseld aan nieuw materiaal. Het resultaat hiervan heet ‘Flüchtige Küsse’ en is vanaf september te koop! ...

lees meer...
NIEUWS 22/07/2020 : Nieuwe Evanescence-video 'The Game Is Over' nu online.

De Amerikaanse rockband Evanescence heeft zojuist de video van de albumtrack 'The Game Is Over' online gezet, afkomstig van het eerste studio-album in negen jaar, getiteld 'The Bitter Truth'. Afgelopen woensdag kwam deze song al als 2e single uit. Volgend jaar september (2021 dus) geeft de band vijf shows in de Benelux, samen ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : The Cure belooft het beste album ooit!

Mocht u zich afvragen hoe het zit met het nieuwe album van The Cure dat reeds voor eind vorig jaar, begin dit jaar werd aangekondigd, wel er is eindelijk nog eens nieuws. Van de twee of zelfs drie albums die oorspronkelijk werden beloofd is niet meteen sprake meer. Bij monde van Roger O’ Donnel, de man achter de toetsen wordt het nieuwe ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Online vertier; release the bats!

Zo, nu het einde van de wereld schoorvoetend als covid19 - ik stond erbij en keer er naar - op ons afkomt kunnen we virtueel elke vierde vrijdag terecht bij de "release the bats show" en dit tot de wereld weer normaal wordt of gewoon ophoudt te bestaan. Gothic en death rock recht uit Amerika (Californië) tot in je huiskamer, ...

lees meer...
NIEUWS 21/07/2020 : Gratis avant! Records compilatie!

Nu u geniet van uw wel verdiend verlof hoort daar uiteraard een passend muziekje bij. Dark Entries wil u hierbij graag attenderen op de gratis compilatie “Year Of The Mask” van het Avant! Label. Een leuke portie underground uit eigen stal die je beslist eens moet gehoord hebben! Om het u niet al te moeilijk te maken heb ik hierbij ...