|
|||||||||||||
Wanneer het Consouling label ter sprake komt, denk ik spontaan aan drone, postmetal, sludge, en andere experimentele ketelmuziek. In dat opzicht doet Steffie Van Cauter alvast de wenkbrauwen fronsend de hoogte ingaan, want haar ketelmuziek is niet van het soort die synoniem staat voor verpletterend lawaai. Ketelmuziek is in deze geen verwijt, maar eerder een treffende beschrijving voor haar rammelende (dit ook zonder negatieve bijklank) muziekjes waarbij ze zichzelf begeleidt met percussie, accordeon en kazoo (en live doet ze dit zelfs tegelijkertijd!). Honger werd uitgebracht op Troep Records (we vermoeden een soortement eigen beheer), maar Consouling Agency ging in boot met Van Cauter om het plaatje uit te brengen, en te verkopen in de Consouling Store. Steffie speelde tal van huiskamerconcerten (onder andere in het teken van Theater Aan Zee) en heeft ook iets met beeldende kunst en toneel, wat ook tot uiting komt in haar theatrale songs. De honger in de titel slaat op het feit dat deze jongedame ook hongert naar het grote podium. Maar ook de liedjes op dit fijne debuut staan vol met letterlijke verwijzingen naar voeding, gulzig als ze is om haar hongergevoel te lijf te gaan. “Boter die smolt over roze kameel zijn kont”, klinkt het in opener ‘Frühstück’, dat naast Nederlands, tevens de Duitse, Franse en Engelse taal in zich herbergt. Anders dan deze zin doet vermoeden is dit een zeer volwassen nummer, dat door zijn accordeon klanken en de zang van Steffie erg cabaretesk aandoet. ‘Tijd’ en ‘Succes’ zijn gezongen in haar Waaslandse dialect. Bij het horen van haar expressieve stem die druipt van de passie denken we spontaan aan een andere Belgische artieste, Ellen Schoenaerts, een dame die niet de bekendheid geniet, die ze zou moeten verdienen. Peter Vermeersch (X-Legged Sally, Flat Earth Society) tekende mee voor de productie van dit opmerkelijke debuut. ‘Intermezzo I’ en ‘Intermezzo II’ zijn verzamelingen kleinburgerlijke beleefdheidszinnetjes terwijl ze in ‘Vis’ doodleuk de etalage van de viswinkel opsomt. Wanneer Steffie in het Duits zingt (‘Schweigen’, ‘Hosen’) denken we er meteen een rokerige cabaretbar bij, alwaar Ute Lemper goedkeurend aan de zijkant van het podium staat toe te kijken. Steffie lijkt iets te hebben met eten, want na de opsomming in ‘Vis’, krijgen we ook in ‘Honger’ een heel assortiment aan voedingsmiddelen gaande van ‘platte kees’ tot ‘chocoladetoert’ voor de kiezen. Steffie heeft honger, maar na het verorberen van al dit lekkers zal ze toch enkel een indigestie overhouden, de muzikale honger die ze stilt vereist gelukkig geen maagzout! Klaagzang ‘Bustjes’ gaat over kleine borsten, drama en humor gaan hand in hand in het Van Cauter universum. Met dit amusant absurde, de nodige dramatiek en tragiek niet schuwende debuut onder de arm, kunnen we alleen maar hopen dat Steffie’s honger gestild mag worden.
Dimi Brands |
Volgende besprekingen
TONTTU, Fahl & P. Emerson Williams - The Decline And Fall Of The Gnomen Empire
Fiction 8 - Dark Star Disarray
Suzanne’Silver - Like Lazarus
ICSIS - Pierre Vide Eau
Nothing But Noise vs Prothese - Music For Muted TV 2 (tape)
Chaman Chômeur - 18759
Sol Invictus - The Last Man (7')
Hati & Z’EV - Collusion
Nosound - Scintilla
Empusae / Klankdal - Empusae / Klankdal