casino maxi1xbet

Dark Entries Logo

8.237 items

   

Stephen O'Malley/Eye Music
Géante 4
Avant-Garde - Drone - Experimental
13/05/2020 : Stephen O'Malley/Eye Music - Géante 4
Ideolic Organ  Ideolic Organ
13/05/2020, Dimi Brands

De naam Stephen O’Malley zal bij velen onlosmakelijk verbonden zijn met Sunn O))). Geniaal volgens de ene, oersaai volgens de andere.

O’Malley had en heeft nog meerdere muzikale pijlen op zijn boog (wij tippen voor u graag zijn vroegere doom band Thorr’s Hammer!). Zo schreef hij Géante 4, een stuk dat hij schreef als grafische partituur. In moderne en experimentele muziek wordt soms gebruik gemaakt van dergelijke partituren, waarin (soms naast de traditionele notatiewijzen) zelfbedachte tekens of grafieken voorkomen. Een grafische partituur kan gebruikt worden om bijvoorbeeld het verloop van elektronische voortgebrachte klanken grafisch weer te geven, om de musicus een grotere speelvrijheid te geven, of om muziek weer te geven die niet met behulp van het traditionele notenbeeld kan worden genoteerd.

Grafische notatie behelst in brede zin het gebruik van niet-traditionele muzieknotatiesymbolen om informatie aan de speler over te dragen over de manier waarop een werk uitgevoerd kan of moet worden. Dit soort nieuwe symbolen verschijnen voor het eerst in de werken van avant-gardecomponisten zoals Karlheinz Stockhausen. Ook komt het voor in werken van experimentele componisten zoals John Cage in de jaren 1950-1960.

Cornelius Cardew, een assistent van Stockhausen, begon aan een immense grafische partituur, getiteld Treatise. Het werk beslaat 193 pagina’s met zeer abstracte afbeeldingen. De partituur zelf laat zich al haast bekijken als een zelfstandig kunstwerk.

Niet geheel verwonderlijk kwam O’Malley voor de uitvoering van zijn stuk terecht bij Eye Music, een ensemble dit zich richt op grafische/tekst partituren.

Op deze uitvoering bestaat het ensemble uit David Stanford (elektrische gitaar), Esther Sugai (fluit), Dave Knott (gebogen snaarbord), Jay Hamilton (cello), Carl Lierman (synthesizer), Stuart Dempster (trombone), Jonathan Way (field organ) en Michael Shannon (harmonium).

Een bont allegaartje, maar O’Malley zou O’Malley niet zijn als door de gelaagdheid van het stuk (zo is er een ‘4 layer’ en een ‘5 layer’ mix van het stuk) alles verwordt tot een logge, ondoordringbare brij, het soort drones waar hij van in den beginne een patent op lijkt te hebben. De technische kant van het verhaal: het stuk moest tussen de 10 en 12 minuten duren. Het zou gaan om tussen de 3 en 7 stemmen per sectie, en dit verspreid over 5 secties.

Voorbereidend deed O’Malley reeds een versie hiervan met de Japanse gitarist Michio Kurahara alsook een 90 minuten durende versie in Noorwegen met 2 contrabassisten, halldorophone (een elektro-akoestisch snaarinstrument), piano en sinusoïde/tape. Met deze info mochten de Amerikanen van Eye Music aan de slag en wat we horen klinkt gelijk een attractie in een pretpark die zich gestaag de hoogte in werkt.

Een soortgelijke spanning is tastbaar, iets wat door de extreme gelaagdheid van het stuk (hier dus in twee (eerlijk gezegd onderling inwisselbare) versies) alleen maar versterkt wordt. Maar eens zo’n attractie zijn hoogste punt bereikt, ga je volgens de wetten van de fysica logischerwijs in een razende vaart terug naar beneden. Het spoor dat O’Malley en Eye Music aangelegd hebben blijft echter maar stijgen, zodanig dat zelfs de allergrootste durfal op een gegeven moment de blik niet meer naar beneden durft werpen. ‘Géante 4’ brengt u dus, toepasselijk, naar een gigantische hoogte maar laat u daar net zo graag verweesd achter. Eens je terug een beetje bij positieven bent gekomen begin je te begrijpen met wat men bedoelt met een uitdrukking als “de reis is belangrijker dan de bestemming.” Of net niet, want ook hier geldt weer het feit dat een gulden middenweg quasi onvindbaar is. Dus wederom, geniaal oftewel oersaai. Het inschakelen van Eye Music kan het dus niet verhelpen dat dit zwaard van Damocles als een magneet boven O’Malley’s hoofd blijft zweven.

Stephen O'Malley

Eye Music

Dimi Brands
13/05/2020

HomeContactSitemap
lees meer...
NIEUWS 21/05/2020 : Nieuw album op komst voor Twice A Man

Ze zijn nooit voor 1 gat te vangen geweest, die Zweden van Twice A Man. Al sedert 1981 opgericht uit de assen van Cosmic Overdose en daarbij zowat pioniers van de elektronische pop/rock-bands uit eigen streek. Volgend jaar vieren ze dus hun 40-jarig bestaan, een tijdspanne van 4 decennia waarin ze ondertussen reeds 20 albums opnamen en composities ...

lees meer...
NIEUWS 21/05/2020 : Nieuwe single voor Non-Alignment Pact

Dat we momenteel in bijzonder rare tijden leven is ondertussen al even een understatement. ‘Modern Times’ verbergen al veel langer hun ‘Secrets’. Alleen ‘The Future’ zal een antwoord bieden. De Nijmegenaren van Non-Alignment Pact vullen hun toekomst zelf in. En die begint uitgerekend vandaag, de dag ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2020 : Dark Stream Festival biedt een beetje soelaas voor het afgelaste Wave-Gotik-Treffen

Het Wave-Gotik-Treffen mag dan wel in het coronawater zijn gevallen, er is op zijn minst al één leuk alternatief dat in het mate van het mogelijke het WGT-concept virtueel probeert te vertalen. Er zijn heel wat performances uit een veelheid aan genres van bekende en minder bekende groepen, er zijn dj sets en zelfs lezingen. Als ...

lees meer...
NIEUWS 18/05/2020 : Ian Curtis, 15 juli 1956 – 18 mei 1980

Vandaag exact 40 jaar geleden, op 18 mei 1980, stapte Ian Curtis uit het leven. Hij hing zich op in de keuken van zijn huis in Macclesfield. Hij liet een woordje na voor zijn vrouw en kind: ‘At this very moment, I just wish I were dead. I can't cope anymore.’ Ian Kevin Curtis werd op 15 juli 1956 geboren in Stretford en ...

lees meer...
NIEUWS 17/05/2020 : For Greater Good...Unfolds

Voor velen was het een verrassing toen For Greater Good vorig jaar op de affiche van Trouwfest prijkte. Na de zeer lange stilte leek het Belgische dark ambient project een stille dood te zijn gestorven. Niets bleek minder waar, zo bewees men vorig jaar met verve in de Wommel. Tijdens het optreden werd ook wat nieuw materiaal gespeeld, en het ...

lees meer...
INTERVIEW : LAIBACH - Toen ze Laibach verboden, zegden we: ‘geweldig, laten we verder gaan’!

Onlangs bracht Laibach een uitgebreide box ‘Laibach Revisited’ uit, een heruitgave van hun titelloze debuutplaat uit 1985, aangevuld met vernieuwde opnames van de nummers en een aantal essays over de rol van Laibach in het Joegoslavië en de Sloveense deelrepubliek in de jaren 80. We hebben Laibach al verschillende keren kunnen ...